بهترین جاهای دیدنی ترکمنستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

ترکمنستان کشوری است که در آسیای میانه واقع شده است و عشق آباد پایتخت این کشور است. ترکمنستان از لحاظ جغرافیایی ترکمنستان از جنوب با افغانستان و ایران، از شمال با ازبکستان و قزاقستان و از مغرب با دریای خزر همسایه است. این کشور با کشورهای آذربایجان و روسیه نیز دارای مرز مشترک دریایی است. مساحت کشور برابر با ۴۸۸ کیلومتر مربع است و مطابق با آمار سرشماری که در سال ۲۰۱۶ انجام شده جمعیت آن برابر با ۵ میلیون نفر است.

نتیجه تصویری برای پرچم ترکمنستان

تاریخ ترکمنستان

اگر بخواهیم از تاریخ کشور ترکمنستان صحبت کنیم باید بگوییم که این کشور ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح با ورود اقوام ایرانی تبار هندی و اروپایی نیز آغاز شد. اکثر ساکنان این کشور ترکان غز بودند. ترکان غز زبان ترکی ترکمنی را با حکمرانی بر منطقه ترویج دادند و در دوران حکومت، فرهنگ اسلام که توسط اعراب به ترکمنستان آورده شده بود با آداب و رسوم محلی ایرانی ترکیب شد و بعدها این فرهنگ تحت تاثیر دودمان سلجوقیان قرار گرفت. اواخر قرن نوزدهم، ترکمنستان امروزی به شکلی اساسی به وسیله استیلا و یورش امپراتوری روسیه دچار تغییر اساسی شد و چند دهه بعد با شکل گیری اتحاد جماهیر شوروی، از یک جامعه قبیله ای اسلامی به یک جامعه لنینیستی مطلقه تبدیل شد. در سال ۱۹۹۱ ترکمنستان به استقلال رسید.

آب و هوای شهر ترکمنستان

ترکمنستان به طور کلی دارای آب و هوای بیابانی و نیمه گرمسیری می باشد. در فصل سرما این کشور از آب و هوای معتدلی برخوردار است و بیشترین میزان بارش در این کشور ماه ژانویه رخ می دهد. برای سفر به شهر عشق آباد در ترکمنستان اغلب اوقات زمان مناسب است اما بهترین زمان برای سفر به این شهر، ماه های فروردین، اردیبهشت، آذر، دی، مهر و آبان می باشد.

دیدنی های ترکمنستان

 دروازه جهنم در قره قوم

با توجه به شکل و ظاهر ترسناک این گودال بزرگ، یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در کشور ترکمنستان محسوب می‌شود. این دروازه بزرگ توسط محققین شوروی، در حال کشف نفت به وجود آمد که درون آن از گازهای سمی تشکیل شده است. در طی بررسی‌های متعدد تیم حفاری تصمیم گرفتند که داخل آن را آتش بزنند تا از احتمالات دیگر جلوگیری به عمل آورند. البته هنوز بعد از 40 سال شعله‌ور ‌است و قصد خاموشی ندارد.

بهترین جاهای دیدنی ترکمنستان

شهر ماری 

ماری یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ترکمنستان است. این شهر در قلب بیابان قره‌قوم (Kara Kum) واقع شده است. بیابان قره قوم (به معنای شن سیاه)، یکی از بزرگ‌ترین کویرهای شنی جهان است که حدود ۷۰ درصد از مساحت کشور ترکمنستان (۳۵۰ هزار کیلومتر مربع) را پوشانده است. این بیابان نواحی غربی، مرکزی و شمالی ترکمنستان را در برگرفته و ادامه آن به قزاقستان نیز کشیده شده است. این موزه تاریخی میزبان مجموعه‌ای غنی از آثار هنری و گرانبهاست.

بهترین جاهای دیدنی ترکمنستان

شهر داش آغوز 

داش آغوز (Dashoguz) نام شهری در استان داش آغوز ترکمنستان در شمال این کشور است. این شهر زمانی مورد توجه گردشگران و جهانیان قرار گرفت که شهاب سنگی ۷ کیلومتری در آن سقوط کرد. منطقه داش آغوز، قلمروی باستانی بوده و میزبان پایتخت امپراتوری خوارزم، یکی از بزرگترین امپراتوری‌های آسیای مرکزی، یعنی شهر گرگانج (Keneurgench) بوده است. در آن سال‌ها این شهر بعد از شهر بخارا دومین شهر مهم منطقه به حساب می‌آمد و به همین دلیل نیز بناهای باستانی باشکوهی در خود دارد. این منطقه هم‌اکنون مورد توجه علاقه‌مندان به تاریخ و معماری‌های باستانی قرار گرفته است و یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکمنستان به حساب می‌آید.

بهترین جاهای دیدنی ترکمنستان

شهر باستانی نسا

عشق آباد شهری تاریخی و با فرهنگ به شمار می‌آید که جاذبه‌های گردشگری بسیاری را به خود اختصاص داده است. این شهر در نزدیکی شهر باستانی نسا قرار دارد که زمانی پایتخت اشکانیان بوده است. ناگفته نماند که شهر نسا در حمله مغول کاملا ویران و با گذشت سال‌ها، تعدادی از آثار گذشتگانش کشف شد. در حال حاضر برخی از باستان شناسان معتقدند که عشق آباد بر روی خرابه‌های شهر باستانی نسا بنا گردیده است.

بهترین جاهای دیدنی ترکمنستان

 موزه ملی تاریخ عشق آباد

موزه ملی تاریخ عشق آباد از دیگر جاهای دیدنی ترکمنستان است که  با قدم زدن در میان این موزه می‌توانید با مجموعه‌ای از سه موزه ارزشمند روبه‌رو شوید که شامل موزه تاریخ، موزه طبیعت و موزه ریاست جمهوری می‌شود.

بهترین جاهای دیدنی ترکمنستان

پارک تفریحی عشق آباد 

پارکی سرسبز در شهر عشق آباد ترکمنستان وجود دارد که برای تفریح خانواده ها به همراه فرزندانشون گزینه ای بسیار عالی بشمار می رود. این پارک هوای بسیار خوب و منظره ای چشم نواز دارا می باشد و می توانید مقداری غذا و خوراکی هم همراه خودتان به این شهر ببرید. و بازدیدتون رو به یه پیک نیک کوچولو تبدیل کنین یا اینکه از رستوران ها و کافه های همونجا غذا تهیه کنین.

 مسجد گیپجاک عشق آباد

این مسجد یکی از بزرگ‌ترین مساجد آسیای مرکزی به شمار می‌آید که در سال‌های اخیر ساخته شده است و در نزدیکی روستای گیپجاک دیده می‌شود. با قدم زدن در جای جای مسجد گیپجاک که در 7 کیلومتری غرب مرکز شهر عشق آباد است، می‌توانید جلوه‌ای از معماری سنتی و مدرن یک مسجد را ببینید که در ساخت ظاهر بنا، مقداری طلا به کار رفته است.

بنای یادبود استقلال ترکمنستان

استقلال یکی از بناهایی است در شهر عشق آباد که مردم ترکمنستان با افتخار از آن یاد می کنند. این بنا برای گرامیداشت استقلال ترکمنستان از شوروی سابق که در سال ۱۹۹۱ اتفاق افتاده، ساخته شد و تقریبا هر گوشه ی آن یادآور این قضیه می باشد. بنای استقلال از ۲۷ مجسمه قهرمانان ملی و سازه طلایی ۲۷ متری ساخته شده است که یادآور روز استقلال ترکمنستان است.

بهترین جاهای دیدنی ترکمنستان

مجسمه لنین عشق آباد

اگر می‌خواهید در بازدید از شهر عشق آباد با فرهنگ و هنر این دیار بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم سری به یکی از جاذبه‌های دیدنی‌اش به نام مجسمه لنین بزنید. این مجسمه که اطرافش را پارکی سرسبز پوشانده، بر روی سکویی کم ارتفاع همراه با کاشی کاری‌های ظریف قرار گرفته است. ناگفته نماند که مجسمه لنین، همزمان با روز درگذشتِ لنین بنیان‌گذار اتحاد جماهیر شوروی پایه گذاری شد و در سال 1927 میلادی آن را نصب کرده‌اند.

بهترین جاهای دیدنی ترکمنستان

موزه فرش ترکمنی

موزه فرش که متعلق به موزه ملی ترکمنستان است دارای فرش هایی بسیار بزرگ و دست باف می باشد. قدمت فرش هایی که درون این موزه قرار دارند به قرن ۱۸ و ۱۹ باز می گردد. یکی از این فرش ها در سال ۲۰۰۱ بافته شده و در کتاب گینس هم به ثبت رسیده است. مساحت این فرش ۳۰۱ متر مربع است و برای بزرگداشت استقلال ترکمنستان از شوروی سابق نیز بافته شده است. در این موزه، انواع قالی، نمد، خورجین و… هم به نمایش گذاشته می شود.

بهترین جاهای دیدنی ترکمنستان

 بنای یابود بی طرفی عشق آباد

اگر می‌خواهید به شهر عشق آباد سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از دیدنی های ترکمنستان همچون بنای یادبود بی طرفی دیدن کنید. در بازدید از این بنا، با ساختمانی سه پایه روبه‌رو می‌شوید که مردمان محلی این دیار آن را سه پایه می‌نامند. بنای یادبود بی طرفی ارتفاعی 75 متر دارد که در سال 1998 به عنوان نمادی از بی طرفی ترکمنستان ساخته شده است.

بهترین جاهای دیدنی ترکمنستان

مسجد آزادی (ارطغرل قاضی) عشق آباد

از دیگر جاذبه های ترکمنستان مسجد آزادی میباشد. این مسجد به هنگام بزرگداشت ارطغرل قاضی، اولین پادشاه عثمانی و پایه‌گذار خاندان عثمانی بنا شده است. خوب است بدانید که مسجد ارطغرل در سال 1998 و بعد از استقلال در سال 1990 ساخته شد.

بهترین جاهای دیدنی ترکمنستان

با ورود به مسجد آزادی (ارطغرل قاضی) با معماری بی‌نظیری روبه‌رو می‌شوید که به سبک قدیم و بنگلادشی است و بسیار تماشایی به نظر می‌رسد.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «بهترین جاهای دیدنی ترکمنستان»

  1. باسلام
    عالی بود واقعا استفاده کردیم
    مطالب در وصف کشور کوچک ترکمنستان در حد کفایت وجود داشت
    فقط در قسمت مساحت ترکمنستان فک کنم اشتباهی رخ داده که مساحت ترکمنستان ۴۸۸ کیلومتر مربع شرح داده شده که در حقیقت ۴۸۸ هزار کیلومتر مربع هست نه ۴۸۸ کیلومتر
    باز هم ممنون از مطالب زیبایتان

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید