بنر هدر

روستای طبیعی و بکر گشانی با معماری قدیمی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

روستای گشانی یکی از روستاهایی زیبای ایران است و در شهر تویسرکان که یکی از توابع استان همدان است، قرار دارد. مردم این روستا با زبان ترکی صحبت می کنند و یکی از مهمترین محصولات شان گردو است.

عکس روستای گشانی همدان

روستای طبیعی و بکر گشانی با معماری قدیمی

طبیعت روستای گشانی استان همدان بسیار بکر و بی نظیر است و نوع معماری خانه هایش به صورت پلکانی می باشد. روستای گشانی در همدان با گذشت سالیان سال هنوز هم بافت خود را حفظ کرده است و سنت ها و رسم و رسومات قدیمی هیچگاه از یاد مردمانش نرفته است، به همین دلیل گردشگران زیادی برای دیدن روستا و آشنایی بیشتر با فرهنگ بومی مردم، به روستای گشانی سفر می کنند. روستای گشانی در 17 کیلومتری شمال غربی تویسرکان واقع شده است و دارای شرایط اقلیمی بسیار مناسبی می باشد به طوریکه در طول سال به دلیل بارندگی های خوب، چشمه ها و رودهایش بسیار پر آب می شوند و منبعی برای آبیاری درختان هستند.

روستای طبیعی و بکر گشانی با معماری قدیمی

بافت مسکونی روستا گشانی همدان، بسیار متمرکز است و در محدوده ای کوهستانی قرار دارد. معماری خانه های این روستا بر اساس معشیت و فعالیت های شان درست شده و تنها شباهتی که با یکدیگر دارند این است که اکثر شان دارای ایوان هستند. زمستان های این منطقه بسیار سرد است به همین دلیل مردم روستا برای جلوگیری از سرما دیوار خانه های شان را ضخیم و پنجره ها را کوچک و چوبی ساخته اند و برای اینکه بهره بهترین از نور خورشید ببرند، خانه های خود را رو به جنوب یعنی جایی که خورشید می تابد ساخته اند.

شرایط اقلیمی روستای گشانی در استان همدان آنقدر خوب است که بهترین و کمیاب ترین گیاهان در این منطقه رشد می کنند و باغ های آن بسیار پر ثمر هستند. به شما پیشنهاد می کنیم که فصل بهار را برای سفر به روستای گشانی انتخاب کنید، چراکه زیبایی طبیعت بکرش در این فصل دو چندان می شود و درختان زرد آلو، گیلاس و آلبالو شکوفه می دهند. قدم زدن در باغ های این روستا آن هم در میان درختان گردو و بادام بسیار جذاب و هیجان انگیز است.

پس از گشت و گذار در کوچه پس کوچه ها و باغات سرسبز روستا، می توانید برای استراحت و خوردن غذاهای محلی بسیار خوشمزه اقدام کنید. یکی از رایج ترین غذاهای روستای گشانی آش است! مردم این روستا آش های مختلفی طبخ می کنند که بسیار هم خوشمزه هستند مانند آش، رشته، آش خیار و گوجه، آش جو و آش اوماج.

روستای گشانی در سمت شمال شرق و به سمت کوه های الوند  قرار دارد و همانطور که گفتیم  جز مناطق کوهستانی به شمار می رود، و همین سبب شده تا چشمه های آب معدنی زلالی در این روستا شکل بگیرد. نوشیدن آب از این چشمه لذتی وصف نشدنی دارد و از بابت تمیز بودن آب هم جای هیچ نگرانی نیست. بر اساس صحبت های سازمان میراث فرهنگی کشور، تصمیم گرفته شده است که برای توانمندی بیشتر روستا و جذابیت بیشتر برای گردشگران، اقدامات رفاهی و تفریحی بسیاری انجام شود همچنین گفته شده است که برای اشتغال زایی روستاییان هم اقداماتی صورت خواهد گرفت.

روستای گشانی یکی از زیباترین روستاهای همدان و یکی از جاذبه های طبیعی این استان است که شما می توانید در تور همدان گردی از این مکان دیدن کنید.

آدرس روستای گشانی: همدان، 17 کیلومتری شمال غربی تویسرکان، روستای گشانی

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید