مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویر

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

فردی که قصد سفر به کویر و کویرنوردی را دارد علاوه‌بر اینکه باید مهارت و آشنایی کافی با محیط کویر و خطرات بالقوه آن را داشته باشد، باید تمام وسایل سفر به کویر را که واقعا به آن‌ها نیاز دارد، نیز همراه خود داشته باشد؛ چرا که این وسایل می‌تواند سفر به کویر را امن‌تر و راحت‌تر کند و حتی در برخی از موارد می‌تواند انسان را از خطر مرگ نجات دهد. در ادامه فهرست وسایل ضروری سفر به کویر را بیان می‌کنیم.

آب

مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویرقطعا آب در کویر گنجی بی‌نهایت ارزشمند است. پیاده‌روی در کویر باعث تعریق زیاد و از دست رفتن آب بدن می‌شود. فردی که قصد کویرنوردی را دارد، باید در طول روز حداقل چهار لیتر آب بنوشد؛ بنابراین قبل از ورود به کویر آب کافی بنوشید و آب کافی نیز همراه خود داشته باشید.

سایه‌بان پایه‌دار

مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویربدون تردید یکی از مشکلات اصلی کویرنوردی، آفتاب‌سوختگی است؛ مخصوصا عصرها که دمای هوا به بیشترین میزان خود می‌‌رسد و خورشید به‌صورت عمود به زمین‌ می‌تابد؛ برای جلوگیری از این مشکل بهتر است حتما یک سایه‌بان پایه‌دار همراه خود داشته باشید تا در موقع استراحت و نشستن از آن استفاده کنید.

وسایل بهداشت شخصی

مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویرشما نباید به خاطر اینکه در میان کویر هستید، بهداشت را فراموش کنید؛ بلکه باید تمام وسایل بهداشتی مثل مسواک و خمیردندان، شامپوی سر و شامپوی بدن یا حداقل یک دستمال مرطوب و محلول بوگیر همراه خود داشته باشید. توصیه می‌کنیم همه این وسایل را درون یک کیف قرار دهید تا کنار هم باشند و حمل آن‌ها نیز آسان‌تر باشد.

زیرانداز و پتوی مسافرتی

مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویرقطعا در کویرنوردی طولانی مدت در کویر از این دو وسیله استفاده خواهید کرد تا از گرد و غبار و سرما در امان باشید. زیراندازهای مخصوص کمپ زدن بسیار مناسب هستند.

کرم ضد آفتاب

مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویربه همراه داشتن کرم ضد آفتاب درست مانند آب کافی ضروری است. سعی کنید از کرمی استفاده کنید که از پوست صورت در مقابل آفتاب‌سوختگی و اشعه UV خورشید که موجب آسیب دیدن پوست و سرطان پوست می‌شود، محافظت کند. هر چند ساعت یک بار حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

کوله‌پشتی مناسب

مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویرکوله‌پشتی نیز یکی از وسایل ضروری برای سفر به کویر برای حمل وسایل مختلف از جمله آب، غذاهای سبک و جعبع وسایل کمک‌های اولیه است. کوله‌پشتی باید سبک‌وزن و اندازه شما باشد و یک محفظه آب و یک لوله نیز برای نوشیدن آب داشته باشد که تا کنار دهان شما کشیده شده باشد تا مجبور نباشید برای هر بار نوشیدن آب، بطری آن را از کوله خارج کنید.

اپلیکیشن‌های موقعیت‌یابی

مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویراپلیکیشن آنلاین و آفلاین گوگل مپ و اپلیکیشن آفلاین Maps.me که در صورت عدم امکان استفاده از GPS می‌توانید از آن استفاده کنید، گزینه های خوبی هستند. اپلیکیشن Roadtrippers هم می‌تواند مکان‌های جذاب مسیر را برای شما نمایش دهد.

عینک آفتابی مناسب

مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویربه همراه داشتن عینک آفتابی مناسب جهت محافظت چشم دربرابر شن و ماسه و اشعه‌های مضر آفتاب نیز کاملا ضروری است. به همراه داشتن عینک پلاریزه نیز توصیه می‌شود. بهتر است عینک بند داشته باشد و درست اندازه سر شما باشد تا گم نشود.

لباس مناسب برای حمام آفتاب و غلتیدن در میان ماسه‌ها

حمام آفتاب و غلتیدن در میان ماسه‌های گرم و نرم جزو جذاب‌ترین تفریحات مناطق کویری بوده و برای لذت بردن از آن‌ها باید لباس مناسب داشته باشید.

صندل مخصوص پیاده‌روی در کویر

مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویرصندل‌های مخصوص پیاده‌روی در کویر مقاومت بالایی دارند و کمان‌هایی که در بالای صندل قرار دارند، به خوبی از پا محافظت می‌کنند. یک صندل خوب باعث می‌شود در طول پیاده‌روی طولانی‌مدت هم کاملا راحت باشید.

کلمن

مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویرخنک نگه داشتن مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و میوه‌ها جهت جلوگیری از فساد آن‌ها مستلزم استفاده از یک کلمن خوب است. برای افزایش کارایی کلمن باید آن را با بطری‌های آب سرد و قطعات کوچک یخ پر کنید.

چادر مناسب کویر

مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویرقطعا در سفر یک یا دو روزه به کویر می‌خواهید در طول روز کمی بخوابید و استراحت کنید. به همراه داشتن چادری که بتواند شما در مقابل گرما و اشعه‌های سوزان خورشید محافظت کند، برای خواب راحت در روز کویر الزامی است. چادرهایی که باد بتواند در آن‌ها جریان پیدا کند و پنجره‌های توری و درهای بزرگ داشته باشند، برای کمپ زدن در کویر مناسب هستند.

حشره‌کش

مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویربرخی از حشرات ساکن کویر واقعا خطرناک هستند و حتی می‌توانند باعث مرگ شما شوند. برای مقابله با پشه‌ها، کنه‌ها و دیگر حشرات خطرناک باید از پشه‌کش‌های قوی که برای انسان ضرری ندارند، استفاده کنید. درضمن محلول‌ها و کرم‌هایی در بازار موجود هستند که از شما و پوست‌تان دربرابر حشرات محافظت می‌کنند و آن‌ها را از شما دور نگه می‌دارند. برخی از این مواد ماندگاری بالایی دارند.

دستمال محافظ

دستمال‌هایی در بازار موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان سربند، ماسک صورت، پرچم و نشانه برای نشان دادن خود به نیروهای امدادی و کمک گرفتن از آن‌ها و سایر موارد استفاده کنید.

دوش خورشیدی

مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویردوش خورشیدی یکی از وسایل جدید و البته جالب برای دوش گرفتن در کویر است. این دوش از یک کیسه سیاه رنگ و یک لوله که سری دوش کوچکی روی آن نصب شده، تشکیل شده است. برای استفاده از این دوش ابتدا باید کیسه آن را با آب پر کنید و اجازه دهید با انرژی خورشید گرم شود. سپس باید شیر آن را باز کنید و به‌راحتی دوش بگیرید.

جعبه کمک‌های اولیه

مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویرگاهی اوقات مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای مثل زخم ‌شدن قسمت‌های مختلف بدن یا سردرد مانع ادامه راه شما می‌شود. بهتر است همیشه یک جعبه کمک‌های اولیه دربردارنده وسایل ضروری همراه خود داشته باشید تا در مواقع ضروری با مشکل مواجه نشوید

شلوارک مخصوص پیاده‌روی در کویر

مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویردر هنگام پیاده‌روی در کویر باید کاملا راحت باشید و گرمای هوا نیز آزارتان ندهد. به همین دلیل استفاده از یک شلوارک مناسب می‌تواند پیاده‌روی را برای شما بسیار راحت‌تر کند.

دیگر تجهیزات ضروری در کویر

مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویراز دیگر وسایل ضروری برای سفر به کویر می‌توان به حوله، چند دستمال، دستمال توالت، نوارچسب، درپوش‌های پوشاننده گوش، قطره چشم، دوربین باکیفیت، منور دستی و ظرف‌های نگه‌داری سوخت اشاره کرد.

لباس مناسب در کویر

مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویرتوصیه می‌کنیم لباسی را انتخاب کنید که از الیاف مصنوعی تهیه شده باشد، سریع خشک شود و رطوبت را هم به خود جذب نکند. استفاده از کلاه و عینک آفتابی هم ضروری است. اگر احتمال آفتاب‌سوختگی وجود دارد حتما از شلوار استفاده کنید. در هنگام پیاده‌روی از جوراب و کفش مناسب استفاده کنید و برای اینکه گرما شما را آزار ندهد دستمالی را مرطوب کنید و دور گردن خود بپیچید.

لباس نامناسب و وسایل غیر ضروری

شلوار لی: استفاده از شلوار لی در کویر مخصوصا هنگام پیاده‌روی در هوای گرم اصلا توصیه نمی‌‌شود.

جواهرات و لباس‌های شک و رسمی: ماجراجویی در کویر اصلا نیازی به این لباس‌‌ها و جواهرات ندارد.

وسایل الکترونیکی و دیجیتالی: قطعا در کویر استفاده از لپ‌تاپ، تبلت و گوشی اصلا ضروری نیست.

وسایل ارزشمند: در چنین محیطی امکان گم شدن یا حتی سرقت وسایل ارزشمند وجود دارد.

کاسه و بشقاب و وسایل آشپزی متعدد: به همراه داشتن این وسایل فقط بار شما را زیاد و سنگین می‌کند و هیچ ضرورتی ندارد.

منبعی دیگر تامین لوازم سفر را اینگونه تعریف میکند :

در فعالیت‌های کویر‌نوردی لازم است برخی وسایل همواره همراه فرد باشند. این وسایل می‌توانند در مواقع اضطراری به‌کارآیند. مناطق کویری به علت دارا بودن طبیعت خشن قابل پیش‌بینی نیستند و شاید سفری که برای ۲ روز  برنامه‌ریزی شده به دلیل شرایط نا‌مناسب جوی و یا زمینی تا یک هفته به درازا بکشد. از این رو همواره باید آماده برخورد با خطرات احتمالی بود.
وسایل و تجهیزات سفر به مناطق كويري به دو بخش تقسیم می‌شوند. بخش اول وسایلی هستند که جدا از مدت زمان سفر و منطقه مورد بازدید همواره باید همراه هر طبیعت‌گردی باشند . دسته دوم تجهیزات سفر به کویر وسایلی هستند که در سفرهای طولانی و حرفه‌ای (بالای ۲ روز) مورد استفاده قرار می‌گیرند که در اینجا به پاره‌­ای از این تجهیزات اشاره می‌کنیم.

وسایل الکتریکی مورد نیاز در سفر

ولتاژ، شکل و اندازه دو شاخه‌های برق هر کشوری با کشور دیگر و یا حتی از منطقه‌ای به منطقه‌ای دیگر در داخل یک کشور متفاوت است. پس قبل از سفر آداپتورهای مورد نیاز را خریداری کنید. متناسب با وسیله خود باطری اضافه در اندازه‌های مختلف با خود داشته باشید. چراق قوه‌های بزرگ شارژی نیز بسیار مفید خواهند بود.

در ابتدا قمقمه و قرصهای تصفیه کننده آب، غذاهای مقوی و پر انرژی مانند شکلات، چای کیسه‌ای و قرصهای مواد غذایی، غذاهای خشک و نمک خوراکی که از نان شب برایتان واجب‌تر است. بعد هم لیست­ زیر را داشته باشید که بسیار کارآمد خواهند بود.
نقشه منطقه و خط کش
قطب نما یا جی پی اس
جعبه دارویی وکمکهای اولیه
کیف بقا (از جمله لوازم بسیار مهم سفرهای طبیعت گردی است که به زودی به معرفی وسایل آن خواهیم پرداخت)
کیسه خواب یا پتو برای مواقع اضطراری
زیرانداز یا حصیر
عینک آفتابی، چراغ قوه یا هد لمپ
چاقوی بزرگ یا تبر
چراغ خوراک پزی و سوخت
کارد، چنگال و قاشق
در بازکن بطری و کنسرو
کیسه های پلاستیکی زیپ دار جهت بسته بندی و ذخیره سازی غذا

مناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویر

در صورتی که با خودرو قصد سفر به کویر دارید:

جعبه آچار خودرو
تسمه دینام یدکی
لاستیک زاپاس
پمپ باد
کپسول اطفای حریق
بیل و کلنگ کمپی
تبدیل فندکی اتومبیل به ۲۲۰ ولت
بنزین اضافه

قبل از ترک خانه

مدارک شخصی، مدارک رانندگی و کپی آنها را همراه داشته باشید.
بيمه هاي سفري خود را کامل کنید.
نقشه راهنما
دوربین عکاسی و فیلم برداری
سفرنامه
کمربند حاوی پول
رادیو موج کوتاه
کیف پول جیبی
دوربین چشمی
کارت‌های اعتباری
خودکار و مداد
کفش کوه و پیاده‌روی
وسایل بهداشتی شخصی
داروهای معمولی لازم
نخ دندان
داروی مسهل
داروی ضد تهوع
داروهای شخصی
صابون و شامپو
مسواک و خمیردندان
کرم قبل و بعد از گزیدگیمناسب ترین لوازم و تجهیزات سفر به کویر

چی ببرم کویر؟

این روزها خیلی‌ها می‌روند كوير. با ماشین، با اتوبوس، با خانواده، برای پیاده‌روی، شن‌اسکی، شتر‌سواری و غلت زدن روی شن. اما این رفتن نیاز به یک سری وسایلی دارد که اگر نباشند، سفر به آدم زهر می‌شود. مثلا داشتن کفش خوب برای راه‌پیمایی بسیار به ذخیره انرژی شما کمک می‌کند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید