گردشگران و مسافران ایتالیا با قوانین این کشور آشنا هستید؟

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

آیا درباره قوانین کشور ایتالیا چیزی می‌دانید؟ همه‌ کشورهای دنیا دارای قوانین مختص به خود هستند و گردشگران باید به تمامی این قوانین احترام بگذارند. اما گاهی این قوانین به حدی عجیب هستند که باور آن‌ها حتی برای مردم خود آن کشور هم سخت است. ایتالیا هم از این قوانین کم ندارد. برای آشنایی با قوانین عجیب ایتالیا با ما همراه باشید.

آیا می‌دانستید که جویدن آدامس در سنگاپور جرم است یا اینکه نگه داشتن ماهی سالمون در انگلیس اقدامی مشکوک به شمار می‌آید؟ احتمالاً نه. این موارد تنها چند نمونه از صدها قانون عجیب و عجیب در سراسر دنیا هستند. ایتالیا نیز از این قاعده مستثنا نیست و قوانین عجیب‌ و غریب خود را دارد. بااین‌حال، نگران نباشید؛ اگر در حال برنامه‌ریزی برای بازدید از کشور ایتالیا هستید، تنها کافی است با مطالعه‌ی این قوانین عجیب، از وجود آن‌ها مطلع شوید.

گردشگران و مسافران ایتالیا با قوانین این کشور آشنا هستید؟

قانون اول: شما باید همیشه در میلان لبخند بزنید

اگر می‌خواهید در میلان جریمه نشوید، باید در هرلحظه لبخند به لب داشته باشید. این قانون عجیب در میلان، شهروندان را ملزم می‌کند تا در تمامی لحظات، حتی در مراسم ختم و عیادت در بیمارستان، لبخند بزنند. پس به خاطر داشته باشید که در میلان، آن چهره‌ی عبوس خود را کنار بگذارید.

شاید تصور کنید که این قانون برای از میان بردن غم و اندوه از شهر میلان نوشته شده باشد، اما درواقع این قانون به‌عنوان راهی برای برتری دادن به میلان در دوران امپراطوری اتریش-مجارستان خلق شده است. بااین‌حال، این قانون در چند سال اخیر اجرا نمی‌شود، بنابراین زیاد نگران حفظ یک لبخند بزرگ بر روی صورتتان در میلان نباشید.

به نظر می‌رسد که این قانون صرفاً به این دلیل منسوخ نشده است که به دوران امپراطوری اتریش-مجارستان تعلق دارد. پس اخم کردن در میلان هم ایرادی ندارد. اما چرا اخم؟ شما در مسافرت هستید. پس لبخند بزنید.

گردشگران و مسافران ایتالیا با قوانین این کشور آشنا هستید؟

قانون دوم: جا گرفتن در سواحل با کمک حوله و بساط پیک نیک

اگر عاشق ایده‌ی یک پیک‌نیک رمانتیک در کنار سواحل هستید، پس به کاپری، پوزیتانو (Positano) یا راوِلو (Ravello) نروید. پهن کردن بساط پیک‌نیک و همچنین جا گرفتن در سواحل این شهرها با کمک حوله‌ی شنا، ممنوع است؛ بنابراین اگر می‌خواهید در قسمت خوبی از سواحل این شهرها مستقر شوید، بهتر است زودتر اقدام کنید.

اگر نگران این موضوع هستید که حوله و وسایل شما از سوی مأموران ساحلی، وقتی‌که در حال شنا هستید، ضبط و مصادره شود، نگران نباشید. این قانون صرفاً از سوی گارد ساحلی در مورد افرادی اجرا می‌شود که وسایل خود را در طول شب در ساحل رها می‌کنند. آن‌ها تلاش دارند با جمع‌آوری هرگونه وسایلی، از شلوغ شدن ساحل جلوگیری کرده و سواحل عمومی را برای همه‌ی مردم در دسترس تر کنند.

گردشگران و مسافران ایتالیا با قوانین این کشور آشنا هستید؟

قانون سوم: در تورین، سگ خود را سه بار در روز به پیاده روی ببرید

شما هم عاشق سگتان هستید؟ پس تنها نیستید؛ در تورین قوانین متعددی وجود دارد که در ارتباط با سلامت بهترین دوست انسان نوشته شده‌اند.

اگر می‌خواهید تا از زیر بار جریمه‌ی ۵۰۰ یورویی فرار کنید، باید حتماً سگ خود را سه بار در روز به پیاده‌روی ببرید و هرگز هم به فکر رنگ کردن موهای سگتان نباشید. هرگونه تغییر در ظاهر حیوانات نظیر رنگ کردن یا کوتاه کردن موهای سگ به اشکال عجیب‌وغریب، در تورین جریمه‌های سنگینی برای شما به همراه دارد.

در سال ۲۰۰۵ بسیاری از شهرهای ایتالیا شروع به وضع قوانینی علیه حیوان آزاری کردند. درحالی‌که جریمه‌های سنگین‌تری برای حیوان آزاری و رها کردن آن‌ها وجود دارد، «اصلاح موی حیوانات» همچنان نوعی از حیوان آزاری محسوب شده و مشمول برخورد قانونی می‌شود.

بنابراین، شاید سه بار بیرون نبردن سگ‌ها در طول روز آن‌چنان با برخوردهای شدید قانونی همراه نباشد، اما بهتر است فکر رنگ کردن موی سگ خود را از سرتان بیرون کنید، مگر اینکه بخواهید متحمل جریمه‌ی سنگینی شوید.

گردشگران و مسافران ایتالیا با قوانین این کشور آشنا هستید؟

قانون چهارم: ممنوعیت تنگ ماهی در رم

اگر نمی‌توانید به‌هیچ‌وجه از ماهی قرمز خود جدا شوید، باید بدانید که شما اجازه‌ی سفر با ماهی‌تان به شهر رم را ندارید. شهر رم در سال ۲۰۰۵ نگهداری ماهی قرمز را عملی ظالمانه در حق حیوانات اعلام کرد و به‌موجب این قانون، تمامی تنگ‌های ماهی در این شهر ممنوع شدند.

تنگ ماهی؟ مگر آن‌ها چه مشکلی دارند؟ مراجع قانون‌گذاری رم در سال ۲۰۰۵ و پس از وضع مجموعه‌ای از قوانین جدید برای مقابله با حیوان آزاری، تصمیم گرفتند تا نام ماهی را نیز به این فهرست اضافه کنند. درحالی‌که همه‌ی ظرف‌های نگهداری ماهی بد نیستند، اما برخی از آن‌ها، به‌خصوص تنگ‌های ماهی، باعث می‌شوند اکسیژن کمتری به ماهی‌ها برسد و این موجودات بمیرند.

دیگر در رم تنگ ماهی فروخته نمی‌شود، اما اجرای این قانون برای افرادی که پیش از وضع آن صاحب تنگ ماهی بوده‌اند، بسیار سخت است؛ بنابراین، اگر صاحب یک تنگ ماهی هستید، لطفی در حق ماهی‌های کوچک خود کنید و برای آن‌ها یک خانه‌ی جدید بخرید.

گردشگران و مسافران ایتالیا با قوانین این کشور آشنا هستید؟

قانون پنجم: ممنوعیت ساخت قلعه های شنی در ساحل شهر اراکلِیا

شما قصد سفر به شهر اِراکلِیا (Eraclea) را دارید و می‌خواهید در سواحل آن قلعه‌های شنی بسازید؟ چقدر بد! ساخت قلعه‌های شنی در ساحل اراکلیا ممنوع است. خودتان را ناراحت نکنید. این بار کمی از ایده‌های خلاقانه‌ی معماری خود فاصله بگیرید و با نشستن در ساحل، استراحت کنید.

قانون منع ساخت قلعه‌های شنی در اراکلیا به این خاطر وضع شده است که مقامات این شهر تصور می‌کنند این قلعه‌ها تهدیدی برای امنیت عمومی هستند. مقامات اراکلیا باور دارند که خطر قلعه‌های ماسه‌ای به حدی زیاد است که مانع راه رفتن مردم در ساحل می‌شود و می‌تواند برای آن‌ها خطرناک باشد.

شاید این قانون برای شما عجیب باشد، اما درصورتی‌که مأموران ساحلی شما را در حال ساخت قلعه‌های شنی بیابند، جریمه‌ی سنگینی در انتظارتان است.

گردشگران و مسافران ایتالیا با قوانین این کشور آشنا هستید؟

قانون ششم: ممنوعیت شنا در حوضچه های عمومی در ایتالیا

اگرچه از نظر قانونی شنا در چشمه‌ها و حوضچه‌های عمومی در ایتالیا جرم محسوب نمی‌شود، اما در صورت انجام این عمل از سوی شما، جریمه‌ی سنگینی در انتظارتان است. به شما پیشنهاد می‌دهیم که این کار را نکنید و برای شنا به یکی از بی‌شمار سواحل زیبای ایتالیا بروید.

اگرچه کمی آب‌تنی و فرو بردن انگشتان پا درون حوضچه‌های خنک آب در یک روز گرم تابستانی بسیار وسوسه‌برانگیز است، اما بهتر است فکر آن را از سرتان بیرون کنید. شنا کردن در این حوضچه‌ها ممنوع است و حتی اگر شما تنها انگشتان پای خود را درون آن‌ها کنید، به‌شدت و با مبلغ سنگین ۹۰۰ یورویی از سوی مأموران پلیس جریمه می‌شوید.

دلیل این‌همه سخت‌گیری برای چیست؟ این چشمه‌ها و حوضچه‌ها از آثار تاریخی ایتالیا به شمار می‌آیند و باید حفظ و مراقبت شوند؛ بنابراین، در حق کشور ایتالیا لطف کرده و با شنا نکردن در این حوضچه‌ها، به مقامات شهری این کشور در حفظ و نگهداری از این آثار تاریخی کمک کنید.

گردشگران و مسافران ایتالیا با قوانین این کشور آشنا هستید؟

قانون هفتم: حضور سه نفر باهم در رم غیرقانونی است

رم به خاطر داشتن زندگی شبانه‌ی جذاب معروف است، اما اگر با دوستانتان به این شهر سفر می‌کنید، مراقب رفتارتان باشید. اگر در رم شما را در حال رقص و پای‌کوبی در قالب گروهی سه‌نفره یا بیشتر دستگیر کردند، از اینکه با مبلغ ۵۰۰ یورو جریمه شدید زیاد تعجب نکنید.

اگر نسبت به اجرایی شدن این قانون شک دارید، منطقی است؛ زیرا این قانون عملاً اجرا نمی‌شود. بااین‌حال، این قانون در سال ۲۰۰۸ و به‌عنوان بخشی از قوانین ضد شورش و راهپیمایی و زمانی که هزاران سرباز برای مقابله با آشوب به خیابان‌های شهرهای ایتالیا آمدند، تصویب شد.

به‌موجب این اقدام جنجالی و احتمال شکل‌گیری تجمعات بزرگ، این قانون به‌عنوان عاملی بازدارنده برای حفظ نظم عمومی و جلوگیری از آسیب به پارک‌ها و باغ‌های عمومی به تصویب رسید.

گردشگران و مسافران ایتالیا با قوانین این کشور آشنا هستید؟

قانون هشتم: ممنوعیت فروش اجناس تقلبی در ونیز

شما هم کیف‌های برند لویی وُیتون را دوست دارید؟ فریب کیف‌های تقلبی لویی ویتون که در ساحل اطراف ونیز فروخته می‌شوند را نخورید. اگر مأموران پلیس شما را در حال خرید یک کیف تقلبی گیر بیندازند، چیزی در حدود ۱۰۰۰ دلار جریمه برایتان در نظر می‌گیرند.

این قانونی است که بسیاری از توریست‌ها چیزی در مورد آن نمی‌دانند و باید خیلی مراقب آن بود. خریدوفروش غیرقانونیِ خیابانی در ونیز به‌شدت تحت کنترل بوده و با آن برخورد قانونی می‌شود؛ بنابراین درصورتی‌که مأموران شما را در حال مشارکت در این امر بیابند، بدون شک جریمه‌تان می‌کنند.

گردشگران و مسافران ایتالیا با قوانین این کشور آشنا هستید؟

قانون نهم: ممنوعیت پوشیدن کفش های پرسروصدا در کاپری

یکی دیگر از قوانینی که باید به هنگام سفر به جزیره‌ی کاپری مراقب آن باشیم، ممنوعیت پوشیدن صندل‌های پرسروصدا است. شهروندان کاپری به آرامش خود اهمیت می‌دهند، بنابراین پوشیدن صندل برای عاشقان دمپایی، می‌تواند جریمه‌ی سنگینی در پی داشته باشد.

اما دمپایی‌ها واقعاً صدای زیادی تولید می‌کنند؟ به گفته‌ی شهروندان کاپری،‌ بله. پس بهتر است تا از این کفش‌های پرسروصدا در کاپری دوری کنید، مگر اینکه دلتان بخواهد برای یک جفت دمپایی بی‌ارزش صدها یورو جریمه شوید.

گردشگران و مسافران ایتالیا با قوانین این کشور آشنا هستید؟

قانون دهم: حتی مردگان هم به بیمه سلامت نیاز دارند

معلوم نیست این قانون از کجا آمده است، اما کاملاً صریح و شفاف عمل می‌کند. اگر قصد رانندگی همراه با یک جنازه در خودرو را دارید، حتماً مطمئن شوید که آن جسد بیمه‌ی سلامت دارد. در غیر این صورت شما می‌توانید تا ۳۱۰۰ یورو جریمه شوید.

این جریمه‌ها اصلاً خوشایند نیستند و می‌توانند بخش اعظم بودجه‌ی سفر ما را تحت تأثیر قرار دهند. پس اگر قصد سفر به ایتالیا را دارید و پول شما صرفاً کفاف خرید خوراکی‌های لذیذ، تفریحات جذاب و سوغاتی‌های منحصربه‌فرد را می‌دهد، مراقب این ۱۰ قانون عجیب‌وغریب باشید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید