جاذبه های گردشگری سودان جنوبی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سودان جنوبی با ۶۱۹ هزارو ۷۴۵ کیلومتر مربع در شمال‌شرقی قاره آفریقا قرار دارد. این کشور در روز شنبه ۹ ژوئیه ۲۰۱۱ میلادی برابر با ۱۸ تیر ۱۳۹۰ هجری شمسی از سودان استقلال یافت. این کشور از شمال با سودان، از غرب با آفریقای مرکزی، از جنوب با کشورهای کنگو، اوگاندا و کنیا و از شرق با اتیوپی ‌مرز مشترک دارد. مرکز این کشور تازه استقلال یافته، شهر جوبا نام دارد. این شهر، بزرگترین شهر سودان جنوبی نیز به شمار می‌آید.

جاذبه های گردشگری سودان جنوبی

تاریخ سودان جنوبی

مناقشه میان شمال و جنوب از سال ۱۹۵۵ میلادی تا سال ۲۰۰۵ میلادی، منجر به دو جنگ داخلی و جان‌باختن دست‌کم ۲ میلیون نفر شده‌است. ریشه این جدایی به جنگ‌های داخلی سودان بازمی‌گردد. جنگ‌های داخلی سودان تنها مربوط به دوران جدید سودان (روی کار آمدن صادق المهدی و عمر البشیر) نمی‌شود و این جنگ‌ها در زمان جعفر نمیری آغاز شد. پس از سرنگونی نمیری و استمرار جنگ داخلی، عمر البشیر در سال ۲۰۰۵ زیر فشارهای ناشی از جنگ و فشارهای بین‌المللی به قرارداد صلحی با شورشیان جنوب تن در داد. دولت سودان بر طبق توافق‌نامهٔ صلحی که در ۹ ژانویه ۲۰۰۵ در کنیا امضا شد و به جنگ داخلی دوم سودان پایان داد، به بخش جنوبی سودان این حق داده شد که بین اتحاد با بخش شمالی یا استقلال کامل از آن، یکی را انتخاب کند. بر اساس این توافقنامه قرار شد در ژانویه ۲۰۱۱ یک همه‌پرسی برای تعیین تکلیف قسمت جنوبی برگزار شود. در ۹ ژانویهٔ ۲۰۱۱ مردم جنوب سودان برای شرکت در یک همه‌پرسی دربارهٔ استقلال از بخش شمالی این کشور، به پای صندوق‌های رای رفتند. نتیجهٔ همه‌پرسی به نفع استقلال جنوب سودان شد، کشور جدید آفریقایی روز نهم ژوئیه ۲۰۱۱، یعنی درست شش سال پس از معاهدهٔ صلح، تأسیس شد و (سالوا کیر مایارادیت) رئیس‌جمهور آن کشور مستقل شد. با پذیرش این همه‌پرسی از سوی کشور مادر، جمهوری سودان جنوبی به عنوان پنجاه و پنجمین کشور در قاره آفریقا، یکصد و نود و ششمین کشور جهان و یکصد و نود و سومین کشور عضو سازمان ملل متولد شد.

مذهب: بیشتر سودان جنوبی مسیحی یا پیرو ادیان کهن قبیله‌ای هستند.

اقتصاد: جنوب سودان سرشار از منابع نفتی است و مهم‌ترین صادرات آن نفت خام است. اقتصاد سودان جنوبی افزون بر ۹۵ درصد به درآمدهای نفتی متکی است.

جمعیت: این منطقه ۱۲/۷ میلیون نفر جمعیّت دارد که ۸۵ درصد اهالی آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

جاهای دیدنی سودان جنوبی

 کوه های ایماتونگ

کوه‌های ایماتونگ در جنوب شرقی سودان جنوبی قرار دارد و تا شمال اوگاندا گسترش پیدا کرده است. کوه‌های ایماتونگ قبلا بخشی از شرق اتریش به حساب می‌آمد. قله‌ی این کوه بیشتر از 3000 متر ارتفاع دارد. آب و هوای محدوده کوه‌های ایماتونگ استوایی است و در اطراف آن جنگل‌های مونتن پراکنده شده و محافظت می‌شوند که حیات وحش گوناگونی دارند. البته حفاظت از زیستگاه‌های اطراف ایماتونگ را به طور کامل انجام نداده‌اند. سنگ‌های زیر زمینی از جنس بلور جزء عناصر تشکیل دهنده کوه‌های ایماتونگ است که از رسوبات ناپیوسته در دشت‌ها گسترش می‌یابد.

جاذبه های گردشگری سودان جنوبی

 

پارک ملی نیموله

پارک ملی نیموله یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های ملی آفریقا است که حدود ۴۱۰ کیلومترمربع مساحت دارد. این پارک ملی یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانید در قالب تور اکوسافاری به آنجا بروید، کمپ بزنید و یک شب را در سکوت طبیعت و زیر نور ماه سپری کنید.

کوه کین یتی

بلندترین قله سودان جنوبی کین یتی نام دارد که در نزدیکی مرز اوگاندا واقع شده است. لذت بالا رفتن از کوه کین یتی در یک روز آفتابی شما را به وجد می‌آورد.

 پارک ملی لانتوتو

جنگل‌های گرمسیری پارک ملی لانتوتو یکی از بکرترین نواحی آفریقاست که سکوت و آرامش آن را در هیچ کجا نمی‌توانید پیدا کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید