بنر هدر

زیباترین جاذبه های دیدنی و گردشگری پاکستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

پاکستان کشوری در جنوب آسیا است. این کشور در همسایگی کشورهای ایران، افغانستان، چین و هند قرار دارد و مساحت آن ۸۸۰ هزار و ۹۴۰ کیلومتر مربع است. پایتخت آن اسلام آباد است و بزرگترین شهر آن کراچی است. مردم پاکستان به زبان اردو سخن می‌گویند. پاکستان ﮬﻔﺖ استان دارد: بلوچستان، سر حد شمالی، سند، پنجاب، ﻣناطق ﺷﻤﺎﻟﻰ، مناطق ﻗﺒﻴﻠﻪﺍﻯ، ﻛﺸﻤﻴﺮ ﺁﺯﺍﺩ و ﺍﺳﻼﻡﺁﺑﺎﺩ. پاکستان با ۱۶۴ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۲۴ نفر جمعیت (بر اساس آمارهای سال ۲۰۰۷) ششمین کشور پرجمعیت جهان است و دومین کشور پرجمعیت در بین کشورهای مسلمان.

زیباترین جاذبه های دیدنی و گردشگری پاکستان

تاریخ پاکستان

این کشور تا سال ۱۹۴۷ تحت سلطه انگلیس بود. در سال ۱۹۵۶ در این کشور جمهوری اسلامی اعلام شد. پاکستان تاریخی غنی دارد و طی سالیان قومیت‌های مختلفی چون سیک، عرب، افغان، ترک، بلوچ و مغول به آن کوچ کرده‌اند. این کشور بیش از پنج هزار سال تاریخ دارد. در قرن ۱۸ میلادی انگلیسی‌ها آن را تحت سلطه خود در آوردند و به عنوان بخشی از هند قرار دادند. پس از آنکه در سال ۱۹۴۷ این کشور اعلام استقلال کرد جدل‌های هند با پاکستان هم آغاز شد. این دو کشور در سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۸ و در سال ۱۹۶۵ بر سر مالکیت کشمیر با هم جنگیدند و این دعوا تا امروز هم ادامه دارد. جنگ سوم بین این دو کشور در سال ۱۹۷۱ روی داد که نتیجه آن جدایی بخش شرقی پاکستان و اعلام موجودیت کشوری به نام بنگلادش بود.

آب و هوای این کشور گرم و بیابانی است. در شمال و شمال غربی آن کوه‌ها جغرافیای کوهستانی حاکم است.

منابع وسیع گاز طبیعی، اندکی نفت، زغال سنگ نامرغوب، سنگ آهن، مس، نمک و سنگ آهک همه آن منابعی است که زمین در اختیار پاکستانی‌ها قرار داده است.

۹۷ درصد مردم آن مسلمان، (۷۷ درصد سنی) و بقیه هندو و مسیحی هستند.

پنبه، گندم، برنج، شکر، میوه، سبزیجات، شیر، تخم‌مرغ و گوشت گوسفند مهمترین محصولات کشاورزی این کشور هستند.

پوشاک و منسوجات، دارو، کاغذ، کود، میگو و مصالح ساختمانی مهمترین محصولات صنعتی این کشورند.

جاهای دیدنی پاکستان

 مقبره اقبال لاهوری

آرامگاه اقبال لاهوری بین مسجد بادشاهی و قلعه لاهور در شهر لاهور قرار دارد و بنای سرخ رنگ آن توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، به درون بنا که بروید قبر اقبال لاهوری را می‌بینید که از جنس مرمر ساخته شده است. جالب است بدانید که سنگ روی قبر از جنس لاجورد است و این سنگ را مردم افغانستان اهدا کرده‌اند. بر روی سنگ نیز آیاتی از قرآن به صورت حکاکی شده به چشم می‌خورد. بنای مربعی آرامگاه دو درب در قسمت شرقی و غربی دارد که با سنگ مرمر تزیین شده‌اند.

زیباترین جاذبه های دیدنی و گردشگری پاکستان

مسجد شاه فیصل اسلام آباد

مسجد شاه فیصل در اسلام آباد پاکستان یکی از بزرگترین و مشهورترین مساجد دنیاست. این مسجد پس از ساخت در ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۳ بزرگترین مسجد جهان بود که در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع ساخته شده و گنجایشی معادل سیصد هزار نمازگزار دارد.

زیباترین جاذبه های دیدنی و گردشگری پاکستان

مسجد سنهری (طلایی) در لاهور

ین بنای زیبا که در میان مردم پاکستان و اهالی شهر لاهور به مسجد سُنهری (طلائی ) معروف شده که در میانه کشمیربازار لاهور قرار دارد. مسجد طلایی لاهور در سال 1753 میلادی توسط نواب میرسیدخان که علاقه‌مند به دین و هنر و ادب بود، ساخته شده است. سه گنبد طلایی رنگ مسجد با نمای بسیار زیبا و جذابش در سقف مسجد، برای بینندگان و بازدید کنندگان بسیار چشم نوازی می‌کند، شاید مسجد طلایی لاهور نام طلایی خود را از همین وجه تسمیه به خود گرفته باشد.

زیباترین جاذبه های دیدنی و گردشگری پاکستان

قلعه شاهی در لاهور

قلعه شاهی لاهور یا ارگ شاهی كه توانسته است با گذر زمان همچنان هویت خود را حفظ كند با دیوارهای بلند و عظیم چشم هر بیننده ای را خیره می كند. این قلعه در عصر سلسله پادشاهی گوركانیان هند در درون دیوار شهر لاهور و درست در روبروی مسجد پادشاهی ساخته شد. این مكان كه هر روزه شاهد حضور صدها بازدیدكننده خارجی است یكی از مكانهای مهم تاریخی شهر لاهور تصور می شود.

زیباترین جاذبه های دیدنی و گردشگری پاکستان

 باغ وحش لاهور

این باغ وحش یکی از جذاب‌ترین دیدنی های پاکستان به شمار می‌رود که کودکان از آن بسیار استقبال می‌کنند و در آن می‌توانند ساعت‌ها سرگرم شوند. باغ وحش لاهور در سال 1872 میلادی در شهر لاهور افتتاح شده است و جزء قدیمی‌ترین باغ‌وحش‌های این کشور محسوب می‌شود. این باغ وحش مکان خوبی برای گشت و گذار شناخته می‌شود که می‌توانید بخشی از زمان سفر خود را به آن اختصاص دهید و در کنار خانواده و دوستان خود ساعاتی را در کنار حیوانات دوست‌داشتنی سپری کنید.

زیباترین جاذبه های دیدنی و گردشگری پاکستان

 باغ های شالیمار لاهور

شاید سفر به پاکستان یک سفر رویایی نباشد، ولی قطعا دیدن باغ های شالیمار جزو خاص ترین برنامه هایی است که هر گردشگری در تور پاکستان می‌تواند آن را تجربه کند، چون عناصری که در این باغ ها طراحی شده به ندرت در باغ های دیگر مشاهده می‌شود. پیش از هر چیز خوب است بگوییم که معمار مجموعه باغ های شالیمار یک معمار معروف ایرانی به نام ملا علاءالملک تونی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تون کجاست؟ تون نام یکی از شهرهای بزرگ و حکومتی خراسان بوده که قبلا در جنوب غربی فردوس کنونی گسترده بوده است. بنابراین باغ های شالیمار لاهور مجموعه‌ای ایرانی در کشور پاکستان هستند که به دستور شاه جهان که از پادشاهان مغولی و اسلامی هندوستان ساخته شده است.

زیباترین جاذبه های دیدنی و گردشگری پاکستان

دره نیلوم

دره نیلوم در بخش مخالف کشمیر تحت کنترل هند قرار دارد. این دره از پل چیلا بندی در شمال آزاد کشمیر شروع می شود و در امتداد ۲۴۰ کیلومتر گسترده است. نیلوم به معنی یاقوت کبود است. دره نیلوم یکی از زیباترین دره ها در منطقه کشمیر است. این دره، جویبارها، جنگل، رود و کوه های سرسبز شاداب را دربرمی گیرد. در این وادی، آب چون مروارید از کوه سرازیر می شود.

زیباترین جاذبه های دیدنی و گردشگری پاکستان

 دره گوجال

دره گوجال در مرز چین و افغانستان قرار دارد. این وادی در نقطه خنجراب در مرز چین به پایان می رسد. این دره در ارتفاع ۵۰۰۰ متری از سطح دریا واقع است و سراسر سال پوشیده از برف است. در شمال غرب این دره منطقه چیپورسان قرار دارد که با منطقه واخان افغانستان هم مرز است. جاده قراقروم که پاکستان را به کشور چین متصل می کند، از این دره می گذرد.

زیباترین جاذبه های دیدنی و گردشگری پاکستان

منار پاکستان

منار پاكستان دقيقا مقابل مسجد پادشاهی و قلعه لاهور ساخته شده است و اين منطقه سپس به عنوان ‘پارك عمومی اقبال’نامگذاری شد. منار باشكوه پاكستان بر اساس طرح ارائه شده از سوی نصرالدين مراد خان معمار مشهور داغستان ساخته شده و نكته جالب توجه اين است كه وی به احترام كشور’ مسلمان’ پاكستان هيچ دستمزدی نگرفت و ماه ها برای طرح آن وقت صرف كرد. منار پاكستان به سرپرستی مهندس عبدالمنار خان نيازی از شهر لاهور و زير نظر نصر الدين مراد خان احداث شد.

زیباترین جاذبه های دیدنی و گردشگری پاکستان

اين منار بر روی بنايی به صورت ستاره ای پنج ضلعی ساخته شده است كه هلال ماه، آن را در بر می گيرد و اين مهم، نشانه بارزی از تشكيل كشور مستقل پاكستان است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید