جاهای گردشگری واتیکان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

واتیکان دولت‌شهری مستقل است که در درون شهر رم در کشور ایتالیا جای دارد. واتیکان محل اقامت پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان و مرکز کلیسای کاتولیک است. واتیکان با مساحتی در حدود ۰٫۴۴ کیلومتر مربع، کوچکترین کشور دنیا و با جمعیتی در حدود ۸۰۰ نفر، کم‌جمعیت‌ترین کشور مستقل دنیا محسوب می‌شود.

تاریخ واتیکان

شهر واتیکان – کوچکترین کشور مستقل جهان – در ۱۱ فوریه ۱۹۲۹ طبق پیمان لاتران تأسیس شد. این عهدنامه بین «موسولینی» رئیس وقت دولت ایتالیا و پیپسی (papacy) – دفتر پاپ بالاترین قدرت کلیسای کاتولیک رم – پس از سال‌ها مجادله منعقد شد. در سال ۱۹۸۴ با کنکوردا – پیمان پاپ و دولت – عهدنامه جدیدی جایگزین شد. این عهدنامه جدید مانند عهدنامه قبلی، استقلال کامل کلیسای کاتولیک را در داخل شهر واتیکان به رسمیت می‌شناسد.

جغرافیای واتیکان

واتیکان که کوچکترین ایالت خودمختار اروپایی محسوب می‌شود، بر روی تپه‌ای به همین نام در شمال غرب شهر بزرگ رم واقع شده و گرداگرد آن را دیواری احاطه کرده‌است تا شهر و به خصوص پاپ اعظم را از خطر حملات خارجی محافظت کند. واتیکان آب و هوای مدیترانه ای دارد. در تابستان ها گرم و خشک و در زمستان ها بارانی است.

جمعیت: این کشور کم جمعیت‌ترین کشور جهان بوده و دارای حدود ۸۰۰ نفر جمعیت می‌باشد.

زبان: زبان رسمی مردم دولت واتیکان ایتالیایی است

پول رایج: یورو

جاذبه های گردشگری واتیکان

واتیکان پر از آثار تارخی ارزشمند است به طوری که تنها کشور دنیاست که کاملا در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. تعدادی از جاذبه های واتیکان را در زیر معرفی می کنیم:

کلیسای سن پیترو (Basilica di san pietro)

یکی از بزرگ ترین کلیساهای دنیاست که ساختمان هوایی آن به شکل کلید طراحی شده و کلید نماد بهشت است. این کلیسا، کلیسای جامع نیست چون پاپ در آن زندگی نمی کند.

جاهای گردشگری واتیکان

میدان سن پیترو (  Piazza san pietro)

این میدان در روبروی کلیسای سن پیترو قرار دارد. این میدان بیضی شکل با طراحی باشکوهش از مهمترین جاذبه های واتیکان به شمار می رود در دو طرفش دو فواره بزرگ، زیبایی آن را دوچندان کرده است. این میدان با ستون هایی در دو طرف، ظاهر نیمدایره گرفته، ستون هایی که بر روی آن ها مجسمه های زیبایی قرار دارد.

جاهای گردشگری واتیکان

کلیسای سیستین (Sixtinum)

یکی از کلیساهای معروف واتیکان است که در کاخ اقامتگاه رسمی پاپ قرار دارد. همایش انتخاب پاپ جدید در این کاخ برگزار می شود و معماری خاص و تزئینات زیبا از آن جاذبه ای دیدنی ساخته است.

جاهای گردشگری واتیکان

کتابخانه واتیکان

کتابخانهٔ رسالتی واتیکان کتابخانه‌ای در کاخ واتیکان است. بنیان‌گذاری این کتابخانه در سال ۱۴۵۱ میلادی بوده‌است و به پاپ نیکولاس پنجم نسبت داده‌می‌شود.

جاهای گردشگری واتیکان

این کتابخانه حاوی کتاب‌ها، نقاشی‌ها، نامه‌ها و نسخه‌های خطی بسیاری است (نزدیک به ۸۰۰۰۰) و در سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۴۰۰۰ نسخهٔ خطی باستانی را به صورت آزاد در سایت خود قرار داد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید