بنر هدر

جدیدترین فرودگاه استانبول

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

فرودگاه سوم استانبول در حالی به بهره برداری رسید که دو فرودگاه آتاتورک و سابیها ظرفیت پروازهای ورودی به استانبول را با وجود حجم عظیم پروازها و مسافرین ورودی و خروجی به این شهر را نداشتند. فرودگاه بین المللی جدید استانبول در منطقه آرناوت کوی در بخش اروپایی استانبول، جزو بزرگترین فرودگاه های جهان به شمار می رود. علت ساخت این فرودگاه بخاطر قرارگیری ترکیه در مسیر بین اروپا و آفریقا و خاورمیانه است و چون فرودگاه بین اللملی آتاتورک ظرفیت پروازهای بوجود آمده را نداشت و نیز به دلیل نزدیکی این فرودگاه به شهر استانبول امکان وسعت دادن به آن وجود نداشت بنابراین فرودگاه جدید احداث شد.جدیدترین فرودگاه استانبول

جهت ساخت فرودگاه جدید هزینه های زیادی به دولت ترکیه تحمیل شد که یکی از آنها تخریب وسعت بالایی از جنگل های شمال تنگه بسفر، جهت احداث فرودگاه است که این موضوع تاثیر منفی زیادی بر روی محیط زیست شهر استانبول خواهد داشت. همچنین در جریان ساخته شدن این فرودگاه که به دلیل سختی و حجم بالای کار وجود داشته است تا کنون ۲۷ نفر از کارگران در حین ساخت این فورودگاه عظیم جان خود را از دست داده اند.

جدیدترین فرودگاه استانبول

فرودگاه جدید استانبول

این فرودگاه که با نام ” فرودگاه استانبول ” شناخته می شود ظرفیت سالیانه ۲۰۰ میلیون مسافر را دارد. فرودگاه استانبول در همان اوایل ساخت، اولین جایزه بین المللی خود را بخاطر برج کنترل پیشرفته اش دریافت کرد.

قبل از افتتاح فرودگاه جدید استانبول کد یاتا IST متعلق به فرودگاه آتاتورک بود اما پس از راه اندازی فرودگاه جدید این کد یاتا به فرودگاه استانبول اختصاص یافت.

فرودگاه استانبول مساحتی بالغ بر ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع مساحت دارد که ساخت آن نزدیک به ۱۲ میلیون دلار هزینه در بر داشته است. اما هنوز فازهای زیادی از این فرودگاه بطور کامل ساخته نشده است و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۸ بطور کامل به بهره برداری برسد.

جدیدترین فرودگاه استانبول

در حال حاضر تنها سه باند از فرودگاه استانبول به بهره برداری رسیده که سالانه ۹۰ میلیون مسافر را می تواند جابجا کند و با تکمیل سه باند دیگر و در مجموع تبدیل شدن به ۶ باند، ظرفیت جابجایی ۲۰۰ میلیون مسافر را در طول سال داراست. این فرودگاه به ۳۵۰ نقطه از جهان پرواز انجام می دهد و ۱۰۰ شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی در این فرودگاه فعالیت دارند.

امکانات و ویژگی های فرودگاه جدید استانبول

از ویژگی های بارز و جذاب فرودگاه استانبول معماری زیبای محوطه داخل فرودگاه است که شبیه با مساجد زیبای استانبول بنا شده است و البته برج کنترل بسیار پیشرفته آن که علاوه امکانات بسیار مدرن آن، نمای آن شبیه به گل لاله طراحی شده است. در این فرودگاه هتلی با ۴۵۱ اتاق که برای رفاه مسافرین طراحی شده است خودنمایی می کند. این فرودگاه برای روشنایی باند خود از ۳۴ هزار لامپ که مسیری به طول ۳۷۵۰ متر را روشن نموده است، استفاده می کند.

پارکینگ بزرگ این فرودگاه با ظرفیت ۱۸ هزار اتومبیل، بزرگترین پارکینگ فرودگاهی در اروپا می باشد. ۹ هزار دوربین هوشمند و ۸ دوربین حسگر حرکت، از جمله اقداماتی هستند که برای امنیت این فرودگاه عظیم در نظر گرفته شده اند.

جدیدترین فرودگاه استانبول

فرودگاه جدید استانبول (ترکی استانبولی: İstanbul Yeni Havalimanı)

ترمینال فرودگاه استانبول که بالغ بر ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع مساحت دارد هفت درب برای ورود و خروج مسافران در آن تعبیه شده است. این فرودگاه ۷ گیت پرواز دارد که گیت ۱ و ۲ برای جهت استفاده پروازهای داخلی ترکیه و گیت ۵ برای مسافران بیزنس و اعضای گلد استار اعضاى گلد استار الاینس، مسافران داراى کارت corporate club  ، اعضاى مسافران کثیر السفر کارتهاى Elit و Elit Plus  و دیگر گیت ها جهت استفاده برای مسافران اکونومى می باشد. این ترمینال شامل ۵۰۰ کانتر صدور کارت پرواز و ۲۲۸ گیت برای کنترل گذرنامه مسافرین و ۱۴۳ پل تلسکوپی جهت پیاده و سوار شدن مسافرین و نیز ۶۰۰ آسانسور و پله برقی و نیز ۲۰ هزار صندلی برای مسافرین می باشد.

سامانه های هوشمند تشخیص پلاک خودرو و تشخیص چهره از دیگر امکانات این فرودگاه می باشد.

جدیدترین فرودگاه استانبول

مترو فرودگاه استانبول

در حال حاضر راه دسترسی به فرودگاه استانبول استفاده از تاکسی می باشد همچنین جهت حمل و نقل به فرودگاه و داخل شهر می توان از وسایل حمل و نقل عمومی مانند شاتل های فرودگاهی ، شاتل اختصاصی و یا اتوبوس یا havaist به مرکز استانبول و برعکس و نیز به سمت میدان تقسیم، استفاده کرد. اما فعلا برای فرودگاه استانبول ایستگاه و مسیر مترو طراحی نشده است. بنابراین مسافرین برای تردد بین فرودگاه استانبول و مرکز شهر یا باید از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند و یا اینکه از وسایل نقلیه عمومی یادشده استفاده کنند.

فاصله فرودگاه استانبول تا مرکز شهر و میدان تقسیم

فاصله فرودگاه جدید تا مرکز شهر و میدان تقسیم حدود ۴۰ کیلومتر است که این مسیر را می توانید هم با تاکسی و هم اتوبوس هایی که در فرودگاه وجود دارند، طی کنید. در حال حاضر برای اکثر مسافرین که به کشورهای خارجی سفر می کنند تردد با تاکسی مطمن ترین و ساده ترین راه تردد بین فرودگاه و داخل شهر است.

اما اگر بخواید کمی در هزینه های خود صرفه جویی کنید می توانید مسیر فرودگاه استانبول تا مرکز شهر و میدان تقسیم را با اتوبوس های شاتل فرودگاه طی کنید که در این صورت مدت زمانی در حدود ۷۰ دقیقه این مسیر برای شما طول می کشد که بهتر است برای رفتن به فرودگاه و جا نماندن از پروازتان این موضوع را مد نظر قرار دهید تا با مشکل در رسیدن به پروازتان مواجه نشوید. جهت اطلاع از زمان حرکت این اتوبوس ها می توانید به سایت havaist مراجعه کنید.

جدیدترین فرودگاه استانبول

فاصله فرودگاه استانبول تا مرکز شهر و میدان تقسیم

گزینه دیگری که برای حمل و نقل بین فرودگاه و داخل شهر پیش روی شماست استفاده از سرویس شاتل اختصاصی است که بسیار راحتتر از تاکسی و اتوبوس های معمولی می باشد. اتوبوس های اختصاصی شاتل شما را مستقیم تا درب هتل خواهند برد و دارای قیمت و تعرفه مشخص و ثابتی هستند. از آنجایی که در سفر شما چمدان و وسیله زیاد به همراه دارید و نیز زمانی که شما با کودکان خود سفر می کنید، سرویس اختصاصی شاتل می تواند بهترین انتخاب برای جابجایی بین فرودگاه و داخل شهر باشد. جهت رزرو و اطلاع از زمان حرکت و کار این اتوبوس های می توانید به سایت کیوی تاکسی ( Kiwi Taxi ) مراجعه کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید