بنر هدر

سفر با قطار یا هواپیما؟ مزیت های مسافرت های با قطار چیست؟

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

سفر با قطار نسبت به سفر با هواپیما یا دیگر وسایل حمل و نقل از مزیت‌هایی برخوردار است که دانستن این مزیت‌ها قطعا نظر شما را برای سفر بعدیتان تغییر می‌دهد.

اگر مسیر سفر با مشکلات فراوان همراه باشد، نه‌تنها از سفرمان لذت نمی‌بریم بلکه کوله‌باری از خستگی را هم با خود یدک می‌کشیم.

مدت‌ها است که سفر با قطار در بیشتر نقاط جهان، به‌ویژه اروپا، رایج است و بخصوص در میان جوانان کوله به دوش و ماجراجو طرفداران زیادی دارد. با توجه به وضعیت نامساعد اقتصادی، سفر با قطار از دید مسافرانی که قصد صرفه‌جویی دارند، بیشتر از همیشه جذاب و دلخواه به نظر می‌رسد.

به‌علاوه، تماشای مناظر زیبا در حین سفر با قطار می‌تواند تجربه‌ی بسیار جالبی باشد. اگر هنوز هم مردد هستید و به دلایل بیشتری برای سفر با قطار نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سفر با قطار یا هواپیما؟ مزیت های مسافرت های با قطار چیست؟

سفر با قطار باعث صرفه جویی در هزینه می شود

اگر عازم مقصدی نسبتاً نزدیک هستید یا با قطارهای کابلی در شمال شرقی آمریکا سفر می‌کنید، مسافرت با قطار در مقایسه با هواپیما، گزینه‌ مقرون‌ به‌صرفه‌تری خواهد بود، زیرا خدمات و شمار قطارها در این منطقه سریع و پرتعداد است.

با یک جستجوی ساده متوجه می‌شوید، بلیط مسیر نیویورک به بوستون با قطار ۱۰۴ دلار و با هواپیما ۱۰۸ دلار است. بااینکه گاهی مثل نمونه‌ی نیویورک-بوستون، تفاوت اندکی بین قیمت بلیط قطار و هواپیما دیده می‌شود اما در بیشتر مواقع، فاصله بسیار زیادی بین این دو وجود دارد؛ برای مثال قیمت بلیط رفت‌وبرگشت مسیر نیویورک به مونترال با قطار ۱۳۴ دلار است.

حالا این قیمت را با ارزان‌ترین بلیط رفت‌وبرگشت هوایی به قیمت ۲۹۴ دلار مقایسه کنید تا تفاوت آشکار بین این دو را دریابید. هرچند مدت‌زمان سفر با قطار طولانی‌تر از هواپیما است اما برای مسافری که سعی در کاهش هزینه‌ها دارد، قطار اغلب پیروز میدان خواهد بود، ضمن اینکه می‌تواند از تماشای مناظر و چشم‌اندازهای زیبا در طول سفر هم بی‌بهره نماند.

سفر با قطار یا هواپیما؟ مزیت های مسافرت های با قطار چیست؟

قیمت بلیط قطار عموما ثابت است

مسافران همیشگی پروازهای هواپیمایی می‌دانند چقدر سیستم قیمت‌گذاری خطوط هوایی گیج‌کننده و آزاردهنده است. هنوز هم نمی‌توان توضیح منطقی درباره‌ی علت گرانی برخی بلیط‌های یک‌طرفه نسبت به بلیط‌های رفت‌وبرگشت ارائه داد. این در حالی است که  در بیشتر مواقع قیمت بلیط قطار برای یک مسیر مشخص تغییر زیادی نمی‌کند.

البته امکان دارد، قیمت بلیط قطار هم به خاطر تعطیلات یا در فصل گردشگری افزایش یابد و شاید فروش‌های مناسبتی هم دیده شود اما درمجموع می‌توان روی ثابت بودن قیمت بلیط قطار حتی تا آخرین لحظات سفر حساب کرد.

سفر با قطار یا هواپیما؟ مزیت های مسافرت های با قطار چیست؟

سفر با قطار انعطاف پذیر است

هرچند بسیاری از مسیرهای طولانی قطار نیاز به رزرو بلیط دارند اما در مورد مسیرهای کوتاه چنین ضرورتی وجود ندارد. مسافران می‌توانند درهمان روز سفر در ایستگاه حضور یابند و بدون پرداخت هیچ‌گونه مبلغ اضافی برای بلیط لحظه آخری، بلیط قطار بعدی را به‌راحتی دریافت کنند.

سفر با قطار دارای محدودیت حمل بار کمتری است

امروزه تقریباً بیشتر خطوط هوایی برای حمل یک یا دو چمدان و برخی حتی برای کیف‌دستی هم مبلغی اضافه دریافت می‌کنند. این سیاست‌ها را با قوانین سخاوتمندانه‌ی حمل بار قطار در آمریکا مقایسه کنید؛ برای مثال شما می‌توانید دو کیف‌دستی را به وزن ۴۴ کیلوگرم همراه خود به داخل کوپه‌ی قطار ببرید و چهار چمدان هرکدام به وزن ۲۲ کیلوگرم را به قسمت امانت بار تحویل دهید.

حمل دو کیف‌دستی و دو چمدان برای شما رایگان خواهد بود اما برای هر چمدان یا کیف اضافی دیگر فقط باید مبلغ ۲۰ دلار بپردازید.

سفر با قطار یا هواپیما؟ مزیت های مسافرت های با قطار چیست؟

سفر با قطار دغدغه کمتری دارد

تصور کنید که می‌خواهید سفر کنید و لازم نیست مثل سفرهای هوایی، دو ساعت زودتر به فرودگاه برسید، در صف بازرسی بایستید، کفش‌هایتان را از پا درآورید و ژل یا مایعات خود را در ظرف‌های ۱۰۰ میلی‌لیتری تقسیم‌بندی کنید. به دنیای سفر با قطار خوش آمدید. در بیشتر مواقع می‌توانید ۳۰ دقیقه پیش از حرکت قطار در ایستگاه حاضر شوید و مستقیماً به سمت سکوی موردنظرتان بروید.

دسترسی به ایستگاه‌های قطار راحت تر است

برخلاف فرودگاه‌ها، بیشتر ایستگاه‌های قطار در مرکز شهر قرار گرفته‌اند؛ درنتیجه به‌جای گرفتن تاکسی‌های گران فرودگاهی آن‌هم در منطقه‌ای دورافتاده از شهر، می‌توانید از قطار پیاده شوید و چند دقیقه بعد در هتل باشید.

سفر با قطار یا هواپیما؟ مزیت های مسافرت های با قطار چیست؟

قطار سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد

قطار نسبت به هواپیما و خودرو، در ازای هر کیلومتر مسافتی که طی می‌کند، دارای مصرف انرژی کمتری است؛ بنابراین به‌استثنای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، قطار یکی از سازگارترین گزینه‌ها با محیط‌زیست به‌شمار می‌رود. کربنی که از قطار منتشر می‌شود، آسیب کمتری به محیط‌زیست می‌رساند؛ زیرا مثل کربن آزادشده از هواپیما مستقیماً در جو فوقانی رها نمی‌شود.

یکی دیگر از مزیت‌های کم‌مصرف بودن نسبی قطار این است که افزایش قیمت سوخت تاثیر زیادی بر قیمت بلیط ندارد و در یک اقتصاد ناپایدار، قیمت بلیط‌ها از ثبات بیشتری برخوردار خواهد بود.

سفر با قطار دارای جذابیتی کلاسیک است

سفر با قطار مخصوصاً مسیرهای طولانی و چند شبه، حال و هوایی سنتی و حسی نوستالژیک را در شما به وجود می‌آورد. شاید در هواپیما، دوران استفاده از ظروف نقره و چینی برای مسافران معمولی به پایان رسیده باشد اما در سفر با قطار هنوز می‌توانید پیشخدمت‌هایی را ببینید که لباس سفید پوشیده‌اند و چرخ‌دستی غذا را حمل می‌کنند تا از مسافران پذیرایی کنند.

در طول روز هم بسیاری از مسافران به کتاب خواندن، بازی یا لذت بردن از مناظری که شتابان از مقابل پنجره می‌گذرند، مشغول هستند.

سفر با قطار یا هواپیما؟ مزیت های مسافرت های با قطار چیست؟

سفر با قطار همراه با آرامش خاطر است

چرا به‌جای نشستن در صندلی کوچک هواپیما یا رانندگی کردن و چشم دوختن به علائم جاده برای یافتن مسیر، با آرامش خاطر در قطار نمی‌نشینید و از سفر خود لذت نمی‌برید؟

قطار یکی از آرامش‌بخش‌ترین شیوه‌های سفر است. در قطار در مقایسه با هواپیما فضای زیادی برای نشستن و دراز کشیدن دارید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید در اطراف گشتی بزنید و اصلاً نیازی نیست منتظر خاموش شدن علامت کمربند ایمنی توسط خلبان شوید.

سفر با قطار یا هواپیما؟ مزیت های مسافرت های با قطار چیست؟

فراتر از یک سفر ساده

برعکس هواپیماها که شما را مثل برق و باد از نقطه‌ی الف به نقطه‌ی ب می‌رسانند و هیچ منظره‌ای جز ابرها در آسمان قابل‌ دیدن نیست، مسیر سفر با قطار می‌تواند مثل رسیدن به خود مقصد، جالب باشد. در قطار می‌توانید از تماشای مسیری دراماتیک و مهیج که از میان کوه‌های سر به فلک کشیده راه خود را در پیش می‌گیرد، لذت ببرید. پیشنهاد می‌کنیم در فصل برگ‌ریزان پاییزی حتماً سفر با قطار را تجربه کنید و از دیدن رنگ‌های خزان‌زده به وجد بیایید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید