سفر حرفه ای به سن پترزبورگ، چرا باید رم را حرفه ای بگردید؟

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

سن‌پترزبورگ شهر جاذبه‌های تاریخی تمام‌نشدنی و شگفتی‌های طبیعی بی‌پایان است. هر چند روز هم که در شهر تزارها بمانید، دیدنی و رفتنی کم نمی‌آورید. خیلی از شیفتگان هنر و نقاشی، چند روز از سفرشان را فقط صرف بازدید از موزه‌ هرمیتاژ می‌کنند و خیلی‌ها هم بارها روی کانال‌های رود نِوا قایق‌سواری می‌کنند یا در خیابان وسکی پراسپکت گشت می‌زنند. اما اگر بار دوم است که به سن‌پترزبورگ سفر می‌کنید یا تعداد روزهای سفرتان زیاد است، این شهر مملو از تجربه‌های جدید و کشف‌های تازه است. اگر موزه‌گرد باشید، به جز هرمیتاژ و موزه‌ روسیه، چند گالری و موزه‌ی محشر دیگر مثل موزه‌ی پوشکین و موزه‌ی هنرهای معاصر اِرارتا انتظارتان را می‌کشند. اگر کاخ‌های باشکوه تزاری مجذوبتان می‌کنند، بعد از گرند پَلِس در پیترهف، سراغ کاخ کاترین در پوشکین بروید. طرفداران باله و اپرا هم باید به دیدن بهترین اجراهای باله‌ی جهان در تئاتر مارینسکی بروند.

۱- تئاتر مارینسکی

روسیه همیشه در موسیقی و هنرهای نمایشی، به خصوص اپرا و باله حرف‌های زیادی برای گفتن در جهان داشته است. تماشای یک باله، یک ارکستر کلاسیک یا یک اپرای بی‌نظیر در سن‌پترزبورگ که قلب هنر و فرهنگ روسیه است، رویای خیلی از توریست‌های هنردوست از سراسردنیا است. تئاتر مارینسکی در سال ۱۸۶۰ افتتاح شده و باشکوه‌ترین، مجلل‌ترین و هنری‌ترین تئاتر سن‌پترزبورگ است که خیلی از موزیسین‌ها و بالرین‌های مشهور روسیه و جهان در آن اجرا داشته‌اند. برای دیدن اجراها، به خصوص در تابستان، باید بلیت را از قبل تهیه کنید. هرچند دیدن خود بنای تئاتر با آن فضای داخلی باشکوهش که مظهر عظمت روسیه‌ی قرن نوزدهم است، تجربه‌ هیجان‌انگیزی است. در تئاتر مارینسکی می‌توانید باله، اپرا یا ارکستر ببینید.

۲- موزه‌ هنرهای معاصر اِرارتا

اگر به هنر مدرن علاقه دارید، دو سه ساعتی برای موزه‌ اِرارتا وقت کنار بگذارید. ساختمان این موزه‌ی فوق‌العاده به دو بخش بزرگ تقسیم شده که هر کدام ۵ طبقه دارند. بخش سمت چپ نمایشگاه دائم ۲۰۰۰ اثر هنری روسی است که از دهه‌ی ۱۹۵۰ تا امروز خلق شده‌اند. سمت راست، محل برگزاری نمایشگاه‌های موقت و گالری‌های تجاری است که همیشه آثاری برای فروش هم دارند. جالب‌ترین و تاثیرگذارترین بخش نمایشگاه دائم، آثار مربوط به هنر زیرزمینی در اواخر دوره‌ شوروی است. موزه‌ی ارارتا بهترین جا برای لمس و درک هنر معاصر روس است.

۳- کاخ کاترین

کاخ‌های خیره‌ کننده‌ی تزاری با باغ‌های سرسبزشان، هیجان‌انگیزتری دیدنی‌های سن‌پترزبورگ هستند. کاخ کاترین در ۳۰ کیلومتری جنوب سن‌پترزبورگ و در پوشکین قرار گرفته و اقامتگاه تابستانی تزارها بوده است. در ۱۷۱۷ کاترین اول، معمار آلمانی برانشتاین را استخدام کرد تا برایش قصری تابستانی بسازد و در ۱۷۳۳ ملکه الیزابت آن را با کمک معماران دیگر گسترش داد و نهایتاً در ۱۷۵۲ معمار زبردست راسترلی آن را به سبک روکوکو بازسازی کرد و از آن قصری افسانه‌ای به طول ۳۲۵ متر ساخت.

برای تزئین نمای کاخ کاترین بیش از ۱۰۰ کیلو طلا به کار رفته و پشت بامش پر از مجسمه‌ها و تندیس‌های ظریف است. حال و هوای تالارهای فراخ و طراحی مجللشان طوری است که احساس می‌کنید به قرن هجدهم و به روزگار کاترین و الیزابت سفر کرده‌اید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید