بنر هدر

معرفی کامل اوستیای جنوبی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

اوستیای جنوبی سرزمینی مورد مناقشه در قفقاز جنوبی و شمال سرزمین گرجستان است که با نام جمهوری اوستیای جنوبی و کشور آلانیا اعلام استقلال کرده‌است. آلانيا پيش از خودمختاری و اعلام استقلال اوستيای جنوبی به‌عنوان يكی از 85 واحد فدرال روسيه از گرجستان جدا شده‌بود. سرزمين اوستيا درحقيقت دو بخش اوستيای جنوبی و اوستيای شمالی(الانيا) را شامل می شود. گرجستان پس از استقلال در سال 1991، درگیر چند مسئله قومی بسیار حاد گشت و خواسته‌های جدایی‌طلبانه موجب بروز دو منازعه جدی داخلی گردید.

معرفی کامل اوستیای جنوبی
مناظره آبخازیا و اوستیای جنوبی و مسئله‌آفرینی آجاریا، عملاً دولت گرجستان را در آستانه فروپاشی و تجزیه قرارداد و برای مدتی این کشور را در زمره کشورهای ناکام مطرح کرد. درگيری و كشمكش گرجستان و اوستيا درحقيقت از سال 1989 آغاز شد و در سال 1991 و 2004 اين دو سرزمين با يدكديگر درگير جنگ شدند اما در اوت ۲۰۰۸ میلادی و هم‌زمان با بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸، جنگ سال ۲۰۰۸ اوستیای جنوبی كه در واقع به جنگ روسيه و گرجستان تبديل شد؛ رخ داد.  در این جنگ، ارتش گرجستان برای تصرف اوستیای جنوبی به این منطقه یورش برد ولی واکنش شدید روسیه سبب شد که ارتش گرجستان مجبور به عقب‌نشینی شود. آبخازيا نيز بعد از اين جنگ اعلام استقلال كرد. روسیه، استقلال دو منطقه آبخازیا و اوستیای جنوبی را بي درنگ به رسميت شناخت.

جغرافیای اوستیای جنوبی

مساحت اوستیای جنوبی ۳۹۰۰ کیلومتر مربع است. این سرزمین شامل ۴ بخش، یک شهر و ۴ شهرک است. مرکز آن شهر تسخینوالی است.

معرفی کامل اوستیای جنوبی

اقتصاد

تمام کالاهای مورد نیاز مردم باید از طریق تونل‌هایی که در دل کوهستان‌های غرب قفقاز کشیده شده‌اند به این ناحیه منتقل شود. بهای اجناس بسیار بالا، بیکاری شدید و فساد مالی و اداری گسترده است. مقامات اوستیای جنوبی در حال برنامه‌ریزی برای بهبود امور مالی با افزایش تولید داخلی از آرد و در نتیجه کاهش نیاز به واردات آرد هستند. برای این منظور، زمین‌های زیر کشت گندم از ۱۳۰ هکتار در سال ۲۰۰۸ به ۱۵۰۰ هکتار افزایش یافته‌است. برداشت گندم در سال ۲۰۰۸ به ۲۵۰۰ تن گندم انتظار می‌رفت. وزارت کشاورزی اوستیای جنوبی نیز اقدام به واردات تراکتور در سال ۲۰۰۸ میلادی کرده و انتظار تحویل ماشین آلات کشاورزی در سال ۲۰۰۹ را دارد.

در ژوئن ۲۰۱۰ میلادی اعلام شد که مجموع هزینه‌های بازسازی اوستیای جنوبی که از سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز شده‌است، به بیش از ۲۶ میلیارد روبل می‌رسد. حمایت از بودجه اوستیای جنوبی و همچنین سرمایه‌گذاری در بازسازی مجموعه‌های این جمهوری و ساخت مجموعه‌های جدید توسط روسیه ادامه دارد.

اقتصاد این کشور در حال حاضر بسیار وابسته به بودجه از روسیه است که موجب تقویت اقتصاد آن از ۲۰۰۸ شده‌است.

مذهب: بیشتر مردم اوستی مسیحی و گروه قابل ملاحظه‌ای از آنان مسلمان هستند.

جمعیت: جمعیت اوستیای جنوبی در ۱۹۷۸ میلادی ۱۰۳ هزار نفر بوده‌است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید