بنر هدر

ممنوعیت مرگ در این ۴ نقطه جهان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

دنیا پر شده از جاهای عجیب و غریب. عجیب و غریب بودن البته تنوع موضوعی زیادی دارد و سرآغاز به وجود آمدن شاخه‌های مختلف گردشگری است. عجیب ها زیادند، در همه جای جهان پراکنده‌اند و گردشگران هم مشتری همیشگی آنها. هر چه مکانی عجیب و غریب‌تر باشد میل به دیدن آن از نزدیک بیشتر است. این صفت می‌تواند مربوط به جغرافیا و طبیعت جایی باشد، یا دلیلش وجود دست ساخته های بشری باشد یا اصلاً مربوط به قانون های نامتعارفی باشد که در بقیه‌ی جهان نمونه‌اش را نمی‌بینیم. مثلا شهری در سوئیس وجود دارد که در آن به آدم‌های متقاضی برای خودکشی کمک می‌کنند و شاخه ای از توریسم به اسم توریسم خودکشی به وجود آمده. اما جاهایی هم هست که مردن را در آن ممنوع اعلام کرده‌اند. مگر مردن دست خود آدم است که ممنوع باشد؟ بی‌توجه به اینکه آیا انسان برای مردن از خود اختیاری دارد یا نه، چهار نقطه از جهان وجود دارد که به آدم‌ها اجازه‌ی مردن نمی‌دهد.

مرگ ممنوع

ممنوعیت مرگ در این ۴ نقطه جهان

جزیره ای مرموز در ژاپن

یکی از مکان‌هایی که مردن در آنها ممنوع است جزیره‌ی ایتسوکوشیما در ژاپن است که معبدی قدیمی دارد. بنای ابتدایی معبد به قرن ششم میلادی باز می‌گردد، اما از قرن دوازدهم تا حالا معبد تغییر چندانی نکرده. این معبد در فهرست میراث جهانی یونسکو جای دارد. طبق عقاید آیین شینتو، ایتسوکوشیما مکانی مقدس است. بیشتر از یک قرن است که هیچ کس در این جزیره نمرده و کسانی را که در شرف مرگ بوده‌اند به بیرون جزیره منتقل کرده‌اند. از جزیره مراقبت ویژه‌ای می‌شود و راهبان معبد به سختی کار می‌کنند تا مطمئن شوند هیچ مرگی در آنجا اتفاق نمی‌افتد.

ممنوعیت مرگ در این ۴ نقطه جهان

از سال ۱۸۷۸ هیچ مرگ یا تولدی در نزدیکی معبد اجازه وقوع نداشته است. زنان باردار در نزدیکی معبد وقتی به وضع حمل خود نزدیک می شوند اجازه‌ی رفت و آمد به آنجا را ندارند، همینطور افراد مسن یا کسانی که مبتلا به بیماری حاد یا لاعلاجی باشند. تنها جنگی که در ایتسوکوشیما اتفاق افتاده نبرد میای جیما در سال ۱۵۵۵ بوده که در آن موقع هم افسران دستور داشتند به سرعت اجساد را از آنجا دور کنند. جزیره از خونی که ریخته شده بود پاک شد و حتی خاکی که خون به آن نفوذ کرده بود را از جزیره دور کردند و ساختمان ها بازسازی شدند.

شهر کوچکی در ایتالیا

جای بعدی ایتالیاست. در فالسیانو دل ماسیکو، شهری کوچک در جنوب این کشور، مردم اجازه‌ی مردن ندارند، و این به دلیل اعتقادات مذهبی یا شرایط محیطی نیست بلکه به دلیل این است که دیگر جایی برای دفن مردگان باقی نمانده. سرنوشتی که دیر یا زود گریبان بهشت زهرا را هم می‌گیرد. شهردار این شهر کوچک اعلام کرده شهروندان برای مردن باید به شهرهای دیگر بروند. از سال ۱۹۶۴ که حدود شهرستان‌ها مشخص شد این شهر و شهر مجاور آن بر سر مالکیت گورستان قدیمی منطقه با هم اختلاف داشتند.ممنوعیت مرگ در این ۴ نقطه جهان

خاکی که مرده پذیر نیست

شهر قطبی لانگیربین در جزیره اسوالبرد نروژ هم از قانون ممنوعیت مردن تبعیت می‌کند. این شهر شمالی‌ترین شهر کره زمین است. در این سرزمین دمای هوا هیچوقت از شش درجه‌ی سانتیگراد بالاتر نمی‌رود و در زمستان هم سه ماه تاریکی برقرار است. لانگیربین سرزمین خرس‌های قطبی است و به همین خاطر هم همه‌ی ساکنین شهر همیشه با خودشان اسلحه حمل می‌کنند. شاید هیچ کدام اینها در مقابل قانون ممنوعیت مردن عجیب نباشد. اگر کسی در این شهر به سختی مریض شود، سریعاً با کشتی یا هواپیما به سایر نقاط نروژ منتقل می‌شود تا آخرین روزهای عمرش را در آنجا بگذراند. اگر هم کسی به طور اتفاقی در این شهر کشته شد، هرگز در این شهر دفن نمی‌شود. لانگیربین قبرستان کوچکی دارد که حدود ۷۰ سال است که کسی در آن دفن نشده است.ممنوعیت مرگ در این ۴ نقطه جهان ۷۰ سال پیش دانشمندان متوجه شدند به خاطر این که خاک لانگیربین پرمافراست است، اجساد در آن تجزیه نمی شوند. در علم زمین شناسی پرمافراست به خاکی گفته می‌شود که دمای آن همواره برابر با نقطه‌ی انجماد آب یا پایین‌تر از آن است. دانشمندان حتی قسمتی از بدن مردی را که در آنجا دفن شده بود، خارج کردند و توانستند ویروس آنفلوآنزا که در آن زمان شایع شده و او را کشته بود، دست نخورده پیدا کنند. همین شرایط و ویژگی‌های خاص لانگیربین باعث شده که این شهر به یکی از مقصد های مورد علاقه‌ی توریست‌ها و دانشمندان تبدیل شود.

دستور منع مرگ برای مردم سارپونکس، روستایی در جنوب غربی فرانسه هم از جانب شهردارش صادر شد. شهردار در حکمی خطاب به ۲۶۰ نفر اهالی روستای سارپونکس اعلام کرد: همه‌ی اشخاصی که در گورستان قطعه‌ای ندارند و می‌خواهند در سارپونکس دفن شوند از مردن در این بخش کشور منع و خاطیان به شدت مجازات می‌شوند.

این شهردار گفت بعد از آنکه دادگاهی در شهر مجاور پائو حکم کرد که خریدن املاک خصوصی برای گسترش دادن این گورستان مجاز نیست، مجبور شده این اقدام عجیب را انجام دهد. البته او مرگ را به طور کامل منع نکرد بلکه اعلام کرد کسانی که به خودشان اجازه‌ی مردن بدهند به شدت تحریم خواهند شد. تحریم روی مرده چگونه اثری خواهد داشت؟ و افرادی که مردن چه شدند؟

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید