بنر هدر

شایعات انحراف جدید برج طغرل شهر ری

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

آیا جدیدا در برج طغرل انحرافی صورت گرفته؟ پس جریان این انحراف چند سانتی چیست؟برج طغرل نگینی ارزشمند در شهر ری

مرتضی ادیب‌زاده معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در گفت‌وگو درباره مشکلات احتمالی در برج طغرل واقع در شهرری اظهار داشت: روز گذشته مطالعاتی در این خصوص صورت گرفت و مستندسازی‌های لازم انجام شد و در نهایت مشخص شد که انحراف جدیدی در برج طغرل صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: یک انحراف قدیمی از سال‌های گذشته در برج طغرل وجود داشته است که تبدیل به یک نقطه ضعف این برج شده که باید هر چه سریع‌تر به این موضوع ورود پیدا کرد.

ادیب‌زاده تأکید کرد: باید طرحی برای استحکام‌بخشی برج طغرل آماده شود و مستلزم این است که یکسری اقدامات قبل از این طرح انجام شود.

وی افزود: مستندسازی دقیق برج طغرل و بستری که این برج بر روی آن واقع شده انجام شده است، حدوداً 35 تا 45 سانتی‌متر در بخش افقی این برج انحراف به سمت شرق دارد و از سالیان سال این انحراف بوده و حدس ما این است که از دوره قاجار که مرمت‌هایی بر روی این برج صورت گرفته است این انحراف وجود داشته است و آخرین مرمت نیز در سال 78 اتفاق افتاده که بر اساس گزارش‌ها، این انحراف بوده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران بیان داشت: مراحل شناسایی و آزمایش‌های زیرسطحی درباره برج صورت گرفته و شواهد و مدارک نشان می‌دهد که باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد و با چشم نمی‌توان درباره آخرین وضعیت برج طغرل تصمیم‌گیری کرد بنابراین به یکسری از آزمایش‌های GPR نیاز دارد و پی برج باید مورد بررسی قرار بگیرد و از ملات برج نیز نمونه‌برداری صورت بگیرد تا مقاومت آن را در مقابل فشارها و تنش‌ها بسنجیم.

ادیب‌زاده خاطرنشان کرد: باید برای برج طغرل یک سیستم پایش سلامت و مانیتورینگ در نظر بگیریم، این سیستم باید روی بنا نصب شود تا یک پایش دقیقی را انجام دهد.

وی یادآور شد: آنچه که ما را در حال حاضر نگران کرده است مقاومت برج در مقابل زلزله است که پیش‌بینی می‌کنیم حتی با یک زلزله خفیف هم با توجه به انحرافی که این برج به سمت شرق دارد و سستی خاک و همچنین وضعیت ناپایدار تخریب شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران بیان داشت: برای مقاوم‌سازی این برج باید هر چه سریعتر طرح آن را تهیه و به اجرا بگذاریم و در این خصوص هم کمیته‌های تخصصی برگزار شده است.

ادیب‌زاده خاطرنشان کرد: در ظاهر برج هیچ تَرَک بزرگی ایجاد نشده است ولی از جانب شرقی برج فشارهای زیادی بر روی درگاهی این برج می‌آید که در دوره قاجار این موضوع را متوجه شدند و طاق جناقی را تقویت کردند و این طاق تبدیل به طاق گهواره‌ای شد که در مقابل حجم زیادی مقاومت داشته باشد.

وی تأکید کرد: با ایجاد یک رینگ بتنی در اطراف این برج نیز می‌توان نسبت به استحکام‌ بخشی آن اقدام کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران یادآور شد: کانال هواکش برج هم مورد بررسی قرار گرفته و کاملاً خشک است و رطوبتی برج را تهدید نمی‌کند.

ادیب‌زاده بیان داشت: در محوطه برج نشت‌هایی وجود دارد که به دلیل خاک سست باغچه است و باید آجرفرش‌ها برداشته شود و ایمن‌سازی لازم صورت بگیرد و مجدداً آجرفرش‌های جدید نصب شود.

وی خاطرنشان کرد: سیستم آبیاری درختان و باغچه‌ها نیز باید مناسب‌سازی شود و ترک‌هایی در جداره حوض دیده شده که مشخص است فشار زیادی را تحمل می‌کند و حوض باید اصلاح شود و بارگذاری جدیدی در اطراف آن اتفاق نیفتد.

شایعات انحراف جدید برج طغرل شهر ری

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران بیان داشت: در سال 93 نیز توانستیم یک فاز از مجتمع تجاری که در مجاورت برج طغرل در حال احداث بود را ملغی کنیم و بازنگری‌های جدیدی در حوزه پیرامونی این برج اتفاق افتاده است و در حوالی برج طغرل نیز 60 متر فاصله وجود دارد و قطعاً در اطراف این برج ساخت‌وساز جدیدی صورت نخواهد گرفت.

ادیب‌زاده خاطرنشان کرد: هر چه زودتر کمیته بررسی برج طغرل انجام شود و هر چه سریعتر مرمت این برج انجام شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید