کشورهایی که بهترین تابعیت شهروندی را در سراسر دنیا دارند

نویسنده:

معصومه داعی

در تاریخ:

خواه ناخواه، در واقع این یک حقیقت است که تابعیت شهروندی یک شخص میتواند تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی فرد و دسترسی به حقوق خاص را داشته باشد، به خصوص زمانی که سفر انجام میشود.

لیست منتشر شده توسط سایت شهروندی دوگانه ایتالیا، یک فهرست جدید بین المللی شهروندی مشخص کرد که کدام کشورها بهترین مزایا را در طیف وسیعی از گروه ها ارائه میکنند.

کشورهایی که بهترین تابعیت شهروندی را در سراسر دنیا دارند

این شاخص عوامل مختلفی را در نظر گرفت، از جمله ارزش گذرنامه، حقوق بشر، حقوق زنان، مرخصی والدین، دموکراسی سیاسی، حقوق برابر ازدواج، حقوق مالکیت و عملکرد مراقبت های بهداشتی. قبل از اضافه شدن تعداد، به هر کشور امتیاز 5 در هر گروه داده شد.

به لطف تلاشهای کشور اسکاندیناوی برای تامین منافع مردم کشورش، ایسلند رتبه بهترین شهروندی جهان را به دست آورد. داشتن تابعیت ایسلندی به این معنی است که کسانی که به تازگی پدر شدند هنگام تولد فرزند، می توانند 12 هفته مرخصی زایمان (والدین) بگیرند، در حالیکه زوج های همجنس هم به طور قانونی می توانند در کشور ازدواج کنند. این کشور همچنین رتبه بالاترین حقوق زنان را بدست آورد،  به عنوان تنها یکی از 7 کشوری که حداقل 80 درصد شکاف جنسیتی را از بین برده است. ایسلند همچنین در رده دموکراسی سیاسی رتبه برتر (دوم نروژ) را به خود اختصاص داد.

کشورهایی که بهترین تابعیت شهروندی را در سراسر دنیا دارند

ایرلند با کسب امتیاز ارزش بالای گذرنامه جایگاه دوم را بدست آورد. شهروندان با گذرنامه ایرلندی میتوانند به 170 کشور بدون ویزا یا با اخذ ویزای شخصی هنگام ورود به کشور، سفر کنند. این کشور همچنین در مقوله های استقلال قضایی، مرخصی زایمان طولانی تر (42 هفته در مقایسه با 13 هفته در ایسلند) و انتخاب های تغییر جنسیت بهتر از ایسلند میباشد.

10 نفر برتر ثابت کرده اند تابعیت اروپا میتواند با مزایا جدی همراه باشد چرا که این کار توسط فنلاند، سوئد، انگلستان، هلند، دانمارک، نروژ، لوکزامبورگ و نیوزیلند به پایان رسیده است. کشور دوم تنها کشور خارج از اروپا بود که در جمع 10 کشور برتر دنیا قرار گرفت، وبه دلیل اهمیت بالای گذرنامه، دموکراسی سیاسی، حقوق مالکیت و حقوق برابر ازدواج به خوبی موفق شد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید