بنر هدر

۱۳ مورد از بهترین دریاچه های ایران بهمراه عکس و آدرس

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

ایران ۲۸ دریاچه طبیعی دارد، دریاچه‌هایی که یکی از بکرترین و محبوب‌ترین جاها برای دیدن و گشت و گذارند. جاهایی که حتی چند ساعت ماندن در کنار آنها، نگاه کردن بهشان و خنکی‌شان، حال آدم را سرجایش می‌آورد و خشمگین‌ترین انسان‌ها را هم آرام می‌کند. اما از بین دریاچه های ایران، بعضی‌هایشان هستند که برای یکبار هم که شده باید آنها را از نزدیک و نه از پشت عکس‌ها و نه از پشت مانیتور دید. زیباترین دریاچه های ایران کدام هاست؟ و کدام دریاچه های ایران را باید قبل از مرگ دید؟

۱. دریاچه چمستان- سد الیمالات

دریاچه چمستان، یکی از زیباترین دریاچه های ایران است. دریاچه‌ای که در دل جنگل واقع شده و بعد از گذشتن از جاده‌ای پردرخت وقتی به آن می‌رسید واقعی بودن آن باورتان نمی‌شود. انعکاس درخت‌ها در دریاچه و سکوت و آرامشش آدم را در خود غرق می‌کند.

این منطقه امکاناتی مثل قایق های موتوری و پدالی، امکان ماهیگیری، سوئیت، رستوران و کافی شاپ و سوپرمارکت دارد.

آدرس: ۸ کیلومتری نور استان مازندارن در مسیر جاده نور به چمستان . فاصله از جاده اصلی به چسمتان ۳ کیلومتر. این دریاچه در قسمت جنوبی دوراهی روستای کارگرکلا واقع شده.

۱۳ مورد از بهترین دریاچه های ایران بهمراه آدرس و عکس

۲. دریاچه گهر

می‌گویند دریاچه گهر نگین اشترانکوه است و بیراه هم نمی‌گویند. دریاچه‌ای که در منطقه حفاظت شده اشترانکوه و در شهرستان درود واقع شده. دره نی گاه با  لاله‌های واژگون و شقایق‌هایش، درختان تنومند بلوط و زالزالک، سیب، ارژن، انار و .. و حیات وحشی که حیواناتی چون بز، آهو، قوچ، کبک، شاهین و.. در آن زندگی می‌کنند، دریاچه گهر را  دیدنی‌تر هم کرده است. بعد از ۴۰ دقیقه پیاده‌روی به دریاچه گهر دوم می‌رسید، جایی که عمق دریاچه کم است و ماهی‌ها را از نزدیک می‌توان دید.

آدرس: دریاچه گهر در ۷۰ کیلومتری الیگودرز در شهرستان لرستان واقع شده و ۳۰ دقیقه با شهرستان درود فاصله دارد.

۱۳ مورد از بهترین دریاچه های ایران بهمراه آدرس و عکس

۳. دریاچه اوان

یکی از زلال‌ترین آب‌ها را دریاچه اوان در ۴۵ کیلومتری قلعه الموت استان قزوین دارد. دریاچه‌ای که بخش کمی از آبش از بارندگی تامین می‌شود و به دلیل غلیان همیشگی‌اش، آبی صاف دارد.

تابستان‌ها دریاچه پر می‌شود از گردشگرانی که برای آب تنی و ماهیگیری و قایق سواری به آن آمده‌اند و پاییز پرندگانی مثل قو، غاز و مرغابی مهمان اوان می‌شوند. عمیق‌ترین قسمت دریاچه در جنوب شرقی آن ۸/۶ سانتی متر است. دریاچه اوان محل زندگی ماهی‌هایی چون قزل‌آلای رنگین‌کمان، کپور و اردک ماهی است.

آدرس: اوان در شمال شرقی قزوین واقع شده. برای رسیدن به این دریاچه باید از میدان مینودر (غریب کش) قزوین وارد جاده الموت شوید .

مسیر از تهران: در انتهای اتوبان تهران-قزوین و چند کیلومتر قبل از قزوین ( ۲ کیلومتر بعد از عوارضی قزوین ) مسیر فرعی سمت راست اتوبان که با تابلو “الموت” نشان داده شده را در پیش بگیرید. بعد از ۴۰ کیلومتر به رجایی دشت می‌رسید. از رجایی دشت تا دریاچه ۲۰ کیلومتر فاصله است.

۱۳ مورد از بهترین دریاچه های ایران بهمراه آدرس و عکس

۴. دریاچه لفور(سد البرز)

یکی از زیباترین دریاچه های ایران، دریاچه لفور یا سد البرز است. آنطور که وقتی عکس‌هایش را نگاه می‌کنید شاید باورتان نشود “اینجا ایران ” است.

دریاچه لفور در بین جنگل‌های سوادکوه واقع شده و یکی از قشنگترین جاهایی است که هرکس قبل از مرگ می‌تواند ببیند. یکی از  بکرترین‌ها که وجود هفت آبشار بر قشنگی‌هایش افزوده و گاهی همانطور که در کنارش نشسته‌اید، اسب‌ها از کنارتان رد می‌شوند و عیشتان را تکمیل می‌کنند.

آدرس: بعد از فیروزکوه و پل سفید، باید خود را به شیرگاه برسانید. مسیر جنگل از جاده سد البرز می‌گذرد. از سد البرز تا جنگل و دریاچه لفور دو ساعت راه است.

۱۳ مورد از بهترین دریاچه های ایران بهمراه آدرس و عکس

۵. دریاچه زریوار

دریاچه زریوار یا زریبار که در زبان کردی به معنی دریاچه وار است در سه کیلومتری مریوان قرار گرفته. زریوار، بزرگترین دریاچه آب شیرین غرب ایران است و به دلیل خودجوش بودن آب دریاچه و چشمه‌های کف‌جوش آن مردم محلی افسانه‌های زیادی درباره‌اش می‌گویند. تنوع پوشش گیاهی و جانوری این منطقه و امکان ماهیگیری، زریوار را  تماشایی‌تر کرده.

۱۳ مورد از بهترین دریاچه های ایران بهمراه آدرس و عکس

۶. دریاچه ولشت

یکی از قشنگ ترین دریاچه های ایران، دریاچه ولشت در جنوب غربی چالوس و شمال شرقی کلاردشت است. یکی از ۱۰ دریاچه آب شیرین ایران که به خاطر موقعیتش، پرندگان زیادی به  آن مهاجرت می‌کنند، می‌توان در آن ماهیگیری کرد و هوای مطبوعش برای دور شدن از دود و دم شهر بهترین است.

آدرس: کیلومتر ۲۵ جاده چالوس-کرج، ۱۲ کیلومتری مرزن آباد- بعد از عبور از پیچ و خم های زیادی و جاده جنگلی به روستای کرد چال می‌رسید و از آنجا مسیر خاکی تا دریاچه را در پیش بگیرید.

۱۳ مورد از بهترین دریاچه های ایران بهمراه آدرس و عکس

۷. دریاچه کوه گل

در میان تنگه کوه گل در سی سخت در ۳۲ کیلومتری یاسوج، دریاچه ای کوچک اما دیدنی قرار دارد که فصلی است و از بهار تا اواخر تابستان پرآب است. در جایی که در تابستان پرندگانی مثل اردک، درنا، لک لک و چنگر به آن مهاجرت می‌کنند و دشت لاله‌های واژگون، آبشار تنگه نمک، چشمه سردو و منطقه محافظت شده دنا، آن را به تابلوی نقاشی رنگارنگی تبدیل کرده.

آدرس: کهگیلویه و بویر احمد، ۳۲ کیلومتری شهر یاسوج، ۸ کیلومتری شهر سی سخت، در دهانه‌ی انبری گردنه‌ بیژن

۱۳ مورد از بهترین دریاچه های ایران بهمراه آدرس و عکس

۸. دریاچه شورمست

در ۵ کیلومتری شهر پل سفید، تنها دریاچه طبیعی سوادکوه یعنی دریاچه شورمست قرار گرفته. شورمست و درختان کهنسال توسکای اطرافش، یکی از توریستی ترین مناطق ایران است. اینجا، جایی است که درختان تا دریاچه پیشروی کرده‌اند و خنکای هوایش آدم را سرزنده می‌کند. تجربه قایق سواری در شورمست، تماشای پل ورسک و آبشار آن از تجربه هایی است که یکبار در طول عمرت باید طعمش را بچشی.

آدرس: ۶۵ کیلومتر بعد از فیروزکوه، بعد از گذشتن از پل ورسک به پل سفید می‌رسید. در مرکز شهر پل سفید با در پیش گرفتن راه آسفالتی، شورمست پیش رویتان است.

۱۳ مورد از بهترین دریاچه های ایران بهمراه آدرس و عکس

۹. دریاچه مارمیشو

یکی دیگر از زیباترین دریاچه های ایران، دریاچه مارمیشو در استان آذربایجان غربی است. مارمیشو هرچند که در سایه نام دریاچه ارومیه قرار گرفته ولی در سال های اخیر و تلاش های طبیعت گردان از ناشناخته بودن فاصله گرفته. مارمیشو در چهل و پنج کیلومتری غرب ارومیه و مرز ایران و ترکیه واقع است.

دلیلی که باعث شده این دریاچه در لیست ما قرار بگیرد رنگ نیلی آن، درختان بید اطرافش، درختان گردو و بلوط، بنه، عناب، گلابی، زالزالک، بادام، گز، صنوبر، ماهی های قرل آلا و سفید و سمور دریاچه که امکان ماهیگیری را فراهم کرده اند، بوده. جدا از اینها چادرهای عشایر هم بر زیبایی و سرسبزی منطقه اضافه کرده.

آدرس: از میدان مدرس ارومیه، مسیر انهر را در پیش بگیرید. با طی حدود چهل پنج کیلومتر به سمت غرب و با عبور از روستاهای پسان، بانی و هلانی به روستای زیبای مارمیشو می‌رسید.

۱۳ مورد از بهترین دریاچه های ایران بهمراه آدرس و عکس

۱۰. دریاچه چورت

نام اصلی دریاچه چورت، میانشه است ولی به دلیل فاصله کمش با روستای چورت به این نام خوانده می‌شود. دریاچه ای که در دل جنگل های کیاسر واقع شده و بعد از دیدنش حال خوب برایتان باقی بماند. هوای مه آلود اطراف دریاچه، درختانی که تا تنه در آب فرو رفته‌اند، صدای حیوانات و پرندگانی که در سکوت جنگل حکمفرماست، از چورت، دریاچه ای ساخته که انگار فرسنگ ها با آب و هوای خشک ایران فاصله دارد. باور نمی‌کنید؟ خودتان ببینید.

آدرس: در جاده ساری- کیاسر باید راه روستای چورت را در پیش بگیرید. بعد از ۱۰ کیلومتر راندن در جاده خاکی از این روستا، دریاچه پیش رویتان قرار می‌گیرد.

۱۳ مورد از بهترین دریاچه های ایران بهمراه آدرس و عکس

۱۱. دریاچه نمک حوض سلطان قم

این دریاچه که به دریاچه شاهی و دریاچه ساوه و «دریاچه نمک قم» هم معروف است به مساحت تقریبی ۲۴۰ کیلومتر مربع در شمال شرق شهرستان قم واقع شده‌است و رشته کوه‌های البرز در شمال آن قرار دارد. وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال متفاوت است. در مواقع بارندگی و ذوب برف‌های ارتفاعات اطراف، چون بر میزان آب ورودی افزوده می‌شود، وسعت آن زیاد و در غیر از این ایام، وسعت آن کم می‌شود. بدین ترتیب سطح آب دریاچه پیوسته در نوسان است. این دریاچه از دو چالهٔ جدا از هم تشکیل شده‌است. چالهٔ غربی به نام حوض سلطان و چاله شرقی به نام حوض مره است که به وسیله یک آبراهه به هم وصل می‌شوند. در فصول پرآب ابتدا چاله مره پر می‌شود و سپس آب اضافی وارد حوض سلطان می‌شود.

رودهای متعددی به این دریاچه وارد می‌شوند که عموماً از اراضی شوره‌زار و نمکی اطراف عبور می‌کنند. از جمله این رودها می‌توان به رود شور اشاره کرد.

۱۳ مورد از بهترین دریاچه های ایران بهمراه آدرس و عکس

۱۲. دریاچه ارومیه

دریاچهٔ ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دائمی آسیای غربی است که در شمال‌غرب فلات ایران قرار گرفته است. وسعت این دریاچه ۸۷۶٫۵۱ کیلومترمربع است که حدود سه‌درصد مساحت کل کشور را دربر می‌گیرد. از نکات جالب درباره این جاذبهٔ طبیعی این است که میزان نمک محلول در آب این دریاچه دو برابر اقیانوس‌ها است و به‌همین دلیل، هیچ ماهی و نرم‌تنی به جز گونه‌هایی از سخت‌پوستان در آن زندگی نمی‌کنند، آب آن هیچ‌وقت یخ نمی‌زند و شناگران نیز می‌توانند روی آن شناور بمانند.

دریاچه ارومیه ۱۰۲ جزیره دارد که البته برخی از آنها مانند جزیره کاظم‌داشی این روزها به یک کوه تبدیل شده‌اند. مدتی‌است که این دریاچه به دلیل پل میانگذر شهید کلانتری، احداث چاه‌های عمیق بسیار زیاد و غیرقانونی و ساخت سد روی رودخانه‌هایی که دریاچه را تغذیه می‌کردند، در خطر خشکسالی شدید قرار دارد.

۱۳ مورد از بهترین دریاچه های ایران بهمراه آدرس و عکس

۱۳. دریاچه سبلان

سبلان، از کوه‌های مرتفع ایران است که در شمال‌غرب کشور و در استان اردبیل قرار دارد. سبلان سومین قلهٔ بلند ایران (پس از دماوند و علم‌کوه) و یک کوه آتشفشانی غیرفعال است. ارتفاع قلهٔ این کوه ۴۸۱۱ متر است و در بالای قلهٔ آن دریاچهٔ کوچکی قرار دارد. سبلان به خاطر آب‌گرم‌های طبیعی دامنهٔ کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس موردتوجه گردشگران است.

۱۳ مورد از بهترین دریاچه های ایران بهمراه آدرس و عکس

کوهستان سبلان از کانون‌های مهم آبگیر دائمی رودهای آذربایجان می‌باشد. دامنه‌های شمالی آن به دره رود قره‌سو و اهرچایی و دامنه‌های جنوبی آن به شاخه‌های آجی‌چای منتهی می‌گردد. بنابراین سبلان بخش عمده‌ای از آب‌های حوضهٔ رود ارس و دریاچهٔ ارومیه را تأمین می‌کند در دامنه‌های سبلان چشمه‌های فراوان آب‌گرم و آب‌سرد معدنی وجود دارد که در فصول مختلف مورد استفاده اهالی مشکین‌شهر و گردشگران قرار می‌گیرد. در بالای قلهٔ سبلان حفره‌ای وجود دارد که دهانه آتش‌فشان سبلان بوده است و امروزه به‌صورت دریاچه‌ای در فصل گرم ظاهر می‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید