بنر هدر

لباس محلی بوشهری+ تصاویر

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

از آنجا که سراسر مرز شرقی استان بوشهر با خلیج فارس در ارتباط است، رطوبت نسبی در تمام مواقع سال در این استان بالاست در نتیجه ساکنان استان بوشهر از لباس‌های نخی استفاده می‌کنند تا در انجام فعالیت‌های روزمره راحتی بیشتری داشته باشند.مردمان بوشهر از گذشته تا به امروز با وجود پیشرفت های چشمگیر ارتباطی و تغییراتی که در نوع پوشش و نوع زندگی به وجود آمده ،اما همچنان نوع پوشش محلی خود را حفظ کرده اند.همراه جاذبه ها باشید و بیشتر با لباس بومی بوشهر آشنا شوید.

پوشش زنان بوشهر

بانوان در استان بوشهر پیراهن بلند دورچین به همراه عبای سیاه، مقنعه نازک سیاه رنگ، روبنده نازک، شلوار چیت و نوعی کفش صندل به نام «کوش» می‌پوشند. پیراهن رسمی بانوان بوشهر جامه گشادی است که به آن پیراهن عربی می‌گویند و دارای تزئینات بسیار زیبا و جالب است.
زنان در استان بوشهر اغلب با چادر محلی در انظار ظاهر می‌شوند.

لباس محلی مردان و زنان بوشهر

پوشش مردان بوشهر

یکی از لباس‌های رایج در استان بوشهر پیراهن بلند سفیدی به نام «دشداشه» است که از لباس‌های قدیمی استان بوشهر به شمار می‌رود و در سایر مناطق جنوبی کشور و کشورهای عربی این نوع پوشش دیده می‌شود. در اغلب مواقع آقایان برای محافظت سر از گرما و تابش خورشید، سرپوشی به نام «عرقچین» بر سر می‌گذارند.

لباس محلی مردان و زنان بوشهر

در استان بوشهر معمولاً کسانی که از نظر علم و مرتبه اجتماعی در موقعیت بالایی قرار داشتند، بر روی لباس خود عبا می‌پوشیدند.

لباس محلی مردان و زنان بوشهر

امروزه عبای بوشهر یکی از بهترین عباها در این منطقه به شمار می‌رود به طوری که بسیاری از شیوخ عرب خواستار این عباها هستند و قیمت آن‌ها نیز بسیار گزاف است.

لباس محلی مردان و زنان بوشهرپوشیدن لنگ که در گویش محلی به «لنگوته» معروف است و بر روی شلوار بسته می‌شود، از دیگر پوشش‌های رایج در میان ساکنان استان بوشهر است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید