بنر هدر

لباس محلی و قدیمی استان سمنان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

استان سمنان به علت شرایط جغرافیایی مختلف هر قسمت از آن دارای آب و هوای متفاوتی بوده، بدین صورت که در نواحی کوهستانی هوا سرد، در دامنه کوهها هوا معتدل و در کنار کویر هوا گرم می‌باشد.لباس محلی مردم استان سمنان به نحوی با وضعیت آب و هوایی منطقه ارتباط دارد.
امروزه مردم استان سمنان کم‌تر از لباس‌های محلی استفاده می‌نمایند.

لباس محلی وقدیمی استان سمنان

لباس محلی مردان سمنان شامل سرپوش مردانه، تن پوش تابستانی مردانه، تن پوش زمستانی مردانه و پاپوش مردانه، کت چُقا، شلوار کمری، گیوه است.

لباس محلی وقدیمی استان سمنان

لباس‌های محلی زنان استان سمنان عبارت است: نوعی سرپوش موسوم به چارقد که طرح و جنس و رنگ و اندازه آن درمناطق مختلف فرق می‌کند، بیشتر زنان محلی سمنانی از تن پوشی به نام پیراهن که اصطلاحاً به آن شوی می‌گویند، استفاده می‌کنند.

لباس محلی وقدیمی استان سمنان

شلیته نیز از دیگر لباس‌های مورد استفاده زنان سمنانی است. پاپوش زنانه نیز بسته به فصل گرم یا سرد متفاوت است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لباس محلی وقدیمی استان سمنان

امروزه لباس‌های محلی در شهرها و بخش‌های مختلف شهرستان گرمسار کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و مردم شهرستان گرمسار همان لباس‌های رایج در کل کشور و استان را استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، مردم شهرستان سمنان کمتر از لباس‌های محلی استفاده می‌کنند و لباس‌های معمول روز که درهمه مناطق ایران مورد استفاده است در این خطه از ایران نیز رواج دارد.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «لباس محلی و قدیمی استان سمنان»

دیدگاه خود را بنویسید