ویروس کرونا و کنترل مسافران چینی در ایران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در ایران گزارش نداشته، گفته است یک مورد گزارش درباره یک شهروند چینی در یزد بود که پس از آزمایش مشخص شد ویروس کرونا نبوده است.

سعید نمکی گفته است این گردشگر چینی در یزد دچار تب شده بود و پس از دریافت گزارش، «تحت‌الحفظ بستری شد» و یک گردشگری آلمانی که با او «خوش و بش‌» کرده بود و سرماخوردگی داشت نیز تحت مراقبت قرار گرفت ولی پس از آزمایش‌های پزشکی مشخص شد که «مطلقا ویروس کرونا نبوده و همه تست‌ها را با موفقیت پاس کرده‌اند».

ویروس کرونا و کنترل مسافران چینی در ایران

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت هم به مهر گفته است ویروس کرونا وارد ایران نشده و «همه مسافران از مبداء چین» کنترل می‌شوند.

او با اشاره به اینکه مسافری از شهرهایی که در چین قرنطینه شده‌اند، به ایران وارد نشده، گفته است «فقط ۱۲ دانشجو داشتیم که مراقبت کردیم و جای هیچ نگرانی نیست».

معاون وزیر بهداشت توضیح بیشتری درباره این ۱۲ دانشجو و شرایط و وضعیت آنها نداده است. کنترل‌ و مراقبت‌های بهداشتی در ایران در حالی افزایش پیدا کرده است که اعلام شده است ویروس کرونا در پاکستان مشاهده شده است. روز دوشنبه همچنین تصویری از انتقال یک فرد مظنون به کرونا در ترکیه هم در رسانه‌ها منتشر شد.

در اظهارنظری دیگر، کیانوش جهان‌پور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت گفته است کیت‌های تشخیصی ویروس کرونا از آلمان وارد شده و در روزهای آینده هم تعداد بیشتری برای «ذخیره استراتژیک» وارد می‌شوند.

او گفته برای کنترل بیشتر درخواست شده که صدور روادید برای شهروندان چینی به «اخذ کارت سلامت مقید شود».

جهان‌پور با تاکید بر اینکه تاکنون موردی از ویروس کرونا در ایران مشاهده نشده، از تعیین بیمارستان یافت‌آباد تهران به عنوان «بیمارستان معین» برای انجام آزمایش‌های احتمالی مربوط به این ویروس خبر داده است.

مقام‌های چین بامداد سه‌شنبه هشتم بهمن اعلام کردند، شمار کسانی که به دلیل ابتلا به ویروس جدید کرونا جان خود را از دست داده‌اند از ۱۰۶ نفر گذشته و نزدیک به یک هزار و ۳۰۰ مورد جدید ابتلا به این بیماری تایید شده است.

ویروس کرونا و کنترل مسافران چینی در ایران

گفته می‌شود، منشا شیوع این ویروس ناشناخته از طریق بازار غیرقانونی گوشت حیوانات در شهر ووهان، استان هوبئی چین، است. ویروس تازه از خانواده کرونا ویروس‌هاست که از سرماخوردگی عادی تا بیماری‌های مرگباری مانند «سارس» را در برمی‌گیرند.

در جریان شیوع این ویروس‌ها از شهروندان خواسته می‌شود به موارد شستن دست‌های خود با آب پاکیزه و مواد شوینده بیافزایند، حتما دهان خود را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانند، از حضور در مکان‌های همگانی و شلوغ که احتمال وجود ویروس در آن‌ها وجود دارد، و نیز نزدیک شدن به افراد بیمار پرهیز کنند، یا از تماس بدون محافظ‌های بدنی (مانند ماسک، دستکش و مانند این‌ها) با حیوانات اهلی و وحشی خودداری کنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید