بنر هدر

اقدامات غرب جهت تخریب آثار باستانی کشور

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

سیدهادی احمدی‌، مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی  اقدامات غربی ها جهت تخریب آثار باستانی کشور، در پاسخ به پرسش مخاطبین ، مبنی بر دیوارنویسی جدی‌ترین عامل تخریب آثار باستانی کشور است، گفت: متاسفانه این دیوار نویسی‌ها بر روی آثار تاریخی و میراث کشور به سختی پاک می‌شود و پاک کردن آن نیز هزینه و انرژی زیادی از دولت می‌گیرد.

وی بیان داشت: یگان‌های حفاظت و مراقبت میراث فرهنگی در بخش‌های مختلف حضور دارند و اگر هنگام دیوارنویسی یا تخریب آثار تاریخی توسط یگان حفاظت ما دیده شوند بلافاصله با پرونده قضایی به واحدهای قضای ذیربط این افراد معرفی خواهند شد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی گفت:‌معمولا زمان‌هایی این نوشته‌ها و تخریب‌ها انجام می‌شود که یگان حفاظت ما حضور ندارد و در این بخش باید پلیس هم توجه جدی به این موضوع داشته باشد.

احمدی بیان داشت:‌در جاهایی که نگهبانی حضور ندارد عده‌ای آدم بی‌فرهنگ نسبت به دیوار نویسی بر روی آثار تاریخی اقدام می‌کند و این اتفاق به عنوان پدیده وندالیسم در دنیا شناخته شده است و باید فرهنگ سازی در این زمینه صورت بگیرد و نقش رسانه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: در گذشته با فرهنگ سازی صورت گرفته در بعضی از جاها دیوار نویسی بر روی آثار تاریخی کمتر شده ولی متاسفانه در بعضی‌ جاها این موضوع خیلی بدتر شده است.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگ گفت:‌ متاسفانه دیوارنویسی‌ها به صورت هدفمند و به جهت صدمه زدن به تمدن ایرانی اتفاق می‌افتد و حتی تخریب نقش‌های برجسته در ایران اسپانسرهای خارجی نیز دارد، یعنی افرادی را اجیر می‌کنند تا آثار تاریخی کشورمان را تخریب کنند.

احمدی افزود: در حال حاضر 32 هزار اثر فاخر و تاریخی در کشور وجود دارد که ما یگان‌های مراقبت کافی ذدر این خصوص ناریم و باید خود مردم در این باره حساس شوند و فرهنگ‌سازی‌ها افزایش یابد تا شاهد تخریب فضاهای تاریخی و میراثی کشور نباشیم.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید