بنر هدر

روستای تنگ کنارک از زیباترین روستاهای ساحلی کشور

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهرستان کنارک که در جنوب شرق ایران و در سواحل زیبای دریای عمان قرار گرفته است، از دیرباز با اسکله صیادی بزرگ و فعالش یاد می ‌شود. سواحل شنی و ماسه ای و صخره ای، درخت انجیر معابد و تپه‌ های گل افشان از جاذبه‌ های دیدنی کنارک هستند. همچنین این شهرستان دارای بخش ‌ها و روستاهایی است که آنها نیز با جاذبه ‌های طبیعی بکر و کم ‌نظیر شناخته شده اند. یکی از آنها بندر تنگ است. تَنگ یکی از روستاهای نمونه گردشگری شهرستان کنارک است که زیبایی‌ های ساحل آن گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می کند. بندر تَنگ در سمت غرب کنارک واقع شده که با این شهر حدود ۸۰ کیلومتر راه زمینی دارد.

روستای تنگ کنارک از زیباترین روستاهای ساحلی کشور

مهمترین جاذبه گردشگری نزدیک به این روستا پدیده طبیعی گل ‌فشان‌ است که طی آن گل‌ و لای از زیر زمین مانند چشمه‌ به سطح زمین رسیده و شکل ماهوری بخود می ‌گیرد. جاذبه دیگر این روستا تلاقی کویر و دریا است که البته با توجه به شهرت روستای درک کمتر مورد توجه واقع شده است اما همان ویژگی را داراست. نمونه این منظره زیبا در صحرای نامیب یا بیابان نامیب دیده می شود که بیابانی ساحلی در جنوب آفریقا است. اسکله ماهیگیری از دیگر جاذبه های این روستا است. یکی از لنج های قدیمی در این اسکله در موقعیتی قرار گرفته که با پایین رفتن آب به نحوی دیده میشود که گویی وسط بیابان است.

برای رسیدن به این روستا لازم است از جاده‌ بندر جاسک تقریبا ۵۰ کیلومتر در سمت چپ جاده‌ فرعی بندر تنگ بروید تا به یکی از عجایب طبیعی این منطقه‌ یعنی گل ا‌فشان‌ برسید که در این جاده‌ فرعی قرار گرفته است و قطعا تابلوی راهنمای آن را خواهید دید. پس از دیدن تپه های گل افشان و لذت بردن از آن، جاده را تا انتها طی کنید تا به روستای تنگ که در ساحل دریای عمان است، برسید. معمولا خیلی از این مناطق، بسیار محروم هستند و امکانات رفاهی زیادی برای جذب گردشگر در آنها یافت نمی‌ شود.

روستای تنگ کنارک از زیباترین روستاهای ساحلی کشورساحل بندر تنگ

منطقه ساحلی و دریایی تَنگ در جنوب سیستان و بلوچستان یکی از بکرترین مناطق ساحلی دریایی استان است که به علت وجود آبسنگ های مرجانی، جنگل های مانگرو ،علف های دریایی و محل تخم گذاری لاک پشت های دریایی بسیار حائز اهمیت است. بندر تنگ به دلیل تلاقی کویر و دریا جذابیت های ویژه ای دارد. همچنین ساحل شب تاب بندر تنگ یکی از شگفت انگیزترین جاذبه گردشگری ایران است که تنها چند ماه از سال می توانید ببینید. این نورهای آبی در برخی شب های ماه های فصل تابستان و علی الخصوص پاییز و زمستان قابل مشاهده است. هنگامی که یکی دوساعت از تاریکی آسمان می گذرد شب تاب های آبی رنگ همراه با موج آب به ساحل می آیند. تعدادی زیادی از آنها در خاک ماسه ای ساحل می مانند و تعداد زیاد دیگری دوباره به آب برمی گردند. برای دیدن آنها باید جایی تاریک در ساحل پیدا کرد. این امواج آبی که به عنوان باکتری های نور افشان دریایی نیز شناخته می شوند، یکی از پدیده های زیستی است که باعث شده این منطقه زیبایی روزافزونی را به خود بگیرد و توانایی جذب گردشگر در سطح ملی و بین المللی را به دست آورد. الماس های آبی مخصوصا در شب هایی که مهتابی نیست، به خوبی در ساحل تنگ قابل مشاهده است. نام علمی شب تاب های دریایی، فیتوپلانکتون هاست. این موجودات نوعی گیاه اقیانوسی هستند که نیمی از اکسیژن هوای دنیا را تولید می کنند. اگر تعداد بسیار زیادی از آ‌نها در آب تجمع کنند ممکن است رنگ آب را سبز (به خاطر داشتن سبزینه) یا به رنگهای دیگر تغییر دهند. عمر فیتوپلانکتون ها بسیار کم است و در عرض چند دقیقه ناپدید می شوند، بنابراین قابل جمع آوری و نگهداری نیستند. در چند سال اخیر تعداد فیتوپلانکتون‌هایی که به ساحل می‌آیند کمتر شده است. این نوع از سواحل در کشورهایی مثل سوئد، خلیج پورتوریکو، جزایر هاوایی، جزایر مالدیو، کامبوج و برمودا نیز وجود دارند.

روستای تنگ کنارک از زیباترین روستاهای ساحلی کشورماهیگیری

با رسیدن به این روستا متوجه ماهیگیران بومی زیادی خواهید شد که در حال ماهیگیری هستند. منبع اصلی در آمد مردم این روستا ماهیگیری است که از این طریق امرار معاش می کنند، به همین منظور اسکله ‌ای در این بندر وجود دارد تا علاوه بر ماهیگیران، افراد عادی نیز بتوانند از دیدن این منظره لذت ببرند. اسکله‌ جدید دیگری که قرار بود در سال ۱۳۹۰ ساخته شود، با توجه به وجود مشکلات در سال ۱۳۹۵ آغاز به ساخت شد و قرار است به زودی به پایان برسد. در مجموع باید اذعان کرد که با توجه به ظرفیت بسیار بالای روستاهای ساحلی شهر کنارک همچون بندر تنگ در صنعت صیادی و شیلات، لزوم ساخت اسکله‌ های مدرن در این مناطق واقعا حس می ‌شود و جا دارد که مسئولین به این امر توجه بیشتری کنند.

گل افشان های روستای تنگ

معروف ترین گل فشان سیستان و بلوچستان، گل فشان تنگ (ناپگ) می باشد که در نود کیلومتری غرب بندر کنارک و در مجاورت روستای تنگ، در میانه  دشت بزرگ کهیر واقع شده است. این گل فشان مهمترین و شاخص ترین گل فشان ایران است. در نزدیکی روستای تنگ این تپه های گل افشان دیده می شوند که از دهانه آنها در فاصله‌ های زمانی مختلف، گل خاکستری رنگ به بیرون فوران می ‌کند. البته در حال حاضر، فقط یکی از این تپه‌ ها فعال است و دو تپه دیگر گل‌افشانی نمی‌ کنند. برای دیدن این پدیده کم ‌نظیر باید پس از طی مسافتی بر روی دشت گلی، پیاده خود را به بالای این تپه برسانید. پس از اینکه به بالای تپه رسیدید، دقایقی به دهانه آن خیره شوید تا فوران گل مذاب را مشاهده کنید؛ بسته به شانس شما ممکن است این فوران گل شدت و ارتفاع متفاوتی داشته باشد. مواظب باشید گلی نشوید. نظریه های زیادی در مورد علت وقوع این پدیده کم نظیر مطرح شده است. از جمله اینکه با توجه به نزدیک بودن این منطقه به اقیانوس هند و نیز شکل خاص پوسته زمین در این ناحیه، پوسته اقیانوس با شیب بسیار تندی در زیر این منطقه به درون زمین فرو می رود که این امر موجب وارد آمدن فشارهای زیادی به پوسته زمین شده و این فشارها باعث خروج آب و گل و لای زیادی از داخل زمین به سمت بیرون می ‌شود. مردم محلی نام “ناف دریا” را بر گل فشان تنگ گذاشته اند و معتقدند که فعالیت آن به دلیل جزر و مد دریا می باشد. از گل آن در زمینه درمان درد مفاصل و بیماری های پوستی و…بهره می برند، همچنین از آن در ساخت ظروف زیبای سفالی استفاده می کنند. بر اساس اطلاعات زمین شناسان، تنها در 24 منطقه ساحلی دنیا، این پدیده زیبا وجود دارد. پس از این بازدید جاده را تا انتها بپیمایید تا به روستای تنگ واقع در ساحل دریای عمان برسید. گل فشان ها در فصول پرباران فعال تر هستند، پیشنهاد می کنیم در فصول سرد سال تا اوایل اردیبهشت ماه از این پدیده های حیرت آور دیدن نمایید.

روستای تنگ کنارک از زیباترین روستاهای ساحلی کشورامکانات گردشگری بندر تنگ

در بندر تنگ اقامتگاه بومگردی وجود دارد که با هزینه پایین اسکان با صبحانه برای مهمانان فراهم کرده اند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید