بنر هدر

بهترین سوغات کهگیلویه و بویراحمد

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

پس از سفر و استفاده از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد باید به سراغ آشنایی با آدام و رسوم از جمله لباس محلی استان کهگیلویه و سوغات این استان بروید. براساس یك رسم كهن معمولا گردشگران زیباترین و بهترین كالای هر منطقه را با خود به عنوان ره آورد می برند و برای كسب تجربه بهترین سوغات کهگیلویه و بویراحمدهای تازه از غذاهای محلی می خورند و این عوامل باعث حلاوت بیشتر سفرشان و شاید بهترین فرصت برای تبلیغ و رونق جاذبه های گردشگری آن منطقه هم باشد.
استان كهگیلویه و بویراحمدبا داشتن غذاهای سالم، خوراكی ها محلی، دست بافته های سنتی،پوشش لباس بومی ،آواها و نواهای غنی قابلیت های فرهنگی زیادی دارد.
جاذبه هایی كه در صورت رونق گردشگری، فرصتی برای درآمدزایی تولیدكنندگان صنایع، كشاورزی و ایجاد كننده صدها شغل در بخش خدماتی مانند رستوران، هتل و سایر بخش هاست.

سوغاتی ها
خوراكی هایی مانند گردو، مویز، كشك، قره قورت، روغن حیوانی، عسل، گیاهان دارویی و خوراكی خشك شده مانند چویل، كرفس، قارچ كوهی، بیلهر، كنگر و كارده از مهمترین سوغاتی های كهگیلویه و بویراحمد است.
دست بافته ها و صنایع دستی مانند مهلو و میخك كه به صورت دستبند، گردنبند، انگشتر، گلیم هایی كه به صورت تابلو فرش تهیه می شود، سبدهایی كه به صورت حصیری در اندازه های مختلف تهیه می شود از دیگر سوغاتی های استان کهگیلویه و بویراحمد است.

جاجیم کهگیلویه

از مهم‌ترین و محبوب‌ترین صنایع دستی این منطقه می‌توان به جاجیم اشاره کرد. جاجیم یاسوج به شکل افقی و روی زمین قرار گرفته و بافته می‌شود و یکی از ویژگی‌های خاص آن، این است که بعد از پایان کار دور تا دور آن منگوله‌هایی آویزان می‌کنند که به زیبایی جاجیم می‌افزاید.

مشته بافی یاسوج

مشته بافی همان گلیم است، با این تفاوت که برخلاف گلیم از یک رو بافته می‌شود و طرف دیگر طرح مورد نظر ایجاد می‌شود. سمتی که طرح دارد، به علت پرزهایی که در این قسمت قرار دارد، نرم‌تر است و طرف دیگر آن قابل استفاده نیست.

بهترین سوغات کهگیلویه و بویراحمدچنته یاسوج

آیینه‌دان یا چنته از دیگر صنایع دستی سنتی و محبوب این منطقه است که جهت وسایل شخصی زنان و نگهداری قرآن و آینه کاربرد دارد. بافت چنته و مواد بکار رفته در بافت آن گاهی شبیه به گلیم و گاهی شبیه قالی یا هر دو است. نقوش معمول در چنته همان نقوش فرش‌ها و گلیم‌ها، ولی در ابعاد کوچک‌تر است.

بهترین سوغات کهگیلویه و بویراحمدمفرش‌ بافی

مفرش دستبافته‌ای است مستطیل شکل و درب‌دار به شکل صندوق، که برای حمل و نقل لحاف و تشک یا اسباب و لوازم زندگی درهنگام کوچ عشایر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مفرش با تکنیک بافت گلیم و الیاف پشمی الوان بافته می‌شود و نقوش آن معمولا برجسته و الحاقی است.

بهترین سوغات کهگیلویه و بویراحمدگبه یاسوج

گبه نوعی زیرانداز است که زنان یاسوج آن را از موی بز، پنبه و پشم تهیه می‌کنند. رنگ‌ها و طرح‌های این زیرانداز مختص به فرهنگ اقوام لر این استان است. گبه می‌تواند سوغاتی ویژه برای معرفی فرهنگ این منطقه باشد.

بهترین سوغات کهگیلویه و بویراحمدعسل یاسوج

این منطقه به دلیل قرارگیری در منطقه‌ای کوهستانی و مرتفع، شرایط مناسبی در جهت دامپروری دارد. پرورش زنبور عسل در یاسوج یکی از بهترین و محبوب‌ترین فعالیت‌های دامداری به شمار می‌رود. عسل طبیعی این منطقه که شهرت بسیاری دارد، دارای کیفیت بالایی است و به همین دلیل یکی از سوغات خوراکی مقوی این منطقه محسوب می‌شود.

بهترین سوغات کهگیلویه و بویراحمدگیاهان وحشی کوهی

گیاهان وحشی کوهی که برخی از آن‌ها خواص دارویی دارند در تپه‌ها و دشت‌های این منطقه به خوبی می‌روید. این گیاهان که اکثرا در فصل بهار و تابستان در دامنه‌های کوه های این استان می‌رویند، خواص متعددی دارند و برای بومیان مطقه نیز منبع کسب درآمد هستند. گفته می‌شود در یاسوج نزدیک به یک چهارم گیاهان دارویی همچون گل گاو زبان، گل بابونه، گل بومادران و بنشن که در اروپا مصرف می‌شود، وجود دارد. این گیاهان وحشی و دارویی سوغات مناسبی خواهند بود.

بهترین سوغات کهگیلویه و بویراحمدگردو یاسوج

در این استان بیش از هفت هزار هکتار باغ گردو وجود دارد. زمین‌های این منطقه شرایط خوبی برای کاشت گردو دارد. گردو این منطقه از کیفیت بالا و خوبی برخوردار است که آن را به سوغاتی محبوب مبدل کرده است.

بهترین سوغات کهگیلویه و بویراحمدانگور یاسوج

هر ساله از باغ‌های انگور این منطقه بیش از ۳۶ هزار تن انگور برداشت می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها یاقوتی، عسگری، سیاه، ریش‌بابا، رجبی و رطبی است. این انگورها سوغات خوراکی لذیذی برای گردشگران محسوب می‌شود.

بهترین سوغات کهگیلویه و بویراحمدنان توک و نان بلوط

نان توک و نان بلوط از نان‌های سنتی و محلی این منطقه به شمار می‌رود.

بهترین سوغات کهگیلویه و بویراحمد نان توک با یک چوب بلند پهن می‌شود و روی تابه‌ای داغ گذاشه می‌شود تا خوب برشته شود. نان بلوط نیز از میوه درخت بلوط تهیه می‌شود.

استان کهگیلویه و بویر احمد می تواند یکی از بهترین گزینه های مقصد گردشگری در کشور باشد آیا این موضوع را قبول داید؟

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید