14 جاذبه گردشگری برتر در بروکسل و جاهایی که باید دید

نویسنده:

معصومه داعی

در تاریخ:

شهر ساده و کوچک بروکسل پایتخت بلژیک و اتحادیه اروپا و مقر اصلی خانواده سلطنتی بلژیکی است که به دلیل اهمیت آن، شهری انسانی محسوب می شود. بروکسل برخلاف شهرهای زیبای بروژ و خنت، قطب اصلی اقتصادی و آموزشی بلژیک است که نسبت به دیگر شهرها، احساس کاری بیشتری را به آن می دهند. در اینجا برای زندگی بلژیکی و به ویژه رستوران و کافه فرهنگ فوق العاده آن، احساس خوبی را به دست خواهید آورد.

اگرچه ممکن است که بروکسل مانند دیگر شهرهای بلژیک جاذبه های درخشانی نداشته باشد اما موزه های سطح جهانی، گالری های هنری، مناظر اتمیوم عجیب آن و بخشی از معماری شگفت انگیز باقی مانده از محله های شهر قدیمی چیزهایی است که برای چند روز بازدیدکنندگان را مشغول نگه می دارد. هنگامی که مشغول سبک گوتیک و شکوه و عظمت باروک هستید، ذخیره شکلات معروف بروکسل را فراموش نکنید.

14 جاذبه گردشگری برتر در بروکسل و جاهایی که باید دید

1) میدان بزرگ (بازار بزرگ)

میدان اصلی شهر (با عنوان میدان بزرگ نیز معروف است)، در قلب شهر قدیمی بروکسل، یکی از بهترین مکان های حفظ شده اروپاست. بخش عمده ای از ویژگی زیبای این میدان به خاطر معماری بی نظیر خانه های انجمنی با شیروانی های زیبا، ستون ها و نرده های آن با تزئیناتی از طلا و سنگ کاری حکاکی شده می باشد. بیش تر اینها بین سال های 1696 و 1700 به سبک باروک و کمی تاثیرپذیری از سبک فنلاندی ساخته شدند.

تاریخ میدان بزرگ به سال های بسیار ابتدایی بر میگردد. این ساختمان ابتدا در قرن یازدهم ساخته شد که بسیار زود تکامل یافت و تبدیل به مرکز سیاسی و اقتصادی شهر شد. متمازترین ساختمان این میدان هتل دویل (تالار شهر) است که در سال 1402با هدف برتری نسبت به تالار شهر در شهر رقیب یعنی بروژ ساخته شد.

در بین همه لینها، چشمگیر ترین کارها شامل: اتاق ماکسیمیلیان با پرده های نقش دار بروکسلی، اتاق بزرگ مجلس با سقف باشکوهی که توسط ویکتور جانسنس شاخته شده و تزئینات پرده های ملیله دار، تالار بزرگ مهمان و اتاق ازدواج که در هردو تابلوهای زیبا قرار دارد و پلکان افتخار با نقاشی های دیواری که تاریخ بروکسل را نشان می دهند، می باشد.

14 جاذبه گردشگری برتر در بروکسل و جاهایی که باید دید

2) مانکن پیس

در طول خیابان ایلتوو، مانکن پیس که معمولا در احاطه جمعیت گردشگران میباشد، معروف ترین نشان بروکسل است. اگرچه قدمت آن حداقل به سال 1388 بر می گردد، اما در مورد منشا تصویر پسر بچه ای که در حال ادرار کردن است و به عنوان پیر ترین شهروند محبوب بروکسل معرفی شده، چیز زیادی در دسترس نیست.

درباره مانکن پیس افسانه های مختلفی وجود دارد. بر اساس یکی از آنها این فواره یاد بود کودکی شجاع است که از انفجار بزرگ جلوگیری کرد، طبق افسانه ای دیگر این پسر، تعدادی را که هنگام شرکت در یک راهپیمایی زیر فشارهای آن تسلیم شده بودند را گرامی می دارد. مجسمه حال حاضر در سال 1619 توسط جرمی دوکسونی ارشد، ساخته شد که چندین مرتبه دزدیده و هربار پیدا شد. در طول جشن های بزرگ، رویدادها و جشنواره ها این مجسمه به خاطر پوشیدن لباس معروف شده است.

14 جاذبه گردشگری برتر در بروکسل و جاهایی که باید دید

3) کلیسای جامع سنت میشل

این کلیسای گوتیک که به سنت میشل و سنت گودولا (مقدسین حامی بروکسل) اختصاص داشت، ابتدا در سال 1225 ساخته و در قرن پانزدهم تکمیل شد. نمای آن چشمگیر است و از روی پلکان عریض آن با شکوهی خاص بالا می رود و به وسیله برج های دوقلو 69 متری که توسط جان وان رویز بروک طراحی شده اند، تاج گذاری می شود.

فضای داخلی زیبا و متناسب آن( 18 متر در 50 متر) با هزینه بسیار مجهز شده و شیشه های رنگی برجسته ای که توسط برنارد وان اورلی ساخته شده اند، در آن قرار دارد. برای دیدن بهترین نمونه ها از تصاویر چارلز پنجم  و ایزابلای پرتغالی ( در جناح جنوبی کلیسا) و دو پادشاه سلطنتی مجارستانی، لویی دوم و مری ( در جناح شمالی کلیسا) به دو جناح کلیسا و سپس به نمازخانه مقدس آیین دینی در سمت چپ، جایی که پنجره آن نشان دهنده داستان معجزه میزبان می باشد، بروید.

14 جاذبه گردشگری برتر در بروکسل و جاهایی که باید دید

4) مرکز کمیک استریپ (طنز)، بلژیک

این ساختمان زیبا که در سال 1906 توسط ویکتور هورتا طراحی شده بود، مرکز شگفت انگیز طنز و کارتون در کشوری است که برنامه های تن تن و اسمورفها را در جهان ارائه داد. نمایشگاه دائمی 200 نقاشی طنز از طنز پردازان بلژیکی و فرانسوی در این کشور نمایش داده می شود.

به علاوه، این موزه محبوبیت کمدی فرانسوی و بلژیکی را از طریق مجموعه هوشمند اصلاح شده از نسخه های خطی، طرح های پیش نویس و مجموعه های تخیلی بازسازی شده ای همچون رستوران لوک خوش شانس و تیم، استریپ (برفی) و موشک ماه کاپیتان ها دوک ثبت می کنند.

14 جاذبه گردشگری برتر در بروکسل و جاهایی که باید دید

5) جایگاه سلطنتی (کونینگز پلین)

کاخ سلطنتی که اقامتگاه رسمی خانواده سلطنتی بلژیک بود، جاذبه مورد علاقه برای عکاسی و مهم ترین ساختمان در این میدان است. پرچم بلژیک که در بالای سقف به اهتزاز در آمده نشان دهنده حضور امپراطوری است و مراسم تغییر گارد سلطنتی در حدود ساعت 2:30 بعد از ظهر است.

در مجاورت کاخ گروهی از ساختمان های فرهنگی با نمای نئوکلاسیک قرار دارند. کاخ آکادمی ها محل آکادمی سلطنتی علوم پایه و زمانی نیز اقامتگاه ولیعهد Orange و کاخ هنرهای زیبا در جهت غربی میدان که در سال 1920 توسط ویکتور هورتا طراحی و ساخته شد، دوتا از بهترین نمونه ها می باشند.

14 جاذبه گردشگری برتر در بروکسل و جاهایی که باید دید

6) موزه هنرهای سلطنتی بلژیک

یکی از بهترین و بزرگترین گالری های هنری دنیا، موزه هنرهای سلطنتی بلژیک (85-1875) می باشد. این موزه در کاخ سابق چارلز لورین قرار داشت و از یک مجموعه که در سال 1797 ساخته شده بود، گسترش یافت. این موزه در سال 1846 به موزه تازه تاسیس رویال منتقل شد.

این مجموعه به 2 بخش تقسیم شده است: موزه هنر باستان که شامل مجموعه مشهوری از اساتید قدیمی هلندی و فلاندرز از جمله آثار پتروس کریستوس (پیتا؛ نقاشی مادر مسیح)، روگ وان درویدن (سوگ مسیح)، دیریک بوتس (داوری امپراطور اوتو)، هانس مملینگ و پرستش مکی از جرارد دیوید می باشد، و موزه هنر مدرن که عمدتا آثار بلژیکی از قرن نوزدهم و بیستم را شامل میشود.

14 جاذبه گردشگری برتر در بروکسل و جاهایی که باید دید

7) اتمیوم

اتمیوم در کنار مانکن پیس معروف ترین جاذبه بروکسل است که برای رسیدن به آن به سفری کوتاه با تراموا نیاز است، این ساختار عجیب 102 متری از جنس آلومینیوم و فولاد توسط معمار آندره واترکین که برای نمایشگاه جهانی سال 1958 بروکسل طراحی شد، غیر واقعی ترین منظره شهر است.

این ساختمان نشان دهنده یک مولکول آهنی با بزرگنمایی 165 میلیون بار می باشد و ممکن است بازدیدکنندگان وارد فضای داخلی شوند جایی که 4 حوزه از 9 حوزه آن در حال حاضر برای ارائه نمایشی به نام بی جنیون درباره زندگی انسان استفاده می شود.

14 جاذبه گردشگری برتر در بروکسل و جاهایی که باید دید

8) مکان باستان شناسی کاخ گوتنبرگ

یکی از کارهای بی نظیر که می توان در بروکسل انجام داد، کاوش در این مکان باستان شناسی فعال است که در سال 1980مجددا کشف شد. کاخ گوتنبرگ برای آشکار کردن سردابه ها و تونل های کاخ سابق بروکسل و همچنین خیابان های فراموش شده ای که قرن ها در زیر شهر دفن شده بودند، حفاری شد.

پایه های کاخ قرون وسطایی برای ایجاد فرصت کاوش برای گردشگران پاک شده است و این موزه راهنماهای صوتی رایگانی دارد که شما را از محل حفاری دور می کند. همچنین برنامه های تعاملی مانند “شکار گنج زیرزمینی” که شامل یک چراغ قوه –نقشه گنج- قطعات لباس های دوران می باشد و یک پازل تا آنها حل کنند، برگزار می شود که کودکان را تشویق به شرکت در آن می کند.

14 جاذبه گردشگری برتر در بروکسل و جاهایی که باید دید

9) هنرهای مونت

هنرهای مونت، بین سال های 1956 تا 1958 ساخته شد و مکانی مرتفع بین مکان سلطنتی و مکان آلبرتین اشغال کرد. از لحاظ معماری مجموعه ای باشکوه از ساختمان های بزرگ از جمله کتابخانه آلبرت اول و کاخ فوق العاده مدرن سلسله و کاخ کنگره را دارا می باشد.

نمایی زیبا از پایین شهر مرکزی، از میدانی که بین آنها قرار دارد خواهید داشت. کتابخانه آلبرت اول در طول دوران حکومت بورگوندی تاسیس شد و شامل بیش از سه میلیون جلد کتاب با مجموعه ای ارزشمند از نسخه های خطی و چندین موزه جذاب می باشد.

14 جاذبه گردشگری برتر در بروکسل و جاهایی که باید دید

10) نوتردام دوسبلون

کلیسای دوست بلون نوتردام قرن پانزدهم تا شانزدهم (بانویی عزیز درسبلون)، به طور کلی که یکی از دوست داشتنی ترین کلیسای اواخر گوتیک در بلژیک محسوب می شود، به عنوان جایگزین برای نمازخانه ای کوچک که ابتدا توسط انجمن کراس بومن، در فضای ماسه ای سبلون در سال 134 تاسیس شده بود، ساخته شد.

فضای داخلی کلیسا به طور ویژه به خاطر شیشه های رنگی شگفت انگیز، جذاب است. همچنین نمازخانه محل دفن خانواده تورن و تاکسیس بخشی از کار لوک فیضربه مورد توجه است. در معبد آن، یک کپی از مجسمه مریم مقدس نگهداری می شود و این افسانه درباره آن وجود دارد که توسط بیت سوتنز، زنی که مریم مقدس در او ظاهر شده بود، این مجسمه در سال 1348 به نمازخانه آورده شد.

14 جاذبه گردشگری برتر در بروکسل و جاهایی که باید دید

11) پارک سینکو آنتنر

پارک سینکو آنتنر در سال 1880 برای گرامیداشت پنجاهمین سالگرد کشور تاسیس شد. بخش مرکزی آن کاخ بزرگ سینکو آنتنر است که دو ضلع آن به وسیله طاق پیروزی که در سال 1905 توسط معمار فرانسوی چارلز جیرو، طراحی شده بود، به یکدیگر متصل می شوند و در آن دو موزه از جالب ترین موزه های بروکسل قرار دارند.

در موزه تاریخ و هنر سلطنتی یکی از گسترده ترین مجموعه ها از پرده های نقش دار جهان قرار دارد، و موزه ارتش و تاریخ نظامی بلژیک، یک مرور کلی از پیشرفت تکنولوژی ارتش و عمده جنگ هایی که در خاک بلژیک رخ داد، فراهم می کند.

14 جاذبه گردشگری برتر در بروکسل و جاهایی که باید دید

12) قلعه سلطنتی

اگرچه قلعه سلطنتی محل استقرار خانواده سلطنتی بلژیک بود اما فقط بازدید از پارک اطراف آن در لاکن برای عموم آزاد است. در آنجا مسیرهای پیاده روی لذت بخش و تعدادی از جاذبه های ارزشمند مانند مقبره لئوپولد اول در مرکز یک دایره گلدار در جلوی کاخ قرار دارد.

در اصل برج ژاپنی در شمالی ترین ضلع پارک برای نمایشگاه پاریس در سال 1900 ساخته شده بود. در طول ماه های آوریل و مه که بیشتر گل ها شکوفه می دهند گلخانه هایی که در زمان لئوپولد دوم در باغ ها ساخته شده بودند به روی عموم باز هستند.

14 جاذبه گردشگری برتر در بروکسل و جاهایی که باید دید

13) قصر ملی قلب مقدس

ناحیه کوگلبرگ که توسط قصر ملی بزرگ قلب مقدس احاطه شده، پنجمین کلیسای بزرگ دنیا و زائده افکار لئوپولد دوم است که از سال 1950 به عنوان نشان هفتاد و پنجمین سالگرد کشور آغاز به کار کرد. این ساختمان در سال 1970 تکمیل شد. جای تعجب ندارد که این مکان ترکیبی شگفت انگیز از سنگ ها با ابعاد خاص آنها (141 در 107متر) را نشان می دهد.

در داخل، مجموعه هنری عالی و نمایشگاه در حال پیشرفت از تاریخچه قصر وجود دارد. تصویر مسیح از ژرژمین که در بالای محراب قرار دارد موهبت مسیح را نشان می دهد. از بالای گنبد منظره ای جذاب از شهر و حومه کشور تا آنتروپ را خواهید داشت. در این مکان می توان دوربین های چشمی را نیز اجاره کرد.

14 جاذبه گردشگری برتر در بروکسل و جاهایی که باید دید

14) صومعه کامبر

در سال 1200 راهبه های سیستر شن در این مکان صومعه ای را ساختند که بعد ها در قرن شانزدهم نابود و مجددا بازسازی شد. در حال حاضر صومعه در باغ های محبوب فرانسه قرار گرفته و محل استقرار موسسه جغرافیایی ملی و دانشکده هنر است. کلیسای سابق قرن چهاردهم، یک ساختمان زیبای ظریف با طاق باروک می باشد. در فضای داخل یک نقاشی از آلبرت بوتس (تمسخر مسیح) و معبد سنت بینفیس اسقف اعظم قرن سیزدهم بروکسل قرار دارد. پنجره های صومعه توسط بیش از 40 راهبه و روسای صومعه، تزئین شده اند.

برای گردش در بروکسل کجا اقامت کنیم؟

بهترین مکان برای اقامت در بروکسل برای گردش، در فاصله یک پیاده روی از میدان بزرگ (بازار بزرگ) می باشد. این میدان وسیع در قلب شهر قدیمی به خاطر فروشگاه های بزرگ، غذا خوری ها و معماری حفاظت شده مشهور است و مکانی مناسب برای کشف جاذبه هایی چون فواره مانکن پیس و کلیسای جامع سنت میشل می باشد. هتل هایی که در ادامه ذکر می شود به میدان بزرگ نزدیک اند و جهت اقامت توصیه می شوند.

  • هتل های لوکس

در قلب شهر قدیمی، در نزدیکی میدان بزرگ با بوتیک ها و کافه های خوب آن، هتل آمیگو اتاق های بزرگ و مدرن با هنر بی نظیر و امکانات رفاهی مناسب از جمله یک باشگاه (جایگزین تمرین بیرون، از یک پله مارپیچ بزرگ در اتاق استفاده می کند)، را در اختیار می گذارد. دیگر مکان های لوکس در مرکز شهر شامل اقامتگاه مس با اتاق های بزرگ و مرتفع نقاشی شده (با امکانات اصلی آشپزخانه) و هتل بسیار مدرن بروکسل که به خاطر چشم اندازها و سالن های شیک آن، معروف است، می باشد.

  • هتل های میان رده ای

هتل لوئیز، یک ساختمان صد ساله با اتاق های دنج، اتاق بازی و سالن استراحت مناسب افرادی است که به فضای صمیمی علاقه دارند. متل وان، در نزدیکی مرکز شهر اتاق های مدرن و مجهز را در اختیار می گذارد. هتل آلف شومان بروکسل، با ارائه فعالیت هایی در سالن های استراحت از جمله بازی های تخته ای و فوتبال و همچنین اتاق های مدرن و بزرگ مناسب گردشگران جوان است. این هتل کمی از مرکز شهر دور اما به حمل و نقل عمومی نزدیک می باشد.

  • هتل های ارزان تر

هتل مرکزی ماینینگر در مرکز شهر بروکسل با اتاق های مدرن و آرام، همواره شلوغ و مناسب گردشگران جوان است. هتل های خانوادگی زیر را در نظر بگیرید: هتل گرانادا با اتاق های بزرگ و تخت خواب های آن، هتل نوگا بروکسل با اتاق های رنگ روشن و آرام که با سالن و راهرو بزرگ تزئین شده اند.

چطور استفاده بهتری از گردش در بروکسل داشته باشید

یک راه مناسب برای دیدن مناظر شهری، تور پروازی در بالای بروکسل است که در 22 نقطه مختلف شهر از جمله میدان بزرگ، اتمیوم و کاخ سلطنتی، توقف می کند. به لطف این تفاسیر آموزنده، می توانید در مورد جاذبه های اصلی شهر و کشف مناظر مورد علاقه خود از یک اتوبوس دو طبقه استفاده کنید.

اگر اهل شکلات هستید، تور پیاده روی و کارگاه های شکلاتی مناسب شما هستند. این تور راهنمای 4ساعته  از مکان های دیدنی تاریخی و بهترین فروشگاه های شکلاتی شهر (با تست رایگان) بازدید می کند و در یک کارگاه آموزشی، جایی که  می توانید در مورد تاریخچه شکلات، تماشای نمایش ها، استشمام رایحه شیرین، به اوج خود می رسد.

نکات روز: به راحتی می توانید شهرهای سطح جهانی بلژیک و حتی کشورهای همسایه را دریک سفر یک روزه از بروکسل کشف کنید. در این تور هدایت شده یک روزه از کشورهای آسیاب بادی بلژیک و هلند سفر می کنید و خیابان ها و کانال های زیبا و سنگفرش شده آمستردام را با بازدید از مناظر دیدنی همچون میدان سد، خانه آن فرانک و کاخ سلطنتی، کشف کنید.

سفر لوکزامبورگ نیز یک روزه است، سفر لوکزامبورگ از بروکسل: در تور یک روزه این دو کشور بدون نیاز به تحقیق در مورد جاذبه ها و گشت و گذار در اطراف، شما به تمام نکات برجسته دست می یابید. این تور شامل بازدید منظره ای در منطقه زیبا آردن، گردش در شهر قدیمی لوکزامبورگ و شانسی برای جست و جو در شهر زیبای دیانت و کلیسای جامع قرن سیزدهم آن می باشد.

مقصدهای پربازدید در نزدیکی بروکسل

بروکسل در مرکز بلژیک، آنرا به مکانی مناسب برای سفر به جاذبه های گردشگری برتر بلژیک و گردش در کشورهای اطراف تبدیل کرده است. شهر بروژ در نزدیکی ساحل غربی منطقه فلاندری با معماری قرون وسطایی و کانال های رمانتیک آن مقصد محبوب برای گردشگران است.

شهر کوچکتر گنت بین بروژ و بروکسل دارای مجموعه ای مشابه از کوچه های باریک، ساختمان های زیبا و کانال های قایقی فاقد گردشگر می باشد. شهر آنتروپ در شمال بروکسل با عنوان مرکز هنر و صنعت مشهور شد و دارای چندین موزه می باشد. مرز هلند از اینجا فاصله چندانی ندارد، اینجا جایی است که می توانید کلیساهای جذاب را کشف کنید، از سرگرمی های پرهیجان لذت ببرید، از موزه های بی شمار لاهه بازدید کنید، یا حتی مدتی را برای لذت از شهر نمادین آمستردام بگذرانید.

بازگشت به بلژیک، شهر دانشگاهی کوچک لوون در شرق بروکسل از راه لیژ، سومین شهر بزرگ کشور است که به خاطر پایه های صنعتی آن مشهور است. در نزدیکی مرز آلمان شهرهای کلن، بن و دوسلدورف به راحتی قابل دسترسی اند. در غرب لیژ، مکان مرکزی نامور در محل تقاطع دو رودخانه سامبره و میوز این شهر را به یک شهر مهم تجاری تبدیل کرد و ارگ آن مکان استراتژیک نظامی بود که به نظمی جالب از انتخاب های معماری منتهی شد.

شهر مونس (برگن) دورتر از غرب و در نزدیکی مرز فرانسه، بین بروکسل و پاریس قرار گرفته و به خاطر جشنواره ها و ساختمان های چشمگیر معروف است. شهر یپرس در نزدیکی ساحل بلژیک محل نبرد های مهم جنگ جهانی سوم بود و در جنوب فرانسه، شهر لیل تاثیرات فلاندی زیادی دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید