14 جاذبه گردشگری برتر سوئد

نویسنده:

معصومه داعی

در تاریخ:

سوئد با داشتن تاریخ غنی و مناظر متنوع، بهشت مسافران است، اگر به فضای بیرون علاقه دارید قطعا سخت است زود این کار را تمام کنید. هوا و آب زلال و تمیز است و هزاران هکتار از جنگل های دست نخورده و دریاچه های باشکوه برای کشف وجود دارد که از مجمع الجزایر گسترده آن در امتداد سواحل یاد نشده است. راه ها و حمل و نقل عمومی عالی هستند، شهروندان همواره دوستانه و مفید اند و در سال های اخیر غذاهای سوئدی آنچه را که تنها می تواند یک انقلاب توصیف شود را تحمل کرده است (دچار تغییراتی شده است). قرار گرفتن در یک تاریخ قابل تامل، از مهاجمان بدنام وایکینگ ها تا سلسله های سلطنتی و توطئه های امپراطوری، یک چیز مسلم است: هرگز خسته نخواهید شد. جاذبه های گردشگری سوئد از کاخ های شفاف و شهرهای باستانی تا مناظر وسیع قطب شمال و هتل معروف یخ متفاوت اند. کارهای بسیاری برای انجام وجود دارد طوری که شما میخواهید زمان زیادی را اختصاص دهید تا از همه ماجراها در فضای باز و گنجینه های تاریخی آن لذت ببرید.

14 جاذبه گردشگری برتر سوئد

1) موزه واسا

موزه واسا در استکهلم محبوب ترین موزه سوئد است و هم اکنون سالیانه حدود یک میلیون بازدیدکننده را به خود جلب میکند. از زمان افتتاح موزه در سال 1990، بیش از 20 میلیون نفر از آن بازدید کرده اند و فهمیدن دلیل آن سخت نیست. در سال 1628، غرور ناوگان امپراطوری سوئد، کشتی جنگی واسا در نخستین سفر دریایی خود غرق شد. این کشتی بیش از 3 قرن در زیر آب های یخی دفن شده بود تا اینکه در سال 1961 یک عملیات نجات بسیار پرهمت صورت گرفت. اکنون بازدیدکنندگان سراسر جهان برای دیدن این فضاپیمای جذاب زمان به اینجا می آیند. این موزه پذیرای گردشگران از تمام ملیت هاست. بازدید از واسا که ده ها نمایشگاه مجزا دارد، به خودی خود یک روز کامل است.

14 جاذبه گردشگری برتر سوئد

2) Skansen and Djurgarden

اسکانسن، قدیمی ترین موزه روباز جهان، یک دهکده تاریخی است که از خانه ها و مزارع کشاورزی سراسر سوئد ساخته شده است و نشان دهنده فرهنگ روستایی و شهری در دوره های مختلف از سال های 1720 تا 1960 است. مکان هایی که در اینجا گردهم آمدند: کلیساها، خانه های مدارس، خانه های اربابی، فروشگاه ها، کارخانه ها، خانه های کارگران، فروشگاه های صنعتگر (شامل صحافی کتاب، چاپخانه، کفاش، حلبی ساز، شانه ساز و کارخانه های شیشه) یک نانوایی، یک راه آهن بندی، اردوگاه سامی به همراه گوزن شمالی و تعدادی مزرعه کامل کشاورزی. این خانه ها، مزارع و کارخانه ها متشکل از مفسرانی است که کارهای روزمره را انجام میدهند و صنایع دستی، مهارت ها، کارهای خانگی و کارهای مزارع را نیز نشان میدهد. یک باغ وحش شامل حیوانات بومی و بخش هایی برای حیوانات خارجی و باغ وحش کودکان میباشد. اسکانسن در پارک بزرگ شهر جورگوردن، مکان مورد علاقه افراد محلی به ویژه در تابستان است. در سراسر اینجا، کافه های سنتی، رستوران ها، اسنک بارها و حتی هتل ها وجود دارند. اگر انرژی داشته باشید قایق ها و دوچرخه های کرایه ای نیز در دسترس اند. در اینجا میتوان موزه ابا و پارک تفریحی گرونا لوند را یافت. میتوانید از گاملا استن یا استولن یک کشتی بگیرید و یا از نورمالمستورگ، اتوبوس یا واگن برقی (تراموا) سوار شوید. از سوی دیگر، این پارک با 15 دقیقه پیاده روی دلپذیر از مرکز شهر فاصله دارد. برای اطلاعات بیشتر در مرکز بازدیدکنندگان چورگوردن توقف کنید.

14 جاذبه گردشگری برتر سوئد

3) گاملا استن

شهر قدیمی استکهلم که با نام گاملا استن شناخته میشود، یک منطقه متمرکز کوچک است که در آن شهر از اواسط قرن سیزدهم آغاز شد. بخش اعظم قلمرو قرون وسطایی هنوز باقی مانده، اگرچه به سبک اسکاندیناوی معمولی، یه شکلی تازه نقاشی و رنگ آمیزی شده است. جذابیت آن در معماری در امتداد خطوط باریک سنگفرش شده و در اطراف میادین اصلی آن به ویژه استور تورجت (Stortorget)، است که توسط خانه های بازرگانان قدیمی احاطه شده است. در این محله به همراه تعداد زیادی فروشگاه، رستوران، چایخانه، موزه نوبل، موزه پست، قفسه سکه سلطنتی و چندین کلیسا را خواهید یافت.

14 جاذبه گردشگری برتر سوئد

4) درتینگولم

کاخ افسانه ای درتینگولم در جزیره لوا یک میراث جهانی یونسکو است و در حدود 11 کیلومتری غرب مرکز شهر استکهلم (45 دقیقه با قایق) قرار دارد. این کاخ اکنون اقامتگاه رسمی خانواده سلطنتی سوئد است که قدمت آن از قرن هفدهم میلادی میباشد. در این پارک تراس دار زیبا، مجسمه های برنزی از بوهمیا و دانمارک وجود دارد که به عنوان غنائم جنگی بازگردانده شده اند. حتما به غرفه های چینی که از اواخر دهه 1700 میلادی تهیه شده اند سر بزنید. از تئاتر کاخ قرن هجدهم (تئاتر قصر در تینگولم) هنوز هم برای اجرای نمایش در طول ماه های تابستان استفاده میشود. در موزه تئاتر میتوانید لباس های صحنه های زمان و مناظر صحنه ای را مشاهده کنید.

14 جاذبه گردشگری برتر سوئد

5) مجمع الجزایر استکهلم، تورهای قایقی استروما

از استکهلم اغلب با عنوان ونیز شمالی یافت میشود. در همه جای آن آب وجود دارد و حدود سی هزار جزیره در مجمع الجزایر شگفت انگیز استکهلم (Skargarden) قرار دارند. خانه های چوبی متمایز قرمز و زرد برخی از جزایر را اشغال کرده اند در حالیکه برخی دیگر دست نخورده مانده اند. سفر روی آب چه در داخل شهر و چه در اطراف شهر یا به یکی از جزایر باید در صدر لیست شما باشد. بسیاری از تورها با شام یا ناهار همراه است و همه آنها یک نکته منحصر به فرد از شهر را ارائه میدهند. گزینه های Hop-off ،Hop-on نیز موجود است. وقتی در مرکز شهر هستید غیر ممکن است بتوانید قایق های متمایز استروما را  از دست بدهید.

14 جاذبه گردشگری برتر سوئد

6) کرونا و هتل یخی

کرونا با به اشتراک گذاشتن عرض جغرافیایی مرکزی گرینلند، شمالی ترین شهر سوئد است. این شهر همچنین شهر اصلی از بزرگترین بخش کشور است که با هر دو کشور نروژ و فنلاند هم مرز است. خورشید نیمه شب در اینجا از اواسط ماه مه تا نیمه ماه جولای قابل مشاهده است. در ابتدا شهرک لاپ، این شهر با شروع کار معدن سنگ آهن در حدود سال 1900 شروع به توسعه کرد. به طور باورنکردنی، به دلیل فروش نشست معدن، کل شهر به آرامی به دامنه کوه لوساوارا (Luossavaara) در شمال غربی منتقل نشد.

اولین هتل یخی دنیا در Jukkas jarvi ، در حدود 17 کیلومتری خارج از شهر قرار دارد. این هتل با اتاق ها و اثاثیه خیره کننده خود که از یخ رودخانه تورن ساخته شده هر ساله با طراحی جدیدی مجددا ایجاد میشود. در تابستان اینجا مرکز قایقرانی رودخانه، ماهیگیری، قایقرانی کانو و ایستادن روی تخت سنگ (سنگ نوردی) میباشد. بلندترین کوه سوئد، کبناکا، در 90 کیلومتری غرب کرونا 95 کیلومتری شمال غربی پارک ملی ابیسکو، جایی که راه آهن لاپلند از غرب به نارویک در سواحل نروژ می رود، قرار دارد.

14 جاذبه گردشگری برتر سوئد

7) کانال گاتا

این کانال مه غالبا به عنوان بزرگترین شاهکار مهندسی سوئد توصیف میشود، قدمت آن از قرن 19 میلادی و طول آن 190 کیلومتر میباشد. اینجا در حال حاضر، یکی از جاذبه های گردشگری برتر این کشور است و چشم انداز بی نظیری را در سرزمین قلب سوئد ارائه میدهد. علاوه براین با اتصال دریاچه های واندن و واترن و کانال ترولتتان، بخشی از یک پیوند آب از طریق استکهلم در شمال شرقی به گوتنبرگ در جنوب غربی تشکیل میشود. ویژگی برجسته کانال 47 پل و 58 مانع میباشد که از کانال سیو تورپ در دریاچه وانرن تا سودرشوپینگ در دریای بالتیک امتداد دارد. میتوانید کشتی تفریحی مسافرتی را انتخاب کنید یا اجاره یک قایق را تا کانال را، به روش خودتان تجربه کنید.

14 جاذبه گردشگری برتر سوئد

8) تالار شهر استکهلم

یکی از مشهورترین ساختمان های سوئد، تالار شهر استکهلم است که بین سال های 1911 تا 1923 و با استفاده از هشت میلیون آجر عجیب ساخته شده است. یکی از بهترین نمونه های رمانتیسم ملی است که توسط معمار راگنار اشتنبرگ طراحی شده است. برج با 106متر ارتفاع در بالای 3 تاج قرار دارد. یک تور بسیار آموزنده برخی از تاریخ آن و اطلاعاتی درباره جایزه نوبل را که هرساله در اینجا برگزار میشود، را بازگو میکند. در این تور، Bla Hallen، تالار آبی، که در آن شام نوبل برگزار میشود و Gyllene salen، تالار طلایی، که با 18 میلیون کاشی موزاییک پوشانده شده است را خواهید دید.

14 جاذبه گردشگری برتر سوئد

9) ویسبی، گوتلند

شهر دیواری زیبای ویسبی در جزیره گوتلند، مملو از تاریخ قرون وسطایی و پر از کلیساهای ویران شده جاذبه بزرگی برای بازدیدکنندگان سراسر جهان است. خیابان های زیبا سنگفرش شده مارپیچی در پیرامون شهر در هنگام کاوش کردن باعث میشوند تا احساس حضور در دنیای مدرن را به راحتی از دست بدهید. بدیهی است شهرت شهر ویسبی به عنوان “مروارید دریای بالتیک” و موقعیت میراث جهانی یونسکو هر دو سزاوار آن شهر میباشد. بازدید با راهنمای شخصی یا به وسیله یک تور از دیوارهای مجلل که قدمت آن به حدود 700 سال پیش برمیگردد، ضروری است. در این سازه 44 برج دفاعی ساخته شده است و هنوز هم دیوارهای آن اثر حمله را به شکل دو شکاف دارند. پروازهای مستقیم از استکهلم و چندین شهر دیگر سوئد و همچنین ارتباط های بسیار خوبی از طریق کشتی وجود دارد.

14 جاذبه گردشگری برتر سوئد

10) پارک تم لیزبرگ، گوتنبرگ

لیزبرگ یکی از محبوب ترین مقاصد سوئد است و هر سال این پارک بیش از سه میلیون بازدید کننده را به خود جلب میکند. این هتل دارای جاذبه های بسیار متنوعی است، از چرخ و فلک کودکان و یک قلعه افسانه ای گرفته تا گردش آدرنالین به دلیل سوار شدن شیاطین سرعت، ماشین های ضربه ای و 4 سرنشین دریایی. این پارک در تابستان نیز کنسرت برگزار میکند که مورد علاقه خانواده های سوئدی و بازدیدکنندگان خارج از کشور است. در کریسمس، این پارک میزبان یک بازار عالی است. در تابستان مکان های زیادی برای غذا خوردن  و شکوفه دادن  گل های زیبا وجود دارد. برای دیدن بهترین چشم اندازها در گوتنبرگ سوار چرخ بزرگ شوید.

14 جاذبه گردشگری برتر سوئد

11) پل اورسوند، مالمو

از مرکز شهر مالمو، 15دقیقه رانندگی بازدیدکنندگان را به سمت پل با شکوه اورسوند میبرد. این سازه از زمان افتتاح در سال 1999و چندین دهه برنامه ریزی، در سراسر جهان از طریق سریال درام تلویزیونی دانمارکی/سوئدی ،”پل”، سهرت زیادی به دست آورده است. این شاهکار مهندسی باورنکردنی اکنون سوئد را به دانمارک و به نوبه خود قاره اروپا پیوند میدهد. این پل هم راه آهن و هم جاده است و از طرف دانمارک، در یک تونل ادغام میشود تا در فرودگاه کپنهاگ روی هواپیما تاثیر نگذارد. با عبور از پل و از طریق تونل در همسایگی دانمارک سفر کنید و در صورت تمایل، مدتی را صرف کاوش در جاذبه های کپنهاگ کنید.

14 جاذبه گردشگری برتر سوئد

12) پارک ملی آبیسکو، لاپلند

در تابستان، این سرزمین خورشید نیمه شب با تابش 24 ساعته چند هفته طول می کشد. این پارک 77 کیلومتر مربع وسعت دارد و به دلیل زیبایی طبیعی دست نخورده و حیوانات وحشی نوردیک معروف است. این مکان یک مکان عالی برای ماجراهای زمستانی اسکاندیناوی و پیاده روی های طولانی تابستان است. آبیسکو تقریبا در 100 کیلومتری غرب شهر کرونا واقع شده و بیش از 200 کیلومتر در داخل دایره قطب شمال در بیضی شفق قطبی قرار دارد، منطقه 0 خاصی که در آن شانس بیشتری برای دیدن پرتو های شمالی وجود دارد. پروازهای منظم از استکهلم به کرونا انجام میشود و حمل و نقل اتوبوس، قطار یا تاکسی در پارک قابل دسترسی است. با مساعد بودن آب و هوا، مطمئن شوید که از ایستگاه دیدنی و جذاب آسمان شفق قطبی بازدید میکنید.

14 جاذبه گردشگری برتر سوئد

13) سیگتونا

روستای بتنی سیگتونا به عنوان اولین شهر همیشگی سوئد مشهور است و در سال 890 میلادی در قرن آخر دوره وایکینگ تاسیس شده که در کنار دریاچه مالارن در منظره سرسبز اوپلند در شمال استکهلم قرار دارد. تاریخ شگفت انگیز سیکتونا در کلیساهای قرون وسطایی، ویرانه ها سنگ های قدیمی و ساختمان هایی که تا به امروز باقی مانده است، پیدا میشوند. در کنار استورگاتان که بیش از هزار سال اینجا قرار دارد، گروه های جالبی از فروشگاه های بوتیکی کوچک فروش مد، لوازم طراحی و صنایع دستی وجود دارد. با ماشین سیگتونا تنها 45 دقیقه با استکهلم، 30 دقیقه با دانشگاه قرون وسطایی شهر اوپسالا و تنها 20 دقیقه با فرودگاه آرلاندا فاصله دارید.

14 جاذبه گردشگری برتر سوئد

14) کلیسای جامع لوند

اینجا یکی از پربازدید ترین کلیساهای جامع سوئد و یکی از پربازدیدترین مکان ها در استان جنوبی اسکانه است. این را وقتی میفهمید که در مقابل ساختمان رومی با ابهت و برج های دوقلو باشکوه آن ایستاده اید. در حدود سال 1080 توسط پادشاه دانمارک Canute چهارم تاسیس شد و قدیمی ترین و بهترین کلیسای رومانسک در سوئد است. قدمت ساختمان های حال حاضر از قرن دوازدهم میباشد. بر بالای این محراب یک نقش برجسته حکاکی شده با شکوه قرن چهاردهم، کار یک استاد آلمان شمالی قرار دارد. سردخانه قدیمی ترین بخش کلیسا میباشد. اسن سقف بر ستون های سنگی حک شده به وجود آمده است با تصاویری که طبق سنت ها تصور می شود، فین، یک غول اسطوره ای را نشان میدهد و گفته میشود اسن غول کلیسای جامع را ساخته است. در راهرو ساعت مشهور نجومی قرن چهاردهم با چهره هایی از 3 پادشاه است که روزانه دو بار ظهر و ساعت 3 بعد از ظهر  روز های هفته و او 3 بعد از ظهر یکشنبه ها ظاهر میشود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید