جاهای دیدنی اردبیل در عید نوروز

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اردبیل مقصد مناسبی در کل سال است اما بدلیل زمان تعطیلات نوروزی میتواند مناسب ترین زمان مسافرت به این منطقه باشد. چراکه معمولا در بهار هوای مساعدی برای مسافرت به اردبیل می باشد. اردبیل از یک طرف مشرف به کوه سبلان (سومین کوه بلند کشور) بوده و از سوی دیگر ۷۰ کیلومتر با دریای خزر فاصله دارد.

جاهای دیدنی اردبیل در عید نوروز

اردبیل در دوره‌های مختلف تاریخ دارای اسامی گوناگونی بوده است. ازجمله دارالارشاد، دارالملک، دارالعرفان، دارالامان و شهر مقدس که همگی از اسامی کهن اردبیل‌اند. اردبیل درگذشته به دلیلی قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم دارای رونق اقتصادی بسیار خوبی بوده است و تأثیر آن را در عصر حاضر نیز می‌توان مشاهده کرد.

جاهای دیدنی اردبیل در عید نوروز

کوه سربلند سبلان

جنگل‌های بکر و زیبای فندقلو، دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز همچون شیروان دره، چشمه آبگرم قئینرجه یکی از داغترین چشمه آبگرم جهان، وجود دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، چشمه‌های آهکی، پیست اسکی آلوارس، زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده، آبشارهای زیبا همه از قابلیت‌های این استان برای صنعت توریسم است و چقدر خوب میشد اگر میتوانسته ایم جاهای دیدنی اردبیل را بخوبی در داخل کشور و خارج معرفی کنیم.

جاهای دیدنی اردبیل در عید نوروز

آثار سنگی شهر یری

اَردَبیل با نام باستانی آرتاویل، یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استانی به همین نام است، استان اردبیل شهرستان ها و مناطقی در مجاورت خود دارد که از نظر تاریخی مورد توجه است یکی از این شهرستان ها مشکین شهر است که یک محوطه باستانی جالب توجه را در خود دارد به نام یئری.  یئری از توابع و بخش های روستای ارجق است. این منطقه که از نظر باستان شناسی مورد توجه است کنار رود قره سو، در۳۱ کیلومتری شرق مشگین شهر و ۶۵ کیلومتری اردبیل واقع شده است. این منطقه باستانی سه بخش متفاوت دارد که شامل دژ نظامی،  قوشا تپه و یک قسمت دیگر که در مجموع در زمینی به وسعت ۴۰۰ هکتار قرار دارد.
محققان باستان شناس قدمت قوشا تپه را ۷ هزار سال پ. م، و قدمت قلعه و آن بخش دیگر این محوطه باستانی را دستکم تا۱۴۵۰ سال پ. م برآورد کرده اند.

جاهای دیدنی اردبیل در عید نوروز

بنای تاریخی آرتاویل

اردبیل از شهرهای بزرگ با پیشینه‌ای ستبر و تاریخی است. سبک معماری ایرانی- اسلامی بناهای معروف این استان علاوه بر اینکه جاذبه‌ای گردشگری محسوب می‌شود، بیانگر عظمت و عمق فکری مهندسان دست‌اندرکار آن دوران می‌باشند.

جاهای دیدنی اردبیل در عید نوروز

چشمه زیبای گورگور آلوارس

چشمه گورگور از جمله چشمه‌های مشهور منطقه سبلان می‌باشد. این چشمه در دره آلوارس یا قیزیل گوللر، یکی از عریض‌ترین و با صفاترین دره‌های سبلان واقع است. آبشار حاصل این چشمه در ارتفاع 2420 متری از سطح دریا است.

آبدهی این چشمه بسیار بالا بوده و آب از خلل و فرج دیواره صخره‌ای مشرف به دره با فشار بیرون می‌آید. چشمه تا رسیدن به بستر رودخانه و آبشار مسیری با شیب تند را طی می‌کند. با توجه به موقعیت تفریحی و تفرجی دره قیزیل گوللر، پیست اسکی آلوارس، چشمه و آبشار گورگور، فضای سبز جالب و چشم‌نوازی از نظر گردشگری در این منظقه ایجاد شده است.

جاهای دیدنی اردبیل در عید نوروز

رودخانه‌های روان اردبیل

اردبیل به علت موقعیت جغرافیایی خاصی که در آن قرار گرفته، شهری پر آب است. این شهر پر از چشمه، رودخانه و دریاچه است. به هر سو که نگاه کنید چشمه روان یا رودخانه در جریان خواهید دید. از مهمترین رودخانه‌های اردبیل می‌توان رودخانه ارس (آراز چایی)، بالیقلو (ماهی‌دار)، قره سو، خیاو و هِروآباد را نام برد.

جاهای دیدنی اردبیل در عید نوروز

بالیقلو چای

یکی دیگر از مناطق دیدنی اردبیل رودخانه بالیقلو چای (رودخانه ماهی‌دار) است. اردبیل پر از رودخانه و چشمه است و رودخانه بالیقو یکی از زیباترین این رودخانه‌هاست. جالب است بدانید در طول سال مردم اردبیل از این رودخانه ماهی هم می‌گیرند.

بالیقلو از جمله رودخانه‌هایی دائمی است که از گردنه بالیقلو «جنوب‌غربی شهر نیر» حدفاصل دو رشته بزقوش و سبلان سرچشمه می‌گیرد. به دلیل زیست انواع ماهی‌ها مثل قزل آلای خال قرمز، سس ماهی، ماهی سیاه و شاه کولی در این رودخانه، به آن نام بالیقلو داده‌اند.

جاهای دیدنی اردبیل در عید نوروز

دریاچه شورابیل

دریاچه توریستی شورابیل از زیبایی‌های طبیعی شهر اردبیل محسوب می‌شود. دلیل نامگذاری دریاچه به این نام، به دلیل شوری بیش از حد آن در گذشته بوده است. شور در ترکی به معنای پرنمک است. جالب است بدانید که قدمت دریاچه‌ی شورابیل از دریاچه‌ی ارومیه بیشتر است.

این دریاچه زیستگاه انواع پلیکان، اردک، غاز، لک‌لک، مرغابی، حواسیل و… است. هنگام غروب خورشید پرواز پرندگان در این دریاچه، تصاویر فوق‌العاده زیبا و حیرت‌انگیزی را ایجاد می‌کند.

جاهای دیدنی اردبیل در عید نوروز

تالاب‌ها

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و مناطق دیدنی اردبیل، تالاب‌های آب گرم هستند. تالاب فصلی نوشار، تالاب شور گؤل (دریاچه شور)، قره گؤل (دریاچه سیاه)، پته‌خور نمونه‌هایی از این تالاب‌ها هستند.

جاهای دیدنی اردبیل

محوطه باستانی قلعه خسرو

در فاصله‌ی ۲۸ کیلومتری از بخش شمال غربی شهرستان اردبیل، در نزدیکی روستایی به نام «قونان قیران»، منطقه‌ای باستانی قرار دارد که به نام «منطقه‌ی باستانی قلعه خسرو»، شناخته می‌شود. قلعه‌ خسرو به عنوان جاذبه ای از جاهای دیدنی اردبیل محسوب میشود که بر بلندای کوهی کم‌ارتفاع به نام «شوش داغی» قرار گرفته که آن کوه از سه طرف شمال، شمال غربی و شمال شرقی، توسط رود زیبای «قره سو»، احاطه شده است.

جاهای دیدنی اردبیل در عید نوروز

تالاب قره گُل

تالاب قره گُل (qərə göl) به قطر حدود 300 متر از گرد آمدن آب برفها و سیلابها به وجود آمده است. بیشترین ژرفای آن 3 متر تخمین زده شده است. اضافه شدن خاکستر آتشفشانی به خاک بستر تالاب، دور نمای سیاه رنگی به آب تالاب بخشیده است. به همین دلیل به قَره‌گُل یعنی تالاب سیاه معروف شده است. این تالاب زیستگاه برخی از پرندگان مهاجر و زیستگاه تابستانی است.

جاهای دیدنی اردبیل در عید نوروز

پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس در فاصله 12 کیلومتری روستای آلوارس و 24 کیلومتری سرعین قرار گرفته است. این پیست دومین پیست اسکی استاندارد ایران است. در ارتفاع 3200 متری از سطح دریا قرار دارد. به علت بارندگی فراوان برف در طول پاییز و زمستان و به علت دیر ذوب شدن برف‌های این منطقه، شش الی هشت ماه از سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جاهای دیدنی اردبیل

موزه چینی خانه اردبیل

«موزه چینی‌خانه»، با حدود ۴ قرن قدمت، در بخش شرقی رواق اصلی مجموعه‌ی «شیخ صفی‌الدیل اردبیلی»، قرار دارد و طراح آن «شیخ بهایی» از مشاهیر و دانشمندان دوران حکومت صفویان است. این موزه، تالاری است متشکل از چهار شاه‌نشین و طاق‌نماهایی بسیار زیبا و ارزشمند که برای ساخت آن از مقرنس گچی استفاده شده است. در این بخش از آرامگاه صفی‌الدین، می‌توان تزئینات چشم‌گیری با نقاشی‌ها، طلاکاری‌ها، مقرنس‌های رنگی و نقوش اسلیمی مشاهده کرد. اما آنچه که باعث شهرت و اهمیت این قسمت می‌شود، استحکام بالای آن است که در هنگام زلزله، مقاوم ساخته شده است.

جاهای دیدنی اردبیل در عید نوروز

گردنه حیران

از زیباترین مناطق دیدنی اردبیل گردنه حیران است. این مسیر بهشتی از یک طرف مشرف به کوه‌های پوشیده از جنگل‌های انبوه ‌است و از سوی دیگر مشرف به دره‌‌ای نه چندان عمیق که رود ارس (آراز چایی) از میان آن عبور می‌کند. این رود تعیین کننده مرز ایران و کشور آذربایجان است.

این گردنه حیرت‌انگیز در بیشتر زمان‌ها در زیر پوششی از مه قرار دارد. از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی هستند.

جاهای دیدنی اردبیل در عید نوروز

سفر به سرعین، شهر چشمه‌های آب گرم

سرعین یکی از شهرهای توریستی استان اردبیل است که در 30 کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار گرفته است. اصلی‌ترین جاذبه گردشگری این شهر، چشمه‌های آب‌گرم می‌باشد که خواص درمانی دارند. در سفر به سرعین تعداد زیادی چشمه‌های آب گرم خواهید دید.

آب‌گرم گاومیش گلی، قره سو، ساری سو، پِهِنلی سو، آبگرم چشم و مجتمع‌های آبدرمانی سبلان، بئش باجیلار و حمام طبیعی شفا از معروفترین آنهاست. این چشمه‌ها باعث شده در سال گردشگران زیادی به این شهر سفر کنند.

شهرت شهر سرعین هم به همین چشمه‌ها و طبیعت سرسبز و پُرآب است. این شهر به غیر از آب‌گرم، دو استخر آب سرد با آب گازدار دارد که می‌توان آب گازدار آن را نوشید. از معروفترین محصول و سوغاتی مناطق اطراف سبلان و به خصوص سرعین عسل و سرشیر را می‌توان نام برد.

اردبیل را برای سفر نوروزی انتخاب میکنید؟

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید