جنگل راش سوادکوه از نوع متراکم با درختان متنوع

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

بخش وسیعی از شهرستان سوادکوه جنگلی متراکم و متنوع با درخت‌هایی نظیر راش، افرا، توسکا، ملج و نوع کمیاب درخت سردار یا سرخدار دارد. اینجا همان جنگل راش است، جنگلی در روستای سنگده و دامنه قله خرونرو. این منبع شاخص درختان راش را در مسیر فیروزکوه، بعد از شهر سوادکوه، در استان مازندران، می‌توان دید.

جنگل راش پوشیده از درخت‌های انبوه و مقاوم است که چوب بسیار باارزشی دارد، در جنگل طبیعی معمولاً درختان کوچک و بزرگ و تنومند به‌طور نامنظم و همچنین علف‌های خودرو فراوان‌اند. جنگل مجموعه‌ای است از درختان، درختچه‌ها، پوشش گیاهی، جانوران و میکروارگانیسم‌ها (قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها) که به همراه عوامل طبیعی غیر حیاتی مانند خاک، آب، دما، باد و… محیط و رویشگاه و زیستگاه مشخص و معلومی را به وجود آورده‌اند.

جنگل راش سوادکوه از نوع متراکم با درختان متنوع

چرا جنگل راش خاص است؟

این جنگل منبع یکی از گونه‌های کمیاب درختان، یعنی درخت راش، است. درختان سر به فلک کشیده این جنگل هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند. قدم زدن در جنگل راش شبیه به رویاست. تنفس در هوای فوق‌العاده این جنگل و شنیدن صدای پرندگان و آرامش حال و هوای آن خستگی زندگی روزمره را از یادتان خواهد برد.

جنگل راش سوادکوه از نوع متراکم با درختان متنوع

در جنگل راش چه می‌بینیم؟

زیبایی‌های جنگل راش از مسیرش شروع می‌شود. مسیر رسیدن به درختان راش کوهستانی و جنگلی است و در طول آن درختان زیبای راش را می‌بینید تا آسمان قد کشیده‌اند. جنگل‌نوردی در میان این درختان خاطره‌ای به یادماندنی برای هر مسافری می‌سازد. شاخ و برگ‌های فراوان درختان راش در طول جنگل‌پیمایی برای‌تان سایه خنک ایجاد می‌کند و صدای رودخانه‌ای که از میان جنگل می‌گذرد موسیقی سفرتان می‌شود.

جنگل راش سوادکوه از نوع متراکم با درختان متنوع

کِی به جنگل راش برویم؟

جنگل راش از آن دست مناطقی است که در تمام فصل‌های سال شگفت‌زده‌تان می‌کند. از اواخر ماه فروردین تا اوایل دی ماه زمان مناسب برای دیدن این جنگل است. فصل بهار با تمام زیبایی‌هایش در این جنگل خودنمایی می‌کند و برگ‌ریزان پاییز زیباترین لباس جنگل را به تنش می‌دوزد. خوب است بدانید که در فصل زمستان دسترسی به این جنگل خیلی راحت نیست و نیاز به تجهیزات خاص دارد.

جنگل راش سوادکوه از نوع متراکم با درختان متنوع در سفر به جنگل راش چه چیزهایی با خود ببریم؟

برای رفتن به جنگل راش حتما کفش مناسب پیاده‌روی و کوه‌پیمایی بپوشید. یک دست لباس اضافه به همراه داشته باشید. لوازم ضروری، داروهای شخصی و کارت شناسایی‌تان را بردارید و سبک سفر کنید. در این سفر به جز خیال رویایی قدم زدن در میان درختان و آرامش صدای پرندگان به چیز دیگری نیاز ندارید.

جنگل راش مراقب زیبایی جنگل راش باشیم. آرامش جنگل را بر هم نزنیم و کیسه زباله به همراه داشته باشیم.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید