۱۰ مورد از بهترین شهرهای اروپا برای زندگی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

همه ساله، دو پژوهش بین المللی (با نام های مطالعه كیفیت زندگی شركت مرسر و شاخص قابلیت زندگی اكونومیست یونیت) رتبه بندی از شهرهای جهان كه “بهترین شرایط زندگی” را برای شهروندان خود فراهم می آورند، ارائه می نمایند. این پژوهش ها مبتنی بر تحلیل داده های بسیار متنوع و متفاوتی همانند نرخ جرائم، وضعیت تأمین سلامت، خدمات عمومی، سطح فساد، فرهنگ، دسترسی به تسهیلات ورزشی و … می باشد. طبیعتاً شهرهایی كه رده های نخست را به خود اختصاص می دهند، مقاصد گردشگری مشهورتری نیز می باشند.

10. برلین

بهترین شهرهای اروپا برای زندگی

پایتخت کشور آلمان تبدیل به یكی از پرتبلیغات ترین شهرهای جهان از نظر كیفیت زندگی شده است. كافه ها، رستوران ها و باغ ها، تنوع موسیقی ها و صحنه های اجرا و نمایشگاه های هنری در نقطه به نقطه شهر، باعث شده كه برلین شهری سرزنده و پویا به نظر برسد. دروازه براندنبرگ، رایشستاگ، بنای یادبود هولوكاست و بقایای دیوار برلین جزء بایدهای بازدیدهای فرهنگی است.

برای اینكه شهر را خوب درك كنید، بایستی هم شرق و هم غرب آن را مورد كنكاش قرار دهید و عیوب و مشكلات گذشته را از نزدیك ببینید. اما بالاتر از همه، سرگرمی ها و خوش گذرانی ها را هم نباید فراموش كرد. انواع غذاهای خوشمزه مانند كریورست (یك سوسیس خیلی تند) و یا انواع نوشیدنی ها در لیوان های بزرگ در این شهر یافت می شوند. علاقه مندان به میهمانی های مهیج از حضور در مناطق میت و پارك پرنزلائر لذت خواهند برد.

9. پاریس

بهترین شهرهای اروپا برای زندگی

اگر جلیقه زردها در خیابان ها نباشند، پاریس وضعیت خود را به عنوان یك شهر رمانتیك و منحصربفرد حفظ می كند. این شهر در سال 2015 مورد حمله تروریست ها قرار گرفت، اما به تدریج در حال بازیابی دوران درخشان خود می باشد. منطقه یازده شهر پاریس مملو از كافه و رستوران است، حال آنكه منطقه پنج از یك جو دانشگاهی برخوردار بوده و به دلیل داشتن حال و هوایی رنگی و سرزنده بلویل، ارزش رفتن را دارد. گردشگران می بایستی در پارك بوتس شامونت نهار خود را صرف كرده و در امتداد رود سن در منطقه سیزده پیاده روی نمایند. و در نهایت فراموش نكنند كه توقفی هم در ایستگاه F داشته باشند كه در گذشته ایستگاه فعالی برای تردد قطار بوده و در حال حاضر تبدیل به یك بازار ایتالیایی بسیار بزرگ شده است.

8. هامبورگ

بهترین شهرهای اروپا برای زندگی

از نظر هامبورگی ها (یعنی ساكنان شهر هامبورگ)، این شهر زیباترین شهر جهان است. به خاطر موقعیت جغرافیایی این شهر بر روی منطقه البه، همیشه جزء مراكز تجاری و بندرگاهی مهم بوده است. این موضوع منجر به بهبود وضعیت سرمایه ای و مالی آن شده و نیز باعث توسعه این شهر چندملیتی گردیده است. به خاطر قرارگیری دو رودخانه در طرفین هامبورگ، این شهر دارای كانال های آبی متعدد و پل های بسیار بیشتری نسبت به آمستردام و ونیز می باشد. نباید بازدید از سالن كنسرت فوق العاده الب فیل هارمونی را كه به نوعی شاهكاری در معماری است را از دست داد. بعلاوه بازار جذاب ماهی و سالن شهر، جزء جذاب ترین جاذبه های گردشگری این شهر به خصوص در طول فصول تعطیلی می باشند.

7. آمستردام

بهترین شهرهای اروپا برای زندگی

یكی از فرهنگی ترین و اكولوژیك ترین شهرهای اروپا، آمستردام است. این شهر با داشتن كانال ها،‌ كوچه ها، گل ها و روح آزادی موجود در این شهر هلندی، همه ساله به عنوان یكی از پربازدیدترین شهرهای جهان رتبه بندی می گردد. تعداد زیادی موزه در آمستردام احداث شده اند – از جمله آنها موزه آن فرانك هاوس می باشد كه اخیراً بازسازی آن به پایان رسیده است.

گردش و قدم زدن در امتداد كانال ها، خرید كردن در فروشگاه آلبرت كویپ و یا خرید گل از گلفروشی ها جزء بایدهای سفر به این شهر است. آیا به دنبال بهترین روش برای بازدید از شهر هستید؟ البته كه با دوچرخه. از فرصت بازدید از پارك ها و حومه شهر آمستردام بدون نیاز به فعالیت بدنی بیش از حد استفاده كنید. هلند شهرت خود را بدون دلیل بدست نیاورده است.

6. هلسینكی

بهترین شهرهای اروپا برای زندگی

پایتخت كشور فنلاند برای قرن های متمادی تحت اشغال روسیه و یا سوئد بوده و ضربات مهلكی از رقابت شدید اقتصادی با پایتخت كشور استونی یعنی تالین كه در فاصله 80 كیلومتری و در آن سوی دریای بالتیك واقع شده، خورده است. امروزه هلسینكی فقط به خاطر آرامش و نظم و انضباطی كه از آن برخوردار است معروف نیست، بلكه از دلایل دیگر شهرت آن، جوان بودن و سرزندگی شهر همراه با معماری خیره كننده آن است.

بایستی ابتدای گردش و بازدید را از بازار شهر آغاز كرده و سپس قدمی در اطراف شهر زده و از چیپس های ریندر كه جزء خوراكی های ویژه محلی است، ‌خورد. رستوران بسیار زیبای كاپلی نیز برای صرف هات چاكلت های خوشمزه جزء بایدهاست و همچنین دیدن كلیسای چوبی كامپی یا كلیسای بسیار بزرگ تمپلیكیو خالی از لطف نخواهد بود. نهایتاً طراحی این منطقه باعث شده تا هلسینكی از شهرتی جهانی برخوردار گردد و به مقصدی برای گردشگری تبدیل شود كه حتماً بایستی از آن دیدن نمود.

5. ژنو

بهترین شهرهای اروپا برای زندگی

این شهر كه در جوار دریاچه ژنو واقع شده و در احاطه كوه های آلپ قرار دارد، شهری تمیز، امن، ثروتمند و فرهنگی است، به طوری كه هر آنچه برای یك زندگی خوب و یا فقط و فقط تغییر حالات زندگی در ایام تعطیلات آخر هفته نیاز داشته باشید را دارا است. دریاچه ژنو یكی از بزرگترین دریاچه های قاره اروپا بوده و از شما دعوت می كند تا در سواحل آن قدم بزنید، فعالیت های آبی انجام دهید و یا به لذت های دیگر مشغول شوید.

زیبایی شهر و دریاچه آن، الهام بخش بسیاری از شعرا و نویسندگان قبایل آنگلوساكسون ها، از مری شالی گرفته تا آرتور كانون دویل یا مارك توین، بوده است. دهكده قدیمی این شهر، همانند دخمه پر پیچ و خمی از خیابان های تنگ و باریك و مملو از كافه ها، فروشگاه ها و رستوران هایی است كه انعكاس دهنده چند ملیتی بودن ژنو می باشند.

4. فرانكفورت

بهترین شهرهای اروپا برای زندگی

پایتخت اقتصادی اروپا، پس از جنگ جهانی دوم، ویرانه ای بیش نبود. مركز شهر درست همانند آنچه بود، بازسازی شد و اكنون با داشتن خیابان های متعددی برای پیاده روی، فروشگاه ها و كافه ها، جَو فوق العاده ای را مهیا نموده است. شهر فرانكفورت بسیار بیشتر از برج های بلند مالی و فرودگاه عظیمی كه دارد، دارای جذابیت است. یك پیاده روی در امتداد رود اصلی، كه انشعابی از رودخانه راین است، جزء بایدهای سفر به این شهر می باشد.

كسی كه به فرانكفورت سفر می كند، بایستی از فرصت استفاده كرده و به یكی از كافه ها مراجعه نماید و یا در كنار ساحل مصنوعی رود حمام آفتاب گرفته و از یكی از موزه های نزدیك به اسكله بازدیدی به عمل آورد. برای كسانی كه علاقه مند به خرید و چانه زدن هستند، شنبه هر هفته می توانند به بازار كهنه فروش ها كه در اطراف اسكله استافن برپا می شود، سری بزنند.

3. زوریخ

بهترین شهرهای اروپا برای زندگی

گزینه های فراوانی از لحاظ فعالیت های قابل انجام در این شهر چند فرهنگی كه در مرز یك رودخانه و دریاچه با آب های زلال واقع شده است، وجود دارند. شهر زوریخ دارای یك فرهنگ آشپزی شگفت آور است كه بازدید از این شهر را، چه در فصل زمستان و چه در تابستان، بسیار لذتبخش نموده است. برای خرید كردن به خیابان بانوفستراس بروید و از طریق یك سفر كوتاه به دریاچه زوریخ، گشت و گذاری در اطراف آن منطقه داشته باشید.

كسانی كه به نوعی خود را ورزشكار می دانند، می توانند از كوه یتلیبرگ بالا رفته و از آن بالا از دیدن چشم انداز فوق العاده اطراف لذت ببرند. پس از آن می توان كمی استراحت كرد: در رستوران “بیر گاردن” در منطقه باشانزلی در امتداد رودخانه، سوسیس میل كرده و قدمی در خیابان های دهكده قدیمی و مانسترگس كه مملو از كافه های كوچك است، بزنید. زوریخ مقر فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) نیز می باشد.

2. كپنهاگن

بهترین شهرهای اروپا برای زندگی

در طول سال های اخیر، كیفیت و لذت زندگی مردم دانمارك مكرراً جزء سرخط خبرهای رسانه های جهانی بوده است. دلیل آن؟ “هوگه”، فلسفه شادی و خوشحالی دانماركی است كه شامل لذت بردن از چیزهای كوچك زندگی و فراهم كردن یك خانه دنج برای ایجاد احساس حضور در یك فضای بسیار آرام و آسوده می باشد. برای قرار گرفتن نام این شهر در رده دوم لیست، احتمالاً هوگه بسیار یاری رسان بوده است. پایتخت كشور دانمارك دارای یكی از فوق العاده ترین آثار یادبودی در جهان است: مجسمه پری دریایی كه یادآور نویسنده محلی یعنی هانس كریستین آندرسون است.

باغ های تیولی، قدیمی ترین پارك طرح دار در جهان و نمای رنگارنگ نیهاون نیز جزء جاذبه های گردشگری شهر هستند. برای صرف انواع غذاها و خوراكی ها، بازار تاروهالرن كه از اماكن برجسته كودبین به شمار می رود، جزء بخش های جذاب است، منطقه ای كه مملو از رستوران ها و فضاهایی برای برگزاری میهمانی و گردش نیز می باشد.

1. وین

بهترین شهرهای اروپا برای زندگی

رتبه نخست در میان شهرهای اروپایی كه باكیفیت ترین زندگی را دارا هستند، به شهر وین اختصاص یافته است. وین در پایداری، زیرساخت، آموزش و حوزه سلامت، بدون نقص بوده و در هر دو تحقیق یاد شده در ابتدای مقاله، به طور میانگین امتیاز 1/99 درصد را كسب كرده است. ذكر این نكته ضروری است كه وین تنها اردوگاه ارتش رومیان والگار بوده است. روزهای درخشان امپراطوری اتریشی – مجارستانی، این شهر را همراه با تعداد زیادی قصر و ساختمان باشكوه به خانواده سلطنتی اهدا نموده بود. معماری سبك باروك، به مانند شیرینی های آن، جزء دارایی های اصلی شهر به شمار می روند.

كیك شكلاتی تورته زاخا یا كیك كیسرشارم جزء جاذبه های گردشگری این شهر در زمینه خوراكی می باشند. مسیرهای پر پیچ و خم رود دانوب نیز از بایدهای سفر به این شهر است، خصوصاً در طول فصل تابستان كه انواع جشنواره های موسیقی در حاشیه آن برگزار می گردند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید