بنر هدر

معرفی میدان سرخ مسکو در روسیه شاهد حوادث مهم تاریخی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

میدان سرخ مسکو در روسیه، قرن هاست که به عنوان قلب و روح روسیه باقی مانده است. تعداد محدودی مکان در دنیا وجود دارند که بار تاریخی که میدان سرخ مسکو تحمل می کند را با خود حمل کنند. این میدان شاهد حوادث مهم تاریخی، تغییر نسل ها، قرن ها و دوره های متمادی بوده است.معرفی میدان سرخ مسکو در روسیه شاهد حوادث مهم تاریخی

تاریخچه میدان سرخ مسکو

میدان سرخ مسکو، حیات خود را به صورت یک زاغه آغاز کرد. شهر کوچکی با کلبه های چوبی که در اطراف دیوارهای کرملین قرار داشتند و شامل مجموعه ای از خرده فروشان، مجرمان و مستمدانی بودند که در خارج از مرزهای رسمی شهر قرون وسطایی زندگی می کردند.
بنا به دستور ایوان lll، در اواخر 1400 این مکان تخلیه شد ولی به عنوان مکانی برای اعدام های عمومی باقی ماند. نام این میدان هیچ ارتباطی با کمونیست و یا رنگ بسیاری از ساختمان های آن ندارد. در حقیقت نام آن از کلمه “krasnyi“ به معنای زیبا گرفته شده است. در روسیه معاصر این کلمه به معنای قرمز است. این نام در اواسط قرن هفدم به رسمیت شناخته شد.
در طی سالیان بعد میدان سرخ در معرض حمله مغول ها قرار گرفت و جنگ های خونین بسیاری در آن رخ داد، از همین رو از میدان سهرخ با نام “میدان آتش” هم یاد می کنند.
وسیع ترین آتش سوزی و جنگ در این میدان، در زمان ناپلئون بناپارت صورت گرفت. وی در سال 1812 حمله کرد و شهر مسکو را به خاک و خون کشید. پس از این آتش سوزی این میدان به کلی تغییر کرد. درختان زیادی در آن کاشته شدند و مجسمه مینین و دیمیتری پوژارسکی را به عنوان سمبل هایی از وطن پرستی در این میدان نصب کردند.

معرفی میدان سرخ مسکو در روسیه شاهد حوادث مهم تاریخی

کرملین و میدان سرخ، مسکو

از ورودی میدان سرخ مسکو کاخ کرملین پیداست. زیرا این میدان در مقابل دیوار شرقی کاخ کرملین واقع شده است. کرملین که بین قرن چهاردهم و هفدهم توسط برجسته ترین معماران روسی و خارجی ساخته شد، به طور جدی به تمامی رویدادهای مهم تاریخی و سیاسی در روسیه از قرن سیزدهم مربوط می شود. این کاخ محل اقامت پرنس بزرگ و همچنین یک مرکز مذهبی بود. کلیسای سنت باسیل در این میدان یکی از زیباترین آثار تاریخی ارتدوکس روسیه است.
معرفی میدان سرخ مسکو در روسیه شاهد حوادث مهم تاریخیجاذبه های گردشگری میدان سرخ مسکو

در بیشتر موارد، گردشگران و سایر افراد از شمال وارد میدان سرخ می شوند، دروازه ووسکرسنسکی دروازه ورودی میدان از قسمت شمالی است که یکی از دیدنی های میدان سرخ به شمار می رود. در بازدید از این میدان سرخ مسکو بهتر است راه خود را به سوی جنوب این میدان نیز ادامه دهید و از بناهای جنوبی آن مانند تئاتر بلشویی و پارلمان دوما بازدید نمایید.
یکی از مکان های دیدنی نه تنها در میدان سرخ بلکه در تمام روسیه، کلیسای سنت باسیل است که گنبدهای رنگارنگ و پیازی شکل آن، نمادی از این کشور در سرتاسر جهان است. این شاهکار معماری در این روزها در تمام کارت پستال های روسیه خودنمایی می کند.

معرفی میدان سرخ مسکو در روسیه شاهد حوادث مهم تاریخیاین کلیسا از سال 1561 رسماً به عنوان کلیسای واسیلی شناخته شد. نکته جالب اینجاست که به میدان سرخ، به اصطلاح، نقطه صفر روسیه نیز گفته می شود. تمام جاده های اصلی مسکو که شما را به هر نقطه از روسیه هدایت می کنند، از خروجی میدان سرخ آغاز می شوند.
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری میدان سرخ، کاخ کرملین است. هنگامی که شما به کاخ کرملین فکر می کنید، بعید است که تصاویری مثبت از این کاخ در ذهن شما شکل بگیرد. اما این مکان به طرز حیرت انگیزی زیباست. حتی اگر شما به سیاستی که از آن خارج می شود، علاقه ای نداشته باشید، عاشق زیبایی این کاخ می شوید.

معرفی میدان سرخ مسکو در روسیه شاهد حوادث مهم تاریخی

برج بوروویتسکالا یک یادبود برای طبیعت است. این برج را در قرن پانزدهم و به عنوان یادبودی برای جنگل های متراکم بالای تپه درست کرده اند. محل قرار گرفتن این برج بر روی تپه باعث می شود که از تمام شهر دید خوبی بر این برج داشته باشید. حتی اگر فرصت بازدید آن از نزدیک را نداشته باشید، می توانید منظره زیبای آن را از دور تماشا کنید.
برج نیکولسکایا در سال 1491 و در کنار برج های دیگر در کنار دیوار اصلی کاخ کرملین احداث شد. در دوران حمله ناپلئون این برج تخریب و دوباره پس از سالها بازسازی شد. البته در شورش های بعدی روسیه نیز باز در معرض تخریب و بازسازی قرار گرفت.
مقبره لنین یکی از جاذبه های عجیب میدان سرخ مسکو است. بدن مومیایی شده وی در زیر دیوارهای کرملین قرار داده شده است. با خرید یک بلیط می توانید به بازدید از موزه و جسد مومیایی شده لنین از نزدیک بروید.

معرفی میدان سرخ مسکو در روسیه شاهد حوادث مهم تاریخی

مرکز خرید GUM نیز یکی دیگر از دیدنی های میدان سرخ مسکو است. اگر با تور سفر می کنید، بازدید از بازار مسکو یکی از برنامه های پیشنهادی تور است. بنای این مرکز خرید، تاریخی است و در سال 1893 احداث شده است. شب ها، چراغ های بیرونی فروشگاه، نمایی خیره کننده را ایجاد می کنند. در شب های زمستان بازدید از این مجموعه شما را از سرمای هوای بیرون آن نجات خواهد داد. علاوه بر آن می توانید سوغاتی، شیرینی و کالاهای مورد نیاز خود را از آنجا تهیه کنید.

معرفی میدان سرخ مسکو در روسیه شاهد حوادث مهم تاریخی

موزه تاریخی ایالت در نزدیک دروازه شمالی میدان سرخ قرار گرفته است. بازدید از این موزه نیازمند 2 ساعت زمان است و در آنجا شما می توانید اولین اثر هنری مربوط به قرن نهم میلادی در روسیه را مشاهده کنید.

معرفی میدان سرخ مسکو در روسیه شاهد حوادث مهم تاریخی

پس از آن به بازدید از یادمان مینین پوژارسکی بروید. مجسمه دو شاهزاده قهرمان که درست در مقابل کلیسای سنت باسیل قرار گرفته اند. این دو در زمان قحطی و حمله نیروهای لهستانی در اواسط قرن 16 به بهبود اوضاع کمک زیادی کردند.
یکی از زیباترین کلیساهای مسکو، کلیسای کازان است که در این میدان قرار گرفته است. بنایی شگفت انگیز که در قرن 17 میلادی ساخته شد و در قسمت شمال مرکز خرید GUM قرار گرفته است. متاسفانه بازدید از مرکز خرید و برج کرملین و سنت باسیل، باعث می شود که گردشگران این کلیسا را ندیده بگیرند. اما ما به شما پیشنهاد می کنیم که حتماً از این کلیسای حیرت انگیز دیدن کنید. عکس های زیبایی می توانید در مقابل این کلیسا ثبت کنید.

معرفی میدان سرخ مسکو در روسیه شاهد حوادث مهم تاریخی

آخرین چیز تماشایی این میدان، رودخانه مسکوا است. به سمت جنوب کلیسای سنت باسیل حرکت کنید و در هنگام خروج از میدان سرخ در کنار این رودخانه قدم بزنید. از کنار این رودخانه می توانید سایر زیبایی های این میدان را نیز مشاهده کنید. با قدم زدن در امتداد این رودخانه به پارک گورکی و موزه پوشکین نیز می رسید. منظره رودخانه در شب بسیار خیره کننده است. زیرا نورپردازی های زیبایی بر روی آن انجام شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید