بنر هدر

مجموعه آبشارهای پاگسانجان فیلیپین

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

فیلیپین مجمع‌الجزایری است متشکل از ۷ هزار جزیره که جمعیت روبه رشد آن تنها در ۱۱ جزیره زندگی می‌کنند. اغلب نقاط این کشور نیز کوهستانی و زلزله خیز است. فیلیپین ۲۰ رشته کوه آتشفشانی فعال دارد و اغلب سواحل این کشور توسط توفان‌های شدید مورد تهدید قرار می‌گیرد. مانیل پایتخت کشور فیلیپین است.

معرفی کلی
آبشارهای پاگسانجان (Pagsanjan Falls)، یکی از معروف ترین و پربازدیدترین آبشارهای کشور جزیره ای فیلیپین هستند. یکی از نکات مثبت آنها فاصله ی کم تا شهر مانیل، پایتخت کشور فیلیپین است.

چهره ی زیبای آبشارهای پاگسانجان و طبیعت اطرافشان، انسان را به وجد می آورد و او را غرق در شگفتی می کند. این آبشارها یکی از بهترین جاذبه های استان لاگونای کشور فیلیپین هستند که برای دسترسی به آنها می توان از رفتینگ استفاده کرد و هیجان سفر خود را چند برابر افزایش داد یا اینکه کوهنوردی را انتخاب کرد و پا بر دل طبیعت گذاشت. مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از این خلقت زیبای الهی حدود 3 تا 5 ساعت است.

البته این در صورتی است که از دیدن آنها سیراب شوید و دلتان نخواهد مدت زمان بیشتری را در کنارشان بمانید و از طبیعت اطرافشان لذت ببرید. ورود به محل زندگی این رگ های حیاتی هزینه ای حدود 2 دلار به ازای هر نفر را برای گردشگران به همراه دارد. آدرس دقیق این آبشارها، کشور فیلیپین، استان لاگونا، شهر سانتاکروز می باشد.
مجموعه آبشارهای پاگسانجان فیلیپین
توصیف دقیق آبشارهای پاگسانجان
پاگسانجان نام مجموعه ای شامل 3 آبشار زیبا و بلندبالاست که ارتفاع بلندترین آنها حدود 120 متر است. دو راه برای رسیدن به این ابشارها وجود دارد. یکی قایق سواری و دیگری کوهنوردی است.

اگر اهل هیجان هستید می توانید سوار قایق های افراد بومی منطقه شوید و با یکی از آنها از میان رودخانه ای تقریبا خروشان به سمت آبشارهای پاگسانجان حرکت کنید. لازم به ذکر است این افراد کاملا راه بلد و باتجربه اند و تقریبا جای نگرانی و استرس نیست. اما اگر تمایلی به قایق سواری آن هم از نوع رفتیگ ندارید می توانید با کوهنوردی از مسیری که به بالای آبشارها ختم می شود به دیدن آنها بروید.
مجموعه آبشارهای پاگسانجان فیلیپین
اطراف آبشارهای پاگسانجان را پارک ملی پاگسانجان فرا گرفته است. وسعت این پارک حدود 152هکتار است. پس لذت بازدید از آبشارهای پاگسانجان به تماشای آنها ختم نمی شود بلکه گشت و گذار در پارک ملی آن نیز لذتی بی شمار دارد. این آبشارها از نوع شیرجه ای هستند یعنی در هنگام فرود، به صورت عمودی و با فشار وارد حوضچه ی زیرین خود می شوند و با صخره های موجود تماسی برقرار نمی کنند.

آبشارهای پاگسانجان از رودخانه ی زیبای پاگسانجان سرچشمه می گیرند و معمولا پراب و خروشان اند. این آبشارها در استان لاگونای فیلیپین، در منطقه ی پاگسانجان، در محدوده ی شهر کاوینتی واقع شده اند در نتیجه برخی آنها را آبشارهای کاوینتی (Cavinti Falls) نیز می نامند.
تفریحات در جوار آبشارهای پاگسانجان
تفریح در طبیعتی مانند اطراف آبشارهای پاگسانجان به مقصد ختم نمی شود بلکه مسیر دسترسی هم بسیار جذاب و دیدنی است. حال هر نوع روحیه ای شامل هیجانی یا آرام داشته باشید می توانید از رفتن به آبشارهای پاگسانجان لذت ببرید. در ادامه به برخی از تفریحاتی که در مسیر رسیدن به ابشارها یا در اطراف آنها می توان انجام داد اشاره می شود.
1. ورزش رفتینگ
رفتینگ به معنای قایق سواری بر رودی خروشان است. این ورزش فعالیتی هیجان انگیز است و طرفداران بسیاری دارد. اگر شما نیز طرفدار انجام آن باشید می توانید همراه با دو مربی حرفه ای بر قایق های بومی منطقه به نام «بانکا» سوار شوید و غرق در هیجان گردید. مسیر حرکت شما پر از پیچ و خم و تنگه است و در نهایت به منظره ی فوق العاده شگفت انگیز ابشارها می رسید. لازم به ذکر است هزینه ی رفتینگ در این مسیر بین 1250 تا 1500 پزوی فیلیپین است که برابر با 23 تا 28 دلار می باشد.
مجموعه آبشارهای پاگسانجان فیلیپین
2. غارنوردی
پشت ابشارهای پاگسانجان غار بزرگی به نام غار شیطان (Devil’s Cave) وجود دارد که با قایق می توان به درون آن وارد شد و به تماشای آن نشست.
3. شنا
آبی که در پایین آبشارهای پاگسانجان جاری است آبی بسیار تمیز و شفاف است و بازدیدکنندگان را وادار به شنا و اب تنی می کند تا تنی بر اب بزنند و خستگی راه از تن بیرون کنند.
4. گردش با قایق های بامبویی
قایق های بامبویی همان طور که از نامشان پیداست از چوب بامبو ساخته شده اند و شبیه کلک می باشند. با این قایق هاست که می توان به درون غار رفت و غارنوردی کرد.
مجموعه آبشارهای پاگسانجان فیلیپین
5. کوهنوردی
اگر مایلید از طریق کوهنوردی راهی ابشارهای پاگسانجان شوید بایستی ابتدا به شهر کاوینتی (Cavinti) و پارک ملی پابلو ال سالوادور (Pueblo El Salvador Nature Park) بروید و با یک راهنما یا راه بلد به سمت آبشارها حرکت کنید. البته ممکن است راه رفتن به پایین ابشارها یک مقدار دشوار باشد.
6. عکاسی
طبیعت زیبای اطراف آبشارهای پاگسانجان مناظر بی نظیری برای عکاسی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد. با عکاسی می تواند لحظات خوب و خوشی را که دارید برای همیشه ثبت کنید.
مجموعه آبشارهای پاگسانجان فیلیپین
بهترین فصل سفر به آبشارهای پاگسانجان
کشور فیلیپین در جنوب شرقی قاره ی آسیا واقع شده در نتیجه آب و هوایی گرم و مرطوب دارد. میانگین دمای هوای در فیلیپین بین 21 تا 32 درجه ی سانتیگراد است. این در حالی است که هوا ممکن است گرم تر یا خنک تر شود. گرمترین ماه سال در فیلیپین می یا اردیبهشت و سردترین آن ژانویه یا دی ماه است.
این کشور در تمام طول سال دارای سه فصل گرم، خشک و بارانی می باشد. فصل گرم یا تابستان آن از ماه مارس تا ماه می یعنی اواسط اسفند تا اواسط خرداد طول می کشد. فصل بارانی از ماه ژوئن تا ماه نوامبر یعنی اواسط خرداد تا اواسط آذر و فصل خشک و خنک آن از ماه دسامبر تا ماه فوریه یعنی اواسط آذر تا اواسط اسفند اتفاق می افتد.

پس بهترین زمان برای سفر به فیلیپین و تماشای آبشارهای زیبای پاگسانجان در فصل خشک و خنک آن یعنی ماه های آذر تا اسفند است. مزیتی که این فصل دارد اینکه رطوبت و گرمای هوا در آن کاهش می یابد و باران های سیل آسای موسمی بر زمین نمی بارد پس شما می توانید از گردش خود لذت بیشتری ببرید.
مجموعه آبشارهای پاگسانجان فیلیپین
اقامت در اطراف آبشارهای پاگسانجان
از آنجا که مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از آبشارهای پاگسانجان حدود 3 تا 5 ساعت است می توانید در صورت اقامت در مانیل پایتخت فیلیپین یک روز از صبح تا عصر را به بازدید از این آبشارها اختصاص داده و شب به مانیل برگردید اما در صورت تمایل می توانید در یکی از اقامتگاه هایی که در اطراف ابشارها واقع شده شب را به روز برسانید و مدت زمان بیشتری در طبیعت بمانید و هوای پاک تنفس کنید.

از جمله ی این اقامتگاه ها می توان به ریزورت ویلا المز (Villa Elmz Resort)، هتل درگون (Dragon Hotel)، ریزورت 818 (818Resort )، اقامتگاه پارک طبیعی پابلو ال سالوادور (Pueblo El Salvador Nature Park)، اکوپارک بومبونگان (Bumbungan Eco-Park) و … اشاره کرد.
مجموعه آبشارهای پاگسانجان فیلیپین
آبشارهای پاگسانجان و افسانه هایش
داستان ها یا به عبارت صحیح تر افسانه های زیادی در مورد آبشارهای پاگسانجان وجود دارد که در ادامه به یکی از آنها اشاره می شود. در گذشته های دور دو رودخانه به نام های بومبونگان (Bumbungan) و بالاناک (Balanac) در این منطقه ی سرسبز و خوش آب وهوا وجود داشته است.

در سمت شرق رودخانه ی بومبونگان، دو برادر پیر به نام های بالوباد و ماگداپیو زندگی می کرده اند. ناگهان در منطقه خشکسالی سختی رخ می دهد به طوری که خاک زمین از بی آبی ترک می خورد. در نتیجه بالوباد و ماگداپیو مدام برای بارش باران دعا می کنند. اما متاسفانه بارشی اتفاقی نمی افتد و برادر بزرگتر که ناتوان تر بوده از دست می رود. ماگداپیو با اندوهی بسیار برادرش را در دامنه ی کوهی که امروزه آن را بالوباد می خوانند دفن می کند.

ماگداپیو تصمیم به مهاجرت می گیرد و پس از چند روز به بالاترین صخره ی کوه می رسد اما آبی نمی یابد تا اینکه عاجزانه عصای خود را درون دره پرتاب می کند ناگهان درست در محلی که عصا به زمین برخورد می کند، چشمه ای از دل زمین می جوشد و مدام بزرگ و بزرگتر می شود و در دره حرکت می کند تا اینکه از روی صخره ها پایین می ریزد و چندین آبشار زیبا را تشکیل می دهد. از آن به بعد این آبشارها را «ماگداپیو» و بعدها آنها را «پاگسانجان» می نامند.
مجموعه آبشارهای پاگسانجان فیلیپین
دسترسی به آبشارهای پاگسانجان
برای دسترسی به آبشارهای پاگسانجان راه های متفاوتی وجود دارد. یکی از این راه ها تور آبشارهای پاگسانجان است که در شهر مانیل برگزار می شود. هزینه ی این تورها چیزی حدود 35 تا 100 دلار است. تورهای گران قیمت تری هم وجود دارد که شامل حمل و نقل هم می باشد. لازم به ذکر است که تورهای بومی معمولا ارزانترند.

روش بعدی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. بدین منظور باید به ترمینال های اتوبوس مانیل بروید و سوار اتوبوس های سانتاکروز (Santa Cruz) شوید. بعد از رسیدن به شهر سانتاکروز باید با تاکسی خود را به آبشارهای پاگسانجان برسانید و اگر بخواهید با کوهنوردی به ابشارها برسید باید با تاکسی به شهر کاوینتی بروید. در این حالت کلا حدود دو و نیم تا 3 ساعت راه در پیش دارید. روش سوم استفاده از تاکسی در کل مسیر است. در این حالت حدود 2 ساعت در راه هستید و متحمل هزینه ای نزدیک به 30 تا 40 دلار می شوید.
جاذبه های دیدنی اطراف آبشارهای پاگسانجان
از جمله جاذبه هایی که در کنار بازدید از ابشارهای پاگسانجان پیشنهاد می شود از آنها هم دیدن کنید می توان به طاق سنگی پاگسانجان (Pagsanjan Stone Arch) در فاصله ی 1 و نیم کیلومتری، اکو پارک بومبونگان (Bumbungan Eco-park) در فاصله ی 8 و نیم کیلومتری، آبشار هولوگان (Hulugan Falls) در فاصله ی 12 و نیم کیلومتری، باغ ژاپنی کاوینتی (Japanese Garden) در فاصله ی 13 و نیم کیلومتری و پارک ملی پابلو ال سالوادور (Pueblo El Salvador Nature Park) در فاصله ی 24 و نیم کیلومتری از آبشارها اشاره کرد.
مجموعه آبشارهای پاگسانجان فیلیپین
توضیحات تکمیلی
تقریبا تمام آنچه را که لازم بود در مورد رفتن به آبشارهای پاگسانجان بدانید در این مقاله بیان کردیم اما یک سری مطالب باقی می ماند که گفتن آنها خالی از لطف نیست. اول اینکه ظرفیت قایق ها برای رفتینگ بین 1 تا 3 نفر است. پس لطفا این نکته را مد نظر داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

دیگر اینکه معمولا قبل از سوار شدن بر قایق جلیقه ی نجات و کلاه ایمنی به شما داده می شود اما اگر ندادند خود حتما از آنها درخواست کنید که در صورت بروز اتفاق آسیب جدی نبینید. در مسیر رفتن به آبشارها به هیچ وجه نمی توانید غذا یا خوراکی بیابید پس قبل از رفتن، غذا میل کنید و مقداری خوراکی با خود به همراه ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید