بنر هدر

جاهای دیدنی البرز در عید نوروز

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

دلیل انتخاب استان البرز و کرج برای سفرهای نوروزی چیست؟ آیا شما از قبل متوجه وجود این همه جاذبه گردشگری در این استان هستید؟ اگر دنبال مهمترین جاهای دیدنی استان البرز هستید با ما همراه باشید. استان البرز سی و یکمین استان ایران است. در جلسهٔ هیئت دولت در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ لایحهٔ تأسیس این استان تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد. در ادامه با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۸۹/۴/۷ استان البرز به‌طور رسمی شکل گرفت.

جاهای دیدنی البرز در عید نوروز

نام این استان از رشته‌کوه البرز گرفته شده‌است که بخش مهمی از آن از شمال این استان می‌گذرد. در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۸۹ با حضور وزیر کشور، استانداری البرز رسماً شروع به فعالیت نمود. عیسی فرهادی به‌عنوان نخستین استاندار البرز انتخاب شده‌بود. آیت الله خامنه ای در مهرماه ۱۳۹۲ آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانیرا به عنوان اولین نماینده ولی فقیه در استان البرز انتخاب کرد.

جاهای دیدنی البرز در عید نوروز

پارک چمران کرج

پارک شهید چمران با مساحتی در حدود 40 هکتار، بزرگ‌ترین پارک شهر کرج می‌باشد که از اواسط بلوار سرسبز ورودی اصلی شهر کرج که به همان نام است، آغاز شده و تا تپه‌های کلاک و ورودی جاده چالوس را دربر می‌گیرد. کناره‌های رودخانه کرج که از میان این پارک عبور می‌کند، تفرجگاه مناسبی برای ساکنان کرج در روزهای تعطیل فراهم آورده است.

جاهای دیدنی البرز در عید نوروز

آبشار سیرود

آبشار سیرود یکی از چشمه ها و آبشارهای زیبای ایران از جاذبه های گردشگری کوهسار است. این آبشار در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ و در حدود ۱۰۰ کیلومتری تهران و در شمالی_ ترین قسمت شهر تازه تاسیس کوهسار واقع است. این روستا با چشمه های طبیعی و کوه های بسیار زیبا یکی از بهترین پتانسیل های گردشگری البرز می باشد که به دلیل راه ناهموار و خاکی بسیار خطرناکش از دید همه بازمانده و در تنهایی خود به سر می برد.

جاهای دیدنی البرز در تابستان

برج مقبره کردان

برج مقبره کردان در فاصله ۸۰۰ متری روستای کردان و در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ استان البرز قرار دارد.این برج با نمایی آجری و پلانی خورشیدی شکل و مدور، بر روی سکویی دایره مانند به قطر ۸ متر بنا شده و دارای ۳۴ کنگره به ارتفاع ۶ متر می‌باشد. ابعاد هر یک از پره‌های برج ۵۰×۴۰ سانتی‌متر و نوک پره‌ها مماس بر محیط دایره‌ای و دندانه‌ها تا پایه گنبد تداوم یافته است. گنبد این برج دوپوش و از نوع عرقچین می‌باشد.

جاهای دیدنی البرز در تابستان

باغ پرندگان چهارباغ

یکی از زیباترین و در نوع خود کم نظیرترین مجموعه های نگهداری پرندگان نیز در استان البرز واقع است.نمایشگاه پرندگان از جاهای دیدنی شهر چهار باغ با مساحتی بالغ بر۱۰ هزار متر مربع(در طبقات) دارای سالن های سرپوشیده همچنین برکه و جزایر متعدد به عنوان یک مرکز علمی آموزشی وتفریحی به منظور نگه داری از گونه های نادر و رو به انقراض طراحی وساخته شده است.این نمایشگاه بزرگترین کلکسیون کبوتران وماکیان زینتی در جهان را دارا بوده ومجموعه ای بی نظیر از پرندگان آبزی، کنارآبزی، شکاری ها، طوطی هاو…را در خود جای داده است.

جاهای دیدنی البرز در تابستان

آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه از جاهای دیدنی شهر آسارا و در مسیر جاده چالوس قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار باید مسافتی را در دره‌ای سرسبز و زیبا طی کرد. آبشار هفت چشمه از چند آبشار با ارتفاع ۵ متر تشکیل شده و چشم‌انداز زیبایی را به وجود آورده است. بعد از آبشار هفت چشمه آبشار بلند آدران قرار دارد که با ارتفاع ۹۰ متری جزو آبشارهای بلند ایران محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی البرز در تابستان

غار یخی مراد

غار یخ مراد در چهار کیلومتری نرسیده به گچسر در جاده کرج – چالوس در روستای ” کهنه ده” واقع در دامنه کوه واقع شده است. این غار به عنوان یکی از زیباترین غارهای استان تهران است که در آثار ملی ایران ثبت شده و با قدمت ۵۰ میلیون ساله به دوره دوم زمین شناسی برمی گردد. غار یادشده با دهانه ای به طول هفت متر و ارتفاع سه متر، سه دهلیز یا تالار، سه یخچال زیرزمینی و هفت حلقه چاه دارد که این بخشها در قسمتهای مختلف این غار قرار دارد. از پدیده های طبیعی و بسیار جذاب غار یخ مراد این است که در همه فصول سال، قندیلهای یخ فراوانی در دهلیزهای مختلف غار قرار دارند که ارتفاع بعضی از آنها به دو متر می رسد.

روستای برغان بهشت بکر استان البرز

روستای برغان

استان البرز یکی از بهترین مکان‌ها برای گشت و گذار است. مجاورت با استان تهران از یک سو و همسایگی با مازندران از سویی دیگر این استان را به منطقه‌ای خاص تبدیل کرده است. این موقعیت جغرافیایی باعث شده تا هم از نظر طبیعی و هم تاریخی از بخش‌های سرآمد نقشه‌ی ایران باشد. استان البرز دارای روستاهای کوچک اما زیبا و بکری هم هست. (مثل روستای بَرَغان!) این روستاها عموما تفرجگاه تهرانی‌ها برای گذر از شلوغی‌های این شهر در روزهای تعطیل است. روستای برغان ، بهشت بکر البرز است که هم پیشینه‌ی تاریخی دارد و هم می‌توان چشم‌اندازهای بی نظیری از ایران را در آن دید.

سفر به روستای شهرستانک ، از زیباترین روستاهای ایران

روستای زیبای شهرستانک

روستای شهرستانک از زیباترین روستاهای ایران است که در جاده چالوس قرار دارد و در نتیجه برای رسیدن به این روستا باید از این جاده ی هزار رنگ و تماشایی گذشت که خود لذت سفر را چند برابر می کند. یکی از خوبی های سفر به روستای شهرستانک از جاذبه های کرج، این است که در واقع سفر شما از همان ابتدا شروع می شود، از همان ابتدایی که وارد جاده چالوس می شوید و مجبورید از این جاده ی پر پیچ و خم هزار رنگ رویایی بگذرید، یکی از بهترین اجبارهای جهان!

جاهای دیدنی البرز در عید نوروز

کاروانسرای عباسی

کاروانسرای شاه‌عباسی کرج که از آن به‌عنوان تنها کاروانسرای درون‌شهری کشور یاد می‌شود، بازتابی از تاریخ دوره صفویه است و زمانی شاهراه ارتباطی شرق به غرب کشور بود این اثر یادگاری از دوره صفویه است که معماری آن شبیه به دیگر کاروانسراهای این دوره است. مساحت کل بنا سه هزار و ۶۰۰ مترمربع و مساحت حیاط مرکزی آن ۹۰۰ مترمربع است. کاروانسرای شاه‌عباسی از جاهای دیدنی کرج، احتمالاً در دوره پادشاهی شاه سلیمان صفوی بین سال‌های ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ هجری قمری بناشده است.

جاهای دیدنی آسارا ـ جاذبه های گردشگری تاتی زبانها

قلعه تاریخی صلصال

در بیشتر شهرهای ایران تاریخ و طبیعت به یکدیگر گره خورده‌اند و آثار تاریخی هر شهر در کنار جاذبه‌های طبیعی میزبان گردشگران است. یکی از بناهای تاریخی شهر آسارا قلعه صلصال است که در زمان پیش از ورود اسلام به ایران ساخته شده، این بنا در ابتدای ورودی آسارا از سمت کرج قرار گرفته و هنگام ورود به این شهر اولین جاذبه‌ای است که توجهمان را جلب می‌کند.

آبشار خور کرج ، بهترین آبشار کرج

آبشار خور کرج

آبشار مرتفع و پر آب خور کرج از بهترین جاذبه های گردشگری این منطقه است که دیدنی های اطراف آن هم عامل اصلی جذب گردشگر می باشد. استان البرز از جمله استان های ایران می باشد که جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی را در خود جای داده است و به همین جهت هرساله میزبان هزاران گردشگر از سرتاسر کشور می باشد. در این استان جاذبه طبیعی و به خصوص آبشار به فراوانی یافت می شود و آبشارهایی زیبایی در آن قرار دارند که بازدید از آنها لذت طبیعت گردی در این استان را دوچندان می کند.

جاهای دیدنی کرج ، این همه جای دیدنی در کرج ؟

روستای برغان کرج

برای من و شمایی که از دود و دم تهران و شلوغی‌اش بیشتر وقت‌ها کلافه می‌شویم و دنبال مامن خلوت و دنجی میگردیم تا برای یکی دو ساعت هم که شده از آن همه شلوغی فاصله بگیریم، برغان میتواند مقصد باشد. روستای برغان طبیعت حیرت‌انگیزی دارد، کوچه باغ‌های بیشمار و رودخانه‌های پرآبی که میتواند حسابی سر ذوقتان بیاورد. این روستا که علاوه بر طبیعتش، بافت دیدنی‌ای دارد از بناهای تاریخی هم بی‌نصیب نیست. درختان کهنسال، پل تاریخی، تکیه ها و مسجد جامع این روستا نمونه‌ای از این بناهاست.

جاهای دیدنی کرج ، این همه جای دیدنی در کرج ؟

باغ فاتح البرز

اگر در کرج هستید و دلتان میخواهد در باغی پر دار و درخت قدم بزنید یا به فضای بزرگی برای پیاده‌روی احتیاج دارید، اهل ورزشید و میخواهید در پارکی باشید که امکانات ورزشی زیادی داشته باشد، باغ فاتح کرج میتواند انتخابتان باشد. قدیم‌ها، جهانشهر کرج یکی از سرسبزترین و پردرخت‌ترین مناطق بود و به دلیل درختان بیشمارش باغشهر نامیده میشد. باغ فاتح نیز که متعلق به محمد صادق فاتح یزدی بوده و برای همین این نام را رویش گذاشته‌اند، در همین منطقه قرار داشته است.

رودخانه کرج چالوس ، جاذبه های طبیعی کرج

رودخانه کرج چالوس

رودخانه کرج چالوس از بهترین جاذبه های طبیعی منطقه استان البرز که به استان مازندران متصل میشود ، در حاشیه رودخانه فراوانی جنگل های انبوه شمالی و طبیعت زیبا پدید آورده و چشم انداز لذت بخشی را ایجاد کرده است .

روستای گرماب ، باغ گل و جاهای دیدنی گرماب

روستای گرماب

روستای گرماب در کیلومتر پنجاه و دو جاده کرج به چالوس واقع شده است.در قدیم الایام اهالی این روستا به شغل کشاورزی و دامداری مشغول بودند و عمده محصولات کشاورزی آنها جهت رفع نیاز خانواده نظیر کاشت گندم و حبوبات بوده است، تا اینکه حدودا از سال هزار و سیصد و سی به دلیل علاقه مندی مردم و شرایط آب و هوایی مناسب این روستا و از سویی نیاز بازار گل تهران به گل‌های شاخه بریده نظیر گلایول ،روستای گرماب به عنوان قطب اصلی کاشت گل در جاده چالوس مورد توجه قرار گرفت.

به جاذبه های گردشگری استان البرز چه امتیازی می دهید؟

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «جاهای دیدنی البرز در عید نوروز»

  1. بسیار عالی و تشکر از شما…..ایکاش فاصله هر کدام از مراکز دیدنی اطراف کرج و استان البرز را از تهران اضافه میکردین…..تشکر

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید