۳۰ روز در اتیوپی (راهنمای سفر یک ماهه به اتیوپی)

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اِتیوپی با نام رسمی جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی (نام تاریخی حبشه) کشوری محصور در خشکی واقع در شاخ آفریقا است. این کشور با ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت دومین کشور پرجمعیت قاره آفریقا و با ۱٬۱۰۴٬۳۰۰ کیلومتر مربع دهمین کشور بزرگ قاره آفریقا است. پایتخت آن آدیس آبابا است.

اتیوپی از شمال با اریتره، از غرب با سودان و سودان جنوبی، از شرق و جنوب شرقی با سومالی، جیبوتی و در جنوب با کنیا همسایه است. اتیوپی از قدیم‌ترین کشورهای مستقل آفریقا و یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان است. این کشور پس از ارمنستان دومین کشوری بود که مسیحیت را دین رسمی خود اعلام کرد.

چرا باید به اتیوپی برویم؟

اتیوپی مناظر بدیعی دارد از کوه های شمال این کشور که قله هایی صاف و مسطح دارند گرفته تا دشت نمک چند رنگ عجیب و باورنکردنی یا دریاچه مواد مذاب آتشفشان ارتا الا در Danakil Depression یا گیاهان و جانوران مختلفش (در این کشور مردم و کفتارها در صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی می کنند). فرهنگ باستانی اتیوپی شامل این موارد می شود: شهر اکسوم (یکی از کهن ترین سکونتگاه هایی که از قدیم تا کنون در آفریقا وجود داشته است)، کلیساهای تراشیده از سنگ لالیبلا و نجاشی که قدیمی ترین مسجد آفریقاست. اتیوپی یکی از کشورهای آفریقایی با سریع ترین رشد اقتصادی است(بعد از غنا در رتبه قرار دارد) که شهرهایی پررونق وجمعیتی جوان دارد. با این وجود، هنوز برای جذب تعداد زیاد گردشگر راه زیادی باقی مانده و کسانی که به دیدن این کشور جذاب می آیند، شلوغی گردشگری را احساس نمی کنند.

۳۰ روز در اتیوپی (راهنمای سفر یک ماهه به اتیوپی)برنامه سفری یک ماهه: مسیر تاریخی شمالی

سفرتان را از مسیر تاریخی شمالی آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی و مقر اصلی اتحادیه آفریقا، شروع کنید. این شهر بخاطر ارتفاعش از سطح دریا (2335 متر)، دارای آب و هوایی تقریبا عالی و در کل سال درحدود 21 تا 24 درجه سانتی گراد است. بقایای لوسی (جد 3.2 میلیون ساله مان) را در موزه ملی ببینید، سپس در محله قدیمی ایتالیایی پایسا قدم بزنید و در هتل تایتو، قدیمی ترین هتل شهر که در اوایل دهه 1900 توسط ملکه تایتو بتول ساخته شده است، قهوه بنوشید.

در هتل ووتما که محل مورد علاقه بک پکرهاست، اقامت کنید (جزئیاتش را در زیر ببینید).برای سفر از آدیس به گوندار از راه شهر بحیر دار که در دریاچه تانا قرار گرفته و دریاچه های داخلی اش و آبشارهای Blue Nile استفاده کنید (این سفر با اتوبوس های درون شهری، اتوبوس هاس محلی لوسینا یا مینی ون های ابادولا، دو روز طول می کشد).

۳۰ روز در اتیوپی (راهنمای سفر یک ماهه به اتیوپی)گوندار و قلعه اش، اتیوپی

تعداد زیادی قلعه در گوندار وجود دارد که در قرن 17 ساخته شده اند. این شهر محل خوبی برای توقف چند روزه است (در هتل اتیوپی که کافه ای با سقف بلند و سبک معماری رترو دارد، اقامت کنید. جزئیات در ذیل آمده است). با ورود به شهر گوندار، وارد کوه های سیمین می شوید.

این سفر می تواند در شهر کوچک دبارک ترتیب داده شود، شهری کوچک که در دروازه پارک ملی کوه های سیمین قرار گرفته است. اردوگاهی مقرون بصرفه در داخل این پارک وجود دارد اما می توانید مرتفع ترین کلبه های قاره ی آفریقا را نیز امتحان کنید. کلبه های سیمین د ارتفاع 3260 متری قرار گرفته اند (اتاق های دو تخته در ماه های ژوئن و آگوست از شبی 80 پوند شروع می شود و در ماه های اکتبر، نوامبر و ژانویه به 176پوند می رسد).

از شهر دبارک به منطقه ی تیگرای سفر کنید که کمابیش همان منطقه ای است که قبلا پادشاهی باستانی اکسوم قرار داشته است (تیگرای بعلاوه همسایه اش اریتره). شهر اکسوم با وجود پارک استلا و کاخ هایش، محل جذابی برای اقامت چند روزه است. این شهر به طرز شگفت آوری آرام و خونسرد است (ادعا می شود که این شهر علاوه بر نزدیک بودن به تابوت عهد (بیت المقدس)، میزبان کلیسای Our Lady Mary of Zion نیز بوده است).

۳۰ روز در اتیوپی (راهنمای سفر یک ماهه به اتیوپی)کلیسا ابوگا ارگاوی در صومعه دبردامو، اتیوپی

از اینجا، مسیر شمالی تغییر جهت می دهد. ابتدا به سمت شرق و به سوی ادوا و یحا بروید (معبد عظیم ماه و میدان نبرد مشهوری که امپراطور منلیک در سال 1896 جلوی هجوم ایتالیایی ها را گرفت، در اینجا هستند)، و سپس به دبرا دامو، کوهی با قله ای مسطح (زنان یا کسانی که سرگیجه دارند اجازه ورود ندارند چراکه برای صعود از این کوه باید 15 متر از طنابهای چرمی بالا رفت). از اینجا به سمت شهر ادیگرات پیش روید.

به خاطر معاهده صلح جدیدی که میان اتیوپی و اریتره برقرار شده است، این شهر مرزی می تواند گزینه خوبی برای سفر باشد. مارک شامپن، برگزار کننده تورهای مسیرهای پیاده روی جمعی تسفا در اینجاست که در مسیرهای نزدیک لالیبلا، انکوبر و کوه های سیمین نیز شما را هدایت خواهد کرد. از شهر ادیگرات به سمت شمال و منطقه مکل تغییر جهت دهید تا به پایتخت تیگرای برسید.

در میانه راه توقفی بکنید واز کلیساهایسنگی قرالتا ماسیف دیدن کنید. هزینه اتاق های دو تخته کلبه شیک قرالتا به همراه صبحانه از شبی 40 پوند شروع می شوند. شما می توانید از منطقه مکل به دیدن دشت های نمک و آتشفشان ارتا الو در صحرای داناکیل بروید (نمی توانید به تنهایی به دیدن این مکانه ها بروید، قیمتها برای سفرهای دو و سه روزه بین 155 تا 385 پوند متفاوت هستند).

۳۰ روز در اتیوپی (راهنمای سفر یک ماهه به اتیوپی)کلیسای سنگی سونکن در بت گیورگیس، لالیبلا

باز هم به سمت جنوب بروید تا به لالیبلا، قلب جامعه مسیحیان در اتیوپی، برسید و چند روزی را به گردش در مجموعه کلیساهای اینجا سپری کنید. امکان گشت و گذار در کوه های اطراف نظیر کوه ابونا یوسف نیز وجود دارد. شما می توانید با هواپیما مستقیما از لالیبلا به آدیس آبابا بروید (و خودتان را از شر جاده های ناهموار و اتوبوس سواری راحت کنید). این پرواز که با خطوط هوایی اتیوپی انجام می شود، حدود یک ساعت طول می کشد (قیمت بلیط یکطرفه از 85 پوند شروع می شود).

گشت و گذار

 از آنجا که اتیوپی کشور وسیعی است، سفر با هواپیما باعث صرفه جویی زیادی در زمان می شود. اگر بلیط رفت به اتیوپی را از خطوط هوایی اتیوپی رزرو کنید، پروازهای داخلی را هم که از همان شرکت هوایی به صورت همزمان رزرو خواهید کرد، ارزانتر تمام می شوند. ابو دولا (نوعی مینی ون که در جاده های بین شهری فعالیت می کنند) برای افراد شجاع و نترس مناسب هستند. امن ترین روش برای سفرهای برون شهری استفاده از سرویس های برون شهری نظیر سلام و اسکای باس است که بلیط های مسافت های طولانی شان از 8 پوند شروع می شود.

در سفرهای خارج از شهر می توانید از لوسینا (نوعی اتوبوس سفارشی که بر روی وانت بارهای ایسوزو ساخته شده است) استفاده کنید. چنین اتویوس هایی در ایستگاه های اتوبوس پیدا می شوند. از آنجا که این اتوبوس ها کم سرعت، خودمانی و ارزان هستند، بلیط هایشان را می توانید بصورت محلی یا حتی در خود اتوبوس بخرید. به عنوان جایزه هم می توانید تا زمان رسیدن به مقصدتان آخرین اخبار مربوط به خوانندگان پاپ اتیوپیایی را از زبان مردم بشنوید. در داخل شهر از توک توک ها (باجاج) یا مینی بوس های همیشه در دسترس سفید و آبی رنگ استفاده کنید.

۳۰ روز در اتیوپی (راهنمای سفر یک ماهه به اتیوپی)  تسهیلات اقامتی

در نقاط اصلی گردشگری همیشه هتل هایی با قیمت های منطقی پیدا خواهید کرد که دارای وای فای و غذاهای بین المللی هستند. به محض خروج از مناطق گردشگری متداول و پر بازدید، چنین هتل هایی پیدا نخواهید کرد. با این حال، می توانید بدون هیچ مشکلی تختی برای خوابیدن پیدا کنید ولی چنین جاهایی روستایی هستند و غذاهای محلی دارند و شاید پاستا هم گیرتان بیاید. وقتیکه در چنین هتل های روستایی اقامت می کنید، مقدار کافی اسپری دفع ساس و کک و همچنین گوشگیر به همراه داشته باشید: ممکن محیط کشور اتیوپی پرسروصدا باشد. ممکن است در طول جشنواره ها، پیدا کردن اتاق مشکل باشد (مثلا زمان جشنواره تیمکات در شهر گوندار یا در زمان جشن کریسمس ارتودکس ها در لالیبلا).

 پنج مکان اقامتی هتل وتما، آدیس آبابا

هتل وتما که از دیرباز مورد علاقه بک پکرها بوده است در وسط مرکزی ترین و قدیمی ترین محله آدیس آبابا، به نام پیاسا، قرار دارد. این هتل برای اجاره ماشین و راه پیمایی به شما کمک می کند و محل قابل اطمینانی برای جستجوی پایتخت، شیرینی فروشی های پیاسا، بوفه گیه خواران هتل تایتو و زندگی شبانه در این ناحیه است.

۳۰ روز در اتیوپی (راهنمای سفر یک ماهه به اتیوپی)

هتل اتیوپی، گوندار

هتل اتیوپی جز هاستل های معمول بک پکرها محسوب نمی شود و هرکسی که به گوندار می رود باید در این جا اقامت کند. کافه ی این هتل با سقفی بلند و دیوارهای آیینه کاری شده، بار به سبک رترو و پوسترهای “از اتیوپی دیدن کنید” دهه 1970 میلادی همگی ما را به ترکیب شیرین و پختگی اتیوپی بعد از جنگ جهانی دوم بازمی گرداند، زمانیکه برای اولین بار پای امکانات مدرن و بین المللی به اتیوپی باز شد. اگر به پشت کافه بروید، حیاطی سرپوشیده و داخل اندرونی مشاهده خواهید کرد که می توانید در آنجا در محیطی محلی با افرادی که از سراسر دنیا آمده اند از خمره های چوبی آبجو بنوشید، شام بخورید و مسابقه فوتبال تماشا کنید.

 The Buffet de la Gare، ایستگاه اواش، اواش، افرا

Le Buffet de la Gare (همانگونه که هنوز هم بدون هیچ تغییری به فرانسوی نامیده می شود) در ایستگاه راه آهن قدیمی قرار دارد. حتی اگر دیگر خود مادام کیکی، رستوران دار یونانی با ابهتی که این رستوران را نزدیک به 50سال اداره می کرد، سفارش نگیرد، هنوز هم می توانید راگو دو وارتگ را امتحان کنید (بهتر است از قبل تماس بگیرید) و در “Chambre de l’Empereur” (اتاق امپراطور) بخوابید.

۳۰ روز در اتیوپی (راهنمای سفر یک ماهه به اتیوپی)

دیوارهای سفید و اتاقهای کاشیکاری شده هنوز هم یادآور خاطرات قطارهای گذشته هستند، زمانیکه قطارها در وسط راهشان به کرانه دریای سرخ و در زمان برگشتشان و یا زمانی که برای رسیدن به پایتخت امپراطور هایل سلاسی از کوه بالا می رفتند، وارد این ایستگاه می شدند.امروزه قطاری وجود ندارد ولی این رستوران هنوز هم در مسیر آدیس آبابا به حرار قرار گرفته و محل خوبی برای اقامت شبانه یا توقفی کوتاه برای نهار است. اتاق ها از شبی 8 پوند شروع می شوند.

 کلبه دینشو، پارک ملی بیل

این کلبه شبیه جان پناه های آشپزخانه دار در پارکهای ملی کوهستانی اروپاست و امکانات ابتدایی دارد: تخت خوابهای سفت و بالش های اسفنجی. خب، پس جه دلیلی دارد که اینجا بمانیم؟ اینجا در مرکز پارک ملی کوهستانه های بیل در شهر دینشو واقع شده است. بنابراین، با درختان سرو کوهی آفریقایی و اقاقیا احاطه شده است و حیات وحش غنی دارد. در حین پیاده روی کوتاهی، با خوک های آفریقایی، غزال های آفریقایی، بزکوهی و گونه های متنوع پرندگان روبرو خواهید شد.

از اینجا می توانید به گردش های طولانی تر در داخل پارک بروید. قیمت اتاقها در اینجا اغراق آمیز بنظر می رسد، اردو زدن بر روی زمین برای یک شب حدود 1.50 پوند است (می توانید کیسه خواب و چادر هم اجاره کنید) یا در هریک از هتل های کوچک دیشنو که تا جنگل با پای پیاده 20 دقیقه فاصله دارند، اتاقی اجاره کنید؛ مانند پانسیون غزال آفریقایی که اتاق هایش از 8 پوند شروع می شود.

هتل Getachew Tekle Selassie، انکوبر

جامعه مدرن انکوبر در سال های اخیر بطور قابل توجهی رشد کرده است( این شهر در نیمه راه و پایین پرتگاه شرقی قرار گرفته و به قدری به آدیس آبابا نزدیک است که برای تعطیلات آخر هفته گزینه مناسبی است). کلبه کوهستانی انکوبر (شبی 60 تا 100 پوند) که بر روی بقایای شهر باستانی پادشاهان شوان ساخته است، برایتان تجارب فوق العاده ای بهمراه خواهد داشت ولی گزینه های اقامتی فراوان دیگری در خود انکوبر نیز وجود دارد. یکی از بهترین گزینه ها هتل Getachew Tekle Selassie است که هیچ تلفن و وبسایتی ندارد. این هتل امکانات ابتدایی دارد: دوش آب سرد، غذاهایی مانند اینجرا (نوعی نان لواش) و پاستا. اتاق ها از شبی 4 پوند شروع می شوند.

مبالغه

دره Omo شامل پارک های ملی Omo و Mago می شود. این پارک ها خالی از هرگونه از حیات وحش هستند. امروزه گردشگران برای دیدن قبایلی به اینجا می آیند که متخصص ژست های الکی برای عکس گرفتن هستند. هرچند که بعضی از افراد محلی از همین طریق زندگی خودشان را می گذرانند ولی درکل تجربه ای ساختگی و نوعی چشم چرانی است.

۳۰ روز در اتیوپی (راهنمای سفر یک ماهه به اتیوپی)

کاروان نمکی، صحرای دانکیل، اتیوپی

زمین مسطح Menz، بیابانی است که بصورت مشترک توسط اریتره و اتیوپی اداره می شود و در سینه کش شهر دبر سینا واقع شده است (این شهر با ماشین چهار ساعت از آدیس آبابا فاصله دارد، می توانید از ایستگاه اتوبوس مرکاتو ترا با اتوبوس های طرف صبح به این منطقه بیایید). اینجا یکی از بهترین مکان های اتیوپی است که می توانید گرگ اتیوپیایی را ببینید.

تعداد زیادی از سایر حیوانات و پرندگان نیز در اینجا زندگی می کنند: از خرگوش صحرایی ابی سینایی و بابون های گلدا (خونین دل) گرفته تا هما (کرکس ریش دار) که طول دو بالش بیش از دو متر است. برای گردش در خلنگ زارهای مرتفعی که پوشیده از توتون های هندی عظیم الجثه اند از قاطر استفاده کنید و به تماشای فرورفتگی دانکیل بروید، سپس از خانه های افراد محلی بازدید کنید که بخاطر لباس هایشان مشهورند.

  آنچه که باید بدانید

همیشه با دست راست غذا بخورید. در اتیوپی مردم یکدیگر را با نام کوچک صدا می زنند پس اگر مردم نام خانوادگی شما را فراموش کردند و شما را خانم سوزان/کیت/جیل یا … صدا کردند، تعجب نکنید.

درستش این است که ابی احمد، نخست وزیر اصلاح طلب جدید اتیوپی، را آقای ابی صدا کنند نه آقای احمد.سلام و احوالپرسی مردم ترکیبی از دست دادن و زدن شانه هایشان به یکدیگر است. جنگاوران آزادی قبل از یورش به آدیس آبابا در سال 1991 اینگونه در بوته زارها با یکدیگر احوالپرسی می کردند. اول دست می دادند و شانه هایشان را به هم می زدند و بعد در کمال آرامش به این کشور یورش بردند، رسمی که تا امروز نیز باقی مانده است.

تاریخچه

سابقه سکونت انسان در اتیوپی به زمان‌های بسیار دور بر می‌گردد: قدمت استخوان‌های انواع انسان‌های اولیه که در اتیوپی کشف شده‌اند، مربوط به ۸٫۵ هزار سال قبل است.

اتیوپی از لحاظ یافته‌های باستان‌شناسی و ابنیه تاریخی از تمام کشورهای آفریقای سیاه (شامل سودان) غنی‌تر است. در آوریل سال ۲۰۰۵، میل‌سنگ آکسام یکی از خزائن مذهبی و تاریخی اتیوپی توسط ایتالیا به این کشور برگردانده شد.با فرمان دیکتاتور بنیتو موسولینی سربازان ایتالیا میل‌سنگ را در سال ۱۹۳۷ (میلادی) ربوده و به روم منتقل نمودند.

در سال ۱۹۴۷ (میلادی) و در طی یک موافقتنامه در سازمان ملل متحد، ایتالیا موافقت نمود که اوبلیکس را مرجوع نماید که بالاخره در همین اواخر یعنی سال ۲۰۰۵ برگردانده شد. از سوی دیگر در حفاری‌های باستان‌شناسی، یافته‌های بسیار زیادی شامل قدیمی‌ترین فسیل کامل انسان کشف گردیده‌است، لوسی. در حال حاضر نیز حفاری‌ها ادامه دارد

 کتاب ها

رمان زنجیرهای بهشت: عاشقانه ای اتیوپیایی نوشته فیلیپ مارسدن، درباره پیاده روی او از لالیبلا به اکسوم است و نمونه ی خوبی از گشت و گذار در تپه های شمالی و همچنین تفسیر نویسنده از تاریخ و فرهنگ اتیوپیایی است. کتاب اتیوپی: راهنمای سفر Bradt نوشته فیلیپ بریگز، تنها کتاب راهنمای این کشور بک پکرهاست و فصل هایی خوبی درباره تاریخ و حیات وحش پرندگان این کشور دارد.

۳۰ روز در اتیوپی (راهنمای سفر یک ماهه به اتیوپی)اگر فقط یک مدل غذا می خورید

 اینجرا نوعی غذای سنتی است (نان پخته شده از آرد خاکشیر) که با انواع سبزیجات و سس ها سرو می شود. اینجرا که نوعی نان لواش تهیه شده از Teff است جزء مواد اساسی مورد احترام اتیوپیایی هاست. اینجرا برای اتیوپیایی ها بیشتر از یک غذاست و نوعی سبک زندگی به شمار می رود.

بسیاری از سس هایی که همران این نان سرو می شوند مخصوص گیاهخواران یا خام گیاهخوران و مطابق با قوانین روزه داری کلیسای ارتدکس اتیوپی هستند. رستوران فین فین اداراش در آدیس آبابای مرکزی (بین خیابان چرچیل و کاخ ریاست جمهوری) توسط گروه هات اسپرینگز و تقریبا همزمان با احداث شهر در 140 سال پیش ساخته شده است. این هتل که در اصل Hôtel de l’Europe نامیده می شد، نمونه ای از معماری اتیوپیایی اوایل قرن بیستم است و ترکیبی از تاثیرات معماری بومی، آمریکایی و هندی است.

شورای سلطنتی اتیوپی

شورای سلطنتی اتیوپی سازمانی است که بر اساس قانون اساسی سمت مشاوره در امور حکومت به امپراتوران اتیوپی را دارا است. این مشاوره از طرف مقام سلطنت انجام شده و اعضای این شورا نیز منتخب امپراتور هستند.

هم‌اکنون سلطنت در اتیوپی منسوخ شده‌است ولیکن سلطنت طلبان اتیوپی هنوز شورای سلطنتی را اداره می‌نمایند. در تاریخ ۱۶ مارس سال ۲۰۰۵، پرنس ارمیاس سهل سلاسی مجدداً توسط شاهنشاه زرا یاکوب امها سلاسی به عنوان رئیس شورای سلطنتی اتیوپی منصوب گردید. زرا یاکوب امها سلاسی به عنوان امپراتور در تبعید اتیوپی محسوب می‌گردد.

خرج روزانه

امکان اینکه امورتان را به سختی با 20 تا 30 پوند بگذرانید وجود دارد ولی 30 تا 40 پوند معقول تر است. اگرچه قیمت اقامت در پارک ها پایین است ولی هزینه ها بخاطر موارد اجباری نظیر راهنما، نگهبان، سرپرستان حیوانات و آشپزها و اجاره ماشین، افزایش می یابند. این موارد باعث گران شدن تورهای سازمان یافته می شوند. کشور اتیوپی با وجود قیمت ارزان حمل و نقل عمومی، اقامت و غذاهایش، در مقایسه با کشورهایی نظیر هند یا حتی تایلند، مقصدی گران محسوب می شود.

زبان‌ها

در بسیاری از مناطق اتیوپی زبان‌های محلی مانند اورومو و تیگرین یا زبان مردم است. مردم امهارا نیز به زبان امهری صحبت می‌کنند. انگلیسی به عنوان زبان خارجی دوم صحبت شده و در تمام مدارس راهنمائی تدریس می‌گردد.

۳۰ روز در اتیوپی (راهنمای سفر یک ماهه به اتیوپی)

حمل و نقل

تا همین چند وقت پیش، آسان ترین راه برای خروج از اتیوپی، پرواز از آدیس آبابا به نایروبی، کنیا، بود. اما حالا با از سرگیری روابط اریتره و اتیوپی بعد از دهه ها مخاصمه، خطوط هوایی اتیوپی سه بار در هفته از آدیس آبابا به اسمارا، پایتخت اریتره که برای مدت طولانی سبک هنری دکو را در خود مخفی کرده بود، پرواز می کنند. از اسمارا تا شهر بندری عثمانی قدیمی میتسیوا، تنها یک جاده پرپیج و خم ترسناک فاصله است. صبح هنگام، در یکی از کافه های ایتالیایی اسمارا یک فنجان قهوه ماکیاتو بنوشید و در بعد از ظهر در مجمع الجزایر دالاک به غواصی بپردازید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید