بنر هدر

9 جای دیدنی یزد در عید نوروز

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

جاذبه ها یزد را بعنوان ترین ها معرفی میکند ؟ چراکه یزد نه تنها دارای بیشترین قدیمی ترین جاهای دیدنی ایران است بلکه بلندترین مناره های جهان، بیشترین تعداد دخمه ها در یزد، تنها آب انبار شش بادگیری جهان، تنها کاروانسرای دایره ای در ایران، طولانی ترین قنات ایران و بلندترین بادگیر جهان و چندین جاذبه ی گردشگری دیگر وجود دارد.

باغ صدری تفت از باغ های ایرانی تاریخی

۱- باغ صدری تفت

باغ تاریخی فرهنگی نمیر در شهرستان تفت که به باغ صدری نیز معروف است از جمله مکان هایی است که با فرهنگ و معماری ایرانی بنا شده و همواره مورد توجه مسافران و گردشگران قرار گرفته است.این باغ از جاهای دیدنی تفت، كه به دستور صدرالعلماء از حاكمان دوران زندیه ساخته شد اکنون بر اثر تغییر و تحولات شهری و توسعه شهر، در خیابان امام خمینی یا خیابان ساحلی و محله باغ گلابدان شهر تفت قرار گرفته است.

سفر به روستای زیبای شادکام بافق

۲- روستای زیبای شادکام بافق

شهرستان بافق در استان یزد جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. این شهر 200 اثر باستانی دارد که 50 مورد از آن‌ها در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. در این میان روستای شادکام یکی از مهم‌ترین دیدنی های بافق است که پیشنهاد می‌کنیم در یزد، از بازدید این روستای زیبا و منحصر به فرد غافل نشوید.

جاذبه گردشگری چشمه غربالبیز

۳- چشمه غربالبیز

چشمه یا دریاچه غربالبیز یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان مهریز است که پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیار زیادی است.این چشمه در 10 کیلومتری شهرستان مهریز و 40 کیلومتری یزد واقع شده و به دلیل وجود چشمه جوشان و طبیعی، از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است.

کاروانسرای میبد از کاراونسراهای بین راهی در ایران

۴- کاروانسرای میبد

کاروانسرای میبد از کاروانسراهای سبک صفوی در میبد است که به نظر می‌رسد روی جایگاه کاروانسرای قدیمی‌تری ساخته شده است. کاروانسرای میبد یکی از کامل‌ترین کاراونسراهای بین راهی در ایران است.این کاراونسرا از جاهای دیدنی میبد،بخش‌هایی مانند ساباط، ایوان بیرونی، هشتی ورودی، حیاط مرکزی، حوض‌خانه و مهتابی، چهار هشتی زیبا و صد ایوان و اتاق برای استفاده‌ی کاروان‌ها دارد.

مجموعه امیرچخماق ، مجموعه‌ای بی نظیر در بافت تاریخی شهر یزد

۵- مجموعه امیرچخماق

امیر چخماق نام میدانی در بافت تاریخی شهر یزد است که مجموعه ای از بناهای مختلف از جمله بازار، تکیه، مسجد، دو آب‌انبار و یک بقعه را در خود جای داده است.میدان امیرچخماق یا به قول ساکنان شهر یزد، میرچخماق یا میرچماق در زمان های مختلف یکی از میدان های اصلی برای تجمع مردم یزد بوده و بعد از انقلاب نیز به مرکز تجمعات مردمی در راهپیمایی ها، تظاهرات ها، تشییع شهدا و علما و … تبدیل شده است.به همین دلیل است که میدان امیرچخماق علاوه بر اینکه عنوان نماد استان یزد را یدک می کشد، به عنوان میدان حماسه های یزدی ها نیز شناخته می شود.یکی از نخل های کهن یزدی ها هم در این میدان قرار دارد و ارزش مذهبی خاصی به آن می بخشد.از این میدان با عنوان مجموعه امیرچخماق نیز یاد می شود و آن را یکی از شاخص ترین مجموعه های تاریخی و گردشگری یزد می دانند.

آشنایی با جاذبه های تاریخیزارچ

۶- جاذبه گردشگری زارچ

زارچ شهری در ۱۵کیلومتری باختر شهر یزد و در مرکز ایران است. زارچ مرکز بخش زارچ است. منطقه تاریخی زارچ در ناحیه دشتی کویری با آب و هوای معتدل خشک واقع شده است. پیرامون آن را شنزاری بنام تل ریگ فرا گرفته است . شهر زارچ تا سال ۱۳۴۲ خورشیدی جزو نواحی روستایی به‌شمار می‌رفت و از این سال به عنوان منطقه شهری شناخته شد.این شهر از شمال به کوه‌ دربید و کوه‌ انجیر از شرق به شهر شاهدیه و یزد، از جنوب به جاده خضر آباد و از غرب به اشگذر محدود است. زارچ بعد از میبد، قدیمی‌ترین آبادی یزد است بنا به روایتی «زارچ» از جمله بناهای «زال‌زر» است.

ده بالا یزد ، روستا قديمی و تاريخی شهرستان تفت

۷- ده بالا یزد

روستای ده بالا از توابع بخش مرکزی شهرستان تفت، با مختصات جغرافيايی 54 درجه و 7 دقيقه طول شرقی و 31 درجه و 37 دقيقه عرض شمالی، در 30 کيلومتری جنوب غربی تفت و در 50 کيلومتری يزد قرار گرفته است. روستای ده بالا از اطراف به ارتفاعات سر به فلک کشيدة شيرکوه و کوهستان طرزجان محدود میشود.
ارتفاع اين روستا از سطح دريا در حدود 2330 متر است و تحت تأثير اقليم معتدل کوهستانی، آب و هوای مطبوع و دلپذيری در بهار و تابستان دارد. زمستان‌های اين روستا سرد و طولانی است.

9 جای دیدنی یزد در عید نوروز

۸- خانه تاریخی مشق امین

یکی دیگر از خانه های قدیمی و اصیل با معماری چشم نواز یزد خانه مشق امین یزد می باشد. خانه مشق علی امین در سال 1378 توسط صاحب خانه یعنی مرحوم حسین امین با مبلغ 20 میلیون تومان بازسازی شد. وی خانه را پس از بازسازی به سازمان دانش آموزی اهدا کرد تا خانه تاریخی مشق علی امین یزد در اختیار دانش آموزان محروم قرار بگیرد.

باغ پهلوان پور مهریز یزد - زیبایی های جاذبه های یزد

۹- باغ پهلوان پور مهریز

باغ پهلوان پور مربوط به اواخر دوره قاجار است و در مهریز، محله مزویر آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۳۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ پهلوان پور مهریز به دلیل روان بودن آب از داخل آن از گذشته دارای جاذبه خاصی بوده است. این آب از قنات مشهور به «حسن‌آباد» سرچشمه می‌گیرد و … به جز باغ پهلوان پور به طور مستقیم از هیچ‌یک از باغهای منطقه عبور نمی‌کند. آب قنات حسن‌آباد درختان چناری را که در حاشیه آن روییده‌اند، سیراب می‌کند. علاوه بر قنات ذکر شده این باغ از طریق دو رشته آب دیگر به نام قنات شاه حسینی و قنات مزویر آباد، آبیاری می‌شود.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «9 جای دیدنی یزد در عید نوروز»

  1. مجموعه زیرزمینی تاریخی دروازه مهریز شاهکار معماری ایران و از زیباترین سازه های آبی شهر یزد می باشد. که چشم هر بیننده را به حیرت وا می دارد. که در خیابان امام خمینی انتهای بازار شاهزاده فاضل قرار دارد.

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید