بنر هدر

دانوب دومین رود طولانی اروپا و طویل ترین رودخانه کشور رومانی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

دانوب رودی است در اروپا که از جنگل سیاه در آلمان سرچشمه می‌گیرد و در ناحیهٔ دلتای دانوب در کشور رومانی به دریای سیاه می‌ریزد. رود دانوب با ۲۸۵۰ کیلومتر دومین رود طولانی اروپا پس از ولگا است. قرار داشتن ۱۲۰۰ کیلومتر از دانوب در رومانی، آن را تبدیل به طویل‌ترین رود در این کشور کرده‌است. دلتای رود دانوب در اروپا، با بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت، زیست‌بوم بیش از ۳۰۰ نوع پرنده، ۱۹۰۰ گونه گیاهی و ۱۳۳ نوع ماهی است.

نام دانوب

نام دانوب ریشه در زبان سکاها دارد که در دوران باستان ساکن این منطقه بوده‌اند. سکاها مردمان ایرانی بودند که در جنوب اروپا نشیمن داشتند. به گفته دکتر «گرد گروپ» استاد دانشگاه هامبورگ در کتاب «زرتشت و آیین میترا» دانوب از زبان باستانی ایرانی ریشه گرفته و در اصل دانو به معنی رودخانه می‌باشد.

دانوب دومین رود طولانی اروپا و طویل ترین رودخانه کشور رومانی

امروزه نام دانوب در زبان‌های گوناگون اروپایی به شیوه‌های گوناگون تلفظ می‌شود از جمله:

آلمانی: Donau

مجاری: Duna

صربی: Дунав (دوناو)

اسلوواکی: Dunaj (دونای)

کرواتی: Dunav

اوکراینی: Дунай (دونای)

بلغاری: Дунав (دوناو)

رومانیایی: Dunăre

لاتین: Danuvius

انگلیسی: Danube

استانبولی: Tuna

دانوب دومین رود طولانی اروپا و طویل ترین رودخانه کشور رومانی

یکی از جاذبه های دیدنی و منحصر به فرد شهر صربستان، رودخانه ی دانوب است، این رودخانه ی زیبا و پر آب در واقع از مرزهای طولانی امپراتوری رم بوده  و از کشورهای رومانی؛ مجارستان؛ صربستان؛ اتریش؛ آلمان؛ بلغارستان؛ اسلواکی؛ کرواسی؛ اوکراین و مولداوی عبور می‌کند.

دانوب دومین رود طولانی اروپا – پس از ولگا-  است. قرار داشتن ۱۲۰۰ کیلومتر از دانوب در رومانی، آن را تبدیل به طویل‌ترین رود در این کشور کرده‌است.

محیط زیست رودخانه دانوب:

سلامتی و طبیعت رودخانه دانوب که در نه کشور واقع شده در معرض خطر است. فعالیت‌های کشاورزی، صید بی‌رویه ماهی و مدیریت غلط فاضلاب در این کشورها تنها بخشی از دلایل تهدید موجودیت این زیست‌بوم غنی و حاصلخیز است. نهادهای طرفدار محیط زیست در برخی کشورها تلاش می‌کنند آن را برای نسل آینده محافظت کنند.

دانوب دومین رود طولانی اروپا و طویل ترین رودخانه کشور رومانی

پیشینه فرهنگی رودخانه دانوب:

در پیدایش، توسعه و انتقال تمدن در اروپا و روم، رود دانوب نقش بسیار مهمی را دارا بود. حوضه رود دانوب تا مدت‌ها مرکز فعالیت فرهنگی ابتدایی بود و پیش از آنکه فعالیت‌های تمدن‌های کارتاژ و اتروسک در سرزمین‌های مدیترانه غربی شناخته شود، راهبر سایر بخش‌های اروپا بود. اندیشه‌هایی که از راه پراکندگی فرهنگی از مراکز کهن‌تر فرهنگی مانند مصر و میان‌رودان رسیده بود زندگی در این منطقه را تغییر داد. حوضه رود دانوب که از قلب اروپا به سوی غرب تا دریای سیاه گسترش داشت راهی طبیعی برای نفوذ از غرب آسیا به بخش شمالی اروپا به وجود آورده بود.

دانوب دومین رود طولانی اروپا و طویل ترین رودخانه کشور رومانی

فرهنگی که رود دانوب به آن معروف است فرهنگ هالشتات می‌باشد. این فرهنگ از سال ۹۰۰ ق. م در شمال رشته کوه‌های آلپ و در حوضه دانوب آغاز شد. مردمی که در حوضه رود دانوب می‌زیستند و پدیدآورندگان این فرهنگ بودند، در تجارت کهربا، (ماده‌ای که از سواحل بالتیک استخراج می‌شد) مس، آهن، قلع (که برای تولید کالاهای مفرغی مورد نیاز بود) فعالیت داشتند.

فرهنگ هالشتات که نخستین فرهنگ عصر آهن اروپای مرکزی است، در فرانسه، اسپانیا، انگلستان و نیز حوضه رودهای راین و دانوب و سرزمین‌های شرقی گسترش داشت. دست‌ساخته‌های آهنی و مفرغی بسیاری در مناطق پهناور دور از هم به دست آمده‌است، که در این میان شمشیر، سنجاق سینه و همه گونه ظرف و ابزارهایی که غالباً با طرح‌های هندسی و با شکل جانوران زینت داده شده‌است، یافت می‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید