بنر هدر

غار چشم خدا، غاری شگفت انگیز در بلغارستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

غار چشم خدا در بلغارستان، به سبب وجود دو حفره بزرگ بر سقف آن به این نام معروف است. این دو حفره که به طور طبیعی بر سقف این غار شگفت انگیز ایجاد شده است، کاملا شبیه به چشم انسان است.

غار چشم خدا، غاری شگفت انگیز در بلغارستان

در اصل اسم این غار “پروهودنا” می باشد. غار پروهودنا جزء قطب های برتر گردشگری کشور بلغارستان می باشد.

نکته جالب توجه در مورد حفره های این غار علاوه بر ضاهر بادامی و یکسان بودن شکل آنها با یکدیگر، این است که طی ماه هایی از سال کره ماه دقیقا شبها از درون این حفره ها دیده میشود و ترکیب آن ها به طور کامل شبیه به چشم می شود.
غار پروهودنا در میان غار های متعددی که در کشور بلغارستان وجود دارند به سبب داشتن این دو حفره جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. این غار که در فاصله ۱۱۲ کیلومتری از صوفیه، و در شمال مرکزی بلغارستان واقع شده است، برای طبیعت جالب توجهی که دارد، با وجود اینکه قابل مقایسه با غار های بزرگ جهان نیست، به شهرتی جهانی رسیده است.

غار چشم خدا، غاری شگفت انگیز در بلغارستان

تاریخ غار چشم خدا پروهوندا به دوران پارینه سنگی می رسد. این غار در زمان انسان های اولیه محل زندگی آن ها بوه است. اولین اثر بدست آمده از تاریخ حضور انسان در غار پروهوندا به عصر حجر بر میگردد.

امروزه نیز علاوه بر مکانی برای جذب توریست های محلی و خارجی، خانه هزاران خفاش و مجودات زنده دیگر می باشد. این غار در سال ۱۹۲۱ به وسیله یک باستانشناس بلغاری کشف شد. طی کاوش های انجام شده توسط باستانشناسان در این غار، ابزاری مانند چاقوی ساخته شده از دندان گراز وحشی و استخوان پرندگان، انواع سرامیک، مجسمه های برنزی از دوره های تاریخی گوناگون و گندم سوخته و … یافته اند که اکنون هر یک ازین آثار در موزه های کشور بلغارستان به نمایش گذاشته شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید