جاهای دیدنی قزوین در عید نوروز

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

به نظر بعید می آید افرادی که در کرج زنجان و حومه قزوین زندگی می کنند و علاقه به گشت و گذار هم دارند اما از جاذبه های گردشگری قزوین استفاده نکرده باشند. اگر این اتفاق در طول سال نیفتد حتما بعنوان مسافرت های نوروزی به قزوین سفر کنید. شهر قزوین با آداب و رسوم و فرهنگ خوش نامی که دارد یکی از مهمانپذیر  ترین شهرهای کشور می باشد.

جاهای دیدنی قزوین در عید نوروز

عمارت تاریخی اربابی

در چند قدمی آرامستان و تپه تاریخی شهر الوند، آثاری از خانه ای قدیمی قرار دارد که با معماری سنتی و چشم نواز خود، بازگوی خاطرات دوران گذشته شهر سرسبز الوند است، خانه ای که به «عمارت اربابی» مشهور بوده است. اين عمارت که در انتهای جنوبی شهر، در بافت قديم الوند واقع شده، از آثار دوره قاجار به شمار می رود و منزل ييلاقی ده الوند بوده است. عمارت در دو طبقه همكف و ايوان ساخته شده و از خشت با پوشش آجر به شكل تاق و قوس ساده با رواقهای تودرتو می باشد. اين عمارت در گذشته داری باغ مشجر بوده كه در حال حاضر اثری از آن باقی نمانده است. مساحت این بنا در حدود ۳۷۷ متر مربع است.

جاهای دیدنی قزوین در عید نوروز

خیابان سپه قزوین

خيابان سپه قزوين نخستين خيابان ايران است كه امروزه محل تجمع و گردهمايی مردم در مراسمات مختلفی سياسی، ‌فرهنگی و مذهبی است. خیابان سپه قزوین، که به نام عالی قاپو یا دولتی نیز خوانده می‌شد، امروزه با نام خیابان شهدا شناخته می‌شود، از ضلع شمالی به کاخ چهل‌ستون و عمارت عالی قاپو می‌رسد و در ضلع جنوبی از مسجد جامع عتیق شهر نیز فراتر رفته و به خیابان سلامگاه و خیابان راه ری راه پیدا می‌کند. ضلع شرقی خیابان را هم مغازه‌های آجرنمای جدید با سبک و سیاق قدیم در برگرفته‌اند.

جاهای دیدنی قزوین در عید نوروز

دروازه درب کوشک

دروازه درب كوشك یكی از كهن‌ترین دروازه‌های شهر قزوین است كه به سوی الموت، رودبار شهرستان و كوشك و شكارگاه‌های شمال قزوین باز می‌شده است.

در زمان قاجار ۹ دروازه در اطراف قزوین بود:پنبه ریسه، رشت، مغلاوک، راه (درب) کوشک، شیخ‌ آباد، خندقبار، شهزاده حسین، تهران و مصلی که امروز از میان آن ها فقط دو دروازه تهران و درب کوشک سالم به جای مانده اند و بقیه به خاطر عدم رسیدگی و خیابان کشی ها خراب شده اند.

جاهای دیدنی قزوین در عید نوروز

حمام قجر

یکی از جاذبه های دیدنی در شهر قزوین، حمام قجر و یا به عبارتی دیگر؛ موزه ی مردم شناسی است.حمام قجر در سال ۱۵۰۷ هجری در این شهر و به دستور پادشاه معروف صفویان، شاه عباس صفوی و به دست یکی از اقوام قاجار تا قبل از به قدرت رسیدن آنان یعنی امیر گونه خان قاجار ساخته شد.از ساخت این حمام نزیدک به ۳ قرن است که می گذرد اما همچنان استوار و زیبا به رسم قدیمش باقی مانده است. در حال حاضر از این حمام به عنوان یکی از بزرگ ترین موزه های شهر قزوین یاد می شود و در گذشته از آن به عنوان بزرگ ترین گرمابه های ایران یاد می شده است.

جاهای دیدنی قزوین در عید نوروز

حسینیه امینی ها

یکی از دیدنی‌های تاریخی قزوین، عمارت باشکوه و بزرگ حسینیه‌ی امینی‌ها یادگار دوران قاجار در خیابان مولوی است که زمانی شاهد مراسم مذهبی بوده است و حال تنها بازدیدکنندگان علاقه‌مند از آن دیدن می‌کنند.

جاهای دیدنی قزوین در عید نوروز

امامزاده شاهزاده حسین

امامزاده شاهزاده حسین فرزند علی بن موسی الرضا (ع) است، که مقبره‌اش در شهر قزوین واقع شده‌است. شاهزاده حسین در سفر به مرو حین عبور از قزوین، در این شهر درگذشت و در همان‌جا به خاک سپرده شد. بنای با شکوه امام‌زاده حسین در حمله مغول و کشمکش‌های دوره صفوی آسیب کلی دید که مورد بازسازی قرار گرفت، در همین راستا تنها ضریح نفیس چوبی که از شاهکارهای بی‌نظیر منبت کاری و گره چینی مجوف محسوب می‌شود باقی مانده است که قدمت آن نیز به سال 806 هجری باز می‌گردد.

جاهای دیدنی قزوین در عید نوروز

آستان متبرک بقعه‌ی پیغمبریه (چهار انبیا)

آستان متبرک بقعه‌ی پیغمبریه (چهار انبیا) از جاذبه های مذهبی و زیارتی استان قزوین به شمار می‌آید. این بقعه در کناره‌ی شرقی خیابان پیغمبریه قزوین قرار دارد و هرساله زائران و گردشگران زیادی را از نقاط مختلف ایران به سوی خود می‌کشاند. مقبره پیغمبریه یا چهار انبیا از معدود آثار تاریخی و مذهبی پیش از اسلام و مسیحیت است که در نزد ایرانیان و ادیان الهی ارزش زیادی برای آن قائلند.

جاهای دیدنی قزوین در عید نوروز

دریاچه اوان

بزرگترین و زیباترین دریاچه در منطقه قزوین ، دریاچه ” اوان ” نام دارد كه به فاصله هفتاد و پنج كیلومتری شهر قزوین در جاده قزوین – معلم كلایه قرار گرفته است .این دریاچه که از جاذبه های گردشگری قزوین میباشد،در مختصات جغرافیایی N۳۶۲۸۵۸   E۵۰۲۶۳۷ واقع شده است.

جاهای دیدنی قزوین در عید نوروز

عمارت چهل ستون قزوین

همواره همگان با شنیدن نام چهلستون به یاد بنای زیبای چهل ستون اصفهان میفتند، اما جالب است بدانید که عمارتی با شکوه و دیدنی با همین نام در استان قزوین نیز وجود دارد و قدمت آن چند ده سال بیشتر از هم نام اصفهانی آن است. عمارت چهل ستون که معروف به عمارت کلاه فرنگی نیز بوده به صورت هشت ضلعی ساخته شده و از آثار مهم دوره صفوی به حساب می آید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید