پارک گوزن های مقدس از دیدنی های ژاپن

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

با عرض ادب خدمت همراهان همیشگی جاذبه ها. از جهانگردی های دور و درازمان به ژاپن رسیده ایم که این بار میخواهیم با معرفی یکی از پارک های مشهور ژاپن هم سفر شما باشیم.

پارک گوزن های مقدس از دیدنی های ژاپن

گوزن به اعضای خانوادهٔ گوزنیان (Cervidae) در راستهٔ جفت‌سمان گفته می‌شود. آن‌ها حدود ۲۷ تا ۲۸ میلیون سال پیش از گاوسانان جدا شدند و اکنون حداقل ۹۰ گونه زنده از آن‌ها در نقاط مختلف دنیا زندگی می‌کنند. جنس نر تمام گونه‌های گوزن به جز گوزن آبی شاخ دارد اما در بیشتر گونه‌ها به جز گوزن شمالی جنس ماده شاخ ندارد.

با یک سواری 45 دقیقه ای با قطار،به جنوب کیوتو پارک معروف نارا که خانه بیش از 1000 گوزن مقدس است که به شما تعظیم می کنند، خواهید رسید.

پارک گوزن های مقدس از دیدنی های ژاپن

این حیوانات که آزادانه جست و خیز می کنند به عنوان گنجینه های ملی طبیعت معرفی شده اند. اگرچه آن ها درمذهب شینتو سنتی پیغام رسانان خدایان تلقی می شوند اما اخیرا به علت رفتارهای بیمارگونه مورد توجه قرار گرفته اند.

گوزن ها، وحشی و در فضای آزاد پارک گردش می کنند و عادت کرده اند که از دست توریست ها غذا بخورند، اگر شما هم عاشق طبیعت و حیوانات هستید و دوست دارید برای زمان اندکی با حیوانات انس بگیرید پارک گوزن های مقدس ژاپن می تواند بهترین گزینه برای تفریح متفاوت شما باشد.اکثر توریست ها نیز به این علت به پارک نارا می آیند.

معمولا گوزن ها هرچه را که بتوانند می قاپند و به جست و خیزشان ادامه می دهند، اما اخیرا چند گوزن پرخاشگر شده و دست کسانی که به آن ها غذا داده اند را زخمی کرده اند.این اخبار نباید باعث ترس بازدید کننده ها شود زیرا برای بسیاری از خارجی ها بازدید از نارا یکی از اهداف اصلی در سفر به ژاپن است. با همه این ها مگر چقدر احتمال این وجود دارد که با تعداد زیادی از حیوانات در یک فضای باز به گردش بپردازیم؟
کافی است تنها چند نکته ساده را رعایت کنید تا از گاز گرفتن گوزن ها در این پارک در امان باشید.

پارک گوزن های مقدس از دیدنی های ژاپن

قطار نارا
بازدیدکنندگان معمولا یک روز کامل را برای رفتن به این پارک اختصاص می دهند، اما اگر بخواهید بعد از گردش استراحت کنید، کیوتو یا اوساکا انتخاب مناسبی هستند.هنگامی که مسافران از قطار پیاده می شوند اولین چیزی که میبینند یک اثر هنری است که ایستگاه را احاطه کرده و گوزن ها را به تصویر کشیده است همچنین دو نماد خاص: شیکاماروکون که یک گوزن کارتونی با مزه است و سنتوکون که یک بچه با شاخ های گوزن است و نماد این شهر است. در این مکان حتی دستگاه های فروش خوراکی با تزییناتی با تم گوزن آراسته شده اند.

پارک گوزن های مقدس از دیدنی های ژاپن

پارک نارا که در سال 1880 تاسیس شده است یکی از قدیمی ترین پارک های ژاپن است. علاوه بر گوزن های معروف، این پارک محل آرامگاه خانوادگی کوفوکوجی ها، قدرتمندترین خاندان این منطقه می باشد.

معبد تودایجی که بزرگترین سازه چوبی دنیاست و یک مکان تاریخی است که در یونسکو ثبت شده نیز در زمین های این پارک واقع شده است. همچنین موزه گنجینه ملی که برای مجموعه هنرهای آیین بودا معروف است در این مکان قرار دارد. دومین بتکده پنج طبقه بلند ژاپن که در اصل بیش از هزار سال پیش ساخته شده است نیز در اینجا قرار دارد اما گوزن ها همچنان جاذبه اصلی این مکان هستند.پس با سفر به این مکان شما نه تنها با گوزن ها آشنا می شوید بلکه با سازه ها و عمارت های قدیمی ژاپن نیز روبه رو شده و لذت سفرتان چندین برابر می شود.

خلاصه ای از تاریخچه پارک گوزن های نارا
گوزن های نارا در طول تاریخ رابطه دوستانه ای با انسان های ساکن در آن ناحیه داشته اند.

پارک گوزن های مقدس از دیدنی های ژاپندر سال 1177 هنگامی که کوجو کنزانه رئیس قبیله فوجیوار در حال اقدام برای بازسازی معبد بود یک گوزن در سالن اصلی معبد ظاهر شد. او در خاطراتش نوشته « من برای یک لحظه گیج شدم اما بعد دست هایم را به هم دادم و به گوزن تعظیم کردم.» از آن زمان به بعد گوزن به عنوان نمادی از خوش شانسی شناخته می شد.

پارک گوزن های مقدس از دیدنی های ژاپن

در دهه 1500، هزاران گوزن در شهر پرسه می زدند و مورد احترام مردم بودند. در این دوره شکار گوزن مجازات مرگ داشت. هر کس که به این فرمان بی احترامی می کرد اموالش مصادره و اصل و نسبش گرفته می شد. با این که این حکم از سال 1637 به صورت رسمی اجرا نشده است اما مجازات ها همچنان وجود دارند.در سال 2010 یک مرد 40 ساله به خاطر کشتن یک گوزن در پارک با تیر کمان به 10 ماه زندان محکوم شد.

باغ وحش منحصر به فرد ژاپن

امروزه گوزن ها به طور کلی اهلی تلقی می شوند و تعظیم تاثیر گذارشان صحنه ای بسیار تماشایی است. بچه گوزن های کوچک در فضای باز خوش می گذارنند و حتی گوزن های بزرگتر نر نیز از نوازش توریست ها لذت می برند. همانند شهر نارا این موجودات الهی نیز تحت کنترل هستند. این مکان خانه آن هاست و انسان ها تنها رهگذر هستند. در جستجوی واکنش خوب، گوزن ها با اطمینان به بازدیدکنندگان نزدیک می شوند. در طول سال ها آن ها آموخته اند که در قبال تعظیم، شیکا سنبه ای جایزه بگیرند (نوعی بیسکوییت برنجی مخصوص گوزن ها که در پارک فروخته می شود.) گوزن ها معمولا فروشندگان را احاطه می کنند زیرا که می دانند چه خوراکی خوشمزه ای را به همراه دارند. این تبادلات هزاران عکس و ویدیوی با ارزش را برای توریست هایی که می خواهند این لحظات را ثبت کنند، به یادگار می گذارد.

پارک گوزن های مقدس از دیدنی های ژاپن

گوزن ها علاوه بر تعظیم کردن ممکن است کنار مردم توقف کنند تا با آن ها ارتباط برقرار کنند. همچنین آموخته اند تا مطابق چراغ راهنمایی عمل کنند و صبر می کنند تا رنگ چراغ تغییر کند.
تنها مورد درباره آن ها که از آن چشم پوشی می شود این است که گاهی آن ها به سمت درهای ورودی معابد می روند و با این کار حواس توریست ها را پرت می کنند و باعث می شوند آن ها دیرتر به معابد برسند. جلوی معابد می ایستند و منتظر هجوم بازدیدکنندگان به آنجا می مانند، آن ها آموخته اند که اگر با توریست ها برای اینستاگرام عکس بگیرند توجه زیاد و بیسکوییت برنجی هدیه می گیرند.واقعا که پارک شگفت انگیزی است.

پارک گوزن های مقدس از دیدنی های ژاپن

هنگامی که شما برای گوزن ها دست تکان می دهید آن ها می فهمند که باید به راه خود ادامه دهند. بعضی از آن ها زبان گوزن ها را بهتر بلدند و هنگامی که بازدیدکنندگان می خواهند برگردند سمج تر برخورد می کنند. مواظب جیب هایتان باشید چون ممکن است به آن ناخنک بزنند و یا از پشت به شما اصابت کنند.

مجادلات اخیر
هنگامی که گوزن ها نزدیک انسان ها هستند بسیار اهلی و مهمان نوازند اما هجوم اخیر مسافران در عادات این موجودات که به طور طبیعی مطیع هستند تاثیر داشته است.بازدیدکنندگان خارجی بین سال های 2012 تا 2017 تقریبا ده برابر شده اند. با این جمعیت جراحت های گزارش شده شامل شکستگی استخوان در حال افزایش بوده است.

پارک گوزن های مقدس از دیدنی های ژاپن

با توجه به این مسائل دولت نارا علائم ایمنی جدیدی را در کل این زمین ها نصب کرده که توضیح می دهند چگونه باید با گوزن ها رفتار کرد. بسیاری از این هشدارها برای شما آشنا هستند: از نگه داشتن خوراکی پیش خود امتناع کنید، با گوزن ها شوخی نکنید، بعد از اینکه آن ها به شما تعظیم کردند خوراکی را از آن ها دریغ نکنید. آن ها همچنین موجودات پیچیده ای نیز هستند و اینکه اجازه دهید برای شما نمایش دهند اما پاداش آن را نگیرند ممکن است باعث گیج شدن آن ها شود و بعضی اوقات آن ها را عصبانی و پرخاشگر می کند.

نکات مهمی که گردشگران باید قبل از ورود به پارک گوزن ها بدانند
پس از یک وقفه توریستی، هجوم بازدیدکنندگان می تواند به صورت اشتیاق زیاد توریست ها برای گوزن ها معنی شود. از سپتامبر تا نوامبر خطر از سمت گوزن های نر که برای یافتن جفت در فصل جفتگیری هستند افزایش می یابد. از اواسط می تا جولای آن ها به شدت از بچه هایشان مراقبت می کنند. البته در این زمان ها نیز پارک برای بازدیدکنندگان باز است. مراقب وسایلتان باشید و بدانید که آن ها در جستجو برا شیکا سنبی با خوشحالی در کیف هایتان سرک می کشند. به همین دلیل شما نباید هیچ غذای نرمی را به آن ها نشان دهید یا پیش چشم آن ها خوراکی بخورید.
البته این بسیار سخت است که از اطراف خود کاملا آگاه باشید. هنگامی که یکی از آن ها از توجه شما لذت می برد بقیه آن ها نیز برای جلب توجه شروع به سر و صدا می کنند. سخت است که بدون داشتن شیکا سنبی توسط گروهی از گوزن های گرسنه محاصره شوید. بهترین راه این است که در یک زمان به آن ها غذا دهید و هنگامی که گوزن های بیشتری به سوی شما می آیند و خوراکی تان تمام شده زمانی است که باید برای آن ها دست تکان دهید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید