بنر هدر

13 مکان تفریحی نوروزی در چهارمحال و بختیاری

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

چهارمحال و بختیاری یکی از استان های کشور ایران است. مرکز این استان شهرکرد است. این استان با 16٬332 کیلومتر مربّع وسعت بیست و دومین استان کشور از نظر مساحت می باشد.

9 جای دیدنی نوروزی در چهارمحال و بختیاری

سوئیس ایران با جاذبه طبیعی و گردشگری بکری که دارد خیلی ها را راهی چهار محال و بختیاری کرده است. این روزها دنا کوهنوردان بسیاری را به خود می بیند. استان چهار محال و بختیاری که در اغلب روزهای سال،سردترین نقطه کشور است در تمام فصول زیبایی های منحصر به فرد و دیدنی دارد، اما برف، یخ و کوهستان اولین مفاهیم زندگی مردم چهارمحال و بختیاری است که خیلی زود با آن آشنا می شوند. چهارمحال و بختیاری تقریبا هفت ماه از سال برف دارد و به اعتقاد کارشناسان گردشگری همین قابلیت زمینه بسیار خوبی برای گردشگران ورزشی است.

جاهای دیدنی کوهرنگ ، جاذبه های طبیعی و چشمه های جوشان

۱- کوهرنگ

کوهرنگ در شمال غربی استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است و از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق این استان محسوب می شود. پیست اسکی چلگرد در این شهر قرار دارد که یکی از مراکز اسکی معروف کشور است. پیست چلگرد در دامنه کوه کارکنان چلگرد، مرکز کوهرنگ، قرار دارد و سالانه میزبان خیل عظیمی از ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش اسکی است.

آبشار منج ، آبشاری واقع در قلب کوهها

۲- آبشار منج

آبشارمنج  از آبشارهای طبيعی و معروف شهرستان دنا محسوب می شود.آبشاری واقع در قلب کوهها “دو شاخه ای”که پس از طی مسیری طولانی و عبور از روستای منج به رودخانه بشار می ریزد. اين آبشار فصلی در منطقه سادات محمودی در شصت کيلومتری شمال غرب ياسوج و در نزديکی روستای منج(مونج) واقع است . این آبشار از جاذبه های گردشگری شهر منج می باشد.

گردشگری زمستانی در غار یخی چما۳- غار یخی چما

غار یخی چما در مجاورت روستای شیخ علیخان در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. همان طور که از نام آن پیداست، جایی سراسر پوشیده از برف و یخ است که حتی در ماه های گرم تابستان هم سرمای خود را حفظ می کند. البته در فصل تابستان که هم گرم تر است و هم میزان بارش باران کمتر، ضخامت بعضی از لایه های یخی کمتر می شود و سست هم می شوند. به همین دلیل هر آن احتمال ریزش یکی از آن ها وجود دارد، بنابراین باید از عبور روی آن ها خودداری کرد. ارتفاع بعضی از قسمت برف ها تا ۴۵ متر هم می رسد.

9 جای دیدنی نوروزی در چهارمحال و بختیاری

۴- کتیبه های تاریخی پیر غار

در 32 کیلومتری شهرکرد، به شهرستانی به نام فارسان می رسید، پنج کیلومتر مانده به فارسان، روستایی به نام ده چشمه وجود دارد. در این روستا مجموعه طبیعی- تاریخی پیرغار با چشمه های پرآبی که دو کتیبه تاریخی را فرا گرفته، در جلوه گری می کند. آب همچون دانه های مروارید از این چشمه سرازیر و آبشاری بلند از آن ساخته است.

در این مکان طبیعی دو کتیبه تاریخی که قسمتی از حوادث دوران مشروطیت را نقل می کند بر صخره سنگ ها حک شده است. قبل از رسیدن به فارسان در یک سه راهی، تنها 15کیلومتر راه را به سوی شهر جونقان طی کنید، تا به این مکان برسید.

رودخانه اَرمند ، قایقرانی در آب های خروشان رودخانه ارمند

۵- رودخانه ارمند

رودخانه اَرمند یا کارون علیا یکی از رودخانه‌های مهم استان چهارمحال و بختیاری است. این رودخانه در بخش‌های کوهستانی فلات مرکزی ایران واقع هست و یکی از بهترین گزینه ها برای کسانی است که علاقمند به تفریحات هیجان انگیز نظیر رفتینگ در رودخانه ای خروشان هستند، به شمار می رود.

این رودخانه که از جاذبه های گردشگری اردل می باشد ، از مناطق کوهستانی مرتفع شرق و دشت‌های مرکزی استان سرچشمه گرفته و پس از عبور از منطقه ارمند، آب رودخانه سرخون را دریافت نموده و با پیوستن به رودخانه بازفت ، به سد کارون ۴ می‌ریزد.

ارمند همان رودخانه کارون است که به دلیل قرارگیری این بخش از آن به روستای بزرگ ارمند، به این نام معروف شده است.

آبشار دره عشق ، منظقه ای دیدنی برای گردشگران

۶- آبشار دره عشق

آبشار دره عشق در منطقه مشایخ در مجاورت روستای دره عشق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده است. این آبشار با سرعت زیاد از دل کوه بیرون می‌جهد و بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع دارد. این آبشار در دل جنگلهای منطقه ی حفاظت شده ی هلن و در منطقه مشایخ قرار داشته و منظره ای زیبا و دیدنی را برای علاقه مندان به طبیعت رقم زده است . در کنار این آبشار رود کارون به آرامی جاری است و در ترکیب با انارستان‌ها و شالیزارهای روستاهای دره عشق و دورک شاهپوری، فضای شگفت انگیزی را بوجودآورده است. در اکثر فصول سال به ویژه بهار بازدید از این آبشار مناسب است. جاده شهرکرد به ایذه یکی از زیباترین، پرپیچ ترین و خطرناکترین جاده های ایران است از اینجا به بعد درختان بلوط در دامنه های زاگرس مرکزی به زیبایی خودنمایی می کند از گردنه باجگیران به پائین سرازیر می شویم و بعد از حدود هشت کیلومتر وارد یک جاده فرعی در سمت چپ جاده می شویم.

جاذبه طبیعی آبشار تنگ زندان ، از بزرگترین آبشارهای ایران

۷- آبشار تنگ زندان

این آبشار در دره تنگ زندان در منطقه حفاظت شده سبز کوه روبری قله کلار قرار دارد. کرودی کن در زبان محلی مرکب از کلمه های کر به معنای مه و دی به معنای دود است نامی زیبا برای این آبشار که به خاطر ریزش آب از ارتفاع بالا و باد که باعث معلق شدن ذرات ریز آب در آسمان می شود به آن داده شده است. این آبشار در ۵۵ کیلومتری شمال لردگان در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

جاذبه گردشگری چشمه برم لردگان

۸- چشمه برم لردگان

يافتن مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت مسافران و گردشگران هميشه سوالی است که مسافران و گردشگران پيش از انتخاب مقصد سفر خود با آن مواجه هستند.پيدا کردن پاسخ اين سوال به خصوص اگر در فصل زمستان باشد از حساسيت بيشتری برخوردار است. استان چهارمحال و بختياری در فصل زمستان دارای آب و هوايی سرد است و بيشتر برای ورزش های زمستانی مناسب است، ليکن شهرستان لردگان در اين استان به دليل نزديکی به استان خوزستان در فصل زمستان با معدل 12.5 درجه سانتيگراد دارای اقليم و آب و هوايی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران است.

آبشار آتشگاه ، از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی

۹- آبشار آتشگاه

آبشار آتشگاه لردگان طولانی ترین آبشار ایران است. این آبشار سه کیلومتری که به آبشار مینیاتوری ایران معروف است، یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی کشور به شمار می‌رود که در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد و در ۴۰ کیلومتری شهر لردگان قرار دارد .

این آبشار که از جاذبه های طبیعی و گردشگری لردگان محسوب می شود ، در دره‌ای به طول سه کیلومتر قرار گرفته که مسیر آن از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان پوشیده از فضایی سرسبز است که انواع درختان و گیاهان جنگلی را شامل میشود. شیب زیاد و پستی و بلندی ‌های دره، آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد کرده‌است.

تالاب گندمان ، یکی از زیباترین تالاب ها

۱۰- تالاب گندمان

از دیگر جاذبه های گردشگری بروجن در استان چهار محال و بختیاری می توان به زیباترین تالاب کشور اشاره کرد. تالاب گندمان تالابی است در نزدیکی شهر گندمان از شهرستان بروجن که نام خود را از شهر تاریخی گندمان که در ضلع شمال شرقی آن واقع شده گرفته است. منطقه  گندمان یکی از شکارگاه‌های بهرام گور و منطقه ییلاقی خانواده‌های سلطنتی در قرن‌های گذشته بوده که برخی آثار به جا مانده از سکونت گاههای آن زمان در برخی نقاط تالاب به چشم می‌خورد.

آبشار زردلیمه ، آبشاری شگفت انگیز در انبوه درختان بادام و بلوط

۱۱- آبشار زردلیمه

میان رشته کوه های سخت و سربه فلک کشیده زاگرس، در انبوه درختان بادام و بلوط ، و در مسیر صعب العبور کوچ عشایر ، آبشار عظیم و مرتفع و پر آبی می خروشد که راه خود را از کارون طولانی جدا کرده و در میان کوه‌های استوار و پر ابهت زاگرس چشم نوازی می کند.

جاذبه های گردشگری و دیدنی ناغان

۱۲- ناغان

شهر ناغان از توابع شهرستان کیار و در استان چهار و محال بختیاری واقع شده است. از لحاظ آب و هوایی منطقه ای سرد سیر می باشد . مساحت این شهر تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری 78 کیلومتر است . زبان و گویش مردم ناغان مانند دیگر مناطق استان چهارمحال و بختیاری لری بختیاری می باشد. مردم شهر ناغان دارای مذهب شیعه و مسلمان هستند .

جاذبه های گردشگری هفشجان

۱۳- هفشجان

هفشجان، شهری کهن با تاریخی متعلق به دوران نوسنگی است که در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.  هفشجان، شهری است باستانی در استان چهارمحال و بختیاری که در بخش مرکزی و ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان شهرکرد و در دامنه‌ی «رشته کوه جهان‌بین» قرار گرفته است. باستان‌شناسان پیشینه‌ی این شهر را به دوران نوسنگی نسبت می‌دهند و معتقدند که این سرزمین تا اواخر حکومت صفویه به عنوان یکی از مراکز مهم و قابل توجه در منطقه‌ی چهارمحال و بختیاری بوده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید