بنر هدر

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

کانادا کشوری است مهاجر پذیر با فرهنگ های مختلف و همین موضوع سبب می ‌شود سالانه فستیوال‌های گوناگون و جذابی در این کشور برگزار شود. از فستیوال‌ های فصلی و برف بازی گرفته تا رویدادهای فرهنگی، فستیوال‌های کانادا چه برای مردم بومی کانادا و چه گردشگران بسیار جذاب خواهند بود.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

جشن های کانادا

یکی از جذاب ترین بخش هایی که نظر هر شخصی را برای مهاجرت به کانادا به خود جالب می کند، جشنوارهای مختلف، کارناوال ها و فستیوال های جالب و فوق العاده هیجان انگیزی است که در طول سال در کانادا برگزار می شود. اگر شما هم قصد مهاجرت یا حتی مسافرت به کانادا را دارید ادامه ی مقاله را از دست ندهید و هر آنچه باید در مورد فستیوال های کانادا بدانید را در این مقاله جست و جو کنید.

جشنواره های فصلی کانادا

در کانادا همواره جشنواره های فصلی به راه است، منظور جشنواره هایی است که به مناسبت تغییر فصل یا مختص فصل خاصی باشد. از بزرگ ترین جشنواره های فصلی کانادا می توان به جشنواره های تابستانی یا جشن سال نو اشاره کرد، که هر ساله هزاران نفر از سراسر دنیا برای شرکت در این جشنواره ها به کانادا سفر می کنند.

فستیوال جشن نور ونکوور (Vancouver Celebration of Light)

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

کسی نمی تواند ادعا کند مراسم آتش بازی بزرگی را از نزدیک دیده تا زمانی که در فستیوال بزرگ و افسانه ای جشن نور ونکوور شرکت نکرده است.

این فستیوال که بزرگترین جشن و مسابقه ی آتش بازی دریایی دنیا و از مهم ترین رویدادهای تابستانی کانادا می باشد، هر سال به مدت سه شب در آخر ماه جولای برگزار می شود و آسمان خلیج انگلیسی را نور باران می کند.

این فستیوال که به فستیوال جشن نور هوندا (Honda Celebration of Light) هم معروف است، چیزی بیش از یک آتش بازی پر سروصدا و اغراق آمیز می باشد و از کنسرت ها، غرفه های مخصوص غذا و خوراکی و مسابقه ای در سبک مسابقات ماجراجویی شهری تحت عنوان Seawall Challenge تشکیل می شود.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

این جشنواره در 29 اُمین سال برگزاری اش میزبان صف های طولانی از رقابت کنندگان سه کشور هند، کانادا و کرواسی می باشد. عده ی زیادی از مردم بومی و گردشگران کشور کانادا در اطراف خلیج انگلیسی دور هم جمع می شوند و در ساحل به تماشای رقص پرتوهای بی شمار و رنگارنگ نور در آسمان این خلیج نیلگون می نشینند.

مکانهای VIP هم در این ساحل تعبیه شده که می توانید از قبل آنها را رزرو کنید. همراه با این فستیوال آتش بازی، یک فستیوال موسیقی به نام SHOREFEST در ساحل SUNSET برگزار می شود. این فستیوال از حوالی بعدازظهر شروع می شود و تماشاچیان را برای مراسم اصلی آماده می کند.

نمایش سوارکاری کلگری (Calgary Stampede)

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

کلاه کابوی خود را به سر بگذارید و روانه ی بزرگترین نمایش فضای باز دنیا شوید. سالانه بیش از یک میلیون نفر به شهر کلگری کانادا می آیند تا شاهد این مسابقه ی سوارکاری 10 روزه باشند که در ماه جولای برگزار می شود. مهمان نوازی دیرینه ی مردمان شهر کلگری به همراه تنوع فرهنگی که در شهر وجود دارد، از ویژگی های بارز این شهر محسوب می شود.

در فاصله ی یک رانندگی یک ساعته از شهر کلگری، رشته کوه های راکی (Canadian Rockies) و اماکن توریستی چون بنف (Bnaff) و جاسپر (Jasper) قرار دارند که دنیایی از فعالیت های ماجراجویی و جذاب در آنها انتظار شما را می کشند. در طول دوران این مسابقات جنب و جوش و فعالیت در شهر موج می زند.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

در این فستیوال برای صبحانه پنکیک رایگان برای همه سرو می شود و همه ی بازدیدکنندگان یک کلاه کابوی بر سر دارند. هر ساله تعداد زیادی از حیوانات بر اثر آسیب هایی که در طول این مسابقات متحمل می شوند، می میرند. فعالان حقوق حیوانات به این جریان اعتراض می کنند و به خطر انداختن جان حیوانات به قصد تفریح و سرگرمی را عملی ناپسند می دانند.

دو گونه از پرخطرترین فعالیت هایی که در این مسابقات انجام می شوند، نوع خاصی از گاوبازی و درشکه سواری است. در این نوع گاوبازی، فردی سوار بر اسب و یک گاو نر در زمین هستند. فرد اسب سوار، طنابی را به سمت گاو پرت می کند که باید دور گردن گاو قرار بگیرد و فرد باید به سرعت از اسب پیاده شود و به سمت گاو رفته و با گرفتن سه پای گاو او را مهار کند.

 فستیوال بین المللی فیلم تورنتو (Toronto International Film Festival)

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

از همان روزهای آغاز به کار در سال 1976، این جشنواره که به اختصار آن را با TIFF هم نمایش می دهند، به تدریج به گل سرسبدِ فستیوال های تورنتو تبدیل شد و در صحنه ی سینمای جهانی دارای جایگاهی ویژه گردید.

این فستیوال که هر ساله 400/000 علاقمند مشتاق به مراسم فرش قرمز و هنرمندان حاضر در آن را به خود جذب می کند، در مدت 10 روز در ماه سپتامبر برگزار می شود و از نظر کیفیت هم پایه ی فستیوال هایی چون کَن (Cannes) و ساندَنس (Sundance) می باشد. در سال 1990، دامنه ی فعالیت این جشنواره گسترش یافت و در سطح بین الملل قرار گرفت و بعد از آن فیلم هایی از سرتاسر دنیا در آن نمایش داده می شد.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

دو دهه ی بعد، مجموعه ی سینمایی Bell Lightbox با 5 سینمای مجهز و بزرگ و رستوران ها و کافه های داخل آن، درهای خود را به روی این فستیوال سینمایی گشود و تبدیل به محل دائمی برگزاری این جشنواره گشت.

تا کنون فیلم های معروفی چون “هتل رواندا” (Hotel Rwanda)، “زیبای آمریکایی” (American Beauty) و “اندوه شدید” (The Big Chill)، اولین اکران خود را در این فستیوال انجام دادند.

اگر به قصد شرکت در این نمایشگاه به کانادا می روید، حتماً باید از قبل بلیط رزرو کنید. در طول دوران جشنواره، سلبریتی ها و خبرنگاران در شهر حضور دارند و اهالی تورنتو از دور و نزدیک به اینجا می آیند تا در اتمسفر این فضای هالیوودی قرار بگیرند.

جشن روز ملی کانادا (Canada Day Celebration)

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

این جشن به مناسبت تأسیس کانادا به عنوان یک کشور مستقل، هر ساله در روز اول ماه جولای برگزار می شود و جزء تعطیلات رسمی این کشور است. جشن ملی کانادا مشابه جشنی است که در چهارمین روز ماه جولای در آمریکا برگزار می شود. در این روز درصد زیادی از مردم سر کار نمی روند و در نتیجه بسیاری از ارگان های دولتی، مدارس، کتابخانه ها و …. در این روز تعطیل هستند.

با این حال کارمندان کشور کانادا حقوق این روز را دریافت می کنند و این هدیه ی دولت کانادا به مردمش می باشد. شرکت کنندگان در این روز همگی با لباس های قرمز و سفید، هم رنگ با پرچم کانادا به خیابان ها می آیند. مراسمی مثل آتش بازی، رژه های مخصوص و کباب بازی در فضای باز در این روز رایج است.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

در شهرهای مهم مثل اتاوا، تورنتو، اونتاریو، ونکوور و بریتیش کلمبیا مراسم با برگزاری فعالیت های به خصوصی مثل اجرای کنسرت گروه های مختلف، بازی های گروهی و … از صبح زود آغاز می شود و تا بعدازظهر ادامه دارد. اما اتاوا به طور خاص، به عنوان پایتخت کشور کانادا، محل برگزاری یک مراسم ویژه و بزرگ است.

به طور مثال در مراسم سال 2010، ملکه الیزابت دوم و شاهزاده فیلیپ به همراه دوکِ ادینبورگ، در مراسم شهر اتاوا حضور داشتند و در سال 2011 هم این شهر میزبان حضور شاهزاده ویلیام و همسرش، کیت میدلتون بود که به مناسبت 144 اُمین سالگرد تولد کانادا در مراسم این شهر حضور یافتند. در این روز اگر قصد رفتن به بازار، رستوران یا مراکز توریستی را دارید، باید از قبل با آنها تماس بگیرید و این روز را رزرو کنید.

فستیوال مردمی ادمونتون (Edmonton Folk Festival)

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

این فستیوال در سال اول برگزاری، یعنی در سال 1980 با تعداد کمی شرکت کننده و خیلی بی سر و صدا برگزار شد، اما امروزه به یکی از مهم ترین و برجسته ترین فستیوال های مردمی دنیا تبدیل شده است که هر سال به مدت 4 روز در ماه آگوست و در شهر ادمونتون استان آلبرتای کانادا برگزار می شود.

برگزاری این فستیوال همیشه همراه با صف های طولانی و عجیب و غریب بوده است و قیمت بلیط ورودی همیشه معقول و منطقی است. دلیل آن هم این است که هنرمندان زیادی داوطلبانه و به صورت رایگان در این جشنواره برنامه اجرا می کنند. استقبال همگانی از فستیوال ادمونتون هر ساله رو به افزایش است و تعداد شرکت کنندگان آن در سال گذشته به بیش از 850 هزار نفر رسید.

هر ساله بیش از 1600 هنرمند محلی، کشوری و بین المللی از سایر نقاط دنیا بیش از 1200 اجرا را در سالن های سرپوشیده ی نقاط معروف شهر به نمایش می گذارند.

این اجراها برای هر بیننده ای با هر سلیقه جذابیت خاص خود را دارد. در این سالنهای سرپوشیده 6 سکو برای اجراها و کنسرت ها وجود دارد و تعداد زیادی دست فروش که انواع و اقسام غذاها را به فروش می رسانند. این جشنواره 39 سال است که اجرا می شود و بسیار مشهور و محبوب است و بلیط های آن با سرعتی بسیار بالا به فروش می رسند.

فستیوال گل لاله (Ottawa Tulip Festival)

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

بزرگ ترین فستیوال گل لاله در جهان با بیش از پانصد هزار بازدیدکننده!

هر چه به سمت انتهای فصل زمستان پیش می رویم و برف ها بیشتر آب می شوند، اتاوا تبدیل به یک باغ گل رنگارنگ می شود که بیش از 200 گونه ی مختلف و تعداد 3 میلیون شاخه ی گل رز در آن متولد می شوند.

در سال 1945، خانواده سلطنتی هلند صدهزار پیاز گل لاله به اُتاوا فرستاد تا با این کار از کانادایی ها سپاسگزاری کرده باشد؛ چراکه دولت کانادا سه سال قبل از این تاریخ و در میانه ی جنگ جهانی دوم و همزمان با اشغال هلند از سوی نازی ها، به شاهدخت جولیانا و دخترانش پناه داده بود.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

شاهدخت دوباره و پس از یک سال بیست هزار و پانصد پیاز گل دیگر هم فرستاده و از دولت کانادا خواست که نمایشگاه گل برای بیمارستانی که دخترش را آنجا به دنیا آورده بود برپا شود و همچنین قول داد که هر سال ده هزار پیاز گل دیگر هم برایشان بفرستد. چند سال پس از این پیشکش، شهر اُتاوا به دلیل گل هایش مشهور و در سال 1953 نخستین جشنواره گل لاله کانادا در آن برگزار شد و در سال 2002 نیز جشن پنجاهمین سالگرد راه اندازی این فستیوال برگزار گردید و بعد از آن این جشنواره هر سال در ماه می برگزار می شود و بازدیدکنندگان را به تماشای دنیایی از زیبایی و رنگ دعوت می کند.

برنامه های این جشنواره شامل رژه، مسابقه ی قایق رانی، مسابقه ی رالی، رقص ها، کنسرت ها، آتش بازی و نمایشگاه خوراکی های بین المللی است.

فستیوال زمستانی وینترلود (Winterlude)

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

حال و هوای دلچسب و زمستانی پایتخت کانادا در دوران فستیوال وینترلود خود را بیشتر نشان می دهد. این فستیوال در سه هفته ی اول ماه فوریه برگزار می شود و در طول برگزاری آن می توانید بهترین نمونه از همه ی فعالیت هایی که در یک فستیوال زمستانی برگزار می شود را از نزدیک ببینید، در آنها شرکت کنید و در عین حال چیزهای جدیدی را هم تجربه کنید.

از دیدن مجسمه های یخی که با دستان خلاق شرکت کنندگان مسابقه ی بین المللی درست شده اند حیرت خواهید کرد؛ مجسمه هایی که وقتی شب می شود، تابش نورهای رنگی روی آنها منظره ای چندین برابر زیباتر از منظره ی روز را می سازد.

بزرگ ترین پیست اسکی یخ زده ی دنیا (Rideau Canal Skateway) در اینجا قرار دارد که 7/8 کیلومتر طول دارد و به ثبت سازمان میراث جهانی یونسکو رسیده است.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

فرصت اسکی در این پیست معروف و جهانی یکی دیگر از کارهای هیجان انگیزی است که در این جشنواره تجربه می کنید. یکی دیگر از مکانهایی که در طول جشنواره وینترلود شما را به هیجان و فعالیت های گوناگونی دعوت می کند، پارک ژاک کارتیه ی اتاوا (Jacques Cartier Park) است که به آن لقب سرزمین یخی (Snowflake Kingdom) را داده اند؛ مکانی که همه ی فعالیت های مهیج مثل سرسره های بزرگ یخی، مجسمه های زیبای برفی، زیپ لاین، زمین بازی سرپوشیده مخصوص بچه ها، نمایش های متنوع، کنسرت ها و خیلی فعالیت های دیگر را با هم دارد.

به جز این مواردی که ذکر کردیم، دراین فستیوال مهیج زمستانی، خیلی فعالیت های هیجان انگیز و متنوع دیگر، چه در فضای باز و چه در فضای بسته، انتظار شما را می کشند که هر کدام از آنها نشانگر اوج تنوع فرهنگی، هنری و غذایی کانادا می باشند.

فستیوال فقط محض خنده (Just For Laugh)

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

فستیوال کمدی مونترآل که بیشتر آن را با نام جاست فور لَف (فقط محض خنده) می شناسند، در سال 1983 برای اولین بار به زبان فرانسوی برگزار شد. بعدها و در سال 1985 زبان انگلیسی را هم شامل شد و از آن زمان تا کنون هر سال در ماه جولای برگزار شده و حدود دو میلیون تماشاچی و شرکت کننده را از سرتاسر دنیا و با زبان های مختلف به خود جذب می کند تا لحظاتی را کنار هم فقط خوش بگذرانند، بخندند و لذت ببرند.

محل نمایش فستیوال اصلی جاست فور لف واقع در شهر مونترآل استان کبک می باشد، اما سه نسخه ی کوچک تر از این فستیوال هم در شهرهای تورنتو، شیکاگو و سیدنی برگزار می شوند.

شهرت و محبوبیت این فستیوال هر سال بیشتر و بیشتر شد و امروز دیگر بزرگ ترین فستیوال کمدی دنیاست که معروف ترین کمدین های دنیا در آن به اجرا می پردازند و شوی تلویزیونی آن هم در اکثر کشورها پخش می شود.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

شرکت کنندگان در این فستیوال بیشتر در محله ی لاتین کوارتر (Latin Quarter) دور هم جمع می شوند که محل تجمع تئاترها، کافه ها و بوتیک های مخصوص خرید است.

به طور کلی می توان گفت که این فستیوال یکی از بزرگ ترین شانس های زندگی برای افراد با استعدادی است که تا کنون فرصت پیدا نکرده اند تا استعداد خود را در برابر دیدگان تماشاچیان به نمایش بگذارند.

نکته ی خوب ماجرا اینجاست که درمیان این تماشاچیان تهیه کنندگان و اهالی فن حوزه ی نمایش هم وجود دارند و شرکت کنندگان با استعداد را به سرعت شناسایی و جذب می کنند.

فستیوال بین المللی موسیقی جاز (Montreal International Jazz Festival)

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

در سال 2004 این فستیوال به عنوان بزرگ ترین فستیوال موسیقی جاز در کتاب گینس ثبت شد. این فستیوال هر ساله در ماه های ژوئن یا جولای برگزار می شود و حدود 500 کنسرت در آن اجرا می شود و خبر خوب چیست؟

این که از این تعداد کنسرت حدود دو سوم آنها رایگان است. هر ساله این فستیوال موسیقی بزرگ میزبان حدود 2/000 موسیقیدان از 20 کشور دنیاست و 2/500/000 تماشاچی علاقمند به موسیقی را در مونترآل استان کبک دور هم جمع می کند.

اینجا میعادگاه اهالی فن دنیای موسیقی و سکوی پرتاب استعدادهای ناشناخته ی این عرصه است که امیدوارند در این جشنواره دیده شوند. انتظار دیدن نام های بزرگ عرصه ی موسیقی جاز و سبک های دیگر را در این فستیوال داشته باشید که از میان آنها می توان به چهره های معروفی چون دیانا کرال، نورا جونز و آرتا فرانکلین اشاره کرد.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

طرفداران سبک جاز از این که این فستیوال سبک های دیگر مثل راک و پاپ را هم پوشش می دهد، خیلی خوشحال نیستند. اما باید گفت که فقط سبک جاز نیست که توانسته این جشنواره را به بزرگی و معروفیت فعلی اش برساند و در این رابطه باید با ذهنی بازتر به موضوع نگاه کرد.

اگر شما طرفدار پر و پا قرص موسیقی جاز یا سبک های دیگر هستید، اینجا اوج لذت های دنیا را به شما می دهد.

فستیوال کارناوال زمستانی کبک (Quebec Winter Carnival)

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

ساکنین فرانسه ی جدید که امروزه به آن کبک می گویند، طبق سنت و آیین، قبل از شروع دوران روزه گیری لنت (Lent) برای خوردن، نوشیدن و خوشگذرانی دور هم جمع می شدند و امروزه در این روزها، فستیوال زمستانی کبک برگزار می شود. برپایی این جشنواره از اواخر ماه ژانویه است و تا اواسط فوریه ادامه پیدا می کند.

امروزه این فستیوال بزرگ ترین فستیوال زمستانی جهان است که در شهر کبک برگزار می شود و با هیچ فستیوالی از این نوع در دنیا قابل مقایسه نیست.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در کانادا

هر ساله هزاران بازدیدکننده روانه ی شهر زیبای کبک می شوند که در فعالیت های مختص به گروه های سنی مختلف مثل حمام برف، راهپیمایی های شبانه، سرسره برفی، فوتبال دستی غول پیکر، مجسمه های برفی، نمایش ، سورتمه سواری و اسکیت سواری شرکت کنند. شهر کبک با معماری زیبایش بهترین مکان برای این سرزمین عجایب سفید و برفی است.

شخصیت معروف این جشنواره، یک آدم برفی بزرگ به نام Bonhomme است که سفیر این جشن زمستانی است و در پیاده روی های روزانه یا شبانه شما را مشایعت می کند. این تجربه به شما این حس را می دهد که در یک جهان برفی زیبا و بی مرز گیر افتاده اید. این کارناوال زمستانی در آخر با یک نمایش آتش بازی زیبا و خاطره انگیز به پایان می رسد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید