بهترین و محبوب ترین غذاهای یونان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

خوب! اگر تصمیم گرفته‌اید که تعطیلات امسال را در جزایر باشکوه یونان سپری کنید باید بگویم که بهترین تصمیم عمرتان را گرفته‌اید.

یونان کشوری مملو از مناظر باشکوه، بناهای تاریخی شاهانه و دریایی آبی و زلال است که در کنار سواحل شنی رنگارنگ‌اش همانند بهشتی برای فرار از یکنواختی زندگی و ذخیره‌ای از خاطرات فراموش نشدنی به حساب می‌آید اما جذابیت تور یونان تنها مدیون سواحل زیبا و سرسبزی شگفت انگیزش نیست بلکه قسمتی از محبوبیت خود را در گرو غذاهای لذیذ شبه مدیترانه‌ایش دارد.

بهترین و محبوب ترین غذاهای یونان

غذاهای اصیل یونانی سبکی شبیه به مدیترانه‌ای دارند و در عین حال نشان از سلیقه خاص یونانی! از گیروس تند وسوسه انگیز گرفته تا شیرینی‌های ترد خوشمزه‌اش، همه و همه به اندازه مناظرش مطبوع و دلپسند است.

یونان به معنای واقعی بهشتی از غذاهاست. در اینجا بعضی از غذاهای یونانی را به شما معرفی می‌کنیم که بدون شک قبل از آنکه پایتان را از یونان بیرون بگذارید باید حتماً امتحان کنید.

سالاد یونانی (Greek Salad)

بهترین و محبوب ترین غذاهای یونان

سالاد یونانی یکی از ملزومات هر وعده غذایی در یونان است. این سالاد محبوب از گوجه فرنگی، خیار، زیتون و پنیر فتا تهیه شده و بدون سس سرو می گردد.

در اکثر رستوران ها در کنار این سالاد روغن زیتون، سرکه، نمک و فلفل به صورت جداگانه ارائه می شود تا هر شخصی به انتخاب خود چاشنی مورد نظر را اضافه کند.

ساگاناکی (Saganaki)

بهترین و محبوب ترین غذاهای یونان

اگر به خوردن پنیر علاقه دارید، عاشق این استارتر خواهید شد. ساگاناکی در واقع پنیر سرخ شده ایست که نام خود را از ماهی تابه ای می­ گیرد که در آن درست می شود. نکته مهمی که در تهیه آن باید رعایت شود این است که باید از پنیرهای کبابی مانند هالومی، کاسری و گراوییرا استفاده شود.    

موساکا (Moussaka)

بهترین و محبوب ترین غذاهای یونان

موساکا یکی از غذاهای بسیار معروف یونان است که در تاورناها (رستوران های کوچک) سرو می شود و انواع مختلفی دارد. این خوراک معمولا از لایه های سرخ شده بادمجان، گوشت چرخ کرده، گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی، سیر و پنیر پیتزا تشکیل شده است. یونانی ها بر روی آن سس بشامل می ریزند و در فر می گذارند تا رویه آن طلایی شود. این غذای لذیذ را می توانید به عنوان نهار یا شام نوش جان کنید.

اسپاناکوپیتا (Spanakopita)

بهترین و محبوب ترین غذاهای یونان

یکی از خوراک های مورد علاقه یونانی اسپاناکوپیتاست که از خمیر فیلو برای تهیه آن استفاده می شود سپس موادی مانند بادمجان، گوشت، سبزیجات و پنیر را درون این خمیر می گذارند و می پزند. البته نوع کلاسیک آن را با اسفناج و پنیر درست می کنند و مقداری شوید هم جهت طعم دار کردن آن استفاده می نمایند. نوع دیگر این غذا، تایروپیتا ( tyropita ) نام دارد که بسیار ترد بوده و با پنیر درست می شود.

گایرو (Gyro)

بهترین و محبوب ترین غذاهای یونان

گایرو ساندویجی خوشمزه است که در گوشه و کنار دنیا طرفداران خاص خود را دارد. برای تهیه گایرو داخل نان پیتا را با انواع گوشت سفید و قرمز مانند گوشت گاو، گوسفند، خوک و مرغ پر می کنند.

بسیار متدوال است که در کنار آن از سیب زمینی سرخ شده و سبزیجات استفاده کنند و به همراه سس تند تی زا تِزیکی میل شود. این خوراک ارزان قیمت برای افرادی مناسب است که فرصت کافی برای سفارش غذا در رستوران را ندارند.

کرژت بال (Courgette Balls)

بهترین و محبوب ترین غذاهای یونان

کرژت بال، پیش غذایی است که به گیاهخواران توصیه می ­گردد و در اکثر رستوران های یونان پیدا می شود. این پیش غذا از کدو، پنیر فتا، شوید، جعفری، ارگانو، روغن زیتون، نمک و فلفل تهیه می شود. کرژت بال خوب باید در عین اینکه ترد و کریسپی باشد، بافت داخلی باید نرمی خودش را حفظ کند.

پاتیتسیو (Pastitsio)

بهترین و محبوب ترین غذاهای یونان

پاتیتسیو غذایی است که از پاستا درست می شود و بسیار لذیذ است. این غذا از مواد همیشه در دسترس مانند پاستا، گوشت چرخ کرده و سس بشامل تهیه می شود پس می توان در تمامی فصول آن را سفارش داد. پاتیتسیو در کنار سالاد میکس سبز به همراه سرکه و روغن زیتون سرو می شود.

توماتوکفته دز (Tomatokeftedes)

بهترین و محبوب ترین غذاهای یونان

این خوراکی هوس انگیز در سانتورینی و سیرس طرفداران بسیاری دارد و به عنوان غذای اصلی در منوی غذایی گیاه خواران دیده می شود. برای تهیه توماتوکفته در ابتدا گوجه های گیلاسی را سوراخ می کنند و می گذارند تا آب آن گرفته شود سپس آن ها را به خمیر بنیه که دارای تکه های پیاز، نعنا و گوجه فرنگی است آغشته می کنند و نهایتا در روغن سرخ می نمایند.

سوولاکی (Souvlaki)

بهترین و محبوب ترین غذاهای یونان

سوولاکی یکی از غذاهای لذیذ یونانی است که می توان آن در رستوران های کنار خیابان های یونان هم پیدا کرد. در زبان یونانی، سوولاکی به معنای « کباب سیخی » است و برای تهیه آن گوشت را مرینت می کنند و باسس تی زاتزیکی طعم دار می نمایند. آنگاه گریلش کرده و همراه برنج یا نان پیتا سرو می کنند.

یِمیستا (Yemista)

بهترین و محبوب ترین غذاهای یونان

یمیستا یکی از غذاهای سنتی یونان است که در حقیقت همان دلمه گوجه فرنگی خودمان است. این خوراک لذیذ و خوش طعم می­ تواند از مواد متفاوتی تهیه شود حتی می توان به جای گوجه فرنگی از سایر صیفی جات مانند بادمجان و فلفل دلمه ای استفاده کرد. مواد میانی هم می تواند از برنج، گوشت چرخ کرده و سبزیجات مختلف باشد.

باقلوا (Baklava)

بهترین و محبوب ترین غذاهای یونان

باقلوا شیرینی محبوبی است که در سراسر یونان، ترکیه و خاورمیانه پیدا می شود. این شرینی را از خمیر فیلو تهیه می کنند به این صورت که بین لایه های آن، گردو و بادام خرد شده به کار می رود و در انتها در شربت عسل غوطه ور می گردد. باقلوا در یونان نیز انواع متفاوتی دارد به طوری که در یونان مرکزی با بادام، در نواحی شرقی با گردو و در مناطق شمالی با پسته تهیه می شود.

فتا می مِلی (Feta Me Meli)

بهترین و محبوب ترین غذاهای یونان

یکی دیگر از خوراکی های یونان که مزه ای به یاد ماندنی دارد؛ فتا می ملی است که معمولا به عنوان دسر استفاده می شود. یونانی ها پنیر فتا را داخل خمیر فیلو می پیچند و سپس داخل فر می گذارند تا بپزد. بعد از پخت روی آن شربت عسل می ریزند تا ترکیب مزه پنیر و عسل، طعمی هیجان انگیز ایجاد کند.

گالاکتو بورکو (Galaktoboureko)

بهترین و محبوب ترین غذاهای یونان

گالاکتو بورکو دسری کریسپی و خوشمزه است که یک گاز از آن شما را به دنیایی دیگر می برد! ? این دسر را از خمیر فیلو درست می کنند و سطح نهایی را به کره ذوب شده آغشته می کنند. برای لایه میانی نیز از کاستارد کرمی استفاده می کنند. این دسر بی نظیر را از دست ندهید.

رِوانی (Revani)

بهترین و محبوب ترین غذاهای یونان

رِوانی دسر معروفی است که معمولا بر سر هر میز غذا در یونان می توان یافت. رِوانی در واقع نوعی کیک تر محسوب می شود که پر است از مغزهایی مانند گردو، فندق، پسته و بادام و مقداری هم اسانس لیمو. جهت شیرین کردن این دسر خوشمزه از یک شربت ساده استفاده می شود که با پوست پرتقال رنده شده، مزه دار شده است.

تیزاتزیکی (Tzatziki)

بهترین و محبوب ترین غذاهای یونان

تیزاتزیکی نوعی سس کلاسیک یونانی است که گاهی اوقات به عنوان پیش غذا هم مورد استفاده قرار می گیرد. این سس انواع مختلفی دارد و به طور معمول از ماست چکیده، سیر، روغن زیتون و شوید تازه تشکیل می ­شود. تیزاتزیکی در بازار اگرچه بسیار متنوع است ولی آماده سازی همه انواع آن بسیار آسان است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید