بنر هدر

تنگه بوچیر هرمزگان بهشتی در دل کویر تشنه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهرستان پارسیان تا چند سال پیش یکی از بخش‌های شهرستان بندر لنگه بوده که بعداً به سطح شهرستان رسید. فاصله اش تا بندر لنگه ۲۲۰ کیلومتر است. با توجه به اینکه این ناحیه گرم و مرطوب بوده اما آب و هوایش از سایر نقاط استان معتدل تر می باشد که در استان هرمزگان و نزدیکی روستای بوچیر در موقعیت جغرافیایی N27008 E5334 واقع شده است.

تنگه بوچیر یکی از مناطق دیدنی در شرق شهرستان پارسیان از استان هرمزگان است. اما پیش از پرداختن به آن، باید با روستای بوچیر آشنا شد. این روستا قدمتی دیرینه دارد و پیشینه آن به دوران پیش از اسلام باز می گردد. زرتشتیان، ساکنان اولیه این روستا بوده اند. در واقع این روستا در گذشته مرکز فرمانروایی قوم آلحمادی بوده است.

تنگه بوچیر هرمزگان بهشتی در دل کویر تشنهاما شهرت این مکان به چه دلیل است؟ در فاصله ۵ کیلومتری از این روستا، چشمه و آبشار با همین نام وجود دارد. این چشمه و آبشار در دره ای به عمق ۵۰ متر از سطح زمین قرار دارد. اما نکته جالب دیگر درباره این جاذبه گردشگری، قرار گیری آن در محیطی کویری است. آب چشمه بوچیر بسیار خنک است. این عمق زیاد از سطح زمین سبب شده تا دمای هوا در دره، گاه به زیر صفر برسد. قندیل های یخ موجود در این تنگه، بیانگر همین امر است.

تنگه بوچیر هرمزگان بهشتی در دل کویر تشنهفضای بکر و دست نخورده این تنگه، سبب جذابیت بیش از پیش آن برای گردشگران داخلی و خارجی شده است. در عمق تنگه بوچیر، هیچ مکانی برای استراحت وجود ندارد. اگر فردی بخواهد که طول تنگه را مشاهده کند، باید تمام مسیر را شنا کند.

در سال های اخیر، استفاده از لوازم نظیر قایق بادی، پیمودن مسیر تنگه را برای بازدید کنندگان ساده نموده است. همانطور که پیشتر ذکر شد، آب و هوای تنگه بوچیر، در دل کویر سوزان تابستان، بسیار خنک و مرطوب است.

تنگه بوچیر هرمزگان بهشتی در دل کویر تشنهتنگه بوچیر در واقع شکافی در دل کوه است. برای ورود به تنگه باید ابتدا وارد محدوده آبی عمیقی شوید که برخی عمق آن را بیش از ۸۰۰ متر تخمین زده اند. چشمه که منبع اصلی آب جاری تنگه است، در انتهای غار و یا شکاف قرار دارد. این شکاف ۱۰۰۰ متری، دارای فراز و فرودهای زیادی است که طی مسیر را دشوار می نماید. در انتهای تنگه می توان چشمه ای را دید که ۳۵ متر عمق دارد.

تنگه بوچیر هرمزگان بهشتی در دل کویر تشنهآب این تنگه محل زندگی ماهی های دکتر فیش است. این گونه جانوری را می توان به وفور در تنگه بوچیر یافت. فصل تابستان، بهترین زمان برای بازدید از این تنگه است.

تنگه بوچیر به چله بوچیر نیز شهرت دارد. اگر قصد شنا و بازدید از تنگه را دارید، حتما لوازم ضروری نظیر طناب، کفش مناسب، لباس، جلیقه نجات و غیره را به همراه داشته باشید. یک نکته مهم پیش از ورود به تنگه، اطلاع از بازدید خود به شورای روستا و اهالی آن است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید