بنر هدر

قزقان دره درگز سبز بی کران خراسان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

در میان جاذبه های بی نظیر و زیبای کشورمان ایران جایی هست که با تپه های دلکش و زمردین خود هر بیننده ای را شیفته ی خود می کند. این گل سر سبد طبیعت یکی از روستاهای استان خراسان رضوی به شمار می رود و در شمال شرقی کشور واقع شده است.

قزقان دره ، روستایی است از توابع بخش لطف‌آباد و در شهرستان درگز استان خراسان رضوی ایران.این روستا در دهستان دیباج قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن (۵۷خانوار) ۳۴۳نفر بوده است.

منطقه ناهموار قزقان‌ دره، از جاذبه ‌های گردشگری شهرستان درگز است که در فصل بهار زیباییهای طبیعت آن مورد علاقه کوهنوردان است.

قزقان دره درگز سبز بی کران خراسان

این منطقه در مرز ایران و ترکمنستان واقع شده است؛ که به دلیل مجاورت با دشت ‌های کشور ترکمنستان، بهار را زودتر تجربه می‌ کند و هر سال در ایام نوروز و روز طبیعت میزبان گردشگران است.

همچنین این منطقه به دلیل خاک حاصلخیز و پوشش گیاهی از دیرباز مورد استقبال عشایر منطقه قرار گرفته، به طوریکه عشایر هم اکنون در این منطقه به صورت تقریبا یکجا نشین زندگی می ‌کنند.آن ها علاوه بر دامداری به تولید محصولات لبنی و صنایع دستی نیزمی پردازند.

قزقان دره درگز سبز بی کران خراسان

وجود عشایر و برگزاری جشنواره هایی مانند جشنواره ی عشایر و روستای قزقان که هر سال از دهم تا سیزدهم فروردین در دامن طبیعت زیبای قزقان دره برگزار می شود از دیگر جاذبه های این منطقه است.

شهر درگز که این دره ی دل انگیز را در دل خود جای داده است، در فاصله ی1150 کیلومتری تهران و در255 کیلومتری مشهد قرار دارد.

این شهر که در گذشته ابیورد نامیده می شد پیشینه ای تاریخی و هفت هزار ساله ای دارد و برخی از تاریخ نویسان آن را سرزمین نیاکان اشکانی و قوم پارت معرفی کرده اند.

قزقان دره درگز سبز بی کران خراسان

ناحیه ی درگز که در گذشته گسترش بیشتری داشت، یکی از نقاط مهم و باستانی پارت و خراسان بود که به موجب عهدنامه ی آخال از ایران جدا شده و جز ترکمنستان شد.

این منطقه که از سرخس تا نسا گسترده شده بود، از جلگه های حاصلخیز خراسان به شمار می رفت و از دیرباز محل کشمکش ها و زد و خوردهای اقوام مختلف بود، به طوری که در برخی از نوشته ها ابیورد(درگز) را محل کشته شدن دارا آخرین پادشاه هخامنشی دانسته اند.

قزقان دره درگز سبز بی کران خراسان

در زمان غزنویان ترکان غزنوی به این منطقه هجوم آوردند و در آن سکنی گزدیدند. با آمدن ترک ها زبان مردم منطقه تغییر کرد و به این ترتیب این منطقه ی زیبا قزقن نامیده شد.

قزقن به معنای داغ و گداخته می باشد و وجه تسمیه آن بادهای گرمی برمی گردد که در تابستان از صحرای قره قوم ترکمنستان در این دره می وزد.

قزقان دره درگز سبز بی کران خراسان

نزدیک ترین جاذبه های گردشگری به منطقه ی قزقان دره، گردنه و چشمه ی آب معدنی الله اکبر، پارک ملی تندوره، دره ی شگفت انگیز شمخال، آتشکده های متعدد، غارهای قزلق و شادمینه، پلکان نادری و بازارچه مرزی گمرک هستند.

علاوه بر این ها طبیعت بکر و آثار تاریخی بی شماری که در آن وجود دارد آن را به مکانی به یادماندنی برای گردشگران مبدل کرده است.

قزقان دره درگز سبز بی کران خراسان

در حدود 40 کیلومتری درگز بخشی به نام لطف آباد وجود دارد. چنانچه شما با ماشین به جاده های اطراف لطف آباد بروید، حریم مرزی ایران و ترکمنستان را مشاهده خواهید کرد.

این منطقه دارای گمرک مرزی و محل ترانزیت کالا از ایران به ترکمنستان است، شلیگان دره و تپه های سرسبز و چشم نواز این منطقه در فصل بهار دیدنی است.

موقعیت مکانی

قزقان دره درگز سبز بی کران خراساندرگز یا دره گز یکی از شهرهای استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران است و از شمال به مرز ایران و ترکمنستان، از شرق و جنوب شرقی به مشهد، از جنوب به چناران و از مغرب به قوچان منتهی می شود.

مسیر دسترسی به قزقان دره درگز
خراسان رضوی، درگز، لطف آباد، روستای قزقان دره

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید