بنر هدر

مسجد جامع هندوالان با قدمت هزار ساله

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مساجد، از یادگاری های معنوی و با ارزش پیشینیان هستند که نمایانگر بندگی انسان ها در دوره های مختلف در پیشگاه خداوند هستند.

بازدید از این مساجد تاریخی و انجام مراسم عبادی در آنها، جاذبه ای است که گردشگران زیادی علاقه مند به تجربه آن هستند.

مسجد جامع هندوالان مربوط به دوره تیموریان است و در استان خراسان جنوبی، شهرستان درمیان، روستای هندوالان واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مسجد باشکوه دارای تزئینات زیبا و با ارزشی است و همین امر سبب برتری این مسجد در میان سایر مساجد شهرستان درمیان شده است.

مسجد جامع هندوالان با قدمت هزار ساله

مهمترین عناصر معماری آن سر در ورودی، صحن، گنبد خانه، شبستان ستون دار و محراب می‌باشد. گنبد خانه مرکزی با استفاده از فیل‌پوشها و با مهارت بر روی فضای چهار ضلعی قرار گرفته است.

شبستان ستون‌دار در دو طرف گنبدخانه واقع شده و به وسیله طاق و تویزه به شیوه چهار ترک اجرا شده است.

بنا از نظر تزیینات آجری بسیار متنوع بوده و این تریینات شامل: فیل‌پوشها، گوشواره‌ها، قابهای گچی، رسمی‌بندی محرابها و نحوه آجرچینی گنبدها است. این اثر تاریخی در دوره شاهرخ تیموری در حدود سال ۸۵۰ هـ. ق ساخته شده است.

مسجد جامع هندوالان با قدمت هزار ساله

روستای هندوالان را در گذشته هرندووا می خواندند. عظمت این روستا سبب شد که به نام هند کوچک نیز معروف شود.

اهالی روستای هندولان قدمت مسجد را هزار سال رقم می زنند و معتقدند که این بنای تاریخی به وسیله سیف الله، ساخته شده است.

جالب ترين و قديمي ترين بخش آن گنبد مسجد است كه با مهارت خاصی بر روی فضای چهار ضلعی ساخته شد. شیوه آجرچینی در گنبدهای مسجد بسیار چشم نواز و خیره کننده است.

کتیبه هایی به خط کوفی در این مسجد وجود دارند که متعلق به دوران پنجم و ششم هجری هستند. در دوره های بعد این مسجد مورد بازسازی قرار گرفته است.

مسجد جامع هندوالان با قدمت هزار ساله

این مسجد در حال حاضر فعال است و یکی از مکان های مذهبی مردم روستای هندوالان به شمار می رود. هر روز نماز جماعت در این مسجد برگزار می شود.

علاوه بر این مسجد، روستای هندوالان از طبیعت زیبایی نیز برخوردار است. قنات روستا، پر آب ترین قنات در شهرستان درمیان است. مردمان روستا به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند.

مسجد جامع هندوالان با قدمت هزار ساله

در صورتی که به این روستا سفر کردید، می توانید از محصولات آنها خریداری نمایید. محصولاتی مانند زرشک، گندم و جو و چغندر قند در این جا به عمل می آیند. همچنین شیر و ماست های محلی و روغن های حیوانی اصل نیز می توانید از اهالی روستا خریداری نمایید.

اين بناي تاريخی و معنوی از افتخارات مردم خراسان جنوبی است كه نشان دهنده ارزشی است كه مردمان اين خطه به معنويات می دهند.

مسجد جامع هندوالان با قدمت هزار ساله

برای بازدید از مسجد جامع هندولان باید به مرکز استان خراسان جنوبی، بیرجند بروید. در 85 کیلومتری شمال شرقی این شهر روستای هندولان قرار دارد. از اسدیه که مرکز شهرستان درمیان است تا این مسجد 15 کیلومتر راه وجود دارد.
بهترین زمانی که می توانید برای بازدید از این مسجد به هندوالان سفر کنید، فصل های بهار و تابستان است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید