پارک ملی بمو شیراز سومین پارک ملی حفاظت شده ی کشور

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

پارک ملی بمو از پارک‌های ملی ایران در استان فارس است. این پارک که نامش را از کوه بمو گرفته‌است، در شمال شهر شیراز قرار دارد و در 10 کیلومتری شهر قرار دارد.

این پارک حدود ۴۰ سال است مورد حفاظت قرار گرفته و در بخش زرقان – مسیر تخت جمشید واقع شده‌است. پارک ملی بمو ۴۸ هزار هکتار وسعت دارد و یکی از مناطق چهارگانه طبیعی در استان فارس است.

بمو در میان رشته کوه های زاگرس قرار گرفته و طبیعت آن ترکیب زیبایی از دامنه های زاگرس و جنوب ایران است که زیبایی این منطقه را چند برابر می کند.

پارک ملی بمو

طی چند سال گذشته همواره شاهد آتش سوزیهای متعدد در این منطقه حفاظت شده بوده ایم به گونه‌ای که در یکی از آتش سوزیها گونه‌های زیادی از حیات وحش و گیاهان در آتش سوختند.

وسعت پارک ملی بمو

پارک ملی بمو

محدوده‌ فعلی‌ پارک‌ ملی‌ بمو در سال‌ ۱۳۴۱ تحت‌ عنوان‌ منطقه‌ شکار ممنوع‌ با وسعتی‌ حدود ۱۰۰۰۰۰ هکتار توسط کانون‌ شکار ایجاد شد و در سال‌ ۱۳۴۶ پس‌ ازتشکیل‌ سازمان‌ شکاربانی‌ و نظارت‌ بر صید منطقه‌ شکار ممنوع‌ به‌ منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ وسپس‌ به‌ پارک‌ وحش‌ بمو تغییر نام‌ داد و بالاخره‌ در سال‌ ۱۳۵۴ با ایجاد سازمان‌ حفاظت‌ محیط زیست‌، این‌ منطقه‌ که‌ وسعت‌ آن‌ معادل‌ ۴۸۶۷۸ هکتار بود به‌ نام‌ پارک‌ ملی‌ بمو تغییر نام داد.

در واقع این پارک از لحاظ شمار حیوانات موجود در آن و نیز تنوع حیات وحش، به عنوان سومین پارک ملی حفاظت شده ی کشور، پس از پارک گلستان و ارومیه معرفی شده است.

پوشش جانوری

پارک ملی بمو

پارک ملی بمو از لحاظ شمار حیوانات و تنوع حیات‌وحش، بعد از پارک‌های ملی گلستان و ارومیه در مقام سوم اهمیت می‌باشد هرچند چندان شناخته شده نمی باشد.

 در زیستگاه طبیعی بمو، علاوه بر پلنگ، پستاندارانی از جمله، آهو،گراز، قوچ و میش، بز و پازن و پرندگانی همچون عقاب طلایی زندگی می‌کنند و کفتار، گربه جنگلی، گربه وحشی و جغد کوچک و شاه بوف از دیگر حیوانات این منطقه می‌باشند شمار پلنگ‌های این منطقه در سال ۹۲ شش قلاده برآورد شده‌است.

پارک ملی بمو

در طی کنکاش‌ها و جستجوی‌های صورت گرفته مشخص گردید که شمار پلنگ‌های این منطقه در سال ۱۳۹۲ به شش قلاده می‌رسد که برای حفاظت از نسل این حیوانات اقدامات زیادی از سوی سازمان محیط زیست استان فارس صورت گرفته است تا مانع از انقراض این حیوان در ایران شوند.

 با رفتن به این پارک می توانید از نزدیک از آن ها دیدن و در شرایطی خاص آن ها را لمس کنید.

پوشش گیاهی

پارک ملی بمو

این پارک ملی دارای ۱۱۲ گونه جانوری ۶۹ گونه پرنده و ۲۱ گونه پستاندار، ۱۹ گونه خزنده و ۳ گونه دو زیست و همچنین گونه‌های مختلف گیاهی می‌باشد.

 البته باید توجه داشته باشید که در این پارک ملی، هم گونه های متعدد جانوری و هم گیاهی مثل شکرتیغال شیرازی، سیاه فندق، چلیپای اصفهانی و… زیست می کنند.

گفتنی است که در پارک ملی بمو حدود 350 گونه از گونه های گیاهی موجود است که در 58 تیره ی گیاهی جای دارند. اهمیت بسزای حدود 51 گونه از گیاهان انحصاری در پارک ملی بمو نشانگر غنی بودن ذخایر توارثی موجود در آن می باشد. و از حیث حفظ ذخایر ژنتیکی جایگاه حائز اهمیتی را اشغال نموده است.

پارک ملی بمو

اگر در این منطقه، بهار زودرس اتفاق بیفتد پارک ملی بمو مملو از گل های پامچال، لاله و شقایق وحشی می شود که در نوع خود بسیار زیبا و چشم نواز است.

پارک بمو دارای سه رشته کوه است. رشته کوه ها به موازات همدیگر در راستای شرقی به غربی کشیده شده اند و در میان این رشته کوه ها دره هایی قرار دارد. این دره ها مامن آهوهای زیبایی است که دور از چشم مشغول زندگی اند.

تهدیدات منطقه حفاظت شده بمو

پارک ملی بمو

از جمله عوامل تهدیدکننده پارک ملی بمو می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود : پادگان‌ها و مراکز نظامی متعدد حاشیه پارک و پروژه‌های عمرانی شامل :راه آهن شیراز – اصفهان ، کمربند شمال شرق شیراز ، خطوط انتقال نفت سروستان و میعانات گازی آغاردالان – پالایشگاه شیراز ، توسعه پالایشگاه شیراز ، خطوط انتفال برق و ….

پارک ملی بمو

از جاذبه های بی نظیر این منطقه که بسیار مورد توجه ی گردشگران می باشد، می توان به مناظر منحصر به فرد کوهستانی آن، دره های عمیق، صخره ها و پرتگاه ها اشاره نمود، که به واسطه ی توپوگرافی منطقه ایجاد شده است. به طوری که آن را تحت عنوان یک ژئو پارک معرفی می نماید.

در کنار تمام جذابیت هایی که این منطقه حفاظت شده دارد در ابتدای ورود به محدوده می توانید از موزه تاریخ طبیعی منطقه نیز بازدید کنید. در این موزه مجموعه ای از حیوانات بومی تاکسیدرمی شده بومی در معرض نمایش قرار دارد که می توانید از آن ها بازدید کنید.

پارک ملی بمو

مناسب ترین زمان بازدید از این پارک ملی، فصول گرم سال یعنی فصل های بهار و تابستان می باشد.

چرا که در این فصول پارک ملی بمو دارای آب و هوایی بهاری و سر سبزی خاص استان فارس می باشد. و از این حیث در این فصل ها، پارک ملی بمو میزبان سیل عظیمی از گردشگران و دوست داران طبیعت می باشد.

نکته: پارک ملی بمو به دو بخش “تفرجگاه و موزه حیات وحش” و بخش “تفرجگاهی گسترده” تقسیم می شود. توجه داشته باشید که برای بازدید از بخش تفرجگاه گسترده به دریافت مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست استان فارس نیاز دارید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که بخش موزه فقط در ایام عید و برای بازدیدهای گروهی باز است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید