بنر هدر

پل کابلی شهدای لالی بر فراز کارون

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شوشتر با مساحتی بالغ بر دو هزار کیلومتر مربع، یکی از شهرهای پرجمعیت در شمال استان خوزستان محسوب می‌شود.

شوشتر به دلیل هم‌جواری با دامنه‌های زاگرس موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای در استان خوزستان دارد و دو رودخانه کارون و دز از آن گذر می‌کند. رود کارون از پرآب‌ترین رودخانه‌های ایران است که در گذر از شمال شوشتر به دوشاخه جدا می‌شود و در جنوب شهر دوباره به یکدیگر می‌پیوندد و یک شاخه می‌شود.

همین امر سبب شده است تا این رود شهر شوشتر را به سه منطقه بافت قدیم، بلِیتی و مناطق جدید شمال غربی تقسیم کند. کارون از طولانی‌ترین رودهای ایران است که بخشی از آن به دلیل عمق زیاد قابلیت کشتیرانی دارد.

پل کابلی شهدای لالی بر فراز کارون

برای دستیابی به چشم اندازی بینظیر از بزرگ ترین و پرآب ترین رودخانه ایران، کارون، می توانید از روی پل کابلی لالی عبور کنید.

این پل که با نام پل کابلی شهدای لالی نیز شناخته می شود، یکی از پروژه های عظیم ارتباطی در ایران است و یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان لالی به شمار می رود.

معرفی شهرستان لالی

پل کابلی شهدای لالی بر فراز کارون

شهرستان لالی در شمال شرقی استان خوزستان قراردارد این شهر در شهرستان لالی قرار گرفته مردم لالی از شاخهٔ هفت‌لنگ قوم بختیاری هستند.

بخش لالی از ديرباز زيستگاه بشر بوده و در سده های اخير، به عنوان منطقه گرمسيری و قشلاقی بختياری های كوچ رو، بويژه شاخه های ۷ لنگ بختياری، اعتبار و ارزش بيشتر يافته است.

اين كه لالی بخشی از اولين حوزه شناخته شده نفت در ايران به شمار می‌آيد و از اين رو، در دهه ۳۰ يكی از حوزه های فعال استخراج نفت بوده است.

پل کابلی شهدای لالی بر فراز کارون

پل کابلی لالی. طولانی ترین پل کابلی ایران است. این پل بر روی رود زیبای کارون قرار گرفته است. از مسجد سلیمان که به سمت لالی حرکت می کنیم این پل را در مسیر می بینیم.

مشخصات پل کابلی لالی

پل کابلی شهدای لالی بر فراز کارون

ین پل طولی به اندازه 460 متر دارد و ارتفاع آن از سطح زمین 75 متر می باشد. این پل دارای عرضی به اندازه 5 متر برای عبور ماشین و 2 متر برای عبور لوله های نفت و همچنین گاز است. عرشه پل فلزی است و با کابل های ترکه ای ساخته شده است. از روی پل ماشین آلات و تجهیزات سبک و سنگین می توانند عبور کنند.
در گذشته پل دیگری در این مکان وجود داشت که پس از ساخته شدن سد، آن پل در زیر آب رفت. فاصله پل جدید تا پل قدیمی 3 کیلومتر است.

پل کابلی شهدای لالی بر فراز کاروندر هنگام آبگیری سد گتوند علیا، بخش هایی از جاده لالی به سمت مسجد سلیمان به زیر آب رفت. به همین دلیل طراحی و ساخت بزرگترین پل کابلی کشور در دستور کار قرار گرفت و اجرا شد.

هدف از ساخت این پل برقراری ارتباط بین دو شهر لالی و مسجد سلیمان بود. علاوه بر آن برای ارتباط دادن میادین نفت و گاز در دو سوی دریاچه گتوند نیز از این پل استفاده می شود.

این پل در مرداد سال 1390 به بهره برداری رسید. شایان ذکر است که این پل در چهارمین کنفرانس بین المللی پل که در بهمن 1393 برگزار گردید، در میان شش پل برگزیده کشور قرار گرفت.
رود کارون، رودی پر اهمیت است. از آب این رود، هم برای آشامیدن، هم برای مصارف پزشکی، هم تولید برق و هم به منظور تفریح و سرگرمی استفاده می شود. از این رو، این رود از جایگاه بالایی در کشور ایران برخوردار است. بر روی قسمت های مختلف این رود، سدهای گوناگونی ساخته شده است.

پل کابلی شهدای لالی بر فراز کارونپل کابلی لالی که پلی معلق است یکی از جاذبه های گردشگری است که بر روی این رود ساخته شده است که امروزه به عنوان یکی از جذاب ترین مکان ها برای تفریح و تماشا در شهرستان لالی به شمار می رود.
عده زیادی برای تماشای جریان زیبای رود بر فراز این پل می ایستند و منظره زیبای زیر پای خود را تماشا می کنند. برخی عکس های بینظیری از این نقطه برای خود ثبت می کنند و در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.
نورپردازی های زیبایی بر روی این پل انجام شده است و شب ها در کنار آرامش کارون، منظره ای رویایی و شگفت انگیز ایجاد می کند.

پل کابلی شهدای لالی بر فراز کارون

به دلیل ماشین رو بودن این پل، دسترسی به آن بسیار آسان است. دو طرف پل حفاظ دارد و در انتهای پل مکانی برای نگه داشتن ماشین و تماشای منظره آن پیدا می کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید