سنت ها و آداب و رسوم مردم سوئیس

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

سوئیسی ها برای قانون ارزش زیادی قائلند و بی نظمی و نقض قوانین برایشان خوشایند نیست به گونه ای که به عنوان قانون مدارترین کشور اروپایی شناخته شده اند. بنابراین رعایت قوانین و مقررات و احترام به حقوق دیگران در این کشور الزامیست.

وقت و زمان همانند قانون برای سوئیسی ها ارزشمند و مورد احترام است به طوری که در قرار ملاقات ها و به خصوص قرارهای کاری زودتر از زمان موعود در مکان مورد نظر حاضر می شوند.

سنت ها و آداب و رسوم مردم سوئیسخانواده، مرکز ساختار اجتماعی در سوئیس است به طوری که حریم خصوصی خانواده بسیار با ارزش است. به طور سنتی سوئیسی ها در مقایسه با استانداردهای اروپایی دیرتر ازدواج می کنند و تعداد افراد مجرد بیشتری دارند. خانواده ها وقت خود را با انجام فعالیت هایی که در طبیعت زیبای سوئیس قابل انجام است سپری می کنند. فعالیت هایی نظیر پیاده روی، اسکی و دوچرخه سواری.

سنت ها و آداب و رسوم مردم سوئیساگر به سوئیس سفر می کنید شایسته است هدیه ای از کشور خود به همراه داشته باشید. اگر به منزل یک سوئیسی دعوت شدید، توصیه می شود با خود شکلات، گل یا نوشیدنی همراه ببرید.

سنت ها و آداب و رسوم مردم سوئیسبعد از حضور، ارسال یادداشت تشکر بسیار پسندیده است. اگر برای شام دعوت شدید، شما را بر اساس زمان رسیدن و به موقع بودنتان قضاوت می کنند. تا زمانی که دعوت به نشستن نشده اید، بایستید چون ممکن است به صندلی خاصی هدایت شوید. غذا معمولا با گفتن “نوش جان” شروع می شود. قبل از شروع غذا منتظر باشید تا میزبان غذا را شروع کند. هرگز در زمان غذا خوردن، آرنج خود را روی میز نگذارید.

سنت ها و آداب و رسوم مردم سوئیسمعمولا پنیر در وعده های غذایی سوئیسی روی میز قرار می گیرد اگر پنیرهای دایره ای شکل روی میز قرار داشت، حتما از مرکز دایره برش بزنید. بعد از اتمام غذا، کارد و چنگال را به صورت موازی روی بشقاب قرار دهید.

سنت ها و آداب و رسوم مردم سوئیسآشپزی

سوئیسی‌ها به خاطر پنیر فوندو شناخته می‌شوند که از پنیر محلی آب شده در یک ظرف و نان تردی که در‌ آن فرو می‌کنند تشکیل شده است. از دیگر غذاهای محبوب می‌توان به «راکلت» (raclette) و «روستی» (rosti) تهیه شده از سیب زمینی برای صبحانه اشاره کرد. این سرزمین به خاطر مصرف زیاد شکلات نیز شهرت دارد و البته به خاطر تولید بهترین محصولات شکلاتی نیز در سطح جهان شناخته شده است.

سنت ها و آداب و رسوم مردم سوئیساگر مایل بودید درباره غذاهای این کشور اطلاعات بیشتری کسب کنید، توصیه می‌کنیم به مقاله اختصاصی غذاهای سوئیسی سر بزنید.

لباس پوشیدن

سنت ها و آداب و رسوم مردم سوئیسپوشاک سنتی سوئیس هنوز هم در برخی موارد خاص پوشیده می‌شوند. زنان یک بلوز آستین بلند، دامن، پیشبند ابریشمی، زیر پیراهنی و جوراب شلواری می‌پوشیدند و مردان نیز پیراهن سفید و شلوارک به تن می‌کردند.

طرز پوشش معاصر بیشتر تحت تأثیر زندگی شهری دنیا بوده و ترکیب شلوار جین و تی‌شرت از همه بیشتر طرفدار دارد. نوجوانان از لباس‌های ورزشی بسیار استفاده می‌کنند تا با سبک زندگی ورزشی‌شان تطابق داشته باشد و بزرگسالان نیز به تهیه پوشاکی از الیاف هماهنگ با طبیعت دقت ویژه‌ای دارند.

باور و ارزش ها

مردم سوئیس به خاطر محافظه کاری و قانون‌مداری شهرت دارند. وقت شناسی و صداقت از ارزش‌های مهم این کشور به شمار رفته و از بازدیدکنندگان نیز انتظار می‌رود این قوانین را رعایت کنند.

سنت ها و آداب و رسوم مردم سوئیسیکی از بالاترین نرخ‌های امید به زندگی در جهان متعلق به سوئیس است و نرخ متوسط مرگ و میر برای مردان، هشتاد سال و زنان هشتاد و چهار سال برآورد شده. اهالی این کشور خیلی اهل بیرون رفتن و گشت و گذار نیستند و کمتر به شرکت در رویدادهای عمومی علاقه دارند. مردانگی در زمینه رقابت و کسب موفقیت از دیگر ارزش‌های مهم این کشور بوده و کودکان را تشویق به استقلال کرده و به آن‌ها آموزش می‌دهند که با دوچرخه و به تنهایی به مدرسه بروند.

هنر، معماری و ادبیات در سوئیس

در سرتاسر کشور سوئیس بیش از ۱۰۰۰ موزه و جایگاه‌های متعددی برای هنرمندان معاصر وجود دارد که بتوانند هنر خود را به نمایش بگذارند. البته مدت زیادی از ظهور هنر سوئیس در سکوی بین‌المللی نمی‌گذرد.

یکی از معروف‌ترین نقاشان کشور «پل کله» (Paul Klee) است و این سرزمین را به عنوان خاستگاه جنبش «دادائیسم» در سال ۱۹۱۶ نیز می‌شناسند. معماری سوئیس تحت تأثیر سبک‌های رومی بوده و بهترین نمونه‌های آن را در کلیسای جامع ژنو، سیون و بازل می‌توانید ببینید.

سبک‌های دیگر شامل باروک و گوتیک شده که بیشتر در ساخت استحکامات نظامی قابل مشاهده هستند. معماران قابل توجه سوئیسی در دنیا شناخته شده و معتبر بوده و از بینشان می‌توان به «ماریو بوتا» (Mario Botta) به خاطر تأثیرگذاری بر روی معماری مدرن اشاره کرد.

سنت ها و آداب و رسوم مردم سوئیسشاید معروف‌ترین کتاب تخیلی سوئیس «هایدی» باشد که توسط «یوهانا اشپیری» (Johanna Spyri) نوشته شد. داستان کتاب درباره یک دختر بچه یتیم است که در کوهستان زندگی می‌کند.

این کتاب کلاسیک کودکان همواره نمادی از کشور سوئیس بوده و یکی از معروف‌ترین آثار ادبیات کودکان در جهان محسوب می‌شود. از بین سایر نویسندگان معروف سوئیسی، ژان ژاک روسو را می‌توان نام برد.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «سنت ها و آداب و رسوم مردم سوئیس»

  1. بسیار زیبا و خیلی خیلی خیلی سرسبز و طبیعی و باورنکردنی و بسیار غیرقابل وصفه اینجا کشور سوئیسه و بهشت برین نام گرفته است…

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید