بنر هدر

سنت ها و آداب و رسوم مردم لبنان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

سرزمین لبنان آب‌وهوای مدیترانه‌ای دارد. هوای سواحل در زمستان‌ها سرد و بارانی و در تابستان‌ها گرم و شرجی است. در نواحی بلندتر به ویژه کوهستان‌ها، زمستان‌ها با بارش برف همراه است و دمای هوا به زیر صفر می‌رسد. بخش‌های دیگر این کشور، تابستان‌های گرم و خشک دارد.

بیشتر مناطق لبنان سالانه شاهد باران‌های بسیاری است، ولی در مناطق خاصی در شمال شرق لبنان به علت وجود قله‌های مرتفع کوه‌های غرب که مسیر ابرهای باران‌زای پدید آمده از مدیترانه را سد می‌کنند، باران زیادی نمی‌بارد. لبنان دارای جنگل‌های وسیع درختان سدر است. سدر به نماد ملی لبنان نیز تبدیل شده‌است.

سنت ها و آداب و رسوم مردم لبنان

لبنان برای هزاران سال محل عبور تمدن‌های مختلف بوده‌است. پس جای تعجب نیست که این کشور کوچک دارای فرهنگی فوق‌العاده غنی و زنده باشد. وجود گونه‌های بسیار قومی و مذهبی به رسوم پربار موسیقی، آشپزی و جشن‌های لبنان کمک بسیاری کرده‌است. مخصوصاً در بیروت دارای هنر غنی است و نمایش‌ها و نمایشگاه‌ها و شوهای مد و کنسرتهای زیادی در طول سال در نگارخانه‌ها، موزه‌ها، تئاترها و اماکن عمومی برگزار می‌شود.

جوان امروز لبنانی اگرچه ظاهری مدرن دارد؛ اما به لبنان متحد همچنان وفادار است. فرهنگ جاری در لبنان تبلوری از فرهنگ چند هزار ساله فینیقی‌ها، یونانی‌ها، آشوری‌ها، ایرانی‌ها، رومی‌ها، اعراب و ترک‌های عثمانی می‌باشد و طی چند دهه اخیر فرهنگ فرانسوی نیز به این مجموعه اضافه گردیده‌است.

جامعه لبنان مدرن، تحصیلکرده و قابل مقایسه با جوامع اروپایی مدیترانه است. اکثر لبنانی‌ها دو زبانه هستند و عربی و فرانسه صحبت می‌کنند. به همین دلیل لبنان عضو سازمان بین‌المللی کشورهای فرانسوی زبان است. با این حال زبان انگلیسی مخصوصاً بین دانشجویان لبنانی رایج شده‌است. این کشور نه تنها محل تلاقی مسیحیت با اسلام بلکه دروازه‌ای است که جهان عرب را به اروپا متصل می‌کند.

آداب و رسوم خوشآمدگویی در لبنان

ترکیبی جالبی از فرهنگ فرانسوی و اسلام (عربی) است.

لبخند گرم و صمیمانه ، همراه با دست دادن و ذکر کلمه مرحبا شیوه معمول خوش آمدگویی و سلام کردن در لبنان است. در بین دوستان نزدیک شما می توانید 3 بار بوسیدن گونه ها را مشاهده کنید که سبکی فرانسوی است.

وقتی با شخصی رو در رو می شوید حتما ً زمان کافی برای احوالپرسی از خود و خانواده اش بگذارید و جویای سلامتی آنها شوید.

اگر مردی با خانم مسلمانی ملاقات می کند باید به این نکته واقف باشد که شاید خانم تمایل به دست دادن نداشته باشد پس بهتر است برای دست دادن منتظر بماند تا خانم اگر تمایل داشت پیش قدم شود.

سنت ها و آداب و رسوم مردم لبنان

آداب هدیه دادن در لبنان

هدیه دادن در لبنان بخشی از فرهنگ به شمار می رود و به مناسبت های خاص و تولد ها خلاصه نمی شود.هدایا ممکن است برای جبران لطف کسی ، یا به مسافری که از راه دور آمده و یا حتی بدون هیچ علتی اهدا شوند.

اگر به منزل یک لبنانی دعوت شدید ، مرسوم است که با خود گل به همراه ببرید.

اگر برای وعده غذایی ٍ صرف غذا دعوت شدید ، شکلات یا شیرینی به همراه داشته باشید.

اگر به منزل یک مسلمان لبنانی دعوت شدید ، پسندیده تر است که ذکر کنید هدیه شما برای مرد میزبان است. هدیه دادن نوشیدنی امری خوشایند است اما در نظر داشته باشید که مسلمانان نوشیدنی الکلی مصرف نمی کنند.یک هدیه کوچک برای فرزند میزبان هم ایده جالبیست.

همیشه با دست راست و یا هر دو دست هدیه خود را تقدیم کنید و هیچوقت از دست چپ استفاده نکنید.

سنت ها و آداب و رسوم مردم لبنان

آداب غذا لبنان

اگر به منزل یک لبنانی برای صرف غذا دعوت شدید، این نکات را مد نظر داشته باشید:

سنت ها و آداب و رسوم مردم لبنان

خوب لباس بپوشید .از صحبت کردن راجع به مسائلی همچون سیاست، مذهب یا جنگلهای داخلی اجتناب کنید ، مگر آنکه مطمئن باشید میزبان شما مشکلی برای صحبت کردن در این گونه موارد ندارد.اول به افراد مسن تر سلام کنید.آداب غذا خوردن و چیدمان میز به صورت رسمی است. منتظر بمانید تا محل نشستن به شما اعلام شود. آداب غذا خوردن بین المللی است یعنی چنگال در دست چپ و چاقو در دست راست قرار می گیرد.

سنت ها و آداب و رسوم مردم لبنان

از شما انتظار می رود که از تمام غذاهای روی میز بچشید. از شما انتظار می رود که برای وعده بشقاب دوم و سوم درخواست غذا کنید پس بهتر است که در بشقاب اول کمتر غذا بکشید تا بتوانید برای دفعات بعدی درخواست بدهید این کار شما حس لذت بردن از غذا را به میزبان منتقل می کند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید