سنت ها و آداب و رسوم مردم یونان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

در کنار جاهای دیدنی یونان که کشوری با سنت‌های غنی به شمار رفته و علیرغم تاریخ پر فراز و نشیبش که بارها مورد اشغال بیگانگان واقع شده، هنوز هم حس قوی یونانی بودن عمیقاً در عادات و اذهان مردم آن به چشم می‌خورد.

اگر به کشور یونان سفر کردید، با مردمی مواجه می‌شوید که فرهنگ و هویت ملی‌ خود را بسیار دوست داشته و عادات و سنت‌های قدیمی‌شان در زندگی روزمره اهالی‌اش ریشه دوانده است.

شاید در ظاهر، جوانان آتنی را ببینید که سرگرم خوردن پیتزا و تفریحات شبانه کنار ساحل هستند و این هیچ شباهتی به یونان قدیم ندارد؛ اما این موارد تنها سطح جامعه را ساخته و آن‌ها هنوز هم با ریتم‌های رایج سنتی موسیقی یونان می‌رقصند، متن ترانه‌های قدیمی آن را بلدند و هنوز هم به آداب و رسوم ملی خود احترام گذاشته و آن را مانند نسل‌های قبل از خود حفظ می‌کنند.

داشتن آثار تاریخی چند هزار ساله و ادبیات غنی شامل اشعار، درام، فلسفه، تاریخ و سفرنامه های ناب باعث شده تا یونانی ها به میراث فرهنگی و تمدن جهانی خود افتخار می کنند.

مذهب و سنت‌ های یونان

مذهب جزء جدایی ناپذیر زندگی یونانی هاست به طوری که کلیسای ارتودوکس یونان، نماد ملی دین محسوب شده و قوانین آن توسط اکثریت مردم پیروی می شود و به تبع آن اکثر تعطیلات و فستیوال های یونان، مناسبت های مذهبی هستند.

کلیسا در یونان نقش مهمی را در مسائل سیاسی، مدنی و دولتی ایفا می کند حتی بسیار بیشتر از کشورهای سکولار! جوان ترها مثل والدینشان، به کلیسا رفتن تمایلی نشان نمی دهند ولی همچنان برای مراسم عروسی و عزا به کلیسا می روند.

سنت ها و آداب و رسوم مردم یونان

روز عید پاک مهم‌ترین روز مقدس مذهبی یونان به شمار می‌رود و چهل روز قبل از آن را روزه‌ای می‌گیرند که شامل نخوردن محصولات حیوانی می‌شود. البته امروزه دیگر مردم خیلی پایبند این چهل روز نیستند. به ویژه جوانان که به مسائل سلامتی اهمیت بیشتری می‌دهند خیلی این تعداد روز را رعایت نمی‌کنند.

در روز «دوشنبه پاک» که شروع این چهل روز را مشخص می‌کند، معمولاً همه بیرون رفته و به بادبادک بازی و خوردن یک غذای سنتی گیاهی و برخی غذاهای دریایی مجاز می‌پردازند. جشن پاک حدود یک هفته به طول انجامیده و چند جشن دیگر را نیز به دنبال دارد. این هفته یکی از بهترین موقعیت‌ها برای تجربه برخی از عمیق‌ترین سنت‌های یونانی محسوب می‌شود.

سنت ها و آداب و رسوم مردم یونان

کریسمس هم در یونان جشن گرفته می‌شود اما به اندازه عید پاک اهمیت ندارد. این رویداد دوره مهمانی‌ها و غذا خوردن‌های خانوادگی بوده و تا عید سال نو ادامه پیدا می‌کند.

در یونان، رسمی برای باز کردن کادو در کریسمس وجود ندارد اما در روز سال نو کادو بین مردم رد و بدل می‌شود. پس از آن در روز ششم ژانویه روز ظهور و تجلی مسیح را جشن می‌گیرند. در سرتاسر یونان صلیب‌ها را به دریا، دریاچه‌ها یا رودخانه‌ها می‌اندازند و بعداً شناگران شجاع داخل آب شیرجه زده و صلیب‌ها را پیدا می‌کنند.

سنت ها و آداب و رسوم مردم یونان

تعطیلات ملی یونان

روز پانزدهم آگوست، روز مریم مقدس، یکی دیگر از تعطیلات مذهبی بزرگ کشور یونان به حساب می‌آید. فستیوال‌های متعددی در کلیساهای سرتاسر کشور برگزار می‌شوند و خدمات مذهبی، صرف غذا، نوشیدنی و رقص به دنبال آن اتفاق می‌افتند. روز بیست و پنجم مارس نیز یکی از تعطیلات ملی بزرگ یونان بوده که پیروزی این کشور علیه ترکیه را جشن می‌گیرد.

در این روز جنگ‌های استقلال طلبی یونان به پایان رسید. رژه‌های بزرگی در کل کشور برگزار می‌شوند که در آن‌ها افراد نظامی و بچه‌های مدرسه‌ای شرکت دارند. روز بیست و هشتم اکتبر به روز «اوچی» (Ochi Day) شهرت داشته و نه گفتن یونان به ایتالیایی‌ها در شروع جنگ جهانی دوم را جشن می‌گیرد. در این روز هم رژه‌های متعددی به چشم می‌خورند.

سنت ها و آداب و رسوم مردم یونان

موسیقی در یونان

در دوران یونان باستان، با موسیقی به عنوان هدیه‌ای از جانب خدایان برخورد می‌شد. این هنر را به خدای هرمس با یک چنگ، آتنا با فلوت و پان با یک ساز دهنی لوله‌ای به نام «پان پایپ» نسبت می‌دادند.

موسیقی در تمام موقعیت‌ها مانند عروسی، مراسم مذهبی، فستیوال، جشن یا فعالیت‌های نظامی استفاده می‌شد. علاوه بر این در اجراهای نمایشی نیز از موسیقی بهره می‌گرفتند. با سقوط یونان باستان، موسیقی این کشور بیشتر با حال و هوایی شرقی توسعه یافت. در قرن ۱۹ از موسیقی این سرزمین در قطعات اپرایی نیز استفاده شد.

سنت ها و آداب و رسوم مردم یوناناساس ساختار اجتماعی در یونان خانواده است به طوری که حمایت مادی و معنوی را از تمام اعضای خود انجام می دهد. خانواده بزرگتر یا همان خاندان، در مواقع نیاز به بستگان خود کمک می کنند تا شغل مناسبی پیدا کنند.

سنت ها و آداب و رسوم مردم یونان

یونانی ها بسیار گرم و مهمان نوازند اما شاید این گرمی را در همان لحظه اول متوجه نشوید پس هنگامی که برای اولین بار فردی را ملاقات می کنید، به آرامی دست بدهید، لبخند بزنید و تماس چشمی مستقیم داشته باشید تا در ادامه این گرمی و مهمان نوازی را متوجه شوید.

سنت ها و آداب و رسوم مردم یونان

برای هدیه دادن به دنبال هدیه گرانقیمت نباشید زیرا هدیه دادن به صورت متقابل است و هدیه ای که گرانبها باشد، طرف مقابل را ملزم به بازگرداندن معادل آن می کند. یونانی ها با بخش اول یعنی بازگرداندن هدیه، موافقند ولی با بخش دوم که گرانبها بودن مطرح می شود، مخالفند.

سنت ها و آداب و رسوم مردم یونان

اگر برای شام به منزل شخصی دعوت شدید، هدیه کوچکی به عنوان یادگاری به همراه خود ببرید. البته به خاطر داشته باشید که هدیه خود را حتما بسته بندی کنید. به میزبان خود در چیدن و جمع کردن میز شام کمک کنید البته ممکن است پیشنهاد و تلاش شما پذیرفته نشود ولی رفتار شما مورد قدردانی قرار خواهد گرفت.

سنت ها و آداب و رسوم مردم یونان

همچنین حواستان باشد که بیشتر از نیم ساعت نمی توانید تاخیر داشته باشید پس بدانید که رعایت نکردن آن نوعی بی ادبی محسوب می شود. لباس آراسته و مرتب پوشیدن نشانه احترام به میزبان است.

سنت ها و آداب و رسوم مردم یونان

اگر زبان یونانی را بلد نیستید و هیچ دوست یونانی هم ندارید، اما هنوز مایل هستید که برخی از آداب و رسوم این ملت را تجربه نمایید، به شما پیشنهاد می‌کنیم خلاف جریان گردشگران حرکت کنید. در زمستان به بازدید از یک جزیره رفته و با اهالی آنجا آشنا شوید که به گرمی پذیرای شما خواهند بود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید