بنر هدر

بهترین و محبوب ترین غذاهای اسلواکی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

غذا‌هایی که در کشور اسلواکی امتحان خواهید کرد، هرگز از یادتان نمی‌رود و به یکی از بهترین تجربه‌های شما بدل خواهد شد. پس شکم‌گردی در این کشور را از دست ندهید.

توصیه می‌کنیم که آن ساندویچ و غذا‌های فست فودی زنجیره‌ای را کنار بگذارید و کمی هم به فکر سلامتی خود باشید. با خواندن این نوشتار با غذاهایی سالمی آشنا می‌شوید که برترین خوارک‌های اسلواکی به شمار می‌روند. این غذاها علاوه بر طعم دلچسب، برای بدنتان هم مفید خواهد بود.

پنیر سنتی بریندزا (Slovenská Bryndza)

بهترین و محبوب ترین غذاهای اسلواکی

پنیر بریندزای اسلواکی (Slovenská Bryndza)، پنیری نرم است که در مناطق کوهستانی جمهوری اسلواکی از شیر گوسفند تهیه می شود. این گوسفندها معمولاً در ارتفاعات پایین تر می چرند، اما در طول تابستان برای طولانی تر شدن دوره ی چرا به ارتفاعات بالاتر می روند.

نام این پنیر، بریندزا (bryndza)، از کلمه ی رومانیایی «brânză» به معنی «پنیر» گرفته شده است. این پنیر سفید رنگ، کمی مرطوب است و از شیر رسیده تهیه شده و به خاطر شکل دانه دانه اش، به راحتی روی نان یا هر ماده ی غذایی دیگری پخش می شود. این پنیر، معطر به رایحه ی دلپذیر شیر گوسفند است و طعم ترش متفاوت آن، هم کمی شور و هم کمی تند است.

پنیر بریندزا، ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی غذاهای ملی اسلواکی مثل برینزووِه هالوشکی (Bryndzové halušky) و برینزووِه پیروگی (Bryndzové pirohy) است، که طعم و عطر ویژه ای به این غذاها می بخشد.

پیسکاویسا | Pljeskavica

بهترین و محبوب ترین غذاهای اسلواکی

پیسکاویسا (گوشت کبابی) یک غذا از نواحی جنوبی اسلواکی است که هم اکنون در کشورهایی نظیر بوسنی، صربستان، کرواسی، اسلوونی و مقدونیه سرو می‌شود. به دلیل استفاده از گوشت قرمز در طبخ این غذا شاید خوردن آن برای بعضی از افراد چندان ساده نباشد اما هنگامی که شروع به خوردن آن کنید، دیگر نمی‌توانید از پای میز غذا بلند شوید. پیسکاویسا به راحتی نظر طرفداران غذاهای سنگین کبابی را به خود جلب می‌کند.

تردلنیک اسکالیکی (Skalický trdelník)

بهترین و محبوب ترین غذاهای اسلواکی

تردلنیک اسکالیکی (Skalický trdelník)، یک مدل شیرینی سیخی است که برای تهیه ی آن، خمیری نرم را بر روی غلتکی به نام «تردلو» (trdlo) حرارت می دهند. این شیرینی، در شمال غربی جمهوری اسلواکی، در نزدیکی مرز جمهوری چک و رودخانه ی میاوا (Myjava River) تولید می شود.

طبق گفته ی مورخان غذا، در قرن 18 میلادی در شهر اسکالیکا (Skalica) در مرز اسلواکی و جمهوری چک، ژنرالی مجارستانی حضور داشت که ندیم او، یک آشپز ترانسیلوانیایی و مسلط به دستور پخت این خوراکی لذیذ بود.

هنگامی که خمیر این شیرینی روی غلتک قرار می گیرد، با سفیده ی تخم مرغ پوشانده، و بر روی آن، گردو، بادام یا زردآلو پاشیده می شود. سپس، تا رسیدن به رنگ طلایی، پخته شده و بر روی آن، شکر شیرینی پزی و وانیل می پاشند.

جداره ی بیرونی تردلنیک (trdelnik)، قهوه ای طلایی است، اما داخل آن زرد می ماند. خمیر این کیک نرم، و معطر به مغز آجیل خرد شده، زردآلو و وانیل است.

بهترین و محبوب ترین غذاهای اسلواکی

در گوشه و کنار خیابان ها، میدان ها و بازارهای اسلواکی و جمهوری چک، از مصرف تردلنیک تازه که در کاغذ پیچیده می شود، لذت ببرید.در مجارستان، شیرینی مشابه تردلنیک اسکالیکی وجود دارد که کمی بزرگ تر است و با نام «کورتوش‌کالاچ» (kürtőskalács) یا «کیک دودکشی» شناخته می شود.

کوفته های برینزووِه پیروگی (Bryndzové pirohy)

بهترین و محبوب ترین غذاهای اسلواکی

نسخه ی اسلواکی «پیروگی» (pierogi) معروف لهستانی، شامل یک خمیر سیب زمینی نازک است که به دور ترکیبی از سیب زمینی رنده شده و پنیر سنتی گوسفندی بریندزا (bryndza) پیچیده می شود. این کوفته های هلالی شکل، معمولاً پخته می شوند (و گاهی سرخ می شوند) تا زمانی که جداره ی بیرونی آن ها، ترد و طلایی شود.

کوفته های برینزووِه پیروگی، به صورت سنتی، همراه با روکشی از بیکن سرخ شده، پیازچه و کمی خامه ی ترش سرو می شود.

پاسترمایلیا

بهترین و محبوب ترین غذاهای اسلواکی

پاسترمایلیا یک نوع نان مقدونی است که با خمیر و گوشت پخته می‌شود. این نان معمولاً به شکل تخم مرغی پخته می‌شود و با تکه‌هایی از گوشت تزیین می‌گردد. نام این نان از کلمه پاستارما (pastrma) به معنی گوشت ادویه زده و خشک شده گوسفند است.

استراپاچکی (Strapačky)

بهترین و محبوب ترین غذاهای اسلواکی

این غذای ساده ی اسلواکی، ترکیبی از کوفته های سنتی هالوشکی (halušky) و کلم ترش رنده شده ی تند است. کوفته های نرم و کوچک هالوشکی (halušky)، نوع بی نظیری از کوفته های سیب زمینی است که در غذاهای مختلف اسلواکی استفاده می شود. در استراپاچکی (strapačky)، طعم ملایم کوفته های هالوشکی در کنار کلم ترش کمی شیرین شده ی آب پز، ترکیب کاملی را رقم می زند.این غذا معمولا با تکه های ترد بیکن تزئین شده و به عنوان غذای اصلی سرو می شود.

کوفته ی گِرمکنودل (Germknödel)

بهترین و محبوب ترین غذاهای اسلواکی

گِرمکنودل (Germknödel)، کوفته ی معروف اتریشی است که محصول بخارپز کردن خمیر ترش است. خمیر نرم این کوفته، محتوی مربای آلو با طعم عرق نیشکر است. قبل از سرو، کوفته ها آغشته به کره ی مذاب یا سس با پایه ی وانیل شده و مقدار قابل توجهی تخم خشخاش روی آن پاشیده می شود.

خاستگاه گِرمکنودل (Germknödel)، مناطق شرقی یا جنوبی اتریش پنداشته می شود. این روزها، این دسر بی نظیر، خوراکی جدایی ناپذیر تفریحگاه های اسکی معروف اتریش در زمستان است و جالب است بدانید اگرچه امروزه گِرمکنودل به عنوان دسر مصرف می شود، اما در بدو معرفی آن در آشپزی اتریشی این طور نبود.

مانند بسیاری دیگر از غذاهای اتریشی مانند بوچلن (buchteln) و کایزرشمارن (kaiserschmarrn)، گِرمکنودل نیز به عنوان غذای اصلی مورد مصرف در ماه روزه، که معمولاً از مصرف گوشت اجتناب می شد، عرضه شد. به همین دلیل است که این غذا هنوز با همان سایز بزرگ و غیر معمول سرو می شود.

گِرمکنودل (Germknödel) همیشه باید تازه تازه آماده شده و گرم گرم سرو شود. در اسلواکی و جمهوری چک، گرمکنودل، با نام های «parené buchty» و «buchty na páře» نیز شناخته می شود که هر دو به معنی «نان نرم بخارپز شده» هستند. به غیر از مربای آلو، این نان ها گاهی با مربای میوه ای دیگر، پنیر تازه ی شیرین شده، دانه های خشخاش یا شکلات پر می شوند.

تاراتور | Tarator

بهترین و محبوب ترین غذاهای اسلواکی

تاراتور یک غذای سنتی بالکانی است که از معده شما در مقابل غذاهای سنگین محافظت می‌کند. این سوپ سرد (یا سالاد مایع) ترکیبی از ماست، خیار، سیر، روغن سبزیجات، آب و گردو است که به صورت سرد و یا حتی با یخ در فصل تابستان در کشور بلغارستان و جمهوری مقدونیه سرو می‌شود. گاهی ساکنین محلی در تهیه این غذا به جای ماست از سرکه و آب، به جای خیار از کاهو و هویج و به جای گردو از نان استفاده می‌کنند.

کلوچه های لاسکُنکی (Laskonky)

بهترین و محبوب ترین غذاهای اسلواکی

لاسکُنکی، کلوچه های محبوب چک و اسلواکی است، که از دو مرینگ (سفیده ی تخم مرغ و شکر زده شده) ترد تشکیل شده که بین آن با کرم کره های متفاوتی پر می شود. مرینگ ها، گاهی حاوی گردوی آسیاب شده یا نارگیل هستند، و معمولاً به شکل بیضی های نازکی پخته می شوند. به صورت سنتی، کرم کره ی کارامل به عنوان ماده ی میانی آن استفاده می شود، اما امروزه در بسیاری از انواع آن، قهوه یا شکلات به کار می رود.

این خوراکی ترد و شیرین، محصولی همیشه حاضر در بسیاری از شیرینی فروشی های چک و اسلواکی است. کلوچه های لاسکُنکی معمولاً به عنوان دسر و در کنار یک فنجان قهوه یا چای میل می شوند.

سوپ کلم (Kapustnica) یا کاپوستنیکا پولیووکا (Kapustová polievka)

بهترین و محبوب ترین غذاهای اسلواکی

این سوپ کلم پیچ اسلواکی، یک غذای زمستانی دلچسب با طعمی غنی است که این طعم، ناشی از استفاده ی انواع گوشت خوک دودی، سوسیس و قارچ خشک می باشد. کاپوستنیکا (Kapustnica) از جمله ی سوپ های مشابهی است که سراسر اروپای شرقی و مرکزی یافت می شود، اما در اسلواکی، این سوپ اغلب همراه با برینزووِه هالوشکی (bryndzové halušky) سرو می شود که مخلوط کوفته های سیب زمینی با پنیر نرم گوسفندی است.

برینزووِه هالوشکی (Bryndzové halušky)

بهترین و محبوب ترین غذاهای اسلواکی

برینزووِه هالوشکی (Bryndzové halušky) یک وعده ی غذایی کامل و ساده است که از سه ماده ی غذایی تشکیل می شود: هالوشکی (halušky)، بریندزا (bryndza) و بیکن (bacon). هالوشکی، نام سنتی اسلواکی برای کوفته هایی است که از سیب زمینی خام و آرد تهیه می شوند. دومین ماده ی اصلی موجود در این غذا بریندزا است که پنیری لذیذ است و از شیر گوسفند تهیه می شود.

پنیر بریندزای اصیل اسلواکی، شور، غلیظ، خرده مانند و به رنگ خاكستری روشن است، در حالی كه انواع مورد تولید انبوه آن معمولاً ملایم تر، سبك تر و معمولاً حاوی درصد مشخصی از پنیر گاوی هستند. پنیر بریندزا مستقیما به کوفته های هالوشکی اضافه شده و تا ذوب شدن آن، کاملاً هم زده می شود.

قسمت سوم و آخر، بیکن است که به طور معمول قطعه قطعه و در تابه ای سرخ شده و روی باقی مواد غذا ریخته می شود. این غذای دلچسب، نماد افتخار اسلواکی هاست و آشپزی اسلواکی را آن گونه که هست نشان می دهد: ساده، سر راست و سنتی.

کندل | Knedle

بهترین و محبوب ترین غذاهای اسلواکی

کندل نوعی پودینگ پرشده از میوه است که به راحتی کنترل اشتهایتان را از شما می‌گیرد. این غذا به صورت لایه‌ای از خمیر سیب زمینی که با ذرات میوه پر می‌شود، تهیه می‌گردد.

کندل اغلب در کشورهایی نظیر‌ چک، اسلواکى، لهستان، ‌ اسلوونی، کروواسی، بوسنی و صربستان به عنوان یک ناهار شیرین صرف می‌شود. این غذای خوشمزه به پیروگی شبیه است اما با این تفاوت که آب پز می‌‌شود.

سالو | Salo

بهترین و محبوب ترین غذاهای اسلواکی

سالو یک غذای بسیار خوشمزه و سنتی از طرف کشورهای اروپای شرقی است که از تکه‌های چربی بدون پوست و پخته شده گوشت تهیه می‌شود. سالو با این نام در کشورهایی مثل بلاروس، روسیه و اوکراین پخته می‌شود ولی می‌توانید در سایر کشورهای منطقه نیز آن را با نام دیگری پیدا کنید. سالو در کشورهای اروپای شرقی با فلفل قرمز و سایر ادویه‌ها و در اروپای جنوبی به صورت دودی طبخ می‌شود.

خوراک گولاش (Guláš)

بهترین و محبوب ترین غذاهای اسلواکی

گولاش، خوراک سنتی گوشتی و خوش خوراکی است که با سسی به رنگ قرمز تیره سرو می شود و رنگ این سس، به دلیل پاپریکای (گرد فلفل قرمز) فراوان آن می باشد.

گولاش، که خاستگاه مجارستانی دارد، در طول تاریخ به یکی از رایج ترین غذاها در جمهوری چک و اسلواکی بدل شد. این دو کشور، هر کدام، نسخه ای ویژه و منحصر به فرد خلق کردند که کمی متفاوت از نسخه ی اصلی است.

گولاش معمولاً متشکل از گوشت گاو، گوشت خوک یا گوشت شکاری است که به مدت چند ساعت در کنار پیاز در حرارتی کمتر از جوش قل می زند تا آب گوشت غلیظ شود. این غذای ساده انواع متفاوتی دارد که تفاوت آن ها در استفاده از برش های متفاوت گوشت، سیب زمینی، زیره، مرزنجوش و حتی سوسیس و قارچ و غلظت متفاوت آب گوشت است.

گولاش، یک غذای معمول در رستوران ها است که به صورت سنتی، همراه با کوفته های بخارپز شده یا تکه های نان سرو می شود.

سارما | Sarma

بهترین و محبوب ترین غذاهای اسلواکی

سارما غذایی تهیه شده از برگ‌های چغندر، انگور و کلم است که به دور گوشت و یا حبوبات و آجیل خرد شده پیچیده می‌شود. این غذا در مناطق زیادی، از کشورهای امپراتوری پیشین عثمانی گرفته تا بخشی از بالکان و نواحی اروپای مرکزی سرو می‌شود.

سارما در بین ساکنین اسلواکی بسیار محبوب است و اگرچه ظاهر بسیار خاصی ندارد، ناهار بسیار دلچسبی را برای شما به ارمغان می‌آورد. این غذا عمدتاً با شروع فصل زمستان تهیه می‌شود.

شیرینی روزوک (Bratislavský rožok)

بهترین و محبوب ترین غذاهای اسلواکی

روزوک شیرینی سنتی اسلواکی است که قدمتی طولانی در این کشور دارد.این شیرینی به دو روش تهیه می شود : یکی به شکل هلالی که با دانه های خشخاش تزیین می شود و یکی هم به شکل حرف C که داخل آن با گردو پر می شود. این شیرینی ها به صورت دستی تهیه می شود و در طول تاریخ از کشورهای اتریش و مجارستان وارد اسلواکی شده و ادغام شده از پرسبرگر کیپفل (Pressburger Kipfel) و پُزسونی کیفلی (Pozsonyi kifli) است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید