خیابان کوالالامپور اصفهان و دلایل نامگذاری آن

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

صفهان با شاهکار میدان نقش جهان و بناهای فاخر تاریخی خود یکی از شناخته شده ترین شهرهای ایران است که چشم های بسیاری را از سراسر جهان مجذوب و مسحور خود ساخته است. گوشه گوشه اصفهان را بناهای تاریخی و جاذبه‌های زیبایی فراگرفته اند که این شهر را به تنهایی به مقصدی تمام عیار برای مسافرینی از سراسر جهان مبدل کرده است.

ویژگی‌ های تاریخی و منحصربفرد این شهر سبب شده تا بسیاری از شهرها و کشورهای جهان نیز به این شهر محبوب و زیبا ابراز علاقه کنند. این ابراز علاقه هم در انتها سبب شده تا اصفهان اکنون پس از گذر سال ها در گوشه و کنار جهان خواهرخوانده های بسیاری داشته باشد.

در اصفهان برخی از خیابان‌ها نام‌هایی از شهرهای کشورهای دیگر را با خود به همراه دارند خیابان‌هایی که هر کدام حاصل پیوند خواهرشهری بین این ۲ ملت است.

خیابان کوالالامپور اصفهان و دلایل نامگذاری آن

خواهرخوانده هایی که به یاد خواهر زیبا و اصیل خود حداقل یک بنا و یا یک خیابان را با نام اصفهان مزین کرده اند. اصفهان هم راه و رسم خواهرخواندگی را به جای آورده و اغلب در گوشه و کنار کوچه پس کوچه های توامان مدرن و تاریخی، ردپایی از خواهرخوانده های خود را بر جای گذاشته است.

همین ها هم سبب می شود تا حالا شما در قلب اصفهان از خیابانی گذر کنید که در کمال تعجب کوالالامپور نامیده می شود. خیابانی که مقصد اصلی این باره ما در قلب اصفهان است و یک باره شما را از اصفهان پایتخت عهد صفوی و پایتخت فرهنگی جهان اسلام به کوالالامپور پایتخت کشور مالزی می رساند.

خواهرخوانده های اصفهان

خیابان کوالالامپور اصفهان و دلایل نامگذاری آن

خواهرخواندگی واژه ای است که این روزها اغلب بسیار به گوش می رسد. اما خواهرخواندگی در اصل یک قرارداد است که بین مسئولین رده بالای سیاسی در سطح کشوری، استانی و یا حتی شهری بین دو شهر و یا استان در یک کشور و یا کشورهای مختلف امضا منعقد می شود.

اغلب این خواهرخواندگی ها به دنبال ایجاد رشته های محکم تری از ارتباط و ایجاد ریشه های مستحکم تر ارتباطات انسانی و فرهنگی، تجاری، اقتصادی، ورزشی، تاریخی و …. بین دو سرزمین مختلف است. واژه ای که راه خود را از فرهنگ اروپایی به سراسر جهان باز کرده است. اگر به تاریخ علاقه مند باشید ردپای این قرارداد جالب را در دوران پس از جنگ جهانی اول خواهید یافت که بین شهری در کشور انگلیس و شهری دیگر در کشور فرانسه منعقد شد که شباهت های بسیاری با یکدیگر داشته و همانند دو خواهر دوقلو به نظر می رسیدند.

قراردادی که قراربود منافع مشترک اهالی این دو شهر را تامین کند و در یک کلام سبب اتحاد محکم تر میان آن ها شود. این خواهرخواندگی که تا اواسط دهه هشتاد میلادی ادامه داشت آغاز ماجرای خواهرخواندگی در سطحی جهانی تر بود. اما اگر می پرسید که چرا شهرها با یکدیگر پیمان برادری امضا نمی کنند! جالب است بدانید که این امر ریشه ای کاملا فرهنگی دارد چرا که واژه شهر در اغلب زبان های جهان به عنوان یک واژه مونث شناخته می شود و همین امر هم سبب شده تا پیوند بین دو شهر به پیوند بین دو خواهر شباهت داشته باشد.

خیابان کوالالامپور اصفهان و دلایل نامگذاری آن

حالا دیگر خواهرخوانده های زیادی در سراسر جهان وجود دارند که اشتراکات بسیاری بین آن ها به چشم می خورد. دو شهری که اغلب دارای دو نماد مشترک هستند، درست مثل دو شهر ساحلی و بندری یا دو شهر تاریخی و حتی دو شهر با جایگاه علمی و دانشگاهی که با یکدیگر پیمان خواهرخواندگی می بندند.

در ایران هم برای نخستین بار این تهران بود که در اوایل دهه هفتاد شمسی با بیشکک شهری در قزاقستان که پایتخت این کشور است پیمان خواهرخواندگی را بست و راه این واژه را به داخل مرزهای ایران گشود. شاید جالب باشد اگر بدانید که اغلب این خواهرخواندگی ها در دهه های اخیر به دلیل مقاصد توسعه گردشگری منعقد شده اند.

هر چه باشد حالا دیگر شهرهای ایران در سراسر جهان خواهرخواندگانی دارند که در نتیجه این پیمان اغلب نام یکی از کوچه ها و یا خیابان های خود را به نام خواهرخوانده خود مزین کرده اند. اصفهان هم که یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین شهرهای ایران است که خواهر خوانده های متعددی دارد. خواهرخوانده هایی که خود از شهرهای مشهور و شناخته شده در سطح جهانی اند. فلورانس از ایتالیا، شیان در چین، بارسلون در اسپانیا، بعلبک در لبنان، لاهور در پاکستان، فرایبورگ از آلمان، پایتخت کویت یعنی شهر کویت، ایروان پایتخت ارمنستان، اوسان در کره جنوبی، هاوانا از کوبا و کیوتو در ژاپن تنها برخی از خواهرخوانده ‌های این شهر بزرگ و اصیل اند.

حتی در میان شهرهای ایران هم یزد و تبریز این پیمان را با خواهر خود یعنی اصفهان منعقد کرده اند. اما یکی دیگر از خواهر خوانده های اصفهان شهر زیبای کوالالامپور در کشور سرسبز مالزی است.

کوالالامپور

خیابان کوالالامپور اصفهان و دلایل نامگذاری آن

کوالالامپور بزگ ترین شهر و پایتخت زیبای کشور مالزی است. شهری در جنوب آسیا قرار گرفته است و در زمره یکی از پیشرفته ترین شهرهای جهان قرار دارد و اغلب با برج های دو قلو فوق مدرن خود شناخته می شود. کوالالامپور قطب صنعتی، تجاری و فرهنگی کشور مالزی است و توانسته در سال های اخیر خود را به شهری جهانی مبدل کند که از استانداردهای بالایی برخوردار است.

خواهرخوانده محبوب اصفهان اکنون یکی از محبوب ترین شهرهای آسیایی به خصوص جنوب آسیا نیز محسوب می شود. اگر سری به خیابان های کوالالامپور بزنید، خیابان مشهور اصفهان را در قلب این شهر خواهید یافت که نشان از پیمان خواهرخواندگی بین این دو شهر دارد.

خیابان کوالالامپور در اصفهان

خیابان کوالالامپور اصفهان و دلایل نامگذاری آن

ماجرای خواهرخواندگی بین کوالالامپور و اصفهان به اوایل تیرماه سال 1376 هجری شمسی، که مقارن با سال 1993 میلادی است، باز می گردد. هدف اصلی از انعقاد این قرار هم ایجاد ارتباطی مستحکم در زمینه فرهنگی و ارتباطات اجتماعی بوده است تا زمینه ای برای برقرای ارتباطات بیشتر در میان دو کشور ایران و مالزی شود که در اصل مشترکات بسیاری دارند.

پس از منعقدشدن این پیمان هر دو شهر در اقدامی نمادین نام یکی از خیابان های خود را به نام خواهرخوانده خود تغییر می دهند. خیابان کوالالامپور اصفهان اکنون یکی از خیابان های شناخته شده این شهر است که درست در نزدیکی بافت تاریخی و چندصدساله شهر میان خیابان مشهور چهارباغ عباسی و خیابان بلند شمس آبادی قرار گرفته است. خیابانی که به شکل یک خط بلند و ممتد از شرق به غرب امتداد داشته و به صورت یک خط به موازات خیابان عباس آباد قرار گرفته است.

همین موقعیت سبب شده تا این خیابان محل عبور و مرور افراد بسیاری باشد. در ورودی این خیابان نیز تابلوی بزرگی نصب شده است که نام خیابان کوالالامپور بر روی آن نقش بسته است و اغلب برای کسانی که نخستین بار به این منطقه قدم می گذارند تعجب‌ برانگیز است.

خیابان اصفهان در کوالالامپور

خیابان کوالالامپور اصفهان و دلایل نامگذاری آناز سال 1993 میلادی در قلب شهر کوالالامپور و بر سردر یکی از خیابان های بزرگ این شهر تابلویی نصب شد که بر روی آن عبارت جالان اصفهان نقش بسته است. جالان کلمه ای است که ریشه ای مالایی دارد و در زبان اهالی این سرزمین به معنای خیابان است. خیابان اصفهان در قلب مالزی، درست به سان خیابان کوالالامپور در قلب اصفهان که در مجاورت بناهای تاریخی ارزشمند خیابان چهارباغ عباسی قرار دارد، در مجاورت مرکز شهر کوالالامپور قرار دارد.

این خیابان، که محل تلاقی دو ایستگاه مشهور سیستم حمل و نقل کوالالامپور است، در نزدیکی یکی از میادین مشهور این شهر با نام مردکا قرارگرفته و به بناهای شناخته شده و تاریخی این شهر همانند مسجد جامع کوالالامپور و مراکز تجاری شناخته شده همچون مرکز خرید سوگو بسیار نزدیک است.
اگر سری به اصفهان زدید تنها نام این خیابان گوش های شما را تیزتر و کنجکاوتر نخواهد کرد بلکه گوشه و کنار اصفهان پر از این دست نام های غریب و کمی نامانوس است که داستان بلندی پشت آن پنهان شده است. مثل محله جلفا در قلب اصفهان یا ده ها مورد دیگر که که از جاهای دیدنی اصفهان محسوب می شوند و این شهر خاص و دوست داشتنی را بیش از پیش جذاب تر کرده است

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید