بنر هدر

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزد

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

وقتی می گوییم روستا، دیوارهای کاهگلی و پنجره ها و دربهای چوبی خانه های دلباز روستا زبان باز می کنند و با صدای شیطنت گله ها و آوای روحبخش رودخانه حسابی سرمستمان می کنند.

وقتی می گوییم روستا سادگی تمام قد علم می شود و بساط تجملات دست و پا گیر را برمی چیند. شهرها که بزرگتر شدند، خشکسالی که هجوم آورد، تکنولوژی که خودش را به هر گوشه و کناری رساند کم کم سر و شکل روستاهم عوض شد و بسیاری از آن بافت های تاریخی و جذاب، جایشان را به سازه های نه چندان خوش قواره نو دادند.

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزد

روستاهایی جذاب با اقلیم های متفاوت که گاه ماندن و دوام آوردنشان در این هزاران سال بیشتر به یک معجزه می ماند. روستای اسلامیه تفت یکی از همان روستاهای جذابی است که هنوز که هنوز است اصالتش را حفظ کرده و در قد و قواره شهرهایمان جذاب است و حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

اسلامیه (تفت) یا فَراشاه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تفت در استان یزد ایران است.

این روستا در دهستان پیشکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، ۴۵۱خانوار بوده‌است.

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزد

اگر اهل سیر و سیاحتید حتما می دانید که تفت به شهر آسیاب هاب آبی شهره است! حتی یکی از آسیاب هایش که قریب به چهارصد سال عمر دارد هنوز هم گندم های شهر را با آغوش باز می پذیرد.

اما اگر کمی از تفت فاصله بگیرید در ده کیلومتری شهر تفت جایی که تقریبا سی کیلومتری با شهر یزد فاصله دارد در مسیر جاده پرتردد یزد به سمت شیراز روستایی قرار دارد که حسابی تصورات تان را از کویر را به هم می ریزد.

روستایی که این روزها اسلامیه نامیده می شود و تا چند سال پیش فراشاه نام داشت. روستایی قدیمی با بیش از هزار سال قدمت که درست زیر گوش تفت جاخوش کرده است و اهالی اش آنقدرها هم مشتاق مهاجرت به شهر و شهرنشینی نیستند.

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزد

کاروانسرای فراشاه در کنار قهوه خانه هایش این تکه از این سرزمین را به گذرگاهی جذاب برای مسافرین بدل کرده بوده تا استراحتی کرده و به تجارت بپردازند. اسلامیه در طول تاریخ یکی از رباط ها یا همان کاروانسراهای بین راهی مهم تلقی می شده است.

از دور که نگاهی به این سرزمین بیاندازید کوه های بلندبالایی را خواهید دید که روستا را از هر طرف در آغوش کشیده اند. انجیرایی، شیرکوه، سهراب، عقاب کوه و گلوبادام نام هایی است که بر این بلندی های همسایه اسلامیه نهاده شده است.

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزد

روستا در یک دره عریض مثل یک خط سرسبز کشیده شده است و به طرز محسوسی هوایش با آن سرزمین کویری پشت این کوه ها متفاوت است. هوایی معتدل تر و مطبوع تر و طبیعتی زیباتر و سرسبزتر حسابی این روستای کویری و البته کوهپایه ای را جذاب کرده است.

همین ترکیب جذاب کویری و کوهپایه ای سر و شکل این روستا را اینطور خواستنی کرده است. روستا لابه لای کوه ها جاخوش کرده و رودخانه ای پرآب و زیبا از قسمت شمالی اش عبور می کند.

همسایگی با کوه شیرکوه کوچک که همیشه خدا پر از برف است و همین برف ها در طول سال آب نهرها و چشمه های اطرافش را تامین می کنند اینچنین هوای روستا را تلطیف کرده است.

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزد

شاید جالب باشد اگر بدانید این روستای زیبا یک سنت شکنی هم کرده و به جای اینکه روستاییان را عازم شهر کند خیلی از شهرنشین ها را مشتاق زندگی کسب و کار در این روستای زیبا نموده است.

نگاهی که به روستای اسلامیه بیندازدی با آن ورودی شیک و امروزی اش یک روستای مدرن به نظر می آید. خیابان های بزرگ و آسفالت و انوع و اقسام کسب وکارها که نشان می دهد خوشبختانه اینجا برخلاف اغلب روستاها بیکاری آنقدرها هم محسوس نیست و روستا رونق خوبی دارد.

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزد

از هر شغل و حرفه ای هم که بشناسید یک مغازه یا حجره خواهید یافت که با جدیت مشغول کار است. کرباس بافی و لحاف دوزی هم یکی از هنرهای مشهور مردان و زنان سخت کوش این روستای زیباست.

درخت های سرسبز هم چهره روستا را زیباتر کرده اند اما اینجا بخش نوتر و به عبارتی بافت جدید روستای اسلامیه است. کمی آن سوتر بافت قدیمی روستا قرار دارد که با معماری زیبا و خواستنی اش هر بیننده ای را حسابی سر ذوق می آورد.

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزد

کوچه های سنگ فرش شده با دیوارهایی که از محل اتصالشان به زمین سنگی و کمی بالاتر کاه گلی اند. دالان ها و گذرهایی کوتاه که مسقف اند آن هم با سقف های گنبدی زیبا و پنجره هایی چوبی که بالای گذرگاه قرار گرفته اند.

درخت هایی که از حیاط خانه ها بیرون زده اند و نمای زیبایی ایجاد کرده اند. درب های چوبی و قدیمی که در کنار پنجره های چوبی قدیمی و رنگارنگ به این روستای کاه گلی جانی دوباره بخشیده اند.

اگر نگاهی با خانه های قدیمی روستا بیاندازید می بینید که گاهی بام خانه ای از بام خانه دیگر کوتاه تر است و با یک راه پله کوچک به یکدیگر متصل شده اند.

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزد

همین کوتاه و بلند شدن اتاق های خانه های روستایی سبب شده تا پشت بام های گنبدی خانه ها اغلب به یکدیگر راه داشته باشند. بادگیرها اینجا هم به چشم می خورند اما اعتدال هوای این روستا در مقایسه با تفت و حتی یزد باعث می شود تا این حضور آنقدرها هم پرتعداد نباشد.

قنات ها و آب انبارها هم یار دیرین مردمان این روستایند که هنوز هم ردپایشان به وضوح به چشم می خورد.

محله های جدیدتر هم به سبک و سیاق خانه های قدیمی اغلب پوشش کاه گلی دارند با همان کوچه های سنگ فرش شده که نمای جالبی را بوجود آورده اند.

روستا پر از خانه های قدیمی است که به سبک خانه های سنتی ایرانی ساخته شده اند. خانه هایی با حیاطی وسیع و سنگ فرش شده که حوضی در میان آن قرار گرفته است.

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزد

دور تا دور حیاط را اتاق هایی فرا گرفته اند که گاه بر بامشان بادگیری خودنمایی می کند. پنجره ها و درب ها هم همه چوبی است. برخی خانه ها خوشبختانه به طور کلی بازسازی و مرمت شده و حالا به عنوان یک اقامتگاه بوم گردی در اختیار مسافران و گردشگران قرار می گیرد.

کوچه باغ ها هم درست مثل همان کوچه باغ هایی که در رویاهایتان متصور می شوید زیبا و دلربایند. کوچه باغ هایی با دیوارهای کاه گلی که لبه های کج و کوله دیوارهایشان اتفاقا فضا را زیباتر کرده است.

درختانی کهنسال بلندبالا در دو طرف کوچه باغ ها به انتظار نشسته اند و منظره جذاب و چشم نوازی را خلق کرده اند. انار، بادام، سیب، به، آلو، زردآلو، هلو، خرمالو، گلابی، سنجد، گیلاس، توت و آلبالو تنها بخشی از درختان میوه این روستای آباد و پربرکت است.

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزد

اگرچه در این میان بیشتر باغات روستا را درختان خوش قد و بالای انار و درختان بادام زیبا فراگرفته اند. درختان میوه رنگ به رنگ و انارهای خوش طعم روستا را که کنار بگذارید گیاهان دارویی و پرخاصیت هم در این روستا به وفور پیدا می شود.

شیرین بیان، نعنا، ختمی، کاکوتی، گل گاو زبان، خواصی، رناس، آویشن و … هم از دیگر رستنی های اسلامیه است که سبب شده تا صنعت عرق گیری از گیاهان دارویی هم رواج داشته باشد و خیلی ها را برای بهره مندی از این مواهب طبیعی به روستای اسلامیه بکشاند.

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزد

اسلامیه اما پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی است که نظر مثبت خیلی ها را به سمت و سوی خود جلب کرده است. شاید جالب باشد اگر بدانید خیلی ها اسلامیه را به عنوان ژئوپارک استان یزد می شناسند!
جاذبه های دیدنی اسلامیه

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزد

چنار 1500 ساله
در همان ورودی روستا و کنار جاده اصلی یک درخت بلند بالا با 14 متر ارتفاع قرار دارد که قریب به 22 متر قطر دارد. این درخت زیبا و عجیب و غریب در واقع یک چنار 1500 ساله است که توخالی است. روزگاری نه چندان دور داخل این چنار توخالی در واقع یک مغازه دباغی بوده است.

مسجد قدمگاه

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزدقدمگاه در بین اهالی اسلامیه از جایگاه بالایی برخوردار است. نقل است که علی ابن موسی الرضا(ع) امام هشتم شیعیان در سفر به توس از این منطقه عبور کرده اند.

بر روی این قدمگاه مسجدی ساخته شده است که متعلق به سال 512 هجری قمری است. این مسجد ساده به دستور یکی از حاکمان کاکویه دیلمی با نام گرشاسب ساخته شده است. بر بام این مسجد گنبدی آجری قرار گرفته و کتیبه ای نیز در محراب آن نصب شده است.

برج چیل

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزدبرجی در ورودی روستا از سمت شیراز، که تماما از خشت و سنگ است و اصلاع دقیقی از تاریخ ساخت آن در دست نیست اما بنابر گفته ریش سفیدها محلی برای گرفتن خراج از مسافرین و تاجرینی بوده که عازم اسلامیه بوده اند.
آسیاب آبی

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزدتفت پر از آسیاب های آبی است. اسلامیه هم از این قاعده مستثنی نبوده و چندین آسیاب آبی داشته است. اما امروز تنها همین یک آسیاب آبی باقیمانده است که آن هم به همت مسئولین بازسازی شده تا در معرض دید گردشگران قراربگیرد.

زورخانه علی ابن ابیطالب(ع) هم در نزدیکی آسیاب آبی قرار گرفته و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

عقاب کوه

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزدعقابکوه یکی از جذاب ترین پدیده های طبیعی در نزدیکی روستای اسلامیه است. کوهی با 140 متر ارتفاع که به شکل یک عقاب با بال های بسته است و به همین دلیل عقاب کوه نامیده می شود.

عقاب کوه آهکی است و هیچ گیاهی بر تن آن نروییده است. این کوه تنها که منظره زیبایی دارد پر از حفره های کوچک و بزرگ است و جانوران بسیاری در آن لانه دارند. این کوه زیبا و خوش ترکیب درست در یک ونیم کیلومتری روستای اسلامیه قرار گرفته است.

شیرکوه کوچک

شیرکوه کوچک که در راستای شرقی به غربی قرار گرفته است یکی از محبوب ترین ارتفاعات منطقه برای کوهنوردان است. شیرکوه در پاییز و زمستان بسیار برفگیر است و با فرارسیدن بهار مامن نهرها و چشمه های بسیار است.

فرقی نمی کند بهار باشد یا زمستان شیرکوه در هر چهارفصل سال زیبا و دیدنی و یکی از مقاصد مناسب کوهنوردی است.

غار اسلامیه

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزدعقابکوه را که پشت سر گذاشته و مسیر ارتفاعات پیش رو را در پیش بگیرید با گذر از دره های سرسبز و ارتفاعات بلندبالا پس از یک کوهنوردی جذاب در مسیری که البته بسیار پرشیب است به غارهای کوچک و بزرگی در طی مسیر برخورد می کنید که بسیار جذابند.

اما اگر به مسیرتان ادامه دهید سر از یک غار وسیع و زیبا در می آورید که بیست متری طول و بیست متر عرض دارد. این غار زیبا با نام غار اسلامیه شناخته می شود و چشم اندازی زیبا از کوه های زیرپایتان به نمایش می گذارد.

درون این غار اما بقایای از دیوارهای خشتی پیدا شده است که قدمتشان به دوران اشکانیان باز می گردد. این دیوارهای خشتی بقایای قلعه ای هستند که روزگاری در درون این غار ساخته شده بود.

این غار در بین زرتشتی ها هم بسیار محترم بوده است و خیلی ها آن را با نام معبد موبدان فیروز می شناسند. اسلامیه تنها غار این منطقه نیست اگر اهل کوهپیمایی هستید حتما سری به غار بادامستان این روستای زیبا نیز بزنید.

چشمه تامهر
اسمش را گذاشته اند تامهر چرا که از همان روزهای نخست بهار از دل زمین می جوشد و این جوشش باطراوت تنها تا اوایل مهرماه ادامه پیدا می کند. چشمه تامهر با طبیعت سرسبز و چشم نواز اطرافش یکی از محبوب ترین تفرجگاه های اسلامیه است که در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران و مسافرین بسیاری را تفت و یزد و شهرها و روستاهای اطراف است.

آبشار لیس او

روستای گردشگری اسلامیه تفت یزدبه موازات چشمه تامهر دره ای در جنوب روستای اسلامیه قراردارد که مسیری سنگلاخی دارد. اگر در فصل زمستان و یا در اولین روزهای بهار عازم اسلامیه شدید حتما سری به این دره بزنید.

مسیر شیب دار است و پیمودنش نیاز به دقت دارد اما اگر این مسیر کوتاه را پشت سر بگذارید چشمتان به جمال یک آبشار فصلی کوچک آن هم در یک روستا وسط کویر روشن می شود. آبشار فصلی لیس او تنها تا روزهای پایانی فروردین از بلندای این صخره ها به پایین می ریزد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید