بنر هدر

ساحل رویایی شب تاب چابهار ایران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

خلیج همیشه فارس و دریای عمان دریاهای جنوبی ایران که بخش عظیمی از هویت و اصالت سرزمین های جنوبی مان را تشکیل داده اند . سواحلی بکر و زیبا و ناشناخته درجنوب کشورمان وجود دارد که اگر تنها یک بار سری به این سواحل بزنید میخواهید بارها و بارها به آنجا سفر کرده و از دیدن این سواحل لذت ببرید .

صدای امواجی که خودشان را از فرسنگ ها دورتر به ساحل می رسانند و گاه به صخره ها می کوبند یکی از آرامش بخش ترین نواهای روی این کره خاکی است. قدم زدن بر روی شن های طلایی ساحلی که تابش بی وقفه آفتاب آن را داغ و زرین کرده و لمس دانه های رزین شن در سواحل طولانی هم یکی از همان لذت های به یاد ماندنی است.

ساحل شب تاب

گاهی که آب دریا آرام خودش را به پاهای آرام گرفته در ساحل شنی می رساند و بعد پاهایتان را تنگ در آغوش می کشاند گویا تمام رازهای جهان در همین اتصال کوچک برملا می شود.

اما این بار شما را نه به تماشای آب دریا در روزی روشن و در پناه پرتوهای آفتاب که به تماشای دریا در دل شب های تیره و تار دعوت می کنیم. گرچه دریا در فصل تابستان محبوب تر است اما این بار شما را به تماشای دریا در شب های طولانی پاییز و زمستان دعوت می کنیم تا بار دیگر شاهد دلربایی این آبی بی انتها باشید.

چابهار

ساحل شب تاب

 این بار اما عازم استان زیبا وکمتر شناخته شده و مرزی سیستان و بلوچستان می شویم که در ضلع جنوبی خود همسایه دیوار به دیوار سواحل دریای عمان است. در این میان چابهار نام یکی از شهرهای شناخته شده این استان است. چابهار یک شهر بندری زیبا و دیدنی است که در جنوب استان سیستان و بلوچستان و درست در ساحل دریای عمان و در فاصله 738 کیلومتری از مرکز استان، قرار گرفته است. این شهر بندری در میان تمامی بنادر ایران منحصربفرد است چرا که تنها بندری است که یکسره به اقیانوس می پیوندد و در میان بنادر ایرانی به تنها بندر اقیانوسی ایران شهره است.

ساحل شب تاب

چابهار که همسایه دیوار به دیوار کشور پاکستان نیز می باشد از آن سو که راه ارتباطی ایده آل ازبک ها، تاجیک ها، افغان ها، قرقیزها و قزاق ها به آب های آزاد جهانی از طریق سواحل بکر مکران و آب های اقیانوس هند است نه تنها برای ما ایرانی ها که برای مردمان بسیاری پراهمیت و راه گشا است. چابهار به داشتن اسکله های بزرگ خود نیز شهره است.

سکله هایی که میزبان کشتی های اقیانوس پیمایی از سراسر جهان است. همین موقعیت استراتژیک و توانایی های بالقوه هم سبب شده تا این شهر بندری به یک منطقه آزاد تجاری محبوب تبدیل شود که محل سرمایه گذاری های کلانی است. چابهار بندری که در انتهای ترین نقطه جنوب شرق ایران قراردارد علاوه بر این حجم از قابلیت های تجاری با داشتن انبوه جاذبه های تاریخی و طبیعی بکر خود یک مقصد گردشگری تمام عیار است.

ساحل شب تاب

بندری که در نزدیکی خط استوا و در ساحل آب های اقیانوس هند قرار گرفته و آب و هوایی یکدست دارد به طوری که انگار در تمام فصول سال این شهر بندری که مرکز شهرستان بزرگ چابهار است در فصل بهار به سر می برد و تغییرات دمایی آن بسیار اندک است. نکته جالب در رابطه با این شهر بهره مندی از آب و هوایی است که در تمام سرزمین های جنوبی از اعتدال بیشتر و شرجی کمتری برخوردار است. گویا ارتباط با آب های آزاد اقیانوس هند و سواحل بکر مکران بر آب و هوای این شهر تاثیر گذاشته و آن را بسیار مطلوب تر کرده است.

ساحل شب تاب

چابهار بزرگ ترین خلیج یا همان بریدگی طبیعی ایران در محدوده دریای عمان نیز است.

ساحل شب تاب چابهار

ساحل شب تاب

نام علمی شب تاب های دریایی فیتوپلانکتون هاست کافی است در برخی شب های ماههای پاییز و زمستان به سواحل چابهار رفته و در تاریکی شب همان موقع که یکی دو ساعتی از تاریکی آسمان می گذرد، در کنار ساحل ماند و دید که شب تاب های آبی رنگ همراه با موج آب به ساحل می آیند و می روند.

تعدادی زیادی از آنها در خاک ماسه ای ساحل می مانند و تعداد زیاد دیگری دوباره به آب برمی گردند. برای دیدن آنها باید جایی تاریک در ساحل چابهار پیدا کرد.فیتوپلانکتون ها در صورت فرود در ساحل و جدایی از دریا تنها چند دقیقه بیشتر دوام نمی آورندو به سرعت از بین می روند.

این پدیده علمی زیبا و چشم نواز تنها مختص سواحل چابهار نیست و در سایر نقاط جهان همانند پورتوریکو، مالدیو، هاوایی، کامبوج، سوئد و حتی جزایر برموردا هم به چشم می خورد اما در سواحل شمالی و جنوبی کشورمان تنها در برخی سواحل چابهار قابل رویت است. اگر به دنبال تجربه این رویای جواهرنشان و آبی در دل سیاهی شب های چابهار هستید بدون شک بندر تنگ و سواحل زیبای این بندر یکی از بهترین سواحل چابهار برای تجربه ای منحصربفرد و جذاب است.

ساحل شب تاب

بندر تنگ، چابهار

بندر تنگ نام روستایی است که در محدوده مرزهای شهرستان کنارک قرار می گیرد. بندری که به طرز شگفت انگیزی همجوار دریا و کویر است و از یک سو با آب دریا و از سویی دیگر با کویری بی انتها شما را حیرت زده خواهد کرد. این روستا در فاصله یکصد و بیست کیلومتری بندر چابهار و در فاصله هشتاد کیلومتری شهر کنارک قرار گرفته و شغل مردمان ساکن آن نیز همانند اغلب روستاهای ساحلی صید انواع ماهی است.

دسترسی به این روستا هم بسیار ساده است اگر مسیر جاده موسوم به جاده بندر جاسک را پیش رو بگیرید با طی مسافتی در حدود پنجاه کیلومتر تابلوی روستای بندر تنگ را خواهید دید جاده فرعی را که پیش رو بگیرید پس از طی چند کیلومتر به این روستای زیبای ساحلی و ساده خواهید رسید.

ساحل شب تاب

در طول مسیر رسیدن به این روستا حتما تابلو گل افشان های طبیعی و خارق العاده تنگ را هم خواهید دید که از سه تپه در امتداد هم و در میانه دشتی وسیع تشکیل شده و مشغول گل افشانی هستند.

جاده که به انتها برسد شما در روستا خواهید بود. حالا دیگر باید خود را به سواحل بندر تنگ برسانید. سواحلی که در یکی از انتهایی ترین نقاط جنوب شرقی ایران قرار دارند و اغلب بکر و ناشناخته اند. در نگاه اول حضور صیادان بومی روستا چشم شما را مجذوب خود خواهد کرد که اغلب هنوز هم به همان شیوه سنتی به ماهیگیری مشغول هستند. حالا که به ساحل رسیده اید باید بساط خود را پهن کرده و منتظر بمانید.

ساحل شب تاب

هوا که تاریک می شود اغلب چشم ها هشیارتر می شوند اما باید صبور باشید تا رویای آبی بندر تنگ را از نزدیک ببینید. با گذر زمان در دل شب های بلند و دلچسب پاییز و زمستان کم کم سر و کله امواج درخشان آبی پیدا می شود که با سرعت خود را به ساحل رسانده و سواحل شنی را به سواحلی با دانه های آبی رنگ مبدل می کنند.

درخشش این دانه های آبی رنگ که به سختی از یکدیگر قابل تفکیک هستند شما را شیفته خود خواهد کرد. هر چه ساحل تاریک تر دانه های آبی رنگ قدرتمند تر به نظر می رسند. این فیتوپلانکتون ها اغلب در زمان های خاصی شروع به نور افشانی می نمایند.

ساحل شب تاب

ساحل درخشان و آبی اما بسیار آسیب پذیر است. حواسمان باشد اگر پایمان به رویای آبی بندر تنگ رسید آسیبی به این ساکنین کوچک و جذاب اقیانوس وارد نکنیم تا روزها و ماه ها و سال های طولانی شاهد حضور این فیتوپلانکتون های جذاب در میان آبی دریاها باشیم.

گرچه حضور فیتوپلانکتون ها در سواحل بندر تنگ یکی دو ساعتی بیشتر طول نمی کشد اما همین حضور جذاب کوتاه هم شما را از این سفر دلچسب و بکر راضی خواهد کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید